חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מלכודת "איכות היתר" של המוצר או השרות בעסקים קטנים

עוזי פלג*

איכות טובה של מוצר או שרות, נתפסת כגורם התורם ערך למוצר או השרות, וכפועל יוצא מכך למוניטין החברה לתדמית ולמיצובה בתודעת הצרכן. איכות טובה באה לידי ביטוי ברוב המקרים גם במחיר. כל זמן שהצרכן מוכן לשלם עבור האיכות המסופקת, את המחיר שהספק דורש אין בעיה לשום צד. הבעיה היא כאשר המוצר או השרות, מספקים "איכות יתר", אשר הצרכן איננו מזהה אותה, או איננו צריך אותה, ולכן איננו מוכן לשלם עבורה, ובמקביל ליצרן היא מוסיפה עלות.

לפני ניתוח המשמעויות של "איכות היתר" נחדד את המושג איכות, למושג איכות אין פרשנות ברורה ומוחלטת, צריך להבחין בין תפיסת האיכות על ידי הצרכן, ותפיסת האיכות על ידי היצרן, לא תמיד הן זהות, בנוסף יש להבחין בין "איכות אובייקטיבית" או "אמיתית", לבין "איכות סובייקטיבית" או "נתפסת" לעיתים אפילו מדומה (לא בהכרח קיימת).

איכות אובייקטיבית ניתנת לבדיקה על ידי השוואתה לנדרש בתקן או במפרט, איכות אובייקטיבית איננה בהכרח האיכות המרבית האפשרית , זו למעשה איכות סף המספקת את הדרישות להבטחת תפעול תקין אמין ובטוח של מוצר או שרות, בהתאם לקריטריונים מוגדרים לתנאי שימוש, תנאי סביבה על פני ציר זמן. איכות אובייקטיבית נבחנת גם בהשוואה למוצרים זהים האמורים לעמוד במפרטים דומים ולספק תועלות זהות. מוצר המספק עמידות גבוהה יותר מול מפרטים זהים ייחשב כאיכותי יותר. מוצרים תעשייתיים טכנולוגיים, מבנים נכללים בקטגוריה זו.

איכות סובייקטיבית נתפסת ככזו בעיני הצרכן הספציפי, איכות סובייקטיבית שונה מצרכן לצרכן ,אין פרמטרים להשוואה אובייקטיבית, ורוב גורמיה הם פסיכולוגיים ותודעתיים, ולא תמיד באמת קיימים במציאות, באופן שניתן למדוד אותם.בקטגוריה זו ניתן לכלול מוצרי: תדמית, רוחניות, סטאטוס, אמנות על כל סוגיה, קולינרי, שירותיים אישיים וגופניים ועוד

איכות המוצר או השרות מהווה אחד המרכיבים בתמהיל שיקולי הקנייה שמפעיל הצרכן בעת רכישת המוצר, מרכיבים נוספים הם: מחיר,נוחות שימוש,מוניטין הספק,המלצות,ניסיון עבר,נוחות רכישה, שרות עתידי, תצורה,מימדים, חדשנות ועוד. למשפחות מוצרים בתחומים שונים, יש תמהילי שיקולי קנייה שונים הבאים לידי ביטוי במינונים ,דגשים, והמשקל שהצרכן מייחס לכל מרכיב. תמהיל השיקולים לרכישת המוצר, יוצר בסופו של דבר את התועלת האמיתית או הנתפסת שהלקוח מייחס למוצר. מול התועלת הזו מעמיד הצרכן את העלות, ציפיות הצרכן הם שהתועלת תהיה שוות ערך או גבוהה מהעלות.

במקביל לתפיסת האיכות על ידי הצרכן יש את תפיסת האיכות על ידי ספק המוצר או השרות. הספק והצרכן לא תמיד מסתכלים על נושא האיכות דרך אותם משקפיים, הצרכן לרוב שואף למקסם תועלת ולמזער עלות, כאשר האיכות הוא אחד ממרכיבי התועלת אבל גם אחד ממרכיבי העלות. ספק המוצר מסתכל על איכות המוצר, כחלק מתהליך היוצר עלות אותה צריך לתמחר. נושא עלויות האיכות נבחן על ידו לפי דרישת המפרט או הלקוח, ולפי פוטנציאל הנזק לארגון העסקי מאי עמידה בתנאי האיכות, הן מול השוק, והן מול הארגון פנימה.

עלויות איכות מנקודת ראות הספק:

· עלויות מניעה: מניעת נזקים וכשלים בתהליך הייצור (כלים,שרטוטים)

· עלויות מדידה: בדיקות השוואת התוצאה מול הנדרש.(כלי מדידה ובדיקות)

· עלויות כשל פנימי: חלקים ומוצרים פגומים (טעויות ורשלנות)

· עלויות כשל חיצוני: (החזרות,תיקונים,פיצוי)

ממדי איכות בייצור תעשייתי:

  • ביצועים – סה"כהפעולות שהמוצר נדרש להפיק ולבצע.
  • מאפיינים – תכונותבידול ביחס למתחרים.
  • תצורה –מראה,צורה,צבע
  • תאימות – תוצאהסופית של המוצר מול התכנון.
  • אמינות – עמידה בבצועיםבתפעול שוטף ונכון על ידי הלקוח.
  • עמידות – עמידהבתפקוד ובדרישות המוצר לאורך הזמן שהוגדר.

§ שימושיות – כמה המוצר ידידותי למשתמש וקל לתפעול

§ הבחנה באיכות – הנחת עבודה שהלקוח יבחין ויזהה את האיכות המתקבלת

הגורמים ל"איכות היתר":

"איכות היתר" היא למעשה תוספת האיכות מעבר לנדרש ולמקובל בתחום או במפרט, אי קיומה איננה פוגעת במוצר או בשרות, מאידך קיומה איננו בהכרח מוסיף תועלת שהצרכן מוכן לשלם עבורה, "איכות היתר" היא לעיתים רצונית מצידו של הספק מעין "רזרבה" או קידום מכירות, ולעיתים היא תוצאה של העדר יכולת טכנית לבצע בדיוק את מה שנדרש, אזי מוסיפים מקדמי בטחון לא נשלטים. בעסקים קטניםוזעירים איכות המוצר משולבת לרוב עם האיכות האישית של ספק המוצר , פעילויות הנתפסות כמרכיבי איכות בנוסף לאיכות המוצר כגון: תשומת לב אישית של הבעלים, ייעוץ טכני, פעילות סטנדרטית, גמישות לשינויים, הקפצות אל הלקוח, סמכות ויכולת להחליט במקום ועוד הן למעשה איכות סובייקטיבית של הספק מנקודת ראות של הלקוח. איכות זו משולבת עם האיכות האובייקטיבית של המוצר עצמו ומהווים ביחד גורם איכות משוקלל.

"איכות היתר" באה לידי ביטוי לרוב בעסקים קטנים בתחום הייצור והשירותים, עסקים גדולים יודעים לתמחר ולבקר תהליכי איכות, יש להם בדרך כלל יכולת טכנולוגית יעילה, המאפשרת לייצר בדיוק מה שנדרש הן מבחינת תכנון ואפיון המוצר, והן מבחינת יכולת ושליטה על תהליכי העיבוד של החומר. לחברה גדולה יש מערכות אבטחת איכות ומשדרת בטחון עצמי ביכולתה. בעסקים קטנים המבנה העסקי שונה, הבעלים הוא גם מנהל המכירות, גם המתכנן גם הטכנולוג וגם מנהל העבודה וגם מבקר האיכות. במקרים רבים הרף המקצועי שהוא מציב לעצמו גבוה מאד. בהיותו הגורם שעומד מול הצרכן הסופי יש לו רצון וצורך לרצות אותו, ובמקרה של תקלה אין לו על מי להטיל את האחריות. לעסקים קטנים אין תמיד יכולת טכנולוגית המאפשרת שימוש בחומרים מוזלים או אלטרנטיביים אך קשים לעבוד ידני, והוא עשוי להשתמש בחומר יקר המאפשר עבוד ידני מדויק. החומר היקר יחשב בעיניו "כאיכות יתר" . יתכנו מצבים שהבעלים שהוא כאמור גם המתכנן מצא פתרון איכותי במיוחד אך מסורבל לבצוע בהעדר טכנולוגיה מתאימה, בעוד שניתן היה להסתפק בפתרון פשוט יותר ומתועש שאיננו בנמצא בעסק הקטן. ייצור המוצר היקר שנובע מאילוץ טכנולוגי ונותן ערך נוסף שאיננו נדרש ייתפס "כאיכות יתר". העדר שימוש בנתונים סטטיסטיים גורם לעיתים לבדיקות של 100% שמבטיחות אמינות בהתאם, בשעה שניתן היה להשתמש בבדיקות על בסיס סטטיסטי המאפשרות אמינות של 95% אך הרבה יותר זולות. בדיקה המבטיחה 100% תחשב כ"איכות יתר". בעל העסק הקטן רואה במוצרים חלק מעצמו ומעתידו ולרוב ייתן יותר מעצמו ומהעסק ללא חיוב. בדומה למסעדת פועלים שהבעלים הוא הטבח והמלצר, ומפנק את לקוחותיו במנות נדיבות מאד וביחס אישי. גם אם ייתן מנות צנועות יותר הלקוחות יהיו מרוצים הן מהכמות הן מהטעם והן מהמחיר והשרות. גם כאן יש "איכות יתר" ללא חיוב

"איכות היתר" הנתפסת של העסק עשויה להיות הסיבה לשרידותו או הצלחתו, מאידך "איכות היתר" עשויה להוות הוצאה לא קטנה, ועל ציר זמן אפילו גדולה. בעסקים קטנים מימוש "איכות היתר" גוזלת לעיתים חלק גדול מהזמן של הגורם המרכזי בעסק קרי הבעלים, והוא לא מצליח להגיע ללקוחות נוספים (בעסק גדול הנטל העסקי מועמס בצורה שונה). התוצאה :העדר צמיחה במכירות והוצאות גבוהות מהנדרש. למעשה יש לנו מלכודת של "איכות יתר"

ניתן לצאת מה"מלכודת" על ידי שיפור תהליכי הניהול, ביזור הידע,שליטה מלאה על תהליכי הייצור, תיעוש טכנולוגי, שליטה על עלויות ושליטה על תמחור מוצרים.

כל הזכויות שמורות לעוזי פלג ( UP יזמות ניהול בע"מ)

אין לעשות כל שימוש בכל מדיה שהיא בחומר הכתוב ללא אישור בכתב מהמחבר

www.uzip.co.il

עסקים משפחתיים,עסקים קטנים, עסק זעיר,ניהול,ניהול זמן,יעילות,צמיחה,בעיות ניהול, חוסר זמן, איכות, מפעל, איכות

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עוזי פלג יועץ לניהול עסקי וכלכלת משפחה

מנכ"ל לשעבק בחברות עסקיות

חונך עסקי מוסמך  המעוף משרד הכלכלה

יועץ מוסמך בינלאומי CMC

חבר בלשכת היועצים העסקיים בישראל.

UP ייעוץ ונהול-פתרונות לנהול עסק

0526969240 נייד

דוא"ל : peleguzi@012.net.il

אתר חברה: WWW.UZIP.CO.IL

אתר  "זהירוני" המדריך להקניית ערכים לילדים מהגיל הרך דרך גיבור תרבות  www.pelegbooks.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עוזי פלג

מאת: עוזי פלגהלוואות30/05/202551 צפיות
חלק גדול של בעלי העסקים הקטנים והבינוניים, רואים בבנק את אחד הגורמים העיקריים האחראיים לקשיים הפיננסיים של העסק. בעלי העסקים האלה סבורים שהבנק צריך לעזור לעסק וללכת לקראתו. האם טענתם מוצדקת? ננסה לבדוק זאת בשורות הבאות

מאת: עוזי פלגמכירות30/05/202620 צפיות
התשובה לשאלה מי הלקוח שלי?, מתחילה בשאלה מקדימה לאיזה צורך אני מספק פתרון ?. הבנת הצורך, מאפשרת זיהוי ראשוני של סוגי הלקוחות הנדרשים לצורך ואת גודל השוק הפוטנציאלי. אבל לפני פילוח השוק וזיהוי מי זה הלקוח הפוטנציאלי ובהמשך מי הלקוח הממוקד קרי "הפרסונה" אליה העסק יכוון. כדאי להבין מי הוא לקוח ומי הגורמים המעורבים "בשרשרת הקנייה" ומידת השפעתם על תהליך הקנייה.

מאת: עוזי פלגמכירות26/05/202470 צפיות
ניהול תהליך מכירה יעיל הוא מהלך נחוץ וחיוני בכל פעילות עסקית, בנושא פורסמו מאמרים רבים והנושא הוצג והודגש באופנים שונים, במאמר הזה הועלו נקודות שונות כולל טיפים, המתייחסים לניהול תהליך מכירה B2B (עסק מוכר לעסק) של מוצרים טכניים המיועדים לשימוש עסקי.

מאת: עוזי פלגניהול17/05/201489 צפיות
ארגון עסקי בכל גודל, נדרש לבצע שינויים והתאמות במהלך חיו העסקיים. תדירות השינויים וגודלם נגזרים ממטרת השינויים, שאת רובן ניתן לסווג כצורך: בפתוח עסקי, שיפור וייעול תהליכים עסקיים קיימים, התאמות לתנאי התחרות בשוק ועוד. במאמר הנוכחי אתייחס לשני חוקים מתחום הפיזיקה של אייזיק ניוטון, ונבצע דרכם אנלוגיות בתחום הניהול העסקי ונזהה "זיקה בין פיזיקה וניהול עסקי", אך לפני כן נגדיר מספר מושגים מתחום הפיזיקה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201601 צפיות
תוצר ניהולי הוא התוצאה המתקבלת מפעילות ניהולית. תוצר ניהולי המשיג את מטרתו הוא תוצר אפקטיבי ולהיפך, תוצר ניהולי אשר יוצר תוצאה בעייתית, ההופכת בעצמה לבעיה ואף יוצרת בעיות נוספות, הוא "וירוס ניהולי" ברמות חומרה שונות, ובתור שכזה יש לטפל בו למניעת נזק חמור למערכת. "ווירוס ניהולי" לא נוצר בכוונה תחילה.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201618 צפיות
הנעת עובדי הארגון העסקי במטרה להשגת בצועים עסקיים משופרים, צריכה להיות אחת המטרות המרכזיות בכל אסטרטגיה ניהולית עסקית, ההשקעה בפתוח עובדי החברה היא אחת ההשקעות החשובות והמשתלמות ביותר לכל ארגון עסקי. לא מספיק שעובדי החברה יהיו משכילים, מיומנים ומנוסים, חשוב שכל הכישורים והתכונות שצוינו, יבואו לידי ביטוי באופן חופשי ושוטף בהתנהלות העובד הבודד והארגון.

מאת: עוזי פלגניהול16/05/201339 צפיות
במאמר זה רוכזו תובנות המתייחסות לסיטואציות שונות בתחומי הניהול. הנושאים מוצגים באופן מטפורי לעיתים באופן אירוני או אבסורדי באנלוגיה לתהליכי הניהול העסקי הנדרשים. בחרתי בדרך זו להציג ולהסביר תהליכים ואירועים בניהול עסקי שקשה היה להסבירם או להבינם, בעקר לחסרי ניסיון ניהולי עסקי.

מאמרים נוספים בנושא עסקים קטנים ובינוניים

מאת: לילה בן הרוש עסקים קטנים ובינוניים12/07/211338 צפיות
דווקא ברגעי ההצלחה חייבים להמשיך ! פרסום , שיווק ויחסי ציבור הם אינם פעולות חד פעמיות שעושים רק שהעסק זקוק להחייאה ויש ביומן יותר ימים ריקים מאשר מלאים , הפעולות האלו הם חלק שוטף מניהול העסק ודווקא בתקופות שופעות וטובות יותר של העסק שיש תזרים כספים יותר נזיל , שם זה בדיוק הזמן שבו אפשר וצריך להמשיך לחזק את המותג או, את העסק בנוסף להתחדשות בלתי פוסקת.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים17/06/211186 צפיות
חשיבות ההתמחות המשפטית ויועץ מונציפאלי בכיר בתחום התכנון והבנייה תחום התכנון והבנייה הנו תחום תכנוני ומשפטי מורכב אשר עוסק במגוון נושאים, כגון קבלת היתרי בנייה, קבלת הקלות בנייה, קבלת אישור שימוש חריג, רישיון עסק,אישורי תכניות, שינוי ייעוד, טיפול בהתנגדויות, הפחתת / ביטול חיובים בהיטלי השבחה, הפקעות מקרקעין, תביעות פיצויים לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה, ייצוג בהליכים שננקטים בגין ביצוע עבירות בנייה, התמודדות עם צווי נריסה לפי החוק ועוד.

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים01/06/211042 צפיות
תיקון 34 – רפורמת רישוי עסקים כבר כאן תיקון 34 לחוק רישוי עסקים – מה חדש? ב – 18/7/18 סיימה ועדת הפנים של הכנסת סדרת דיונים בהצעת החוק לרישוי דיפרנציאלי ואושר תיקון 34 לחוק רישוי עסקים בקריאה שניה ושלישית במליאה. תיקון 34 לחוק רישוי עסקים משמעותי ומחולל שינוי נרחב ומטרתו להקל על עסקים על ידי הפחתת הרגולציה והבירוקרטיה המוטלת על כתפיהם. הוא מכונה "רפורמה" וכדי לבדל אותה מרפורמות קודמות היא קרויה "רישוי עסקים דיפרנציאלי" .

מאת: בנימין קלינגרעסקים קטנים ובינוניים04/01/211218 צפיות
משרדנו סייע במחקר בסיוע להפחתת הנטל הבירוקרטי על בעלי העסקים. בקרוב עלויות הרישוי יקוצצו משמעותית. התיקון לתקנות רישוי עסקים יאפשר להתחיל לעבוד עם המסלולים המקוצרים. עסקים ברמת סיכון נמוכה יוכלו לקבל רישיון עסק על בסיס תצהיר, ללא תהליך האישורים המלא הקיים עד כה.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים03/05/201068 צפיות
בכל תהליך של פתוח עסקי או תכנון אסטרטגי ,מתבצע תהליך של ניתוח יכולות עסקיות, במטרה לזהות את נקודות החוזק והחולשה של העסק. באותה נשימה מתבצעת הערכה של ההזדמנויות העסקיות, והאיומים הנשקפים מסביבת התחרות הקרובה (מתחרים, לקוחות, ספקים תחליפים, חודרים חדשים) והסביבה הרחבה ( פוליטית, כלכלית, חברתית, רגולציה, טכנולוגית, שמירת הסביבה).

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/201058 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

מאת: עוזי פלגעסקים קטנים ובינוניים05/04/20926 צפיות
כל בעל עסק ללא קשר לגודל העסק, חייב לבחון ולהעריך מנקודת ראות של "ועדת חקירה עצמית" איך הוא ועסקו חוו את האירוע הזה, ולהיזכר באירועים שליליים נוספים שחוו בעבר, בתהליך ניהול העסק שלהם, לקבל תובנות חדשות בניהול עסקי וליישמם בעסק שלהם.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica