חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם בגידה של אחד מבני הזוג משפיעה על חלוקת רכוש בגירושין?

מאמר מאת עורך הדין אברהם זאדה הרפז.

 

האם בן הזוג הבוגד מאבד זכויות רכושיות במהלך גירושין?

האם בית הדין הרבני רשאי לחלק את הרכוש בדרך אחרת מאשר בבית המשפט לענייני משפחה, בעת גירושין?


שאלה זו עולה בראשו של כל בן זוג אשר נישואיו עולים על שירטון, שכן עד שההחלטה להתגרש מבשילה במוחו, עובר זמן ניכר ובמקרים רבים, פונה אחד מבני הזוג או שניהם לחיפוש בן זוג אלטרנטיבי, עוד במסגרת הנישואין עצמם. זוגות רבים מנהלים מערכת זוגית כפולה אם מהסיבה שלעיל או אם בגין הסיבה שהליך הגירושין הינו הליך ומסורבל, הא גם שלעיתים אחד מבני הזוג מעגן את השני וגורם לכך שהגט המיוחל יתעכב שנים רבות.

אשר על כן פעמים רבות בשל הצורך האנושי הבסיסי לקיום יחסי זוגיות תקינים, מנהל בן הזוג מערכת זוגית מקבילה – גלויה או סמויה עם אדם אחר.

 

האם לעניין ישנה משמעות משפטית לצורך חלוקת הרכוש בין הצדדים?

בעבר, היה לעניין נפקות משפטית ובתי הדין הרבניים נהגו לקבוע חלוקת רכוש תוך שהם מתחשבים בנושא האשם לגירושין ותוך הבאת שיקולו של עניין רישום הנכס על שמו של אחד הצדדים.

לפיכך, נהגו רבים אשר חשו כי על בן הזוג השני רובצת הסיבה לגירושין (עילות של בגידה וכדומה) – להקדים ולפתוח תביעה  בביה"ד הרבני, שם זכו לאוזן קשבת ולעיתים אף לחלוקת רכוש שאינה שוויונית.

עם חלוף השנים, חוקקו חוקים אשר עיגנו את השוויון בין המינים לרבות חוק שיווי זכויות האישה, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו וחוקים אחרים אשר העלו את זכות השוויון לזכות יסוד.

אשר על כן יצאו מפי בית המשפט העליון ביושבו כבית דין גבוהה לצדק מספר פסקי דין המסכלות את המגמה לחלוקת רכוש שאינה שוויונית, הנובעת מאשם בן הזוג.

לפיכך עולה כי מאמצו של בן הזוג הנבגד להוכיח כי בן זוגו זנה תחתו, לעניין חלוקת הרכוש יש ותהא עקרה מיסודה ואף מסוכנת שכן אף אם יטרח ויוכיח בעזרת אמצעים ויזואליים אשר צולמו בסתר כי בן הזוג ביצע בגידה – הרי שהדבר אף יכול לעלות לו בתביעה להפרת פרטיותו וצניעותו – לפי חוק הגנת הפרטיות!

העולה מהמפורט לעיל, כי לא תמיד רצוי למהר ופתוח תיק בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה כאשר נוצרת סיטואציה של אשם בגירושין (כגון בגידה) ויש לבחון כל מקרה לגופו לפי הנסיבות. לכן יש לפנות לעורך דין העוסק בדיני משפחה, על מנת לערוך בחינה דקדקנית ולשם עריכת אסטרטגיה מתאימה למאבק הממושך, על מנת שלבסוף לא תהא ידך על התחתונה.

 

למען השיח התיאורטי, נביא דוגמא:
אישה אשר השקיעה כל מרצה לטיפול בילדים ובמשק הבית, נטולת יכולת השתכרות גבוהה שכן לא השקיעה ופיתחה עצמה, כל נכסי המשפחה רשומים על שם הבעל, הבעל משתכר בצורה נאה ובעל מוניטין רב. האישה מעוניינת בפירוק שיתוף מהיר. אף אם תהא בידה הוכחה ניצחת כי הבעל זנה תחתה וביצע בגידה – כלום רצוי שהאישה תקדים ותפתח תיק לאיזון משאבים ברבנות?

במקרים רבים התשובה תהא שלילית, ורצוי שמלוא הפירוט לא יופיעו במאמר זה שכן אם נחשוף את כל הקלפים, אזי מה יוותר ליום הדין?

 

ולעניינינו:
ככלל, כאשר עניין מובא לפני ביה"ד הרבני והעניין בתחום סמכותו, הוא דן בו על פי הדין הדתי. הלכת שיתוף הנכסים אינה חלה בדין הדתי אלא הינה יציר הפסיקה האזרחית. אולם, ביה"ד הדתי מחוייב בעת שהוא דן בענייני רכוש בין בני זוג להכריע על פי הפסיקה האזרחית, דהיינו כי הרכוש יחולק בין בני הזוג באופן המקביל להלכת השיתוף או לחוק יחסי ממון, לפי העניין. דהיינו אל לו לביה"ד הרבני לחלק את הרכוש לפי הדין היהודי אלא לפי הדין האזרחי, דהיינו הוא מחוייב בחלוקה מאוזנת ללא קשר לעילות הגירושין ולאשם בין הזוג, אף אם בן הזוג זנה תחת בן זוגו.

אם יפסוק ביה"ד הרבני שלא בצורה מאוזנת לפי הלכת השיתוף או לפי חוק יחסי ממון ולפי הפסיקה האזרחית אזי תהא פסיקתו בטלה (בג"ץ 1000/92 בבלי נ’ ביה"ד הרבני הגדול, וכן בג"ץ גבאי נ’ ביה"ד הרבני הגדול).

 

הדברים כפי שעלו בפסק דין בבלי הנ"ל:

הבעל הגיש תביעה בביה"ד הרבני וכרך בה את ענייני המזונות וחלוקת הרכוש. האישה טענה כי הינה זכאית למחצית הרכוש. ביה"ד הרבני דחה את טענתה ופסק כי פסיקת ביהמ"ש העליון אינה מחייבת את ביה"ד הרבני אלא ההלכה היהודית בלבד, אשר אינה מכירה בשיתוף נכסים.

בבג"ץ שהוגש ע"י האישה נקבע כי חוק זכויות האישה, שהוחל במפורש על בתיה"ד הדתיים מעגן את עקרון השוויון בין המינים. בעקבות חוק שיווי זכויות האישה שאלת שיתוף הנכסים אינה נדונה לפי הדין האישי ויש להחיל את המשפט האזרחי. כל דין דתי בנושא חלוקת הרכוש כפוף לעיקרון השוויון  ואין ביה"ד מוסמך לקבוע דיני חלוקת רכוש המפלים לרעה את האישה בעניין שהובא לפניו ולפיכך ביה"ד הרבני חייב להחיל את הלכת השיתוף ולפעול לפיה. אשר על כן נקבע כי פסק הדין אשר ניתן ע"י ביה"ד הרבני בניגוד להלכה האזרחית – בטל. התיק הוחזר לביה"ד הרבני על מנת שיכריע בשאלת חלוקת הרכוש בין הצדדים על פי הילכת שיתוף הנכסים

 

הדברים שעלו בפסק דין גבאי הנ"ל:

ביה"ד הרבני קבע כי נכסים אשר רשומים על שם בן זוג אחד יוותרו בבעלותו וכי חשבונות הבנק הרשומים על שם שני בני הזוג יחולקו ביניהם בחלקים שווים.

בג"ץ קבע כי קביעת ביה"ד הרבני מנוגדת להלכת שיתוף הנכסים החלה ומחייבת אף את ביה"ד הרבני. נפסק בבג"ץ כי היה על ביה"ד הרבני לבחון אם התקיימו התנאים להחלת חזקת שיתוף הנכסים במקרה הנדון (ניהול חיים תקינים ומאמץ משותף), ובמקרה שחלה ההלכה – יש לבדוק אם הוצגו ראיות מספקות לסתירת החזקה בנוגע לנכסים השונים. ביה"ד הרבני לא ערך בדיקה כזו ולא בחן אם התקיימו התנאים לחזקת השיתוף אלא חילק את הרכוש לפי ראות עיניו בלבד.

פסיקה שנעשתה על ידי בית הדין הרבני תוך התעלמות מהלכת שיתוף הנכסים, בטלה.

 

--------------------------

 

אין באמור לעיל בבחינת יעוץ משפטי ובכל מקרה יש לפנות לעורך דין על מנת לקבל חוות דעת אישית.

משרד עורך דין זאדה הרפז הינו משרד עורכי דין בירושלים העוסק בקשת התחום האזרחי ובין היתר ב: פשיטת רגל, גירושין, מקרקעין ועוד...

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

משרד עורכי דין בירושלים - אברהם זאדה הרפז מנוהל על ידי עו"ד, בוגר במשפטים LL.B, עוסק בייצוג משפטי ובכתיבת מאמרים בכל קשת הסוגיות המשפטיות בדין האזרחי. ניתן לקרוא את המאמרים המשפטיים הנוספים הנכתבים ע"י עורך הדין ע"י לחיצה על הקישור: עורך דין ירושלים

המשרד עוסק בדיני משפחה , גירושין , מקרקעין ו נדלן , הוצאה לפועל, רשלנות ובכל סוגיות הדין האזרחי.

כמשרד עורך דין בירושלים קטן ואינטימי, השירות המשפטי המוענק מאופיין במתן דגש על מתן שירותים משפטיים בסטנדרט מקצועי גבוה, ביחס אישי ואדיב, בטיפול יסודי, בנאמנות ובטיפול מקצועי מהיר ומסור לכל לקוח ולקוח, כאשר הדגש הוא על שיקול דעת מעמיק בטרם הטיפול בכל מקרה על נסיבותיו והתאמת אופן הטיפול לאותו מקרה וללקוח.

ניהול נכון וחכם בעניינו של הלקוח, מגביר את הסיכוי כי הלקוח יקבל את השירות המשפטי על הצד הטוב ביותר ולפיכך משרד קטן ואינטימי הינו בעל יכולת הענקת יחס אישי, תשומת לב מרבית, נאמנות, טיפול מקצועי ומסור וכן התעמקות ברזי החוק והפסיקה אשר הם שיעניקו יתרון נוסף ללקוח.

הנכם מוזמנים ליצור קשר עם המשרד לשם קבלת ייעוץ משפטי או מידע נוסף. לתיאום פגישה עם עורך הדין ניתן להתקשר ישירות לטלפון נייד 054-3001999 או למשרד בטלפון: 072-2498444. ניתן אף לשלוח דואר אלקטרוני לכתובת: harpaz-law@012.net.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד אברהם זאדה הרפז

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזחוק ומשפט - כללי15/07/20639 צפיות
טיפים לבחירת עורך דין משפחה

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזייעוץ משפטי11/04/201216 צפיות
הגשתם בקשה להיתר בניה וקיבלתם סירוב? התקבלה החלטה בעניינכם ללא שנתנה לכם האפשרות לטעון את טענתכם? לא העניקו לכם הזדמנות לטעון את טענותיכם? מה ניתן לעשות במקרים כאלה ומהם זכויותיו של האזרח בפני הרשות ומהם חובותיה של הרשות?

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזאלימות במשפחה06/04/201305 צפיות
לעיתים בהליך גירושין בעל עוצמה גבוהה, קיים סיכוי כי אחד מהצדדים ינהג שלא ביושר על מנת להשיג יתרון בהליך המשפטי שלא כדין. אחד מהאמצעים הפסולים הנו שימוש לרעה בבקשות לצווים - אשר במקרים מסויימים עלול לעלות למבקש ביוקר

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזאלימות במשפחה06/04/201367 צפיות
מה עושים כאשר אחד מבני הזוג מפעיל אלימות במשפחה? כיצד יכולים בתי המשפט לענייני משפחה ומשטרת ישראל לסייע בעניין?

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזחוק ומשפט - כללי03/01/171796 צפיות
מהו עיקול, כיצד הוא מבוצע, מה ההבדל בין עיקול ברישום למימוש העיקול? האם ניתן לעקל נכס טרם הגשת התביעה, מה ההבדל בין עיקול בהוצאה לפועל לבין עיקול בבית המשפט? כיצד מטילים עיקול? מהם דרישות הסף להטלת עיקול בבית משפט? שאלות אלו ואחרות תוכלו למצוא במאמר זה.

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזחוק ומשפט - כללי05/09/111447 צפיות
ההליך המתאים בהוצאה לפועל: איחוד תיקים או פשיטת רגל? מאמר המסביר את ההבדלים בין שתי הדרכים להגנת החייב. מאמר מאת עורך הדין אברהם זאדה הרפז.

מאת: עו"ד אברהם זאדה הרפזדיני ירושה05/09/111449 צפיות
מהי השפעה בלתי הוגנת אשר יש ותפסול צוואה? לפי הפסיקה נקבע מס’ מבחנים על מנת לפסול צוואה בשל הפגם של השפעה בלתי הוגנת.... מאמר מאת עורך הדין אברהם זאדה הרפז.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211498 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211293 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201608 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182006 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181573 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181673 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica