חפש מאמרים:
שלום אורח
13.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניתן לבטל צווי הריסה במקרים מסוימים,רישוי עסקים התרי בנייה בדיעבד

רישיונות עסק במבנה ללא היתר ו/או עם חריגות בנייה






רשיונות עסק הממוקמים במבנים ללא הייתר או במבנים עם חריגות בנייה.


יש עסקים בעלי רישיון עסק הממוקמים במבנים חסריהיתר בנייה. כשמדובר בשנים ארוכות של שתיקה מצד רשויות הרישוי, אין וודאותכי לא היה בעבר היתר בנייה, ויש מצב בו למרות שבתיק הבנייה לא קיים המסמךהמהווה היתר בנייה – לא ייפסל רישיון העסק.

קבלת רישיון עסק נפרדת מקבלת היתר בנייה, וכרוכה באגרות נפרדות המגיעות לגורמים אחרים ומיועדות למטרות אחרות.

בהחלט ייתכן מצב בו יש היתר בנייה ואין רישיון עסק. אנו עדים במציאותהרישוי גם במצבים הפוכים, בהם יש רישיון עסק אך אין היתר בנייה, ומצבים אלואינם תקינים, שכן בהתאם לאמות המידה שנקבעו ע''י היועץ המשפטי לממשלה(הנחייה מס' 8.1351), תנאי למתן רשיון עסק צריך להיות קיומו של היתר בנייה.כך גם נקבע בחוק רישוי עסקים תשכ''ח - 1968 סעיף 1 (א) (6) הקובע לאמור:

צווים בדבר עסקים טעוני רישוי [תיקונים: התשל''ב, התשל''ד, התשנ''ד (מס' 2)]

1 (א) שר הפנים רשאי לקבוע בצווים עסקים טעוני רישוי ולהגדירם, כדי להבטיח בהם מטרות אלה או מקצתן:
(1) איכות נאותה של הסביבה ומניעת מפגעים ומטרדים;
(2) מניעת סכנות לשלום הציבור והבטחה מפני שוד והתפרצות;
(3) בטיחות של הנמצאים במקום העסק או בסביבתו;
(4) מניעת סכנות של מחלות בעלי-חיים ומניעת זיהום מקורות מים בחמרי הדברה, בדשנים או בתרופות;
(5) בריאות הציבור, לרבות תנאי תברואה נאותים;
(6) קיום הדינים הנוגעים לתכנון ולבניה ולשירותי כבאות.

לפיכך, ככלל רישיון עסק מותנה בקבלת היתר בנייה.

אף על פי כן, היועץ המשפטי לממשלה בהנחייתו הנזכרת לעיל, ולאור המצבהעובדתי של קיום עסקים במבנים ללא היתר בנייה, מאפשר חריגה מכלל זה, כאשרמתקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים:

  1. חריגות הבנייה שבגללן לא הוצא היתר הבנייה הן חריגות מזעריות, ולא מהותיות.
  2. העסק נמצא במבנה ישן ''אשר לא נמצא לו היתר בנייה'' (כלשון ההנחייה).

דיון בנושא זה מצוי בערעור על עתירה מנהלית [עע''מ] 8481/04 חברת חלקה 172 בגוש 6355 בע''מ נ' הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה פתח תקווה, בית המשפט העליון, שופטים: ד' ביניש, א' פרוקצ'יה, ס' ג'ובראן,פסק דין מיום ט' באדר תשס''ו (9 למרץ 2006), פדאור 06 (5) 715, ולהלןציטוט רלוונטי הממחיש גם את ההתלבטות של בית המשפט בעניין שבנדון:

8. ביום 9.11.03 פרסם היועץ המשפטי לממשלה אתהנחיה 8.1351 הנ''ל, המבקשת לבחון את עוצמת הזיקה בין מישור דיני התכנוןוהבניה למישור דיני רישוי העסקים. כאמור לעיל, הנחיה זו מציגה את השאלה''האם סעיף 1(א)(6) לחוק רישוי עסקים, הקובע כי קיום הדינים הנוגעים לתכנוןולבניה הוא אחד ממטרות הרישוי, מחייב, כתנאי למתן רשיון עסק, עמידה מלאהבהוראות חוק התכנון והבניה, או שמא הוא מותיר שיקול דעת ליתן רשיון עסק,בנסיבות ובתנאים מסוימים ומתחומים, גם מקום שקיימת חריגה מסוימת מדיניהתכנון והבניה'' (פס' 4 להנחיה, הדגשות במקור - ד.ב.).

ברקע להנחיה ניצב הקושי הגלום במציאות שבה עסקים רבים אינם זכאים לקבלרשיון עסק בשל אי עמידה בהוראות חוק התכנון והבניה, וכתוצאה מכך פועליםמבלי להיות כפופים לפיקוח בשורה ארוכה של פרמטרים נוספים אותם נועד הרשיוןלהבטיח, ובהם הגנה על איכות הסביבה ומניעת מפגעים, מניעת סכנות לשלוםהציבור ולבריאותו, שמירה על בטיחות ועוד. כן נסמכת ההנחיה על אמירה באחדמפסקי הדין של בית משפט זה, ממנה עולה כי הגם שקיומם של דיני התכנון והבניההינו בין מטרות הרישוי, הרי שחוק רישוי עסקים אינו שולל, כשלעצמו, אפשרותלמתן רשיון עסק לעסק החורג מדיני התכנון והבניה (ראו: ע''א 8729/96 ש'כאכון, מלונות ונופש בע''מ נ' עמידר, החברה הלאומית לשיכון עולים בע''מ,פ''ד נה(1) 673, 678-677). על רקע זה נקבע, כאמור, בהנחיה 8.1351 כי''ככלל, החלטה ליתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה, תהיההחלטה בלתי סבירה, בהיותה מסכלת מטרה ממטרות החוק. ברם, עדיין מסור לרשותשיקול דעת מוגבל ליתן רשיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון, וזאת בנסיבותמיוחדות וחריגות...'' (פס' 6 להנחיה; ההדגשות במקור - ד.ב.).

9. בהתאם לגישה האמורה, מתייחסת הוראה 7 בהנחיה 8.1351 לנסיבות ולתנאים בהםניתן ליתן רשיון לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה. נחזור ונצטט אותןהוראות הרלוונטיות לענייננו:
7. ניתן ליתן רשיון עסק לעסק שאינו עומד בדיני התכנון והבניה בהתקיים אחד מאלה:
א) בעסק חריגות בניה קלות (זוטי דברים), שהתובע שלהרשות המקומית נתן דעתו עליהן, וקבע כי אין מקום לנהל בגינן הליך לפי חוקהתכנון והבניה בשל העדר עניין לציבור בניהול הליך פלילי; או- ב) העסק נמצא במבנה ישן, אשר לא נמצא לו היתר בניה,ותובע של הרשות המקומית קבע כי לא ניתן - או שאין כל כוונה - לנהל בגיןהעדר ההיתר הליך לפי חוק התכנון והבניה.
סעיף 9 להנחית היועץ המשפטי מוסיף תנאי נוסףלפיו רשיון עסק יינתן בנסיבות האמורות ''בכפוף לאישור בטיחות שיינתן על ידימהנדס/יועץ בטיחות או לאישור מהנדס העיר כי החריגה בה מדובר אינה כרוכהבבעיות של בטיחות''.
המושג ''חריגות בניה קלות'' אינו מוגדר בהנחיה, אשר עומדת על הקושי לגבשרשימה נוקשה וממצה של עבירות העונות להגדרה זו. עם זאת, בסעיף 8 להנחיהכלולות מספר דוגמאות לעבירות שייחשבו על פי רוב לקלות, ובהן ריצוף משטחים,בניית מרקיזות מתקפלות והתקנות מזגנים - כל זאת, ללא היתרים כדין.

(באותו עניין שנדון בבית המשפט, היו החריגות מהותיות ולכן לא ניתן רישיון עסק).

לא במקרה ההדגשה של היועץ המשפטי לממשלה בניסוח תנאי מס' 2 להנחיותיו היא על כך שלא נמצא היתר בנייה לבניין הישן, להבדיל מהאפשרות שאין ולא היה היתר.

אי אפשר לקבוע בוודאות האם היה היתר בנייה לבניין הישן או שלא היה. שמאייאמר, ''מה הבעיה, בודקים בתיק הבנייה שבמשרדי הוועדה המקומית לתכנוןולבנייה''?

נכון הדבר כי אם יש היתר בנייה בתיק הבנייה שברשויות התכנון, אזי המסקנההיא כי יש היתר בנייה למבנה הישן, אך תהא זו טעות להסיק כי אין היתר בנייהלמבנה הישן, על סמך בדיקת תיק הבנייה.

היעדר ההיתר בתיק הבנייה לא מוכיחה דבר לגבי קיומו או היעדרו של היתר בנייהבר תוקף אשר ניתן בעבר. מדובר בתקופות ארוכות טווח היכולות להיות עשרותשנים בהן קורים אירועים כגון שריפות, העברות מיקום, אובדן, השחתה, וכיוצאבזה. היתר הבנייה יכול להיעלם, ואף אם יש בתיק הבנייה שרידים של מאבק משפטיאו אפילו כתב אישום בגין בנייה שלא כחוק, הדבר לא מהווה שום הוכחה כי לאניתן היתר בנייה לאחר מכן.

כך הדבר לגבי מבנים ישנים, שבמשך שנים רבות לא זכו לתשומת לב רשויות התכנון, וכעבור זמן רב נדרשים לבדיקת כשרותם.


כל זאת ייאמר לתשומת לב האזרח שברשותו מבנה ישן המשמש כעסק או לכלצורך אחר, ולפתע מגיעות הרשויות וטוענות כי למבנה הנדון אין היתר בנייה...

רשוי עסקים וייצוג מול הרשויות

רשוי עסקים

משרד קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי מתמחה במתן ייעוץ וסיוע לעסקים פרטיים ולרשתות בפריסה ארצית במגווןנושאים, כולל תכנון בתי עסק על פי דרישת הרשויות - משרד הבריאות, כיבוי אש,משטרת ישראל, המשרד להגנת הסביבה, מחלקת ההנדסה ושאר הגורמים הרלוונטיים.

הליך קבלת רישיון העסק מהרשויות הינו מורכב ורצוףחוקים ודרישות רבות ברמת התכנון והביצוע וההתאמות הנדרשות לבינוי בפועל.ההליך גורם לבעלי עסק קושי רב בהתמודדות מול הרשויות, בניסיון לעמודבדרישות הרבות. התהליך מלווה בהשקעת זמן יקר, כסף ולעתים אף הליכים משפטייםלא נעימים, שעלולים אף להסתיים בסגירת העסק, הריסתו, הטלת קנסות כבדים ואףמאסר.

במטרה למנוע את כל הסחבת ועוגמת הנפש, מציע המשרד מגוון שירותים המקלים על תהליך רישוי העסק:

  • ייעוץ וטיפול בכל סוגי רישיונות העסק.
  • בדיקת תיק רישוי ואפשרויות רישוי הנכס לפני או אחרי קנייתו או שכירתו.
  • הכנת תוכנית אדריכלית (גרמושקה) לרישיון עסק, בהתאם לדרישות הרשויות וכל הגורמים המאשרים.
  • טיפול בשינוי בעלות בעסק.
  • טיפול בנושא שימוש חורג.
  • רישוי לכל סוגי העסקים - גנים ואולמות אירועים, מועדוני לילה, מסעדות רישוי ועיכוב צווי סגירה, הריסה והפסקת עבודה.
  • היתרים מיוחדים, כגון: היתרי לילה, כיסאות ושולחנות על מדרכה, קירוי חורף, פרגודים.
  • רשיונות למערכות סולאריות ליצור חשמל ביתי
  • ייצוג בכל הארץ.
  • שירותי בעלי מקצוע מוסמכים.
  • דו"ח יציבות מבנה על ידי קונסטרוקטור מוסמך.
  • דו"ח יועץ בטיחות,תרשים בטיחות לכבוי אש.
  • דו"ח חשמלאי בודק מוסמך.
  • בדיקת מערכות כריזה, ספרינקלרים,גלאים, שלטי חירום.
  • רישיונות שילוט.
  • רישיונות יצרן.
  • תיאום ביקורות וליווי מפקחיהמחלקות השונות: משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה, משטרה, הג"א, תברואה,הנדסה, השירות הווטרינרי, כיבוי אש וכו'.
  • ליווי מקיף עד לקבלת הרישיונות, תוך זירוז ההליכים וצמצום בעלויות.
  • טיפול בבקשות "תקועות",פתרונות יצירתיים לבעיות סבוכות!

קלינגר- 03-6990134

נייד- 0523-888813

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

קלינגר היתרי בנייה, רישוי עסקים וייעוץ מוניציפלי
בית שמאי 7, רמת גן
טל': 3888813 - 052
פקס: 6990134 - 03
דוא"ל: klinger_b@bezeqint.net

|  כניסה לאתר  רישוי וייצוג מול הרשויות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגראדריכלות11/08/2022 צפיות
צו מנהלי להפסקת עבודה, צו ארעי להפסקת עבודה, וצו להריסת תוספת בנייה לאחר הפרת צו מנהלי להפסקת עבודה 1. מטרה מיקוד האכיפה של חוק התכנון והבניה בשלב המנהלי והסדרת ההליכים הבאים: 1.1. הליך מתן צו מנהלי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 216 לחוק התכנון והבניה התשכ"ה – 1965 (להלן "החוק"), לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות. 1.2. הליך מתן צו ארעי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 216(ג) לחוק, לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות. 1.3. הליך מתן צו להריסת תוספת בנייה לאחר שהופר צו מנהלי להפסקת עבודה בהתאם להוראות סעיף 217 לחוק, לרבות מתן הנחיות והגדרת סדר פעולות ותבניות אחידות.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/2018 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל07/08/2038 צפיות
תקנות התכנון והבניה (סדרי דין בבקשות לעניין צו הריסה מינהלי), תש"ע-2010 רשויות ומשפט מנהלי – תכנון ובניה – צווים רשויות ומשפט מנהלי – תכנון ובניה – סדרי דין תוכן ענינים סעיף 1 הגדרות Go 2 סעיף 2 הגשת הבקשה ומועדה Go 2 סעיף 3 דיון בבקשה לביטול צו או לעיכוב ביצוע צו Go 2 סעיף 4 דיון בבקשה להארכת מועד לביצוע צו Go 2 סעיף 5 הודעת החלטה Go 3 סעיף 6 אי עמידה בתקנות Go 3 סעיף 7 בקשה להארכת מועד במסגרת הליכי ערעור Go 3 סעיף 8 תחילה Go 3

מאת: בנימין קלינגראקטואליה07/08/2054 צפיות
חוק רישוי עסקים חוק רישוי עסקים מחייב כל עסק המוגדר בצו רישוי עסקים )עסקים טעוני אישור( התשנ"א 1995 בקבלת רישיון לפתיחתו וניהולו. רישיון העסק ניתן לאדם, למקום ולסוג העסק. מתן רישיון העסק ע"י הרשות מבטיח כי ננקטו כל האמצעים והסידורים המתאימים להפעלתו התקינה של העסק עפ"י מטרות החוק וזאת לטובת הציבור הרחב ולטובת בעל העסק. מתן הרישיון מבטיח בין היתר איכות נאותה של הסביבה, בריאות הציבור )תנאי תברואה נאותים(, עמידה בדרישות חוק התו"ב, עמידה בדרישות שירותי הכבאות ועוד. רק עסק המוגדר כטעון רישוי בצו רישוי עסקים חייב ברישיון עפ"י צו רישוי עסקים – רשימת העסקים החייבים ברישיון עסק הם – צו רישוי עסקים התשנ"ה 1995.

מאת: בנימין קלינגרשלטון מקומי05/08/2085 צפיות
חשוב להתייעץ ולא לעשות מהלכים פזיזים. ניסיון שלנו יכול לסייע לך! ביצוע עבודות ללא היתר | שימוש במקרקעין ללא היתר. בסעיף 145(א), מטיל חוק התכנון והבניה, תשכ"ה – 1965 חובה לקבל היתר לבניה או לשימוש במקרקעין או בבניין: "145(א) לא יעשה אדם אחד מאלה ולא יתחיל לעשותו אלא לאחר שנתנה לו רשות הרישוי המקומית היתר לכך ולא יעשה אותו אלא בהתאם לתנאי ההיתר: (1) התווייתה של דרך, סלילתה וסגירתה; (2) הקמתו של בנין, הריסתו והקמתו שנית, כולו או מקצתו, הוספה לבנין קיים וכל תיקון בו, למעט שינוי פנימי בדירה;

מאת: בנימין קלינגראימון אישי04/08/2048 צפיות
קלינגר בנימין המרכז ל רישוי עסקים והתרי בניה כתובת חשמונאים 100 | תל אביב - יפו טלפון 0523888813 סלולרי 0528887900 פקס 036990134 אימייל klinger_b@bezeqint.net אדריכלים ומעצבי פנים עו"ד מקרקעין עורך דין פלילי משרד אדריכלים ומהנדסי בנין המתמחים בהליך הוצאת רישיונות בניה ורישוי עסקים .כל המומחים תחת קורת גג אחת. מחלקה מובילה בהסדרת חריגות בניה, ביטול צווי הריסה והפסקת בניה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/07/2069 צפיות
גם אם קיבלת צו הריסה או צו הפסקת עבודה, יש פתרון לבעיה צו הריסה מנהלי וחוק התכנון והבנייה תכליתו של סעיף 238א לחוק התכנון והבנייה, שמכוחו מוצאים צווי הריסה מינהליים על-ידי ראשי ועדות התכנון והבנייה, הנה מתן מענה מידי ויעיל למיגורה של תופעת הבנייה הבלתי חוקית, תוך שמירה על שלטון החוק – בכלל, ועל דיני התכנון והבנייה – בפרט. צווי ההריסה המנהליים נועדו לסלק על-אתר בנייה בלתי חוקית, בעודה בחיתוליה, כדי למנוע קביעת עובדות מוגמרות בשטח. השופטים מתייחסים לצו ההריסה כאחד מהאמצעים האפקטיביים ביותר

מאמרים נוספים בנושא חוק ומשפט - כללי

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזחוק ומשפט - כללי15/07/2089 צפיות
טיפים לבחירת עורך דין משפחה

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי16/06/20186 צפיות
צו הריסה ללא הליך פלילי לפי סעיף 239 כן יש הליך כזה! סעיף 239 לחוק התכנון והבנייה, תשכ"ה-1965 מקנה לבית המשפט את הסמכות להורות על מתן צו להריסת בנייה בלתי חוקית גם ללא קיום של הליך פלילי והגשת כתב אישום וזאת בעיקר בנסיבות שבהן לא ניתן להעמיד לדין פלילי את מי שאחראי לאותה בנייה בלתי חוקית וכן על מנת לאפשר למוסדות התכנון ולרשויות האכיפה להתמודד עם עבירות בנייה שהתיישנו וכדי למנוע את הנצחתן.

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי13/04/20375 צפיות
הרבה אזרחים תמימים בנו פרגולה בחשיבה שעמדו בתקנות הפטור והופתעו כאשר קבלו צו הריסה בעקבות קרוי של הותקן נגד הגשם בעיקר. הוצאו אלפי צווי הריסה בנושא זה שסוף סוף מקבל מענה הולם בתיקון תקנות הפטור.

מאת: רוי ורלחוק ומשפט - כללי13/04/20312 צפיות
כשאתה מתמודד עם סוגיה זו, הצעד הראשון שלך הוא להכיר את תקנות פשיטת הרגל המקומיות שלך. מדינות שונות משתמשות בחוקים שונים הנוגעים לפשיטת רגל. לדוגמה, במדינות מסוימות אתה יכול להחזיק את הבית ואת המכונית שלך, אבל באחרים לא. עליכם להכיר את החוקים לפני הגשתם לפשיטת רגל.

מאת: רוי ורלחוק ומשפט - כללי25/03/20361 צפיות
נדל"ן יכול לספק לך אפשרות השקעה נהדרת. ישנם דברים רבים שיש לקחת בחשבון לפני שרוכשים נכס להשקעה. המידע הבא יעזור לכם למצוא הצלחה.

בית המשפט העליון מחק בימים אלו עתירה שהגיש ח"כ אביגדור ליברמן נגד הרבנות הראשית

מאת: בנימין קלינגרחוק ומשפט - כללי14/09/19596 צפיות
הסוגיה משפטית בעניין צו הריסה 1. האם מהנדס הוועדה המקומית לתכנון ולבניה (להלן: מהנדס הוועדה המקומית) רשאי להאציל את הסמכות הנתונה לו בסעיף 221 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-1965 (להלן: חוק התכנון והבניה או החוק) לחתום על צווי הריסה מינהליים? הרקע לבקשה והחלטות הערכאות הקודמות 2. ביום 13.11.2017, ניתן צו הריסה מינהלי לגבי בנייה ללא היתר של תקרות בטון ובריכת שחייה בדירת הדופלקס של המשיב בתל-אביב. צו ההריסה המינהלי (להלן: הצו) הוצא מכוח סעיף 221 לחוק התכנון והבני

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica