חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הגבלת חופש העיסוק של עובד על ידי המעסיק - מעשה לגיטימי? מאת: עו"ד טל ספיר *

מאת: טל ספיר, עו"דדיני עבודה20/11/20101188 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כידוע, מעסיקים רבים "דואגים" להחתים את עובדיהם, מיד עם קבלתם לעבודהאצלם, על כתבי התחייבות לסודיות ולאי-תחרות נגד המעביד, בתקופה שלאחר סיוםהעסקתם אצל המעסיק. מדרך הטבע, עובד, שאך התקבל לעבודה, לא יהסס לחתום(בעינים עצומות כמעט), על כל מסמך שמוגש לו על ידי המעביד. אלא שעם סיוםהעסקתו, מגלה העובד כי הוא מנוע מלהתקבל לעבודה אצל מעסיקים אחרים (אומנםמדובר בתקופה מוגבלת, אך שנה או שנתיים בהן מנוע העובד מלעבוד, מהוות 'מכתמוות' מבחינת העובד), היות וכתב ההתחייבות עליו הוא חתום, מונע זאת ממנובהיותו מנוסח, בדרך כלל, באופן גורף ודרקוני.

יחד עם זאת, בתי הדין לעבודה, וכן בית המשפט העליון, הגבילו בצורה משמעותית את האפשרות לאכוף התחייבויות של עובדים להגבלת תחרות נגד מעבידיהם, והתנו את אכיפתן של התחייבויות כאלה - בהתקיימותם של תנאים ונסיבות מיוחדות, עליהן אעמוד להלן.

כך למשל, בפרשת צ'ק פוינט (1), נדון עניינו של מנהל פיתוח, אשר היה חתוםעל התחייבות להימנע מלעבוד בכל עסק מתחרה במעבידו, במשך תקופה של כמעטשנתיים מיום סיום עבודתו. לאחר שעבר לחברה מתחרה של התובעת (בתחום אבטחתהמידע), הפר העובד את התחייבותו. באותו עניין נפסק על ידי בית הדין הארצי,בין היתר, כי להגבלת חופש העיסוק אין ליתן כשלעצמה, משקל רב, אלא רק אם היאסבירה ומגינה בפועל על האינטרסים של שני הצדדים. ניתן להגביל את חופשעיסוקו של עובד בין השאר, במקרים הבאים: משהוכח סוד מסחרי של המעסיק,כשניתנה הכשרה מיוחדת על ידי המעסיק, משניתנה תמורה מיוחדת וכן משהופרהחובת תום הלב על ידי העובד. ארבע הנסיבות הנ"ל אינן מהוות רשימה סגורה ועלבית הדין לשקול כל מקרה לגופו, על פי מכלול נסיבותיו, כאשר הכלל המנחה הוא,שאין ליתן תוקף לתניית הגבלת עיסוק בחוזה עבודה אלא אם כן מתקיימת אחתמהנסיבות כמפורט לעיל. בהיעדר קיומן של נסיבות כאלה, ובעיקר בהעדר 'סודות מסחריים',גובר עקרון חופש העיסוק על עקרון ההתקשרות. על כן, בנסיבות העניין,התחייבותו של העובד שלא להתחרות במעסיקו הקודם - לא נאכפה על ידי בית הדין.

בפרשה נוספת (2), דן בית המשפט העליון בעניינו של טכנאי מחשבים, שחתם עלכתב התחייבות שלא להתחרות במעסיקו, וכן לשמור על סודותיו. לאחר סיוםעבודתו, הפר הטכנאי התחייבותו זו, ופנה ללקוחות של מעסיקו הקודם; עם אחדמהם אף חתם על הסכם למתן שירותים, הדומים לאלה שכבר נתן במסגרת עבודתו אצלהמעסיק הקודם. בית המשפט העליון פסק, בין היתר, כי ככלל, המעביד זכאי להגנהעל האינטרסים הלגיטימיים שלו, ובכללם - סודות מסחריים ורשימת לקוחות. עםזאת, נקבע כי ההגנה איננה מוחלטת והמבחן הוא של סבירות ומידתיות. התחייבות'ערומה' לאי תחרות, שאינה מגינה על אינטרסים של המעביד, מעבר לאינטרס איהתחרות 'כשלעצמו' (כגון אינטרסים שלו בשמירה על סודות מסחריים ורשימתלקוחות), אינה מגבשת 'אינטרס לגיטימי' של המעביד, ודינה להיפסל בהיותהנוגדת את 'תקנת הציבור'.

לסיכום, ניתן לומר, כי על פי המצב המשפטי העולה מפסקי הדין דלעיל, כבראין משמעות כה רבה לשאלה אם היתה התחייבות של העובד להגביל את חופש עיסוקו.הגבלת חופש העיסוק לא תעשה רק לשם מניעת תחרות. הגבלת חופש העיסוק תיתכן,במקרים הראויים, כשמתברר שהיא נחוצה לשם שמירת אינטרסים לגיטימיים בני-הגנהשל המעסיק הקודם; עיקרם של אינטרסים אלה - הוא במניעת שימוש פסול על ידיהעובד העובר למעסיק אחר, לעשות שימוש או להפיק תועלת כתוצאה מידע בדברסודות מסחריים של המעסיק הקודם.

1 ע"ע 164/99 דן פרומר וצ'ק פוינט טכנולוגיות תוכנה בע"מ - רדגארד בע"מ, פד"ע לד' 294.

2 ע"א 6601/96 AES SYSTEM INC ואח' נ' משה סער ואח', פ"ד נד(3) 850.

* הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני עבודה, דיני מקרקעין וליווי יזמי נדל"ן, משפט אזרחי/מסחרי, שוק ההון, וליטיגאציה מסחרית.

ניתן ליצור קשר במייל: sapirlaw@bezeqint.net

** המידע לעיל הינו כללי בלבד ואינו מהווה בשום מקרה תחליף לייעוץ משפטי.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

*הכותב הינו עו"ד המתמחה בדיני מקרקעין, עסקאות ויזמות נדל"ן, משפט מסחרי, דיני תאגידים, חוזים, היי-טק וליטיגאציה מסחרית.

יצירת קשר:  tal@3slaw.co.il

** מאמר זה הינו למידע כללי בלבד ונכון למועד כתיבתו, ואינו נועד בשום מקרה לשמש כתחליף לייעוץ משפטי. על כן אין להסתמך עליו מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת החלטה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת טל ספיר, עו"ד

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין29/12/111339 צפיות
כל מי שרוכש דירה או כל נכס נדל"ן אחר, כגון: מגרש, חנות וכיו"ב, מצפה להירשם ביום מן הימים כבעלים החוקי של דירתו. ברשימה זו נדגיש את חשיבות בדיקת הבעלות בנכס הנרכש ונציע דרכים כיצד לברר את רישום הבעלות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין17/10/11895 צפיות
במאמר שלהלן, נעמוד על חשיבותו של מעמד חתימת חוזה הרכישה ועל המסמכים שמומלץ לבדוק שצורפו לחוזה הרכישה. כמו כן נדון בקצרה במשמעות שיש לייחס לפרוספקט ולמצגת שמספק הקבלן אודות הפרוייקט והדירות הנמכרות.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין13/09/111292 צפיות
ברשימה הקודמת (חלק ב') עמדנו על חשיבותה של ערבות חוק מכר בעסקת רכישת דירה מקבלן, ועל ביצוע תשלומים לחשבון הליווי הבנקאי על הפרוייקט. במאמר שלהלן, נעמוד על רשימה נוספת של נושאים המהותיים, עליהם יש לתת את הדעת במהלך המשא-ומתן מול הקבלן לקראת רכישת הדירה, ביניהם: ביצוע שינויים במפרט הדירה, מחיר הדירה ותנאי תשלום, רכוש משותף, מועד מסירת הדירה לידי הרוכשים, בדיקת ליקויים בדירה במועד מסירתה לידיכם, ורישום הדירה כיחידה בבית משותף.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין18/08/11919 צפיות
במאמר שלפניכם נציג מספר עקרונות מנחים כיצד לרכוש דירה מקבלן, בדרך היעילה והבטוחה ביותר. נעמוד על חשיבותו של הייצוג המשפטי בעסקת רכישת דירה מקבלן, על הבדיקות המקדימות שיש לבצע, ועל מהותו של זכרון הדברים עליו אתם חותמים לקראת רכישת הדירה.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין25/06/111210 צפיות
בעת האחרונה אנו עדים לתהליכים ותמורות מהמעניינים שהתרחשו אצלנו בתחום הנדל"ן למגורים - שינויים תכופים בשיעורי הריבית במשק, מדיניות בלתי מתפשרת של בנק ישראל בנושא המשכנתאות וחקיקה תדירה בתחום מיסוי המגורים, כל אלה הפכו את כדאיות ההשקעה בדירה למגורים לשאלה הטורדת מנוחתם של רבים מאיתנו, בין אלה שהם כבר בעלי דירות להשקעה ובין אם הם מתעתדים לרכוש דירה למגורים. במאמר זה נעמוד על מספר נושאים משפטיים שעליך כמשקיע הפוטנציאלי לתת עליהם את הדעת בבואך לרכוש דירה להשקעה.

מאת: טל ספיר, עו"דנדל"ן ומקרקעין16/05/111045 צפיות
מוכרים דירה? בית צמוד קרקע? או אולי מגרש לבנייה רוויה? רוצים להשיג מחיר גבוה עבור הנכס שאתם עומדים למכור? בטרם תגלשו לאתרי המכירות באינטרנט או בטרם תפנו למתווך השכונתי, על מנת לפרסם את הנכס שבבעלותכם למכירה, מוטב שתקדישו כמה רגעים מזמנכם לקריאת הרשימה שלהלן, בה נציע לכם תהליך מכירה שונה, יעיל, חסכוני ופשוט למכירת הנכס שברשותכם, וחשוב מכל – תוך מקסום שווי הנכס שברשותכם!

מאת: טל ספיר, עו"דקנין רוחני08/01/111337 צפיות
כיצד ניתן להגן על רעיון מסחרי או מידע ייחודי שברשותנו? כיצד ניתן לשתף אחרים ברעיון, למשל לצורך פיתוח מיזם משותף, אולם מבלי לחשוש שהצד השני, לו נמסר הרעיון (או המידע), 'יגזול' מאיתנו את הרעיון הייחודי שלנו, בטרם הספקנו להפיק ממנו תועלת כלשהי או לנצלו באופן מסחרי?

מאמרים נוספים בנושא דיני עבודה

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה10/09/20954 צפיות
עובד המפוטר ממקום עבודתו זכאי לשכר של חודש כנגד כל שנת עבודה (אלא אם כן, הוסכם על שיעור גבוה יותר), בעת פיטוריו או בעת היותו מתפטר כדין מפוטר או כמוסכם בהסכם עבודה. תשלומי פיצויים מגלמים בתוכם את רכיב העמלות (בחישוב ממוצע של 12 החודשים האחרונים), ואת רכיבי השכר הקבועים, גם כאלה שלא נכנסים תחת הקטגוריה "שכר בסיס". עם זאת, פיצויים אינם משולמים עבור פרמיות, מענקים, בונוסים, החזרי הוצאות, משכורת 13 ותוספות מותנות. הכלל הבסיסי הינו (למעט במקרה של מתפטר בדין מפוטר), שעובד מפוטר בלבד, זכאי לפיצויי פיט

מאת: רונית בילרדיני עבודה14/03/181384 צפיות
חוק פיצויי פיטורים קובע, כי עובד אשר פוטר ממקום עבודתו לאחר שנת עבודה זכאי לפיצויי פיטורים מהמעביד. כמו כן, קובע החוק, כי בנסיבות מסוימות זכאי עובד לתשלום פיצויי פיטורים אף לאחר התפטרותו מעבודה. (הרעת תנאים, התפטרות לצורך טיפול בילד, מעבר מגורים לצורך עבודתו של בן הזוג ועוד).

מאת: tiloniדיני עבודה07/09/171920 צפיות
לעיתים, כמו בכל משפחה, יכולים להתגלע ויכוחים וחילוקי דעות, אולי אפילו להיאמר מילים קשות אך במקום העבודה, בניגוד למקרים דומים בתוך המשפחה הקרובה או לחברים הקרובים, עלול הצד השני לראות בדברים אלו כהוצאת לשון הרע בעבודה ולתבוע את אומרם בבית המשפט תחת חוק ""איסור לשון הרע התשכ"ה- 1965"

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161714 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה01/08/162695 צפיות
אישור מרופא תעסוקתי המורה כי אין העובד מסוגל לחזור לעבודתו הקודמת, או מצב הזהה לה, וזאת בשל תפקוד לקוי של אחד מאברי הגוף. עובד הסובל מבעיות בריאותיות ומציג מסמכים מרופא מומחה, המציין את הלקות בכושר עבודתו ומגבלותיו הרפואיות בעבודתו. עובד הסובל ממגבלה בריאותית ומבצע עבודה אשר אינה מתאימה ליכולותיו הרפואיות עקב מצב בריאותי לקוי.

מאת: איתמר כוכבידיני עבודה02/06/163309 צפיות
החובה לשלם שכר בחגים לעובדים, עולה מתוקף צו ההרחבה להסכם המסגרת במגזר העסקי. בהתאם לכך, עובד חודשי ועובד שכר (בתנאים הרשומים להלן) זכאים לשכר רגיל, אף בימים אשר לא עבדו בהם בשל היותם ימי מנוחה בחגים.

מאת: אבי דוידידיני עבודה23/05/163471 צפיות
בקצרה על הרעת תנאים בעבודה לאלו המחליטים להתפטר ולאלו המחליטים להישאר במקום העבודה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica