חפש מאמרים:
שלום אורח
17.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אמא מצ'עמם לי - תרבות הפנאי לילדים

מאת: נירה שלוחינוך ילדים25/02/20092439 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תרבות הפנאי או מה עושים עם "משעמם לי"

היכולת להתרכז ולנצל את הזמן בחוכמה היא הכול.  ( לי איאקוקה מייסד קוקה - קולה)

שיעמום הוא רגש שלילי שקיים אצל מרבית בני האדם ונובע מחוסר עניין, חוסר בגירויים פיזיים או רגשיים. (עוד על שעמום בלינק המצורף http://he.wikipedia.org/wiki/שעמום)

מהי תרבות הפנאי ?

הפנאי הוא המרחב העיקרי בו מגדיר האדם את הנאתו, מנוחתו חיי התרבות  והמשפחה  שלו בעיניו. פנאי הוא אותו חלק מזמנו של הפרט שבו הפרט חופשי ושבו הוא יכול לפעול מתוך חופש בחירה , ללא כפייה  וללא התחייבות, על פי הבנתו ועל פי נטיותיו. העבודה והפנאי הינם מושגים מקבילים הסותרים זה את זה מבחינה כמותית (כלומר, לא ניתן לקיים זמן עבודה ופנאי במקביל), אך מחייבים זה את זה מבחינה מהותית (כלומר, לא יתקיים פנאי ללא עבודה).

בעבר הפנאי היה שייך רק למלוכה ולבני האריסטוקרטיה, ניתן לראות בציורים וסרטים מהתקופה אשר אנשי אלו מבלים בדיג, ציד, קוקטילים, מסיבות. מאז המהפכה התעשייתית הפנאי הפך נחלתם של רבים, כל האדם מוצא לעצמו זמן פנוי. מהפכת הידע וכניסת האינטרנט  הוסיפה להרחבת הפנאי, כדי למצוא מידע אין צורך לצאת מהבית, לברר, לבדוק, די בהקלדה במנוע חיפוש והמידע – בידיך.

בעבר לכל פעולה היה נדרש זמן עבודה, היום קיימים פתרונות המשחררים את האדם מעבודה. שטיפת כלים, כביסה , שליחת מכתבים, לכל אלה ועוד יש פתרונות טכנולוגיים אשר חוסכים את הזמן ומאפשרים לעסוק בדברים נוספים.

גורם נוסף הנכלל בתרומתם לתרבות הפנאי הם התפתחות הרפואה.

תוחלת החיים הולכת וגדלה, בעבר אדם המגיע לגיל פרישה לגמלאות היה נחשב "אדם מבוגר". היום אנו עדים לאנשים אשר יוצאים לגמלאות ושאיפתם להגשים את חלומם שבעבר זנחו לצורך פרנסת משפחתם. אנשים אשר פונים לכיוונים אומנותיים, אחרים אשר מעדיפים לימודים גבוהים, פיתוח תחביבים ייחודיים.

זכות זו שמורה להתפתחות הרפואית,  פתרונות רפואיים למחלות, פיתוח תרופות ואמצעים רפואיים המסייעים לשיפור איכות החיים. בעתיד לא נוכל להבחין בין אדם בגיל הארבעים והשישים.

מוסדות לימוד רבים החלו  במגמה של לימודים לשעות הפנאי, לימודים אלו מקפלים בתוכם

עיצוב שעות הפנאי, חינוך לפנאי במעגל החיים, עקרונות לבניית חוגי העשרה וסדנאות. יועצי פנאי נדרשים במרכזים קהילתיים, מחלקות תרבות וחינוך של העיריות וכמובן בבתי אבות.

פיתוח תחביבים ,פיתוח וחיזוק גישת החינוך לפנאי והבנת התהליך המתחיל מילדות לעבר הגיל השלישי – פרישה לגמלאות.

הנטייה הרווחת היום לפתח מגוון פעילויות, המסייעות לפיתוח עמדות חיובית כלפי הפנאי, 1.פעילות יוצרת – עשייה אותה בחרתי לעשות: נגרות, ציור, פיסול, התעמלות

2.השתתפות פעילה – בחירה להיות חלק מקורס, סדנא, קבוצת טיולים, קבוצת ריקודים

יש לשים לב לעורר את תשומת הלב לשימוש לרעה בזמן פנוי

1.פעילות מזיקה כמו צריכת סמים.

2.פעילות אנטי חברתית כמו פשיעה.

מבחינה נפשית  אדם זקוק לפנאי להירגע ולהשכיח את דאגותיו ובעיותיו, למנוע בעיות הנובעות מעומס יתר. יחד עם זאת, זמן פנוי שאינו מנוצל כראוי עשוי להוביל ללחץ ומתח מיותר.

היום, יותר מבעבר בעקבות שפע הגירויים המוצע לילדים מאבדים עניין בצורה מהירה יותר. אם בעבר ניתן היה לצפות בסרט ובכך להרגיש שהיום זכיתי לחוויה משמעותית, קיום של ערוץ טלוויזיה אחד לכל – מבוגר וילד, היום התחושה מתמוססת ויש צורך למלא עוד ועוד...כניסת ערוצי טלוויזיה מרובים מעודדת סקרנות ותורמת לפיתוח האינטליגנציה של הילד ומאידך גורמת למיצוי מהיר יותר, קצב החלפת הערוצים מהיר. הילד ממצא את המסרים בקצב MTV       ברגע שילד מאבד עניין – מעביר ערוץ.

נקודה נוספת המשפיעה היא הצורך של ההורה לרצות  את הילד,  בחברה המודרנית ההורים עובדים יותר מבעבר ולכן פעמים רבות אנו מפצים על העדר זמן בעודף משחקים. אנו מנסים בכל כוחנו להיות חברים של ילדנו, למלא את החסרים, ברגע שמשמעם להם אנו נדרכים מיד לעבור להיות "קציני התרבות "של ילדנו.

אז מה אפשר לעשות ?

א.      בניית תוכנית שבועית אשר נכתבת ברמה המשפחתית ומשלבת פעילויות מועדפות לפי כל בני המשפחה. כל אחד בוחר פעילות ומשלבים את בני המשפחה.

ב.      ללמד את הילד כיצד לנצל את שעות הפנאי, מיפוי האפשרויות, במה אני רוצה לקחת חלק?

ג.       לחשוף את הילד לדרכים לקבלת החלטות, איך אני בוחר ? איך אני שלם עם בחירותי? סוגים של בחירות: יתרונות מול חסרונות, אני בוחר מה שאני מרגיש שטוב לי איתו, בחירה של דברים שחבריי עושים.

ד.      שמירה על מסגרת יומית בה קיימות מטלות קבועות, ופעילויות מהנות.

ה.     הכרת משחקי קופסא, עקב שפע הגירויים אנו "שוכחים" משחקי הקופסא, כל יום בחירה של משחק קופסא שונה. כך, נפגש הילד עם המשחק ונהנה .

ו.        פעילות חוץ – מחנאות, פיקניקים, מפגש עם טבע וסביבה.

ז.       פעילות חברתית – ייזום של מסיבת פיג'מות, קביעת התאריך, קביעת התכנים, המשתתפים, התפריט.

ח.     קריאת ספרים, ילדים קטנים עם ההורה, ילדים גדולים שעה של קריאת ספר.

ט.      פעילויות משפחתיות – טיולים, הכנת ארוחות משותפות, ערב שירה בציבור,

י.        הפקת עיתון משפחתי – כל אחד מכין כתבה, חידה, בדיחה , תמונות יוצרים עיתון, אפשר לבנות מצגת משפחתית בליווי שירים.

יא.    התנדבות – בחירת פרויקט בו הילד בוחר להתנדב: עזרה לילד, לקשיש, התנדבות בקהילה.

לסיכום זכרו: הצער שיש לאנשים שעשו שימוש בזמן בצורה לא נאותה אינו מוביל אותם תמיד לעשות שימוש יעיל יותר בשארית זמנם...

- ז'אן דה לה ברוייר

 

נירה שלו

M.A חינוך ופסיכולוגיה

ייעוץ ארגוני והנחיית קבוצות (הרצאות במגוון נושאים)

Nira.shalev@gmail.com

050-7435690


 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נירה שלו 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נירה שלו

מאת: נירה שלוחינוך ילדים30/05/092020 צפיות
נושא המוטיבציה (הנעה) נפוץ בחיינו, אם בבית הספר המורה מעירה כי "הילד יכול - אך לא רוצה לעשות מאמץ" אם זה בעבודה, שקשה ומחכים שהיום ייגמר... במאמר זה אנסה להציג את הגישות התיאורטיות בתחום המוטיבציה. מפירדמית הצרכים של מאסלו, דרך המודלים הרלוונטים לחיינו. אסיים במספר רעיונות לחיזוק המוטיבציה.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196365 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196322 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1916340 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196352 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196254 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1916191 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193842 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica