חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המהפכה האסלאמית כמחסום אחרון לשפיות העולם

אנשים רבים בעולם, יש לשער ירימו גבה הן על הכותרת ואף עשויים להזדעזע על עצם הרעיון של הצגת המונחים "שפיות" ו"אסלאם" בכפיפה אחת. הרושם הראשוני שלנו על האסלאם הוא דווקא מתייחס לפנאטיות, לקיצוניות ואפילו מתחבר לנו היטב עם מונחים שליליים אחרים. במיוחד בעולם המערבי הנראה לכאורה "סובל"   מאיזה חדירה של "אנשים זרים" אליהם תוך "השתלטות" על המדינה וכפיית "מנהגים" זרים ובלתי מתפשרים ההולמות לכל הפחות תקופות עבר קצת פחות "מודרניות מהיום. יתרה מזאת, הגישה של "הציבור" הרחב קרובה יותר לאטימות שמקורה ב"סלידה" מאשר מנסה להבין מה קורה.

הגישה שלי תמיד הייתה קצת שונה מ"המקובל". במקום לשאול בדרך "הרגילה", מה הבעיה של אותם אנשים, אני אשאל מה עשיתי שהם כאלה. לא, זהו לא האופי "הגלותי" שלי. אולם זוהי שיטת חקירה שונה בה נבחן את האינטראקציה ולא נשפוט את האדם. לפיכך, עצם החקירה שהתחלתי מבקשת בראש וראשונה לבדוק מה הבעיה של "העולם המערבי" שהעולם "האסלאמי" רוצה לתקן. זאת במקום לבקש לבדוק היכן טמונה "חוסר השפיות של המנסה לתקן "הרפורמאטור"  לתפיסתו.

מבדיקה "שטחית" נדמה כי המהפכה האסלאמית, שמאופיינת כמו כל אלמנט חברתי אחר- כתהליך מתגלגל (הינו, עם עליות ומורדות, הצלחות וכישלונות), החל היכן שהוא בשלהי שנות ה-70 של המאה הקודמת. כאשר להערכתי, נקודת המפנה האל-חזור החלה בשנת 1977. אכן, מי שבוחר את הספרות דאז מוצא כבר רמזים על הכיוון. בתקופה ההיא החל להתגלגל ספר בשם "ספר החלומות". זהו מעין "ספר מיסטיקה" אשר מבטא מספר רעיונות כלליים ייחודיים למהפכנים. ראשית הספר פותח בנבואה. הוא מספר סיפור על כך שבשלהי האלף הראשונה היה ליקוי חמה. האנשים של אז, יש לזכור  מדובר על  ימי הביניים, הגיבו בפאניקה מוחלטת - סוף העולם הגיע מבחינתם. אז נזכרים מספר חכמי שריעה בפסוק הסתום מהחד'יד (התורה שבעל פה המוסלמית המספרת על הנביא וממנה נדלית ההלכה המוסלמית), האומר "יואלף ומה יואלפון" הפרשנות של הפסוק הפכה להיות יעברו את שנת האלף (יואלף) ולא יעברו את שנת האלפים (ומה יואלפון - הסיומת המכונה תנווין שפרושה הכפלה   מהמילה תנין = שניים). ספר זה, שהחלה הפצתו כ-23 שנים לפני תום האלף השנייה, עשה רושם רציני על הקוראים. עוד עובדה שעשתה "טוב" לספר, הוא  נמכר בעיקר במחתרת - "מעין מים גנובים ימתקו". הספר מנבא כאמור שהעולם המערבי לא יגיע לשנות ה-2000. לפיכך, צא וראה  מה  תרם "באג 2000" להצטרפות למהפכה הזו. יתרה מזה, כשבאג 2000 לא מצליח ל"הרוס" את המערב, מנסים בסוף המאה ה-20 לפוצץ את בניין הסחר העולמי (מגדלי התאומים) כשלא מצליחים מנסים שוב בתחילת המאה ה-21  לפוצץ אותו ומצליחים.

כמו כל מהפכה, יש גם במהפכה זו שלושה סוגי משתתפים. המהפכנים, אלו הם האנשים האידיאליסטים המוכנים להקריב הכול עבור הרעיון. אלו הם החולמים המבקשים לשנות את הסדר הקיים כי הוא אינו עולה בקנה אחד עם הדרישות שלהם מהחיים. אלו הם האנשים המוכנים כמו שאומר המהפכן המקסיקני זאפטה, "למות על הרגליים במקום לחיות על הברכיים". המהפכנים, לא מספקים בתחליפים הם רוצים את ה"אידיאל" (על פי הגדרתם בלבד) ושואפים ל"אידיאלי".

הקבוצה השנייה תהיה תמיד הפרגמאטית. אלו הם "המתרגמים" של "האידיאלים"  המהפכנים לשפת היום יום. הם "מורידים" את הרעיון הנשגב ל"שפת העם" וגורמים למהפכנים אחרים להצטרף לקבוצה. בלעדי הקבוצה הנ"ל, אף מהפכה לא יכולה לצאת אל הפועל. ישנם מהפכנים הרבה, אבל אנשים פרגמנטים, ישנם הרבה פחות. החוכמה של כל מהפכה היא הקשר הראשון שנוצר בין המהפכן הראשי. זה אותו אדם היוצר את הרעיונות, מכתיב את האידיאל ומחדד את המסרים הדיכוטומיים בין "אנחנו" ו"הם". לעיתים יש המהפכן יכולת הביטוי בכתב בלבד. לעיתים אחרות קורה, שאיזה שהוא אדם פרגמאטי, קולט את הרעיונות של איזה שהוא מהפכן. ובלא כל קשר אליו עושה את התרגום ומתחיל בעצמו מהפכה. אותו אדם פרגמאטי, יכול כדי לבסס את המהפכה, להעמיד  את אותו מהפכן "בראש" פירמידת המהפכה כדי לקדם את העניין.

הקבוצה השלישית אלו האופורטוניסטים- אלו הם המצטרפים החדשים תמיד המבקשים להתאים את המהפכה לצורכיהם. הם מבקשים לנצל את המנוף הזה כדי לקדם את עניינם. ביניהם נמצא גם את השרלטנים - המתחזים והלא יוצלחים.

לאחר שהובהר במקצת הרקע   הרלוונטי לנו, בוא נסתכל ונחלק את העולם ל"טובים" מול ה"רעים", בהתאם לתפיסת "המהפכנית" הזו.

מי "הרעים" שלנו בסיפור הזה? רבות התלבטתי בשאלה זו חשבתי תמיד לפחות לאור המידע שסופק לי על ידי אמצעי התקשורת, כי ה"רעים" שלנו בסיפור הם דווקא "המהפכנים" (אלו הם הבסיס האידיאלי ומקרבם מגיעים גם מחבלים מתאבדים) המונהגים ע"י אנשים "פרגמנטים" אשר הוחלפו בערוב השנים ע"י "אופורטוניסטים". עם הזמן ומתוך רצון להבין את התהליך, ראיתי  פתאום  "רעים" אחרים. ה"רעים" ה"אמיתיים" בסיפור שלנו הם דווקא "רעים" אחרים אשר נגדם יוצאת "המהפכה האסלאמית".  עבור ה"רעים" הלו לא עומדת לזכותם העובדה שהם מוסלמים בעצמם. ה"רעים" ה"נכונים" הם אותם בעלי הון "טייקונים" בלשון העכשווית אשר רכשו ורוכשים את העולם ומכתיבים לנו את החיים. וסוף העולם על פי תפיסתם של "המהפכנים" הללו היא כאשר כל העולם, יירכש ע"י קבוצה מצומצמת של בעלי הון והם עשויים לפחו על פי הגדרתם, להחליף אפילו את "האלוהות".

מי שזוכר את סרטי המדע הבדיוני  השונים, עשוי לחוש כבר עכשיו פחד ומורא בדיוק כפי שחשים אותם מהפכנים המצטרפים ל"מהפכה האסלאמית". בסרטי המדע הבדיוני מוצג לנו עולם קר בדרך כלל, נשלט על ידי תאגידים כלכליים חסרי לב, אשר עשויים להחיש כל מיני מנגנוני קץ (כמו למשל לבנות "רובוט אנושי", להאכיל את האנושות ב"מתיה" להשכיר לנו "אברים מלאכותיים" ועוד כיד הדמיון הטובה על תסריטאי הוליווד).

עכשיו צא ולמד, מדוע יכולים אנשים לקום בבוקר ולהחליט להלחם נגד התאגידים הללו. התאגידים הללו, יצרו עולם "מעוות" עבורם. עולם בו רק חסר שהתאגידים "השתלטו" על האוויר שאנו נושמים. כי הם השתלטו כבר על מכלול החיים שלנו. על הממשלות שלנו, על המים, החשמל, ושר הטכנולוגיה. הם יקבעו לנו את אורחות חיינו ואפילו החדשות הם כבר לא חדשות אלא "דברי יחצנים", מאחר והתאגידים השתלטו גם עליהם.

כך, כל מי שעשוי לאיים עלינו כאנשים בלא הבדל של דת, גזע ומין הם דווקא אותם תאגידים "מחרחרי המלחמות" (ע"י יצור נשק), יוצרים את "הרעב" (ע"י עליית מחירי המזון) והם יגרמו לנו בסופו של דבר גם "לעבוד אותם כאלים" ועל כך קשה מאד להתגבר - ומאידך קל מאד לגייס אנשים כנגד התאגידים הללו. כי כולנו, בלא כל הבדל נפגענו, נפגעים וניפגע מהם. גם אזורי הלחימה של המהפכה הם בתפר שבין טווח הפעולה של התאגידים המתחכך עם "אזורי המחיה" של המהפכה.

מלבד ה"מהפכה האסלאמית", אין אף קבוצה אחרת בעולם, אשר "נלחמת" בתאגידים הללו. האלטרנטיבה האחרת, היהדות אינה יכולה להעמיד מאמינים במהירות כמו האסלאם. היהדות, הקטנה מבחינת מאמינים, גם מפורדת מבחינה התאגדות, היא כבר עשויה להיות "נגועה" באותם תאגידים שעשויים לשלוט עליה. גם הנצרות, אינה יכולה לשמש בשלב זה אלטרנטיבה, כי היא נמצאת בעצמה בפרשת דרכים עקרונית האם היא סיבה או מסובב פוליטי-כלכלי.

נשאלת השאלה מדוע רק דתות יכולות להוות אלטרנטיבה? התשובה לכך מתחלקת לשלושה גורמים- ראשית לדת קל יותר לגייס אנשים תוך שימוש באמונה. דבר אחר, התאגידים יכולים לשלוט על הכול מלבד מוצא פה- לכן הדת על זרמיה הלא ראשיים לא ניתנת לשליטה על ידי התאגידים. לבסוף, התאגידים למעשה עשויים ל"איים" ישירות על מעמד הדת בחיי האנשים (ע"י כך שיהפכו בעצמן לאלים).

מכאן ראוי לערוך רוויזיה כללית ולבחון להערכתי מחדש את נושא ה"רעים" מול ה"טובים" אולי, דווקא הרעים הם "התאגידים" השולטים על חיינו בכוח של בריונות כלכלית?

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אתרופולוג כלכלי מתמחה בתחום של התנהגות כלכלית של פרטים ואגונים. משמש כיועץ ומאמן לארגון וניהול יעוץ ארגוני וליווי עסקי,יעוץ ותכנון תיירותי, הכנת תוכניות עסקיות, תכנון ואסטרטגיות עסקיות, תכנון וליווי של תוכניות הבראה ושיקום פיננסי, מערכות מידע שיווקי ומערכות ניהול איזו 9000, שיווק תיירותי, תכנון הדרכה, ימי עיון וקורסים במבחר ארגונים מגדלים שונים ובענפי פעילות מגוון. ייעוץ אסטרטגי, ארגוני וניהולי למפלגות ולגופים פוליטיים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דוד סונינו

מאת: דוד סונינוגישור ובוררות24/06/152631 צפיות
המאמר מבוסס על עבודת הגמר שלי משנת 1990, ועל קורס שהעברתי באוניברסיטה בנושא. עבודת הגמר שלי היתה אבן דרך לביסוס מערכת הגישור. אולם תהליך השלמה שונה מתהליך הגישור. המאמר מנסה לשרטט את הדרך היעילה כדי לפתור באופן סופי סיכסוכים.

מאת: דוד סונינודמוקרטיה ושלטון26/10/138273 צפיות
במקביל הופכת התנועה האסלאמית לאלטרנטיבה הטובה ביותר הקיימת כנגד אותו עושק וניצול של התאגידים הרב לאומיים, של הכלכלות המקומיות והפיכתם של שאר תושבי העולם לעבדים תרתי משמע של קומץ תאגידים השולט בכל העולם דרך סדר עולמי לכאורה חדש! מכאן, כדי ל"הלחם" באסלאם חייבים להלחם קודם כל בהפרטה הפושעת ולהחזיר את הכלכלה למסלולה הרציונלי, כאשר כל נכסי העם חוזרים לעם,והממשל הופך להיות רגולטור הוגן שכל מטרתו לפעול לרווחת העם הריבון היחיד של הטריטוריה והתרבות. (אפשר לעשות זאת רק באמצעות שינוי שיטה הכלכלית לכלכלה

מאת: דוד סונינודמוקרטיה ושלטון19/01/111617 צפיות
הלוגיקה הבסיסית שלי טוענת שלא יעלה על הדעת "לתת למשוגעים לנהל את בית המשוגעים". הטעם לכך פשוט ונראה על פניו. כולם עשויים לחשוב כי הבעיה נובעת דווקא מהיות ה"משוגע" "משוגע". לעומת זאת, הטעם עשוי להיות במקום אחר. זה לא אומר שמאן דהוא "משוגע" לכן יש לו באורח "אוטומטי" כישורי ניהול.

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111401 צפיות
לבעלי לב חלש ו/או סתם עצבניים לא מומלץ כלל לקרוא רשימה זו.. ראו הוזהרתם! אחד מסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל אינו דווקא קיומו או קיומו של נשק אטומי ונשק בלתי קונבנציונלי אחר.. אלא דווקא המשכנתא! תשאלו את כל המכרים שלכם בין אם הם עובדי בנק ו/או סתם עמך ישראל אם אי פעם בחייהם ראו קובץ חוקים ו/או הוראות המסבירים את המשכנתא, דרך החישוב שלה ודרכי הגביה שלה?

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111365 צפיות
לבעלי לב חלש ו/או סתם עצבניים לא מומלץ כלל לקרוא רשימה זו.. ראו הוזהרתם! אחד מסודות הכמוסים ביותר של מדינת ישראל אינו דווקא קיומו או קיומו של נשק אטומי ונשק בלתי קונבנציונלי אחר.. אלא דווקא המשכנתא! תשאלו את כל המכרים שלכם בין אם הם עובדי בנק ו/או סתם עמך ישראל אם אי פעם בחייהם ראו קובץ חוקים ו/או הוראות המסבירים את המשכנתא, דרך החישוב שלה ודרכי הגביה שלה?

מאת: דוד סונינוזכויות הפרט06/01/111484 צפיות
בריונות, יכולה ללבוש צורות רבות. החל מבריונות פיזית, מילולית ואף בריונות פסיכולוגית. מעשה הבריונות, כאמור, מחולקת למכלול צורות החל בהיקפים שונים. כאקט בריוני מייצג, נהוג לראות את הצורה הישירה יותר של הבריונות - הבריונות הפיזית.

מאת: דוד סונינוצדק חברתי06/01/111454 צפיות
מתוך חוק מבקר המדינה עולה כי ביקורת המדינה, קרי מוסדות המדינה נתונים לבקרה. באופן מדויק יותר, מבקר המדינה יקיים ביקורת על המשק, הנכסים, הכספים, ההתחייבויות והמינהל של המדינה, של משרדי הממשלה, של כל מפעל, מוסד או תאגיד של המדינה, של הרשויות המקומיות ושל גופים או מוסדות אחרים שהועמדו על פי חוק לביקורתו של מבקר המדינה. כאמור, מבקר המדינה יבחן את חוקיות הפעולות, טוהר המידות, הניהול התקין, היעילות והחיסכון של הגופים המבוקרים, וכל עניין אחר שיראה בו צורך. ביחד עם מבקר המדינה, יש לכמעט כל מוסד ממשלתי מבקר בתפקיד. למשל לכל רשות מקומית יש מבקר שמתפקידו לתת דין וחשבון תקופתי על הנעשה ברשות.

מאמרים נוספים בנושא דמוקרטיה ושלטון

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232546 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: אדיר בנימינידמוקרטיה ושלטון25/06/231574 צפיות
מידת ההשפעה של הרשתות החברתיות על אופן התנהלותם של נבחרי ציבור. אנחנו יודעים שהתופעה קיימת וגם ערים להשפעותיה. אך עד כמה שונה כיום הזירה הציבורית ביחס לעידן הקודם?

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222544 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון31/12/201252 צפיות
משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפאלי מתמחה בייעוץ ייצוג ועבודה מול גורמים מוניציפאלים הקשורים בהוצאת היתרי בניה, תכנון ערים וסביבה, מיסוי,רישוי עסקים,בקשות לשימוש חורג,שינוי יעוד,הכשרת חריגות בניה,ביטול צווי סגירה,הפסקת עבודה,צווי הריסה. בקשות לשינוי תב"ע ,היתרי בניה, אדריכלות, קידום בקשות ,זירוז הליכים בירוקרטים ,יעוץ סטטוטורי, הסדרים והסכמים עם הרשויות, שרותי הנדסה ופקוח על הבניה.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון27/03/201414 צפיות
תיקון 116 לחוק התכנון והבניה מהווה מהפכה בחוק התכנון והבניה. הוא מחמיר מאד, מטיל צווי הריסה בסיטונות וקנסות של מאות אלפי שקלים, ומצמצם את סמכויות השופטים בבתי המשפט.

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון11/01/201438 צפיות
מה הוא רישיון עסק? עסקים הפועלים בתחומים שונים נדרשים בהוצאת רישיון עסק – היתר מכוח חוק רישוי עסקים הניתן על ידי משרד הרישוי ברשות המקומית ומהווה אישור לפעילותו התקינה של העסק. הרישיון מעיד כי בעסק מסוים ננקטו כל האמצעים הנדרשים לשמירה על בריאותו, ביטחונו, בטיחותו ואיכות חייו של הציבור. בהתאם, קבלת הרישיון מותנית בעמידה בכל התנאים שהציבו הרשויות, בהם סידורי כיבוי אש, תנאי תברואה נאותים, בטיחות מבנים ועוד. משרד הרישוי הוא גם זה שאחראי על אכיפת החוק ורשאי להטיל סנקציות על עסקים שאינם עומדים בתנאיו

מאת: אבי דוידידמוקרטיה ושלטון07/04/191528 צפיות
מדריך למתחילים אודות הגשת עתירות לבג"צ.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica