חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם ילדך סובל מלקויות הוראה?

 

לפני כמה עשרות שנים ניצבה ישראל במקום הראשון בעולם בהבנת הנקרא ובחשבון. היינו מקום ראשון! נדמה לי שזה היה בשנת 86. מאז ירדנו פחות או יותר למקום 40 בעולם  (בשני המקצועות). איך זה קרה? הרי הילדים שלנו מאוד מוכשרים,חכמים ומתוחכמים -  אז איך זה שירדנו כל כך?

ירדנו למרות שהמודעות לעזור לילדים רק עלתה. יש כל כך הרבה אבחונים, כל כך הרבה הוראה מתקנת, שעות של עזרה בבית הספר, הרבה יותר שיעורים פרטיים שההורים מספקים לילדים מאשר בעבר ועדיין אנחנו במצב כל כך גרוע...

האם זה בגלל הכיתות הצפופות? האם זה בגלל שהילדים לא קוראים ספרים? יכול להיות שזה תורם לעניין אבל זה לא העיקר.

הסיבה העיקרית היא אחריות.

אתה בטח חושב שאני מתכוון שהילדים לא אחראים...

לא! לא על האחריות של הילדים אני מדבר.

אז של מי?

בעבר, כשילד לא היה מבין משהו, המורה היתה מנסה להסביר לו שוב בדרך אחרת. המורה היתה סבלנית. היא היתה יושבת איתו קצת אחרי השיעור או בהפסקה ומנסה לעזור. המורים התאמצו מאוד כדי שהילדים יבינו. המורים ידעו שאם הילד לא מבין אז כנראה שצריך להסביר לו שוב, או להסביר לו אחרת.

המורים ידעו דבר מאוד פשוט וחשוב:

אם מישהו מסביר לך משהו ואתה לא מבין, אז כנראה שההסבר לא היה ממש טוב!

במילים אחרות – המורה היתה מוכנה לנסות לתקן את עצמה!

ולזה קוראים אחריות.


מורה אחראי חושב כך:
אם הילד לא מבין משהו אז אני לא מסביר טוב – זו האחריות שלי כמורה להסביר לו טוב יותר. זו האחריות שלי שהוא יבין. אני אעשה מאמץ גדול יותר כדי שהילד יצליח!

ואיך חושב המורה הלא אחראי?
אם הילד לא מבין משהו אז כנראה שיש לו (לילד) בעיה. אולי הוא לקוי למידה? אולי יש לו הפרעת קשב? אולי יש לו דיסלקציה? חייבים "לעזור" לילד שיוכל להבין את ההסברים המושלמים שלי.
המורה הלא אחראי רוצה "לעזור" לילד שלך ולכן יבקש ממך לקחת את הילד המסכן והלקוי למאבחן פסיכו דידקטי או לנוירולוג. הוא ינגן לך על המצפון ויאמר לך שבכך שלא תיקח את הילד לאבחון, תעשה עוול לילד! הוא גם מספר לך שאם לא תעשה אבחון, הוא לא יוכל לעזור לו בבית הספר כי רק מאבחן ידע לומר היכן הבעיה של הילד.
הוא אומר (אם כי במילים יותר עדינות) "אם אתה רוצה עזרה פרטית בבית הספר, תביא לי אישור ממאבחן שהילד לקוי ושיש לו בעיה. ואם אפשר אז גם שייקח ריטלין כדי שיוכל להתרכז בהסברים המהממים שלי".

המורים לא אשמים:
המורים של היום לומדים בבתי הספר לחינוך שלילדים יש לקויות למידה, הפרעות קשב וריכוז, ADD, ADHD, PDD, בעיות רגשיות ומה לא... הכול כל כך מדעי והכול כל כך רפואי וגנטי שחייבים רופא. אם זה גנטי וזה במוח, הם המורים לא יכולים לטפל בזה. הבעיות הלימודיות וההתנהגותיות  של הילדים הפכו לבעיה רפואית. המורים גם לומדים שבהפרעות קשב שום דבר לא עוזר חוץ מאשר ריטלין. זה משווק כל כך בהצלחה שיתכן שגם אתה כבר מאמין בכך אבל זה לא נכון.

ממי אתה מקבל עצות?
חשוב להבין – עצות מקבלים מאנשים מצליחים! אם מישהו לא מצליח, ואתה תקבל את העצות שלו אתה תיכשל.

מערכת החינוך היא לא מוצלחת. זו סטטיסטיקה יבשה – לא דעה. מקום 40 בעולם בהבנת הנקרא ובחשבון בשנים האחרונות לעומת מקום ראשון לפני כ- 25 שנה – עצוב.

אתה סומך על המורה של הילד שלך כי היא למדה. אבל היא למדה גם דברים שלא תורמים לה כמורה וגם לא לילד שלך. היא למדה דברים שלא מאפשרים לה לקחת אחריות. היא למדה שיש אחוז גדול של ילדים שלקוי גנטית ואין לה השפעה על זה. 
הנתונים הכוזבים הללו הורידו את מדינת ישראל לקרשים בתחום החינוך.

אנחנו נחווה את ההשלכות של הזוועה הזאת בעוד כמה שנים כשהילדים של היום יצטרכו להשתלב בעולם העבודה.  תפסיק לחשוב שזה בגלל שהמורים לא מרוויחים מספיק או שהכיתות צפופות. אלו בעיות כואבות אך לא הבעיות העיקריות.

אם המורה היתה באה אלי ואומרת לי שלילדי יש לקות למידה ושהוא צריך אבחון, הייתי עונה לה כך:

"זה מוזר, כי כשאני יושב איתו הוא מבין נהדר. באיזה מקצוע הוא מתקשה? האם הוא מבין את כל המילים שכתובות בספרים שמהם הוא לומד? בואי נחפש ביחד את המילים שהוא לא מבין ונסביר לו אותם".

אם המורה היתה אומרת לי שהיא חוששת שלילדי יש הפרעות קשב וריכוז וכנראה שהוא צריך ריטלין – הייתי  עונה לה כך: (לאחר שהייתי מזעיף פנים ואומר לה שלא תעז לאמר זאת שוב. בטח לא לידו):

"מוזר. כשאני מסביר לו דברים הוא מאוד מרוכז. גם בספורט הוא מרוכז מאוד. האם זה קורה לו בכל השיעורים או רק בשיעורים שלך? האם הסברת לו את המטרה שלשמה לומדים את מה שאת מלמדת? האם יתכן שהוא אינו מבין היטב את ההסברים בכיתה ולכן מרחף בשיעורים? האם החומר מועבר בצורה מספיק מעניינת ומאתגרת?האם שאלת אותו מדוע הוא לא מקשיב בשיעורים שלך?

בואי נלך לשאול אותו מדוע הוא לא מקשיב בשיעורים? אגב, יש ספר נהדר שקראתי שנקרא ללמוד כיצד ללמוד, הוא מסביר מדוע ילדים לא מרוכזים בשיעור. האם את רוצה שאשאיל לך אותו?"

בקיצור הייתי מדרבן את המורה לקחת את האחריות שהיא בחרה בה. ולהיות מורה זו אחריות  כמו גם שליחות. זה תפקיד חשוב מאוד שכולל בתוכו רצון לעזור והמון סבלנות. על המורה של ילדך מוטלת האחריות של הפיכתו לבעל יכולת. המורים הם אלו שיוצרים את דור המחר. לכן כל מורה צריכה לבדוק היכן היא יכולה לשפר, כיצד היא יכולה לחנך לערכים, להתנהגות נאותה, ללמידה יעילה. היא לא יכולה להתייחס לילדים כאל לקויים בשום מקרה.

בהצלחה,

אבירם היכל.

במרכז תבונה, לצד אימון של ילדים ונוער לשפר את יכולותיהם להצליח, אנו מכשירים אנשי חינוך, מורים והורים בכלים לעבודה נכונה עם ילדים.

בוא להיות מאמן של תבונה ועזור לשפר את:
* הקשב והריכוז
* כישורי הלמידה
* האחריות והביטחון עצמי
* כישורי השפה והתקשורת
* ההתנהגות עם חברים ועוד...


תבונה - חינוך חדש בישראל

מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info.tvuna@gmail.com
http://www.tvuna-online.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלכם,

אבירם היכל

תבונה - חינוך חדש בישראל
רחוב מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info.tvuna@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבירם היכל

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים18/08/121227 צפיות
מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים? קרא על המחסום הגדול ביותר של ילדך בבית הספר! טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי08/08/12896 צפיות
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה - חינוך חדש בישראל הילד שלך מגיע לכיתה ז' - שיעור ראשון בחטיבת הביניים. המורה החדשה שלו למתמטיקה נכנסת לכיתה ומבקשת להוציא ספר אלגברה...

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי31/07/121299 צפיות
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז15/04/121475 צפיות
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז01/02/121286 צפיות
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז30/11/111323 צפיות
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים09/11/111169 צפיות
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ולימודים - כללי

מאת: עידן קלייןחינוך ולימודים - כללי20/12/213960 צפיות
Среди множества разнообразных и популярных курсов, предлагаемых в последние годы пенсионерам и пожилым людям, есть ряд особенно интересных и привлекательных вариантов - вот некоторые из них, о которых стоит знать:

מאת: עופר שלוחינוך ולימודים - כללי24/09/204824 צפיות
הכל על מקצוע עיצוב גרפי וקורס עיצוב גרפי.

מאת: רונית שמאי שורץחינוך ולימודים - כללי12/07/191902 צפיות
אם הילד שלכם לומד מתמטיקה ללא שימוש במחשבון או אפילו אם מותר לו כבר להשתמש במחשבון – בכל מקרה כדאי ללמד אותו לבדוק את התוצאות בפתרון השאלות. יש דרך קצרה לחישוב אחוזים, שיכולה לעזור במניעת - או תיקון - טעויות חישוב.

מאת: ליאורחינוך ולימודים - כללי02/05/182251 צפיות
הנדסאים מאזור תל אביב, יכולים לעבוד במרכז הארץ. ההנדסאים העתידיים, לומדים בבתי הספר להנדסאים, שנקראים גם בשם מכללות טכנולוגיות.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181734 צפיות
לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירה פופולארית בקרב אנשים אשר מחפשים מקצוע בעל אפשרויות תעסוקה מגוונות וביקוש נרחב. לימודי הנהלת חשבונות מתקיימים במכללות ובתי ספר מקצועיים רבים ברחבי הארץ בהם ניתנת האופציה ללמוד במתכונות גמישות כמו מתכונות לימודי יום, מתכונות לימודים חלקיות ומתכונות לימודי ערב.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181655 צפיות
אתם יושבים מול המחשב, מדפדפים בין אתרים שונים של לימודים ותוהים לעצמכם מה כדאי לכם ללמוד. בעולם של היום קשה מאוד למצוא תעסוקה ללא תואר או תעודה, ולכן אנשים רבים מתחבטים בשאלה מה עליהם ללמוד כדי שהם יוכלו לצאת לשוק העבודה ולמצוא תעסוקה שהיא גם מעניינת וגם בתחום מבוקש. עבור רבים מאלו שחושבים על כך, התשובה היא הנהלת חשבונות הודות לאופי הדינמי של המקצוע הזה, וגם הביקוש הרב שלו. עם תעודה של מנהל חשבונות, עולם התעסוקה יהיה פתוח בפניכם, ואתם רק תצטרכו לבחור את המקום שאתם רואים את עצמכם נמצאים בו.

מאת: שלום כהןחינוך ולימודים - כללי05/01/181523 צפיות
המסלול ללימודי הנהלת חשבונות נחשב בשנים האחרונות לאחד ממסלולי הלימוד המבוקשים ביותר בישראל. מטרתם של לימודי הנהלת חשבונות הינה להכין את תלמידיהם להשתלבות בעולם המקצועי של מנהלי החשבונות בישראל, כמו כן במהלך הקורס ניתנת הכנה למעבר מבחן ההסמכה של משרד התעסוקה אשר מסמיך מנהלי חשבונות צעירים לעבודה בשוק המתפתח בארץ. לימודי הנהלת חשבונות נחשבים לבחירת מקצוע חכמה אשר טומנת בחובה יתרונות רבים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica