חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הסיבות לחוסר זמן בניהול עסקים קטנים

מאת: עוזי פלג*

אחת הבעיות המרכזיות כמעט בכל עסק קטן ובחלק מהעסקים הבינוניים.  היא "העדר זמן" כרוני לבעלי תפקידי המפתח בעסק,"העדר הזמן" הוא אחד הגורמים המרכזיים לניהול לקוי ואי יכולת של העסק לפרוץ קדימה.

"העדר הזמן" נראה  אמיתי משמע הגורם הניהולי באמת עסוק כל הזמן באלף ואחד פעילויות כי "אין גורם אחר שיעשה את זה" ציטוט של הגורם הניהולי העסוק, או "אני כל הזמן מכבה שריפות" ציטוט של גורם ניהולי אחר, "אני סומך רק על עצמי"  "ורק אני יודע לעשות את זה" הם טעונים נוספים שאפשר לשמוע, האם זה חייב להיות כך ?, ננסה להשיב על כך בהמשך המאמר.

בכל עסק מהקטן ועד הגדול מתבצעים מספר רב של פעילויות שונות הנדרשות לתפעול שוטף של העסק, הפעילות בארגון עסקי כוללת פעילויות המצריכות מקצועיות ייחודית לעסק (פתוח, תהליכי ייצור ושרות ייחודיים), פעילויות מקצועיות כלליות מותאמות לענף הפעילות (תפ"י,רכש,לוגיסטיקה,שיווק), פעילויות עזר כלליות.(הנהלת חשבונות,פקידות כללית).

צריך לזכור שהגדרת עסק קטן ובינוני הם שרירותיות, ונקבעו לפי מספר המועסקים, עסק שמונה 11 עובדים מוגדר בינוני (מעל 10) עסק שמונה 10 עובדים מוגדר קטן, להגדרה זו אין שום משמעות לגבי מורכבות העסק לידע ולכישורי הניהול הנדרשים.

אין ספק שחלוקה זו מטעה, יש הבדל בין עסק תעשייתי (כאשר גם בתחום זה יש שוני בתחום הפעילות ובטכנולוגית הייצור) לבין עסק לוגיסטי או נותן שרות, יש חשיבות להרכב שרשרת האספקה (איזה פונקציות משתתפות בשרשרת וחשיבותן ), למבנה שרשרת הערך ( באיזה שלבים נוצר הערך וכמה ,חומר ?, עבודה? ,ידע?) יש משמעות לרוחב קו המוצרים של העסק (בכמה מוצרים העסק מתעסק במקביל ?), בשוק שבו פועל העסק, למבנה התחרות ולכוחות השוק.

ככל שהעסק קטן יותר קטנים מספר גורמי הניהול הפונקציונאלי, עובדה זו מחייבת את גורמי הניהול בעסק לטפל במספר תחומים לעיתים שונים זה מזה באופיים, לעיתים הפעילות הנדרשת מגורם ניהולי אחד היא לטפל במקביל במספר תחומים בו בזמן, מאחר וכל עסק קטן כגדול הוא מערכת ארגונית וככזה כל הפעילויות הנדרשות בעסק קשורות מזינות ומוזנות זו מזו, אי בצוע או דחייה של פעילות נדרשת "תוקעת" את המערכת בנקודת זמן וברמת נזק כזו או אחרת.

 פעילויות נדרשות שלא בוצעו בזמן, הופכת לדחופות ובוערות וגורמות לתהליך של ניהול "כיבוי שריפות", תהליך של "כיבוי שריפות" בעסק הוא תהליך של "פאניקה ניהולית", ההחלטות מתקבלות באופן ספונטני, לעיתים סותרות אחת את השנייה תוך הטחת האשמות והשלמה עם הרגשת "אין מה לעשות", הדחוף גובר על החשוב, האנדרלמוסיה שולטת וברור שהעסק משלם על כך מחיר לא קטן, במקרים רבים זוהי שגרת התנהלות כמעט יומית בכל השנה.

פעילות דחופה היא פעילות שאי בצועה עשוי לגרום לעסק נזק כספי ותדמיתי מול לקוחות, ספקים או רשויות, הפעילות הדחופה מצריכה לרוב אנרגיות ויכולת יתר מהמבצע בשל קוצר הזמן הניתן לבצוע ובשל העובדה שלעיתים הדחיפות מערבת בפעילות גורמים בכירים מתוך העסק או מהצד הנגדי, המשמעות היא שהטיפול בשלב זה צריך להיות שלם מלא ללא אופציית מקצה שיפורים ותיקונים,לבצוע פעילות זו נדרשים מהמבצע דיוק,יעילות, אפקטיביות ומיקוד, הפרדוקס הוא שפעילות פשוטה באופייה שהוזנחה עוברת לטיפול גורם בכיר יותר אשר צריך להשקיע מזמנו היקר ולהזניח דברים חשובים יותר לעסק.

בעסקים קטנים לגורמי המפתח אין אף פעם זמן והם תמיד לחוצים, ברוב הזמן עוסקים בדברים  השוטפים והדחופים וכמעט ולא משקיעים זמן בחשיבה, בניתוח בעיות ,בתכנון והצבת מטרות לעסק.

חלק מהבעיה של "העדר זמן" כרוני כפי שצוין קשור בהעדר מבנה ארגוני פשוט המפרט כפיפות, תחומי אחריות לטיפול ולפקוח והגדרת סמכות, במקרים רבים "כולם עושים הכול", בארגונים קטנים ומשפחתיים, נושא המבנה הארגוני נתפס כבירוקראטי ומיותר ובנוי בעקר על הסמכות הטבעית של המייסד או ראש המשפחה או הבן הבכור.

בעיה נוספת קשורה במבנה והרכב גרעין הניהול בעסק אשר מורכב מבני משפחה וקרובים, לעיתים הרכב זה הוא בעייתי, גם מהפן האנושי וגם מהפן המקצועי, בעסקים משפחתיים לעיתים חלוקת האחריות איננה נכונה ומאוזנת וישנה ריכוזיות בניהול,יש חשש לספק ידע וסמכויות ,חלק מגורמי הניהול מהווים צוואר בקבוק מכיוון שהם מעורבים בכל, כך שאינם משקיעים את רוב זמנם בתחומים החשובים לעסק.

מספר צעדים בסיסיים לשיפור המצב

לבחון איזה תהליכים וגורמים הקיימים בעסק מהווים צוואר בקבוק .

לבחון מה מקור "עומס היתר", (יעילות בצוע נמוכה ?, בעיות חוזרות,? העדר ידע? חוסר כ"א ?).

בחינת כלי הניהול הנדרשים לתפעול שוטף לעסק (תוכנות, נהלים,טפסים)

הגדרת גורמי הידע הנדרשים לעסק רמתם וכמותם .

בחינת נפח הפעילות האדמיניסטרטיבית הפשוטה הנדרשת, (לעיתים יש צורך במספר רב של פעילויות  אדמיניסטרציה פשוטות וכדי לחסוך במזכירה הנטל נופל על גורמי ניהול).

עבודות  פשוטות יש להעביר לעובדים פשוטים, גם אם הדבר כרוך בקליטת עובדים

הגדרת מבנה ארגוני  כולל כפיפות, תחומי אחריות וסמכות.

בעסקים הסובלים מבעיית ניהול מומלץ להיעזר בשרותי יועץ לניהול עסקי לבצוע בקרה ניהולית שוטפת  בתדירות קבועה.

העמסת גורמי הניהול בפעילויות פשוטות צריכה להיעשות בראייה כלכלית בהתאם ל "יתרון היחסי" של מבצע הפעולות (לא לפי זה שיודע לעשות פעילות מסוימת הכי טוב) אלה לפי "העלות האלטרנטיבית" הנמוכה ביותר לבצוע הפעילות (זה שלא מסוגל לתרום לעסק פעילות בעלת ערך גבוה יותר).

יש לזכור שהתוצאות העסקיות נגזרות לא רק מהפעילות העסקית שבוצעה, אלה גם מאי מימוש מכירות או/ו הזדמנויות עסקיות שלא בוצעו "בהעדר זמן".

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

 אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

                                                          www.uzip.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202619 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202469 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201487 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201616 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201337 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211338 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211186 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211042 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211216 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201065 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201058 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20925 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica