חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תדמית הרופא כמנוף למניעת אלימות

מאת: מתי עובדיהמיתוג אישי 23/12/20101204 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תדמית הרופא כמנוף למניעת אלימות

    כיום, יותר ויותר רופאים מבינים את חשיבותה של התדמית אותה הם משדרים.

במפגש הראשון עם המטופל נוצרת תדמית הרופא, זהו בעצם הרושם הראשוני אותו משדר הרופא, רושם שמאוד קשה לשנות לאחר מכן.

אין ספק כי המטופל נוקט עמדה כלפי הרופא ללא ידע מוקדם על יכולתו הביצועית, השכלתו ואופיו. המטופל שופט את הרופא במהלך הדקות הראשונות בהן הוא נמצא במחיצתו, וזאת על פי שפת הגוף, קשר עין, אפיוני קול והופעתו החיצונית של הרופא.

המטופל במהלך פגישתו הראשונית ובמיוחד במהלך הדקות הראשונות, אינו מקשיב לרופא, אלא באופן חלקי ביותר. הוא קולט במעורפל חלקי משפט, ועל פיהם קובע האם הרופא היושב מולו הוא אנושי, מקצוען והאם הוא מסוגל להעניק לו את השירות המתאים.

אומנם הדבר נשמע שטחי ולא מבוסס, אך לצערנו, כולנו נוקטים עמדה חיובית ו/או שלילית כלפי האחר על סמך הרושם הראשוני. יתרה מכך, ברגע שנקטנו עמדה, אנו מתחילים להגן ולהתבצר בה, ולא בנקל אנו מוכנים לשנותה. כך גם המטופל, מתחיל לאסוף ולחפש מידע שיאמת את עמדתו הראשונית (חיובית או שלילית) כלפי הרופא.

    מחקרים מוכיחים כי 70% מהמסרים המועברים בתקשורת הבין אישית הינם מסרים בלתי מילוליים, ורק כ 30% מהם הינם מסרים מילוליים. המסרים הבלתי מילוליים מתחלקים כך: 40% מהמטופלים מתייחסים בראש ובראשונה להופעתו החיצונית של הרופא – האם הופעתו מסודרת, נקייה, האם הוא לבוש בחולצה מכופתרת? חלוק?

30% מהמטופלים מתייחסים למחוות בשפת הגוף – סממן המעיד על היות הרופא סימפטי ואנושי. רק כ 30% מהמטופלים, אכן מתייחסים לתוכן דבריו של הרופא.

כאשר ישנה סתירה בין המסרים המילוליים לבלתי מילוליים, אנו לעולם נתייחס למסרים הבלתי מילוליים. כלומר, הרעשים והקצרים בתקשורת בין הרופא למטופל נובעים בדר"כ מחוסר הלימה בין הופעתו ושפת גופו של הרופא לתוכן דבריו. לא די בכך שהרופא ישלוט בשפה המילולית, אשר לעיתים קרובות כלל אינה מובנת למטופל, אלא עליו לשלוט גם בשפת גופו, שהרי לרוב היא זו אשר יוצרת את "חוסר ההבנה".

    על פי מחקרו של פרופ' שמחה לנדאו, מהמכון לקרימינולוגיה בפקולטה למשפטים, באוניברסיטה העברית, עולה מסקנה מעניינת: גורם חשוב באלימות נגד הרופאים הינו הפער התרבותי בין המטופלים לצוות הרפואי, ובעיקר באוכלוסיות ייחודיות כמו עולים, ערבים, בדואים וכו'.

מסתבר שלסמלי שפת הגוף בתרבויות שונות משמעות שונה מזו שלנו. דפוסי ההתנהגות שלנו מקבלים פרשנות שונה, כאשר אנו עוברים מתרבות לתרבות. לכן, כדי להעביר מסר מדויק ואפקטיבי למטופל, על הרופא להכיר את סמלי שפת הגוף והקודים החברתיים בתרבויות השונות, מהם מגיעים מטופליו.

על הרופא להבין כי העברת המסר אינה נעשית רק על פי דבריו, וכי היא אינה מופנית אך  ורק לחוש השמיעה, אלא מופנית גם, אם לא בעיקר, לחוש הראייה של המטופל.

    לא פעם אנו שואלים את עצמנו, כיצד תיתכן אלימות מילולית ולעיתים אף אלימות פיזית כלפי הצוות הרפואי? התשובה ברורה למדי, ואף נגזרת מטענותיהם של המטופלים: "תתייחסו לחולים כאל בני אדם ולא כאל טפילים", "אתם חזקים על חלשים". הזלזול של הצוות הרפואי גורם למטופלים להרגשת נחיתות ומעביר אנשים על דעתם.

לעיתים, הרופא כלל אינו מודע לכך ששפת גופו הופכת לרועץ הגדול ביותר שלו. במקום לקדם את התקשורת עם מטופליו, שפת הגוף של הרופא מעכבת, מחבלת ויוצרת כעס רב, ומשם הדרך לאלימות קצרה ביותר.

כאשר רופא אומר משפט כמו: "ספר לי מה קורה לך" ותוך כדי הקשבה, הוא מתופף עם אצבעותיו על השולחן, מתבונן בצג המחשב או מציץ בשעונו, המסר שנקלט על ידי המטופל הוא שאין לרופא זמן וסבלנות עבורו. מסר זה חזק הרבה יותר מהמסר המילולי שהועבר קודם לכן. דבריו של הרופא מתנגשים בשפת גופו. שפת הגוף מעוותת את הנאמר ומשנה את כיוונו ועוצמתו. לכן על רופאים לזכור: על מנת שאמינותם תהייה מעבר לכל ספק, יש צורך בהלימה חסרת פשרות ומוחלטת בין המסרים המילוליים לבלתי מילוליים. לא זו בלבד שעל הרופא ללמוד לשלוט במסריו בצורה אופטימלית, עליו גם ללמוד להבחין במסרים הבלתי מילוליים של המטופל, ולהתייחס אליהם ברגע האמת. כך יוכל הרופא למנוע, או לפחות להפחית את האלימות הרבה כלפי צוותים רפואיים, אליה אנו עדים כיום.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מתי עובדיה

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מתי עובדיה

מאת: מתי עובדיהמיתוג אישי 11/12/101161 צפיות
לעיתים האריזה שלנו משרתת ומקדמת אותנו ולעיתיםהיא בולמת ומעכבת אותנו. לעיתים כאשר יש חוסר הלימה בין המסרים המילוליים לבלתי מילוליים ,יגבר המסר הבלתי מילולי ותוכנו הוא זה שיקבע.

מאמרים נוספים בנושא מיתוג אישי

מאת: nirמיתוג אישי 27/07/211533 צפיות
אתרי האינטרנט יישארו הערוץ הדיגיטלי העיקרי עבור חברות B2B, לפי מחקר שנערך בנושא שיווק דיגיטלי בו מנהלי שיווק התבקשו לדרג את אמצעי השיווק

מאת: לילה בן הרוש מיתוג אישי 12/04/152618 צפיות
עסקים קטנים רבים מזניחים את דף הפייסבוק שלהם אם בכלל הם פותחים אותו . דף פייסבוק מעוצב ושמכיל מידע על שירותי העסק ואפשרויות ליצירת קשר ישיר עם בעל העסק, הוא כלי עסקי היום לכל דבר. בשנה האחרונה ממשיך תהליך מקצוע של דפים עסקיים שהמטרה הסופית היא הפרדה מוחלטת בין פעילות עסקית לפעילות חברתית שמתבצעת באמצעות הפרופילים האישיים. אין בעל עסק היום שיכול להרשות לעצמו להתעלם לחלוטין מפייסבוק ולא להיות פעיל שם עסקית.

מאת: רוי ורלמיתוג אישי 15/03/152377 צפיות
Real estate agents should keep in contact with former clients over the holidays and on the anniversaries of a purchase date. Hearing your voice again from you will trigger positive memories of the real estate transaction that occurred. When a friend, remind them you would love to be referred to friends or family, your name will be fresh in their minds and they will suggest using you.

מאת: דניאל מלמדמיתוג אישי 20/10/142895 צפיות
אתר גוגל הוא לא רק מנוע חיפוש, אלא הוא גם חברו הטוב ביותר של כל גולש , איש ציבור, של המוסכניק שלך, של הרופא שלך ושל הרו״ח שלך, ללא יוצא מן הכלל. מה יניב חיפוש השם שלך בגוגל והאם אתה יכול לשלוט בתוצאות?

מאת: sharondan80מיתוג אישי 08/10/142840 צפיות
בעידן של ימינו כל בעל עסק יודע, שאחד מהכלים המוצלחים ביותר להצלחת עסק הוא שיווק של העסק בצורה טובה ונכונה. שיווק ומיתוג מקצועי הם בדיוק ההבדל בין עסק מצליח לעסק בינוני, והם מהווים השקעה חכמה לטווח הרחוק.

מאת: פרופיל און לייןמיתוג אישי 07/04/146826 צפיות
התקשורת העסקית הפכה בשנים האחרונות ליותר ויותר וירטואלית. עסקים רבים מנהלים קשרי ספק לקוח ומוצאים לקוחות חדשים גם בלי לראות את הלקוח או לקיים את הטקס המסורתי של פגישת הכרות.

מאת: פרופיל און לייןמיתוג אישי 07/04/147005 צפיות
אימון מקצועי, אישי או ארגוני, הינו תחום פורח ומשגשג בעשור האחרון. אנשים רבים לומדים אימון ופונים לעזרתם של ארגונים, חברות, עמותות, צוותי עובדים וגם אנשים פרטיים, כדי לעזור להם לנהל את העסק או את החיים שלהם טוב יותר. אבל גם מאמנים עצמם זקוקים לפרופיל עסקי. פרופיל עסק למאמנים הכרחי על מנת להציג את המאמן עצמו, את התמחותו ואת דרכי ההתקשרות עמו, וחשוב להשקיע בו מחשבה ותשומת לב בעת כתיבתו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica