חפש מאמרים:
שלום אורח
06.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הנעה - זה כל הסיפור

מאת: נירה שלוחינוך ילדים30/05/20092015 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הנעה זה כל הסיפור.

מי מאיתנו לא שמע לפחות פעם אחת  במפגש עם המורה את המשפט: " הוא יכול אך לא רוצה". אך מהי מוטיבציה, או בעברית, הנעה?

הנעה, הידועה גם כמוטיבציה, היא מכלול התהליכים אשר מעוררים, מכוונים ומשמרים את ההתנהגות האנושית לעבר מטרה מסוימת. מניעים יכולים להיות גורמים ביולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים הדוחפים לביצועה של פעילות מסוימת, מרצון או שלא מרצון. חקר ההנעה חשוב במיוחד במחקרים במדעי החברה, בניהול, הנעה לעבודה. חקר תהליך הלמידה ובפסיכולוגיה של הספורט.

(להרחבה בנושא ויקפדיה http://he.wikipedia.org/wiki/הנעה)

בחרתי בהגדרה הבאה: הנעה היא הרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת גם כשהדבר כרוך בקשיים ובמחירים גבוהים של חוסר הצלחה,(פרופ' אבי עשור). הגדרה זו אינה מבחינה בין שני קטבים: פנימי וחיצוני אלא שמה את כל סוגי המוטיבציה על רצף אחיד ואחד.

רבות התיאוריות המנסות להסביר את ההנעה. אפתח בסקירה קצרצרה על מנת שנוכל לראות את התמונה השלמה.

  • התיאוריה המפורסמת ביותר היא מדרג הצרכים של אברהם מאסלו. מאסלו  מתייחס להנעה בדרך של פירמידה אם לאמסופקים הצרכים הראשוניים – האדם לא מסוגל להתקדם במעלה הפירמידה

הצרכים הביולוגיים, כבסיס לפירמידה  – היכולת להשיג אוכל, שינה, להתפנות

השלב השני - צרכי הבטחון - היכולת לחיות תחת קורת גג, הגנה מפגעי מזג אויר, היכולת לחוש מוגן

השלב השלישי - צרכי השתייכות - היכולת להיות אוהב ואהוב, רצוי על ידי חברת האנשים החשובים לי

השלב הרביעי - הערכה חברתית - היכולת להיות במעמד חברתי גבוה, מקצועות כמו עו"ד, רופא וכו'.

השלב החמישי - מימוש עצמי - היכולת לחוש כי אני ממש את הפוטינציאל הגלום בי.

השלב הראשון צרכים ביולוגיים הינם זהים אצל כל בנ"א, אך ככול שנעלה בפירמידה יש שוני בין תרבויות ורקע חברתי אך גם בין אדם לאדם. במעלה הפירמידה – מימוש עצמי אשר לא כולם מגיעים לשלב זה לפי מאסלו. תיאוריה זו מייצגת ראייה כללית של מניעי האדם. כמו בכל תיאוריה, הדעות חלוקות, לא ניתן להסביר כל תופעה באמצעות תיאוריה זו.

התיאוריה ההתנהגותית מאמינה כי ההתנהגות היא תוצאה של למידה אשר פועלת לפי חיזוקים ועונשים. בדרך זו מוסברת ההנעה, אנו מונעים לעשייה מסוימתרק אם באמת יש בכך גמול. "האם כדאי לי לבצע את הפעולה הזו ? איזו טובה תצמח לי מכך ..." . אך, איך נסביר את חייל המילואים, שאחת לשלושה חודשים, עוזב בית אוהב, מקום עבודה מאתגר ויוצא לחודש מילואים? אין כאן שום גמול שיצמח לו מהתנהגותו.

התיאוריות העכשוויות עוסקות בהנעה מתוך הכוונה עצמית (Self-Determination Theoryׂ) אשר מאמינים שבסיסהתנהגות האדם עומדים שלושה צרכים בסיסיים מולדים: הצורך באוטונומיה, (התחושהשאדם מבצע פעולה ללא שכפו עליו) , הצורך ביכולת (להרגיש שאני יכולה ומסוגלת )והצורך בקשר ובשייכות  (הצורך של אדםלאהוב ולהיות אהוב).

לסיכום: כל הגישות מסכימות שאנו מייחסים מוטיבציה להתנהגות כוללת בחירה בין אלטרנטיבות של מטרות ואמצעים. ניתן לומר כי המוטיבציה היא  הרצון להשקיע זמן ומאמץ בפעילות מסוימת גם כשהדבר כרוך בקשיים ובמחירים גבוהים באי הצלחות.

¨      מה ניתן לעשות על מנת לקדם את המוטיבציה ?

ראשית, יש לזכור שכל אחד שונה ופועל מדרכו, אין שום מטרה לגרום לילד לעשות דברים שאינם מתאימים לאישיותו, אופיו.

ניתן לשים לב למספר הדגשים:

o       חיזוקים – לחזק את הילד בהצלחותיו. אם הילד מתעניין בטניס , ללוות את האימונים, לחזק אותו בהתמדה, בעשייתו. לגלות עניין בפעילותו. לחזק את התהליך, הגעה לאימונים, השקעה בבית על שיפור המיומנויות.

o       משימות ברמת "האפשר" – מתן משימות ומטלות לילד שהוא יכול לבצע, רמת קושי אפשרית ולא משהו שאינו מסוגל להתמודד איתו. בדרך זו אנו נותנים לילד לחוות הצלחות רבות אשר יסייעו לו גם בכישלונותיו. ככול שילד יחווה הצלחות רבות יותר – יתגבר על קשיים וכישלונות.

o       אמונה ביכולת – יש לתת לילד להרגיש שהוא יכול, לתת לו להבין שאנחנו מאמינים בו . הילד לומד לפתח את האמון העצמי מהסביבה : בית ובית-ספר, חברים ומשפחה.

o       משוב ספציפי ולא השוואתי – ילד ביצע בהצלחה מטלה, הוא זקוק לקבל משוב מיידי על מה שהוא עשה, ללא קשר לחבריו/אחיו. ילדים מבינים מתי אנו אומרים את המשוב על מנת לצאת לידי חובה. יש להקפיד לבחור את המילים הנכונות, לא להגזים במחמאות על כך שהוא זרק את הזבל, אך להודות על כך שביצע את המטלה ובכך עזר למשק הבית.

o       עידוד ביטוי – להקשיב לילד, לתת לו להביע את עצמו, את דעותיו, לתת לו להרגיש שדבריו חשובים ומשמעותיים. הקשבה טהורה מחייבת, ישיבה תוך מבט לילד , לא לבצע דברים נוספים במקביל ולהקרין לו שדבריו חשובים.

o       סיוע בהתמודדות עם קושי או כישלון – להסביר לילד שלעיתים הכישלון הוא הדרך הנכונה עבורנו ללמידה. להקשיב לרגשותיו, לחזק את התהליך ולהפיק איתו לקחים לעתיד.

o       בחירה ואחריות על הילד – יש לאפשר לילד משימות שהן שלו. הבחירה על המשימות שלו, מה שהוא בוחר במטלות הבית. כמו כן, האחריות עליהן. דרך זו מהווה תשתית לחיזוק האמונה הפנימית ומאפשרת לילד להרגיש חזק וגדול. בדרך זו יוכל הילד לגדול ולהתמודד עם קבלת החלטות מורכבות.

o       ביצוע תחרויות – תחרות  ברמה מסוימת מדרבנת ומעלה את רמת המוטיבציה. אני אנסה לתת את כולי על מנת שאני אנצח ולא חברי.

לסיום: זכרו ההבדל הבסיסי בין אדם רגיל ללחום הוא שלוחם לוקח כל דבר כאתגר, בעוד שאדם רגיל רואה הכול כברכה או קללה.

בכוחנו להוביל את ילדנו להנעה!

נירה שלו

M.A חינוך ופסיכולוגיה

עוסקתבייעוץ ארגוני והנחיית קבוצות

הרצאותבתחום חינוך ופסיכולוגיה

050-7435690

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נירה שלו 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נירה שלו

מאת: נירה שלוחינוך ילדים25/02/092437 צפיות
כמה שמעתם "אמא משמעם לי " , "אוף, אבא אין לי מה לעשות" , ככול שרבים הגירויים כך יורדת תחושת הסיפוק ויכולת דחיית הסיפוקים. במאמר זה ננסה להבין מהי תרבות הפנאי? מה מקור השיעמום ? איך זה שאנו חשים כי ש"פעם זה היה אחרת"...מה לעשות בחופש, או בשבת גשומה... על כך במאמר שלפנינו

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196343 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196303 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1916046 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196329 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196232 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915833 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193839 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica