חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים?

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים18/08/20121229 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

12:00 בצהריים, ההפסקה נגמרה ואני נכנס לכיתה להעביר שיעור חשבון.

"רועי, קרא בבקשה את הבעיה שבעמוד 24 בספר" אני אומר לאחד התלמידים הטובים בכיתה.

"מכונית נוסעת במהירות של 80 קילומטר בשעה מירושלים לתל אביב..." הוא מתחיל לקרוא וקול של פיהוק גדול היוצא מפיו נשמע לפתע בכיתה.

בכיתה רגילה, התלמידים "יודעים" שאם מישהו מפהק, כנראה שהוא לא ישן בלילה או שהחומר משעמם או שאולי הוא מנסה להצחיק את החבר'ה ולעצבן את המורה.

בכיתה שלי, לעומת זאת, התלמידים יודעים שפיהוקים בלימודים לא קשורים לליצן של הכיתה וגם לא לחוסר שינה.

תלמידי ח' 3 יודעים מה באמת גורם לעייפות בזמן הלימודים - גם אם ישנת מצוין בלילה שלפני!

ומה באמת גורם לתלמידים להיות עייפים (וגם חסרי קשב, חולמניים וחסרי מוטיבציה) בלימודים?

את הגורם לכך אפשר למצוא באופן מאוד ברור בקורס "ללמוד כיצד ללמוד" המבוסס על עבודותיו של ל. רון האברד.

בספר הקורס כתוב: "המחסום החשוב ביותר ללמידה הוא המילה שאינה מובנת כהלכה".

ובהמשך כתוב: "כאשר אינך מבין מילה שקראת אתה עלול להרגיש שהכול מחוק מהזיכרון, או עייפות, או כאילו אתה "לא שם". (ואלו רק חלק מהתופעות שמוזכרות עלולות להתרחש בזמן שאתה נתקל במילה שאינך מבין כהלכה).

רועי עוצר את הקריאה ואומר בקול: "כנראה שיש לי מילה שאני לא מבין כמו שצריך".

"כל הכבוד שהבחנת בכך, בוא נמצא אותה" אני אומר ושואל את רועי: "האם אתה יודע מה זה קילומטר?"

"באמת לא הבנתי איך מכונית נוסעת במשקל של 80 קילומטר".

אני מבין מייד מה קרה פה ואומר: "תלמידים, מי יודע מה זה קילו?"

"קילו זה משקל" הם צועקים לעברי. אני מצביע על המילון שתמיד מונח על שולחני בכיתה ואומר: "בואו נבדוק!"

אני מקריא בקול את ההגדרה שבמילון: "קילו זה 1,000".

רוב התלמידים מופתעים לגלות שקילו זה לא משקל! קילו זה 1000!

רועי, שבינתיים פיהק עוד כמה פעמים בזמן ההסבר מתבהר פתאום ואומר: "אהה.. אז קילומטר זה 1,000 מטר, זה בכלל לא קשור למשקל. קילוגרם זה 1,000 גרם והגרם זה המשקל, לא הקילו".

אני חושב לעצמי בסיפוק איזו כיתה מיוחדת יצרתי פה!

כמה חבל שברוב הכיתות האחרות תלמידים כמו רועי היו נשארים עם 'מילה שאינה מובנת כהלכה', שהייתה גורמת להם לעוד בלבולים ועייפות בלימודים ובחיים.

"חשוב להבין שלכולנו יש 'מילים שאינן מובנות כהלכה' ושזהו המחסום החשוב ביותר בלמידה" אני חוזר ואומר לילדים בפעם המי יודע כמה. "לפעמים אנחנו אפילו לא יודעים שאנחנו לא מבינים את המילים כמו שצריך. בדיוק כמו בדוגמה של רועי, שחשב שקילו זה משקל. הוא אפילו לא ידע שהוא לא יודע מה זה קילו. וכמו שראיתם הוא לא היה היחיד" אני מוסיף.

כמורים, כהורים ובעיקר כתלמידים חשוב לדעת לשים לב שמילים לא מובנות כהלכה לא חייבות להיות רק המילים המסובכות והנדירות. מילים שאינן מובנות כהלכה יכולות להיות מילים ששמענו כבר הרבה פעמים ואנו רק חושבים שאנו יודעים מה המשמעות שלהן.

לכן תמיד חשוב לשים לב גם למילים הבאות:

מילים פשוטות (שמופיעות לעיתים קרובות בשפה): כמו למשל "מדוע", "כיצד", "האם", "אך" וכדומה. אם תבדוק, תופתע לגלות כמה מילים פשוטות ילדים וגם מבוגרים לא מבינים כמו שצריך.

ואגב, אותם ילדים שעונים תשובות שלא קשורות לשאלה, כמעט תמיד מתבלבלים בגלל שהם לא מבינים את מילות השאלה או מילים בהוראות.

מילים שקשורות לנושא מסוים (מונחים): כשמישהו מלמד חשבון למשל, חשוב שיבדוק האם התלמידים מבינים את כל המילים שקשורות לחשבון. מילים כמו "מספר", "ספרה", "סכום", "הפרש", "מכנה", "מונה", "מנה", "משוואה", "פונקציה" וכו'. אם התלמיד לא יודע להגדיר במהירות ובדייקנות את המונחים -  יהיה בלתי אפשרי ללמד אותו באמת את הנושא! (כמובן שחשבון זה רק דוגמה ולכל נושא יש את המונחים שלו).

שם הנושא: אלגברה, גאוגרפיה, טריגונומטריה, פיזיקה, כימייה, ביולוגיה, סוציולוגיה, גיאומטריה וכו'.... (אני בטוח שחלק מאיתנו כבר עכשיו מפהקים). כדי ליצור מוטיבציה ללמידה ולא לגרום לחוסר הבנה ועייפות חשוב להבין את המשמעות של הנושא שאנחנו לומדים. אם זה לא נראה לך חשוב להסביר את המילה הראשונה של הנושא, תחשוב אם היית רוצה ללמוד את הנושא הבא: "גירדולציה", בלי לדעת מה זה.

סימנים: סימני פיסוק, ניקוד וסימנים רבים אחרים יכולים להיכלל תחת המחסום של "מילה שאינה מובנת כהלכה". חשוב להגדיר גם אותם כמו שצריך!

אם המורים, ההורים והתלמידים יכירו לעומק ויבינו את המחסום של 'מילה שאינה מובנת כהלכה' וכתוצאה מכך יבהירו את המילים בצורה טובה יהיה לנו חינוך חדש בישראל.

אני מקווה שאהבת את הטיפ הזה! בעיני הוא כל כך חשוב שאני רוצה לבקש ממך בקשה שאף פעם לא ביקשתי!

הבקשה שלי אליך היא - תעביר את זה הלאה!

בבקשה העבר את הטיפ הזה לכמה שיותר אנשים! שלח אותו במייל לחברים, למורים של הילד שלך, למורה הפרטי של ילדך, למאבחנים וכו'. שתף אותו בפייסבוק ובכל מקום אחר שתוכל. מניסיון, לחלק מהמורים שיקראו את הטיפ הזה יפלו כל כך הרבה אסימונים והם ישפרו את שיטת ההוראה שלהם - וכך יהיה טוב יותר!

תודה לך :-)


אבירם היכל, מנהל תבונה חינוך חדש בישראל.

אתה תמיד מוזמן ליצור איתי קשר למרכז תבונה לטלפון: 03-5743734

או למייל שלי: aviram@tvuna-online.co.il

www.tvuna-online.co.il

הערה חשובה: מאמר זה מבוסס על שיטת 'טכנולוגית הלמידה' אשר פותחה על ידי הסופר ואיש החינוך ל. רון האברד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלכם,

אבירם היכל

תבונה - חינוך חדש בישראל
רחוב מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info.tvuna@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבירם היכל

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי08/08/12897 צפיות
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה - חינוך חדש בישראל הילד שלך מגיע לכיתה ז' - שיעור ראשון בחטיבת הביניים. המורה החדשה שלו למתמטיקה נכנסת לכיתה ומבקשת להוציא ספר אלגברה...

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי31/07/121306 צפיות
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז15/04/121478 צפיות
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז01/02/121288 צפיות
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז30/11/111325 צפיות
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים09/11/111170 צפיות
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי01/11/11951 צפיות
מדינת ישראל היתה בשנות ה-80 מדורגת במקומות הראשונים במבחנים הבינלאומיים בהבנת הנקרא ובחשבון. כיצד קרה שכיום, שני עשורים אחרי, מדינת ישראל מדורגת במקומות ה- 40 בעולם בנושאים אלו? הילדים בארץ הם מוכשרים מאוד, חכמים ומתוחכמים ובנוסף המודעות לקשיים של התלמידים עלתה, ההורים מתגברים בשיעורים פרטיים יותר מאי פעם ויחד עם זאת יש ירידה. האם באמת יש לילדים לקויות למידה או שאולי הם סובלים מלקות אחרת?

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196316 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196276 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915777 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196300 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196207 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915601 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193832 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica