חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תמ"א 38 – חזון מול מציאות

מזה זמן שמומחים מתריעים חזור והתרע כי נזק עלול להיגרם כתוצאה מרעידות אדמה העלולות לפקוד  אזורים שונים, בפרט נזק זה עלול להחמיר משמדובר במבנים ישנים יחסית.

התרעות אלה הטרידו מנוחתם של רבים, והוחלט לפצוח במלאכת חיזוקם של אותם מבנים הזקוקים לכך. ברי, כי פעולה מעין זו נמדדת בהיקף כלכלי די נרחב, ומשכך אושרה תוכנית לענות על צורך זה, הלוא היא תוכנית המתאר הארצית, הידועה בפי כל תמ"א 38.

תמ"א 38 - פתרון זהו החזון

תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (להלן: תמ"א 38) שמה לה למטרה את חיזוק המבנים שנבנו עובר ל1980, היא עושה כן על ידי מתן תמריץ לדיירי הבניינים עצמם, לכאורה בעלי האינטרס הראשוני בחיזוק מבנים אלו, על מנת לחזק את המבנים ובכך להגן על חייהם ועל רכושם. תמריץ זה בא כדרך כלל באישור של הטבות וזכויות בניה שונות בבניינים.

דוגמאות אחדות ונפוצות הן:

א. שיפוץ חזות המבנה, הגינה או הוספה של חניה או מעלית.

ב. בניית קומה נוספת מעל לגג הבניין.

ג. הוספת מרפסת, אופציה שהפכה פופולרית למדי, ויש בה להוסיף הן לערכה של הדירה, הן לאיכות חיי יושביה,  כמו גם, יש הגורסים, לחזות המבנה כולו.

ד. הוספת ממ"ד.

תמ"א 38- קושי ביישום זוהי המציאות

מאז אישורה, תמ"א 38 הפכה למונח שגור בפי רבים, הן מעל לכותרות התקשורת והן ברחובות העיר. דא עקא, בדיקה של יישום התוכנית בפועל מעלה כי אין כך הם הדברים בהכרח. בדיקה מעין זו מעלה כי החזון לחזק מבנים אלו וביצועה של התוכנית דה פקטו, מצוי בפער אל מול מציאות בה, מבנים רבים לא מחוזקים, וחמור מכך כמות המבנים המחוזקים תחת תמ"א 38 והמצויים באזורים שלדעת המומחים מועדים יותר לרעידות אדמה, היא הפחות משמעותית. 

כך למשל נכון לתחילת שנת 2011, מאז אישור תמ"א 38, הוגשו 99 בקשות בעיר תל אביב ואושרו לביצוע רק 14 מתוכן.  אשר לאיזורים השוכנים בפריפריה מומחים טוענים כי בלעדי הזרמת הון משמעותי תמ"א 38 לא תצא לפועל, לפחות לא בהיקף הנדרש.

חזון מול מציאות- חסמים עיקריים בביצוע תמ"א 38

גורמים שונים מצביעים על חסמים שונים העומדים כאבן נגף בדרכה של תמ"א 38 לחזק את המבנים הללו. 

יישומה של תמ"א 38 כרוך בעלויות כספיות העולות על יכולותיהם של דיירי בניינים רבים. ככל שיישום התוכנית עבור היזם יהא כדאי יותר, כך יעלו סיכוייו של המבנה לזכות בחיזוק לו הוא זקוק, חיזוק הבניין ושיפוצו ותמורתו אחוזים מהבניה לקבלן. משום כך, מלנים רבים על אוזלת ידה של תמ"א 38 באזורי הפריפריה המועדים יותר לרעידות אדמה, בהם כדאיות ביצוע הפרוייקט פחותה מזו שבמרכז. 

היעדר הבחנה בין מבנים ישנים יותר או פחות עובר ל1980 גם הוא מקשה את עבודת חיזוקם.

כמו כן לא ניתן להתעלם מן העובדה כי עבודת החיזוק בתמ"א 38 עלולה להוות עניין המטריד את מנוחתם של דיירי הבניין, שאינם ששים לכך כלל. מחלוקות בין הדיירים גם הן לעיתים מונעות תמ"א 38. האחד יעדיף חניה, האחר הוספת מרפסת, פלוני יעדיף ממ"ד ואולי אלמוני מעלית. השכן מעליכם אולי יעדיף דווקא לראות ירוק בעיניים, וידרוש גם טיפוח גינה משותפת. משלא הגיעו להסכמה, פעמים הדבר חוסם היוזמה.    

לעיתים נטען כי העיריות מביעות הסתייגות מסויימת מביצוע תמ"א 38 במחוזותיהן, ומביעות את החשש שמא ייכנסו לזירה יזמים נעדרי הכשרה ראויה לביצוע הפרויקט, דבר שלא יביא את המבנה לידי עמידות בפני רעידות אדמה, שזהו כאמור גולתה של הכותרת, או כפי שכבר ציינו, כך אמור להיות.

כיצד ניתן לגשר על הפער?

 הצעות שונות הועלו על מנת לנסות ולגשר על הפער הקיים בין החזון של תמ"א 38 ומציאות יישומה. 

 יש הטוענים, כי פתרון יצריך הגדלת ההקלות הניתנות ע"י הממשלה, שתהפוכנה את תמ"א 38 לכדאית יותר ליזמים. אחרים מפנים יהבם ליכולת הדיירים להתלכד סביב למטרה החשובה ולהגיע לכדי הסכמות.

 מן העבר האחר, יש מי שמתריסים וגורסים כי חיזוק המבנים הכה נחוץ, לא יושג באמצעות תמ"א 38 ויש צורך בפעולה מקיפה יותר. מולם ייטען כי בהיעדר מימון משמעותי, תמ"א 38 טובה מלא כלום.

על אף הקשיים יש ערים בהן תמ"א 38 זכתה לתמריץ. דוגמה לכך היא תמ"א 38 בעיר רמת גן. על כך תלמד העלייה היחסית בפרוייקטים בהם בוחרים היזמים להפעיל תוכנית זו ובכך מעלים את קרנה של תמ"א 38 רמת גן. למשל, בעיריית רמת גן הגישו תוכנית בה ניתן יהיה לבנות קומה נוספת לזו שכדרך כלל תמ"א 38 מביאה אל הפרוייקטים.

עם כל פתרון שיוצע לבעיה, צריך לזכור את המטרה של תמ"א 38 ולנסות להגיע אל העמק השווה. ברי כי מימוּנה הוא חלק בלתי נפרד מיישומה ושיפוץ חזות המבנה הפך לגורם מוביל בפרוייקט, אך בל יישכח כי חיזוק המבנים יכול להציל חיים ואף רכוש. 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת עו"ד שרית אמסלם

מאת: עו"ד שרית אמסלםקנין רוחני06/12/117149 צפיות
חוק זכויות יוצרים בא להגן על יצירות ממגוון סוגים, גם אלה שעשו דרכן לאינטרנט, האכיפה של הזכויות באינטרנט אינה משימה קלה כלל ועיקר. בשל עובדה זו יש הטוענים כי לא די בחוק זכויות יוצרים על מנת למלא אחר מטרה זו ויש צורך באמצעים חיצוניים. ברם נראה כי החוק משמש אכסניה לאמצעים משפטיים להתמודד עם זכויות יוצרים גם בעידן האינטרנט, ומשך לא ניתן לומר כי אין כוחו כלל בזירה זו.

מאת: עו"ד שרית אמסלםקורסים וסדנאות06/12/111368 צפיות
ביטחון עצמי או חסך בו מהווה בעיה די שכיחה, כך מסתברא. רבים מכירים אותו מקרוב מתחום זה או אחר. ההחלטה לרכוש ביטחון עצמי ולטפחו היא החלטה חשובה, ומטרה זו יש להשיג תוך התמדה הבוחנת מהי הדרך המתאימה לכל אחד. אמצעי ששיפר ביטחונו העצמי של אחד לא בהכרח יסייע באותה מידה לרעהו, ולהיפך.

מאמרים נוספים בנושא נדל"ן ומקרקעין

מאת: רוני הכהןנדל"ן ומקרקעין26/10/211696 צפיות
טרם ההקמה יש לדעת כי הקמה של מבנה חייבת להיות בהתאמה מלאה לחוקים.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין24/12/201321 צפיות
בונים לכם מגדל חדש ליד הבית? גיליתם שתוכנית חדשה עתידה לשנות לכם את החיים? מגרש החניה שהתרגלתם לחנות בו עומד להיעלם לטובת בניין חדש? תמיד תוכלו להגיש התנגדות לתוכנית. שכן רוצה להוסיף שטח בניה, מבקש שימוש חורג ? מאמר זה יסביר לכם איך אפשר להתנגד לתוכנית, מה צריך לעשות ולמי צריך לפנות.

מאת: רונית אלפסינדל"ן ומקרקעין22/11/201513 צפיות
רכישת דירה יד שניה או דירה מקבלן? ומה בודקים לפני שרוכשים דירה מקבלן? והאם צריך עו"ד דין מקרקעין או שאפשר שעו"ד של הקבלן ייצג אתכם? כל זא ועוד במאמר שלפניכם.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין01/11/201310 צפיות
קיבלת כתב אישום בדואר רשום בשל בנייה ללא היתר, חריגה מהיתר או תוכנית, שימוש חורג, פיצול דירות. אתם שואלים את עצמכם מה עליכם לעשות. במדריך זה נסביר לכם מה צפוי, שלב אחרי שלב.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין29/09/201594 צפיות
מתכננים לבנות בריכת שחייה ביתית? חשו לדעת למה אתם נכנסים! בשנים האחרונות הופכות הבריכות הפרטיות לפופולריות מאוד בכל רחבי הארץ ואינן עוד נחלתן הבלעדית של בעלי הממון בלבד, לא מעט הודות לטכנולוגיות המתקדמות שקיימות כיום, המוזילות משמעותית את עלויות הבניה וההתקנה. נושא הצורך וההליך בהיתר בניה מורכב וחשוב שיהיה מלווה על ידי המומחה הנכון

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין08/09/201003 צפיות
עיריית תל אביב-יפו מפעילה צעדי אכיפה מינהליים ומשפטיים כנגד עבירות על חוק התכנון והבנייה ובכלל זה עבודה אסורה או שימוש אסור בנכס. ב-20 בדצמבר 2018 נכנסו לתקפן תקנות העבירות המינהליות [קנס מינהלי - תכנון ובנייה] תשע"ח 2018. על פי תקנות אלו, ניתן יהיה להטיל קנסות מינהליים על עבודה אסורה, שימוש אסור ועל אי קיום צווים מינהליים להפסקת עבודות או להפסקת שימוש.

מאת: בנימין קלינגרנדל"ן ומקרקעין11/08/20960 צפיות
קיבלת צו הריסה? לא סוף פסוק! בת המשפט נתן לאחרונה כמה החלטות שיתכן ויכולים לסייע לך!

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica