חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הקאות בכלבים

מאת: נדב מרחביוטרינריה05/05/20111668 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקאות הן אחת מהתלונות הרפואיות הנפוצות בכלבים. הסיבה היא פשוטה-הקאה היא סימן לא ספציפי למחלה, המופיע במגוון רחב של מחלות. כלומר, גם בקלקול קיבה פשוט וגם בהיפוך קיבה (מקרה רפואי חמור העלול להוביל למוות תוך שעות) עלולות להופיע הקאות ותפקיד הרופא הווטרינר לאבחן את הסיבה הספציפית להקאות ולתת טיפול הולם.

להקאה תפקיד חשוב – המטרה בזמן הקאה היא לסלק ממערכת העיכול חומרים שזוהו ע"י הגוף כמזיקים. הגוף גם יכול לזהות חומרים מזיקים שכבר נספגו לדם ובעקבות גירוי מרכז ההקאה במח, נגרמת הקאה. כלומר, תפקיד ההקאה הוא גם ניקוי מערכת העיכול וגם הודעה על חומרים מזיקים שנספגו.

לפני שנדון בהקאה, יש להבדיל בין פליטה להקאה. הקאה היא הוצאה אקטיבית של תוכן הקיבה וניתן לראות בבירור התכווצויות של הבטן ולשמוע התכווצויות אלה. פליטה היא הוצאה פסיבית של תוכן קיבה, כלומר לא ניתן לראות התכווצויות בטן ולמעשה המזון "מחליק" החוצה מהקיבה. הבדלה בין הקאה לפליטה חשובה מאחר ולכל אחד מתסמינים אלה יש סיבות שונות.

לפני הקאה ניתן לרוב לראות בחילה – ריור יתר, ליקוק שפתיים תכוף, רעידה וחוסר תיאבון. לאחר מכן תוכן הקיבה עובר לוושט ומשם החוצה לאחר התכווצויות בטן.

כפי שציינתי, להקאה גורמים רבים ולרוב לא ניתן להסיק מההקאה בלבד את הגורם לה. רשימת הגורמים להקאה כוללת מחלות וירליות (כגון פרוו), בעיה במערכת העיכול (כגון חסימת מעי בעקבות אכילת גוף זר), הרעלה, דלקת במערכת העיכול (כגון לבלב), מתן תרופות שונות (כגון אנטיביוטיקה) ועוד.

כאשר מגיעים אל הווטרינר עם תלונה של הקאות, מומלץ להצטייד במידע על מנת לאפשר זיהוי מהיר של הגורם להקאה. כלומר, יש להבחין אם מדובר בהקאה או פליטה, כמות ההקאות, התוכן, האם יש דם בתוכן ההקאה, מצב רוח ותיאבון של הכלב, האם הצואה תקינה, האם הכלב מחוסן (יש להגיע עם פנקס חיסונים מעודכן) ומידע על בעיות רפואיות קודמות.

הווטרינר יבדוק את הכלב ולרוב יזדקק לבדיקות מעבדתיות כגון בדיקת דם, צילומי רנטגן או בדיקה אחרת. זאת משום שיש להגיע לשורש הבעיה שגרמה להקאה. לאחר איבחון הבעיה הווטרינר ימליץ על טיפול. לרוב הטיפול יכלול מתן נוזלים מאחר והקאות גורמות לאבדן מלחים ונוזלים והכלב עלול להתיבש. מתן מזון רפואי לאחר צום קצר ופרוביוטיקה הוא טיפול נפוץ נוסף. טיפול זה מאפשר עיכול תקין והחזרת האיזון החיידקי המתאים למערכת העיכול. לעיתים יזדקק הכלב לאנטיביוטיקה, מדכאי הקאות או אשפוז, כתלות בחומרת התסמינים.

בכל מקרה בו נראות הקאות, מומלץ להתיעץ עם הרופא המטפל לגבי אבחון וטיפול.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

ד"ר נדב מרחבי, רופא וטרינר. מרפאה וטרינרית נחלת יצחק, חפץ חיים 26, תל-אביב. 03-6094460 טלפון חירום 24 שעות ביממה 050-7955525  www.vettlv.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נדב מרחבי

מאת: נדב מרחביחיות מחמד16/09/111564 צפיות
עונת החגים בפתח וכולם יוצאים לחופשה. אילו סידורים יש לעשות כדי שחיית המחמד שלנו תטופל?

מאת: נדב מרחביחיות מחמד06/09/111634 צפיות
חיסון המשושה חשוב ביותר בהגנה מפני מחלות מדבקות בכלבים. כאן תוכלו לקרוא על מועדי החיסון המומלצים ועל חשיבות חיסון המשושה.

מאת: נדב מרחביאימוץ בעלי חיים17/05/119235 צפיות
מאמר זה מוגש לכם כשיתוף פעולה בין מאלף הכלבים יואב גורן לבין הווטרינר ד"ר נדב מרחבי וכולל בתוכו טיפים לחינוך הגור ומידע רפואי קצר על הגור.

מאת: נדב מרחביאילוף בעלי חיים17/05/111907 צפיות
מאמר זה מוגש לכם כשיתוף פעולה בין מאלף הכלבים יואב גורן והווטרינר ד"ר נדב מרחבי. במאמר תמצאו מספר טיפים מועילים לחינוך הגור החדש, כולל מידע רפואי הקשור בחיסונים.

מאת: נדב מרחביבעלי חיים - כללי12/05/111713 צפיות
מאמר קצר זה יסכם עבורכם מספר בעיות בהן אתם עלולים להיתקל כאשר לקחתם חבר חדש הביתה. מטרת מאמר זה היא לידע אתכם כי חיית מחמד בריאה תגדיל משמעותית את הסיכוי כי האימוץ יהיה ארוך טווח וכיף אמיתי גם לכם וגם לבעל החיים.

מאת: נדב מרחביוטרינריה05/05/111285 צפיות
עוויתות בחיות מחמד נגרמות ממגוון סיבות ועלולות להופיע גם בחיות צעירות וגם מבוגרות. במאמר הבא אציין את הסיבות להתקפים אלה בחיות מחמד וכיצד להתמודד עם המחלה.

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197156 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187270 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187436 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187769 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187841 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187911 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184133 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica