חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

עקרונות יסוד לרכישה נבונה של דירה להשקעה – הפן המשפטי

עקרונות יסוד לרכישה נבונה של דירה להשקעה – הפן המשפטי

מאת: עו"ד טל ספיר

בעתהאחרונה אנו עדים לתהליכים ותמורות מהמעניינים שהתרחשו אצלנו בתחום הנדל"ן למגורים - שינויים תכופים בשיעורי הריבית במשק, מדיניות בלתי מתפשרת של בנק ישראל בנושא המשכנתאות וחקיקה תדירה בתחום מיסוי המגורים, כל אלה הפכו את כדאיות ההשקעה בדירה למגורים לשאלה הטורדת מנוחתם של רבים מאיתנו, בין אלה שהם כבר בעלי דירות להשקעה ובין אם הם מתעתדים לרכוש דירה למגורים.

במאמר זה לא נעמוד על הפרמטרים העסקיים השונים המנחים אותנו בבואנו לרכוש דירה להשקעה, אלא על מספר נושאים משפטיים שעליך כמשקיע הפוטנציאלי לתת עליהם את הדעת בבואך לרכוש דירה להשקעה.

במאמר שלהלן בחרנו להתייחס אך ורק לרכישת דירות מיד שנייה, ולא לרכישת דירות מקבלן, כיוון שהן פחות פופולאריות כאפיק "השקעתי". הסיבה המרכזית הינה שדירה מקבלן נרכשת בדרך כלל, זמן רב לפני בנייתה ומכאן שלאחר הרכישה לא ניתן עדיין לקבל דמי שכירות מהדירה, וכך כסף שהמשקיע משלם עבור הדירה "על הנייר", נושא ריבית לבנקים, אך מנגד, אינו נושא תשואה מדמי שכירות.

חתימה על זכרון דברים – האם רצוי?עריכת זכרון דברים בטרם התקשרות עם מוכר הדירה להשקעה בהסכם מחייב מחייבת הרבה יותר מכפי שחושבים מרבית האנשים. זכרון דברים אינו סתם "מסמך" אלא עשוי להיחשב בנסיבות מסויימות כ"מסמך בכתב", המהווה התחייבות לעשות עסקה במקרקעין. המשמעות היא שזכרון דברים הכולל אפילו פרטים ספורים ביחס לעסקה, יכול ויוכר כ"חוזה" לכל דבר ועניין. במקרה כזה, צד לחוזה, בין אם זה המוכר ובין אם זה הרוכש, לא יוכל "להשתחרר" מהחוזה אלא בדרכים הקבועות בחוק, תוך חיוב הצד המפר בתשלום פיצויים בגין הפרה של החוזה. המלצתנו העקרונית הינה לא לחתום על זכרון דברים, לא רק משום היותו מסמך מחייב, אלא גם משום שתנאים המופיעים בו כובלים את הצדדים בשלב מוקדם מאוד בעסקה, עוד לפני שנבחנו כל הפרטים ביחס לדירה הנמכרת. כפי שאנחנו ממליצים ללקוחות משרדנו, בשלב המקדמי יש להעדיף החלפת טיוטות חוזה בין עורכי הדין של הצדדים, על חתימת זכרון דברים.

בדיקות מקדימות. לפני שחותמים על הסכם רכישת הדירה, מומלץ ורצוי לערוך מספר בדיקות מקדימות, במטרה להקטין את החשיפה לסיכונים הטמונים ברכישה מעין זו. לדוגמא, קיומה של עסקה נוגדת (או סותרת), שיתכן וגוברת על העסקה שהמשקיע עומד לבצע. הבדיקות המוצעות אינן ממצות את כל מגוון הבדיקות האפשריות ומומלץ לפנות לעו"ד המתמחה בנדל"ן ועסקאות מכר על מנת לקבל ייעוץ פרטני לקראת רכישת דירה להשקעה. מטרת הבדיקות המוצעות להלן, לברר את זהות הבעלים של הדירה להשקעה, וזאת כדי להיות בטוחים שהמוכר – אליו מעביר המשקיע את מיטב כספו, הינו אכן הבעלים הרשומים של הדירה הנמכרת. כמו כן מטרת הבדיקות לוודא שאין מגבלות כלשהן המונעות את ביצוע או השלמת עסקת הרכישה.

1. בדיקת זכויות מוכר הדירה במרשמי המקרקעין השונים.

א. לשכת רישום המקרקעין– בשלב ראשון יש להוציא 'נסח רישום' של הדירה מלשכת רישום המקרקעין, ממנו ניתן ללמוד על המצב הרישומי של הדירה: פרטי הדירה (כגון שטח הדירה והשטחים המוצמדים לה, כגון: חנייה או מחסן), מיהם הבעלים הרשומים של הדירה, מהן הזכויות הרשומות לטובתם והאם הן מוגבלות באופן כלשהו, למשל - האם קיימת משכנתא שנטל מוכר הדירה כדי לממן את רכישתה, האם קיימות הערות אזהרה כלשהן ביחס לדירה, האם רובצים על הדירה עיקולים (במסגרת תביעות בבתי משפט או בלשכות הוצל"פ), האם קיימות הערות לגבי צווי הריסה, והאם קיימים שעבודים על הדירה לטובת צדדים שלישיים. כל אחד   מאלה עלול להוות מכשול בדרך לקיום העסקה, ולעיתים אף למנוע לחלוטין את העברת הזכויות בדירה על שם המשקיע. לכן, יש לדאוג שבהסכם הרכישה יופיע מנגנון המבטיח הסרת המגבלות המצויינות לעיל על ידי המוכר. לזיהוי המגבלה בשלב מוקדם ככל שניתן במהלך המשא-ומתן מול המוכר יש חשיבות עליונה, כיוון שקיימות מגבלות שמשך הסרתן הינו ממושך מאוד (למשל כשמדובר בעיקולים במסגרת תיק בית משפט או לשכת הוצל"פ), ויש מגבלות שהמוכר, מסיבות שונות, פשוט איננו מסוגל להסיר (למשל משכנתא לטובת עסק מסחרי המסובך בחובות מול בנק), ובמצב זה, ייתכן שהעסקה כלל לא תצא לפועל.

במקרה שהבעלים הרשום של הדירה הינו מנהל מקרקעי ישראל (או "רשות הפיתוח" או "קרן קיימת לישראל"), יהיה המוכר, רשום בלשכת רישום המקרקעין כ"חוכר" לתקופה, המפורטת בנסח הרישום. במקרה זה, יש לברר מהן זכויות החוכר בנכס, מהו מועד סיום החכירה, האם מדובר בחכירה "מהוונת", ולוודא האם נרשמו כראוי זכויות החוכר בנסח הרישום. בנוסף, יש לבדוק מהם התשלומים והחובות המגיעים למנהל מקרקעי ישראל ביחס לדירה, ולהגיע לסיכום מול המוכר בדבר מחיר הדירה בהתחשב בסכומים אלה. במקרה שזכויות החוכר, מוכר הדירה, אינן רשומות בלשכת רישום המקרקעין, יש לבקש מהמוכר שימציא למשקיע "אישור זכויות" (שהוא המקבילה של "נסח רישום" מלשכת רישום המקרקעין), שלפיו ילמדו הזכויות השונות, כמתואר לעיל.

חברה משכנת.לעיתים הדירה רשומה על שם חברה (כגון: עמידר חברה לשיכון), אשר מנהלת בספריה את מרשם הדירות. במקרה זה יש לבקש מהחברה להנפיק "אישור זכויות" מן החברה עדכני למועד הרכישה, באופן שניתן יהא ללמוד ממנו על זהות המוכר, קיומן של הערות שונות, או משכונים, עיקולים או שעבודים.

2.בדיקת המצב התכנוני, הרישויי והפיסי של הדירה.

העברת זכויות המוכר על שם הרוכש כפופה, בין היתר, להסכמתה של הרשות המקומית (או המועצה המקומית) שבתחום שיפוטה נמצאת הדירה. לפיכך על הרוכש לוודא במסגרת הסכם הרכישה שקיים מנגנון להבטחת ביצוע התשלומים והחובות החלים על הדירה (למשל: ארנונה, והיטלים שונים, ביניהם היטל השבחה), בטרם העברת מלוא תשלום התמורה המגיע ממנו לידי המוכר. מדובר בבדיקה משמעותית והכרחית שכן לעיתים בעל הדירה (אשר תשלום ההיטל חל עליו בדרך כלל), "מגלה" בשלב מאוחר אודות קיומו של חוב בגין היטל השבחה, המגיע לעיתים לעשרות אלפי שקלים. במקרה שטרם נחתם ההסכם, יבקש הבעלים של הדירה לגלגל את העלות על הרוכש, ודבר זה לעיתים יכול "לפוצץ" עסקה שכמעט נחתמה. הרשות המקומית יכולה לסרב לביצוע העברת הזכויות בדירה, לא רק במקרה של חוב אלא גם במקרה שבוצעה בדירה בנייה ללא היתר, דבר המהווה חריגת בנייה. לכן יש לבצע בדיקה מקדימה של תיק הבניין בו מצויה הדירה, ובגדר כך לבדוק היטב את היתר הבנייה שהוצא לדירה, לוודא שלא קיימים צווי הריסה כלשהם ביחס לדירה או חלק ממנה, וכן לבדוק את אישור האכלוס (טופס 4) שניתן לדירה. במקרה שקיימת חריגת בנייה כלשהי, על המשקיע לוודא שבהסכם הרכישה קיים מנגנון המחייב את המוכר להסיר את חריגת הבנייה, כתנאי לתשלום מלוא התמורה המוסכמת לידי המוכר. היות ומדובר בבדיקות מורכבות, מומלץ לבצען באמצעות איש מקצוע (למשל, אדריכל או שמאי מקרקעין).

לבסוף, בדקו את מצבה הפיסי של הדירה, על מנת לוודא שאין בה ליקויים ו/או פגמים כלשהם. לעיתים עלות התיקונים של פגמים מסויימים יכולה להאמיר לעשרות אלפי שקלים ורצוי לקחת בחשבון עלות זו בעת המשא ומתן על מחיר הדירה. גם במקרה זה המלצתנו לבצע את הבדיקה באמצעות חברה הנדסית, שתנפיק לכם דוח מסודר ומפורט אודות מצבה הפיסי של הדירה.

3. מיסוי -רכישת דירה כרוכה בתשלום מיסים לגופים שונים. על הרוכש לוודא שבהסכם הרכישה קיים מנגנון להבטחת תשלום המיסים החלים על הדירה על ידי המוכר, על מנת שיוכל לקבל את האישורים הנדרשים להעברת הזכויות על שם הרוכש בלשכת רישום המקרקעין, ביניהם אישור על תשלום מס שבח ע"י המוכר או אישור על פטור ממס שבח, אישור על תשלום מס מכירה (או פטור ממס זה), ו- אישור הרשות המקומית המופנה למוכר כי לא קיימים ביחס לדירה הנמכרת חובות או היטלים שונים (כגון: היטל השבחה, או היטלי תיעול וביוב). המנגנון הנפוץ ביותר להבטחת ביצוע התשלומים הללו הינו הותרת סכום כסף בנאמנות (בד"כ כ- 10%-25% מסכום העסקה), בידי עורך הדין המייצג את המוכר (לעיתים בנאמנות משותפת אצל עורכי הדין המייצגים את שני הצדדים לעסקה). מנגנון זה אמור להבטיח את תשלום המסים על ידי המוכר, עוד בטרם שולמה לו מלוא התמורה המוסכמת בעד הדירה.

מערכת המיסוי החלה על עסקת מכר דירה הינה סבוכה וראוייה להתייחסות נפרדת. בכל זאת, נתייחס בתמצית למס הרכישה, המוטל על רוכש הדירה. יש להבחין בין שיעורי המס החלים על רכישת דירה ראשונה ("דירה יחידה") לבין רכישת דירה נוספת. נכון למועד כתיבת מאמר זה, קיים פטור ממס ברכישת דירה ראשונה ביחס לחלק התמורה עד 1,350,000 ₪. ביחס לחלק התמורה שבין 1,350,001 ₪ ועד ל- 1,601,210 ₪ חל מס בשיעור 3.5%, ומעבר לסכום האמור, יחול מס בשיעור 5%. ביחס לרכישת דירה נוספת יחולו שיעורי המס הבאים: עד 1,000,000 ₪ - 5%; 1,000,001 ₪ – 3,000,000 ₪ - 6%; מעל 3,000,000 ₪ - 7%. (כ''דירה נוספת'' יחשב גם חלק מדירה וגם דירה שבנייתה טרם הסתיימה, ובלבד שיש התחייבות של המוכר (לרוב קבלן) לסיימה; יחד עם זאת לא תיחשב כ''דירה נוספת'' דירה שהושכרה בשכירות מוגנת לפני שנת 1997 וכן חלק בדירה נוספת שחלקו של הרוכש בה הינו פחות מ- 25%).

חריג ברכישת דירה חליפית: רוכש הדירה יחשב בעל 'דירה יחידה' לצורך החוק גם במקרה שיש בבעלותו דירת מגורים נוספת שהייתה הדירה היחידה שלו עד למועד הרכישה הנוכחי, ובלבד שמכר אותה תוך 24 חודשים לאחר רכישתה הנוכחית של הדירה החדשה (לשים לב, מכירת הדירה החדשה לא תסייע לרוכש לקבלת הפטור!).

בנוסף לשיעורי המס הקבועים בתקנות, קיימות הקלות שונות לנכים, עולים, ובן משפחה של חייל שנספה במערכות ישראל (נכון למועד כתיבת המאמר, שיעור המס שיחול הינו 0.5% עד לסכום של 1,463,035 ₪, ומעל סכום זה שיעור המס שיחול הינו 5%); על עסקה בה מועברת זכות במקרקעין מיחיד לקרוב משפחה, יחול מס בשיעור שליש ממס הרכישה החל בעסקה אילולא היה מדובר בעסקת מכר בין יחיד לקרובו ("קרוב" מוגדר בתקנות מס רכישה: הורה, צאצא-ובן זוגו, אח ואחות, בן זוג - לרבות מי שהיה בן זוג במשך 6 חודשים שקדמו למכירה של הדירה).


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

*הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין, עסקאות ויזמות נדל"ן, משפט מסחרי, דיני תאגידים, חוזים, היי-טק וליטיגאציה מסחרית.

יצירת קשר:  tal@3slaw.co.il

** מאמר זה הינו למידע כללי בלבד ונכון למועד כתיבתו, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ משפטי. על כן אין להסתמך עליו מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת טל ספיר, עו"ד

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין29/12/111338 צפיות
כל מי שרוכש דירה או כל נכס נדל"ן אחר, כגון: מגרש, חנות וכיו"ב, מצפה להירשם ביום מן הימים כבעלים החוקי של דירתו. ברשימה זו נדגיש את חשיבות בדיקת הבעלות בנכס הנרכש ונציע דרכים כיצד לברר את רישום הבעלות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין17/10/11895 צפיות
במאמר שלהלן, נעמוד על חשיבותו של מעמד חתימת חוזה הרכישה ועל המסמכים שמומלץ לבדוק שצורפו לחוזה הרכישה. כמו כן נדון בקצרה במשמעות שיש לייחס לפרוספקט ולמצגת שמספק הקבלן אודות הפרוייקט והדירות הנמכרות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין13/09/111291 צפיות
ברשימה הקודמת (חלק ב') עמדנו על חשיבותה של ערבות חוק מכר בעסקת רכישת דירה מקבלן, ועל ביצוע תשלומים לחשבון הליווי הבנקאי על הפרוייקט. במאמר שלהלן, נעמוד על רשימה נוספת של נושאים המהותיים, עליהם יש לתת את הדעת במהלך המשא-ומתן מול הקבלן לקראת רכישת הדירה, ביניהם: ביצוע שינויים במפרט הדירה, מחיר הדירה ותנאי תשלום, רכוש משותף, מועד מסירת הדירה לידי הרוכשים, בדיקת ליקויים בדירה במועד מסירתה לידיכם, ורישום הדירה כיחידה בבית משותף.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין18/08/11918 צפיות
במאמר שלפניכם נציג מספר עקרונות מנחים כיצד לרכוש דירה מקבלן, בדרך היעילה והבטוחה ביותר. נעמוד על חשיבותו של הייצוג המשפטי בעסקת רכישת דירה מקבלן, על הבדיקות המקדימות שיש לבצע, ועל מהותו של זכרון הדברים עליו אתם חותמים לקראת רכישת הדירה.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין16/05/111043 צפיות
מוכרים דירה? בית צמוד קרקע? או אולי מגרש לבנייה רוויה? רוצים להשיג מחיר גבוה עבור הנכס שאתם עומדים למכור? בטרם תגלשו לאתרי המכירות באינטרנט או בטרם תפנו למתווך השכונתי, על מנת לפרסם את הנכס שבבעלותכם למכירה, מוטב שתקדישו כמה רגעים מזמנכם לקריאת הרשימה שלהלן, בה נציע לכם תהליך מכירה שונה, יעיל, חסכוני ופשוט למכירת הנכס שברשותכם, וחשוב מכל – תוך מקסום שווי הנכס שברשותכם!

מאת: טל ספיר, עו"דקנין רוחני08/01/111335 צפיות
כיצד ניתן להגן על רעיון מסחרי או מידע ייחודי שברשותנו? כיצד ניתן לשתף אחרים ברעיון, למשל לצורך פיתוח מיזם משותף, אולם מבלי לחשוש שהצד השני, לו נמסר הרעיון (או המידע), 'יגזול' מאיתנו את הרעיון הייחודי שלנו, בטרם הספקנו להפיק ממנו תועלת כלשהי או לנצלו באופן מסחרי?

מאת: טל ספיר, עו"דדיני עסקים02/12/101433 צפיות
מיהו יזם? כיצד ליצוק תוכן ליזמות ולרעיון מסחרי? כיצד לממן את פעילות התאגיד? כיצד להגן על רעיון מסחרי של היזם מפני מתחרים? ברשימה שלהלן, אתייחס בתמצית לאחד השלבים המקדמיים, בדרכו של היזם למימוש הרעיון המסחרי - הקמת חברה בערבון מוגבל (או חברה "בע"מ").

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211695 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201320 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201511 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201308 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201593 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201002 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20959 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica