חפש מאמרים:
שלום אורח
26.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם מומלץ להגיע לבית משפט בערעורים על שומות מס הכנסה

מאת: יורם שיפרהנהלת חשבונות23/08/20091479 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מחקר שנערך ע"י משרד רואי חשבון זיו, שיפר ושות' מראה כי רוב גדול של ערעורים על שומות נדחים בכל בתי המשפט בישראל. המחקר שסקר פסקי דין מהשנתיים האחרונות מראה כי בתי המשפט נוטים לתמוך בעמדת רשויות המס ולהטיל הוצאות גבוהות על המערערים, דבר שברוב המקרים הופך את התביעה ללא כדאית.

לא אחת נתקלים נישומים וגם רואי חשבון בדילמה – האם להתפשר בדיוני שומה או שמא לא להתפשר ולהגיע לבית המשפט על מנת לברר את השומות. מניתוח פסקי הדין של בתי המשפט המחוזיים עולה כי מרבית הערעורים על שומות, נדחים וכי לעיתים קרובות החיוב בהוצאות מייקר את התביעה.

זו הסיבה כנראה כי רוב המקרים של אי הסכמה בין נישומים לרשויות המס מגיעים לפשרות ורק מקצתם של המקרים מגיעים לבתי משפט לרבות חוסר האפשרות של האזרח הקטן לעמוד במימון ההוצאות הכבדות  הדרושות כדי להוציא את יומו בבית המשפט.

תהליך השומות במס הכנסה מאפשר תהליך שנקרא "השגה" כאשר לא מצליחים להגיע לעמק השווה עם מפקח המס בדיון שומות. תהליך זה מאפשר לנישום לבצע דיון נוסף על השומות עם מפקח אחר. התהליך מקנה אמנם לנישום אפשרות נוספת להציג את עמדתו וטענותיו אולם הוא איננו מתנהל במנותק לחלוטין מהתהליך הראשון הואיל וכל החומר שנאסף בשלב הקודם נמצא מול עיני המפקח והוא מהווה חלק בלתי נפרד מההליך.

עוד מציין רואה חשבון יורם שיפר כי בדרך כלל הדיון בהשגה נעשה בפתיחות על ידי מפקחי המס ולא מורגשת (לא צריכה להיות) דעה קדומה בהליך זה. במקרים רבים ניתן להגיע לפשרות בדיונים אלו אולם יש לקחת בחשבון כי משלא מגיעים לפשרה, הרי שבהליך המשפטי יצא צו אשר יכלול את כל הדרישות שהועלו על ידי המפקח, לרבות  כאלה שהיה מוכן להתפשר עליהן בעיתו.

הליך כזה מצריך שכירת עורך דין שעלותו יכולה להגיע לכדי כמה עשרות אלפי שקלים ולהסתכן גם בחיוב הוצאות על ידי בית המשפט, שיכול אף הוא להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים. לכן, יש לשקול בכובד ראש את כל האפשרויות. לא אחת אנו נתקלים במקרים בהם מפקחי המס מעלים עניין זה כאמצעי לחץ לכיוון הסכמה לחתום הסכם או אפילו להתפשר בדיוני שומות.

לאור סכומי העלות שהוצגו לעיל, הרי שראוי לשקול היטב בטרם מגיעים להליך משפטי, כאשר אי ההסכמות מגיעות להפרש של כמה עשרות אלפי שקלים. מניתוח פסקי דין בבתי המשפט המחוזיים בארץ עולה כי רוב הערעורים נדחים וכי השופטים לוחצים להגיע לפשרות, תוך כדי הדיונים המשפטיים ואלו כמובן שלא מגיעות לידיעת הציבור.

לגבי פסקי דין שהתקבלו בחלקם, סביר להניח כי ניתן היה להגיע לאותה תוצאה בפשרה ולמנוע הוצאות. אם ניקח את כל פסקי הדין שנדחו או נדחו בחלקם, נמצא כי 81% מהם נדחו, ורק 19% מפסקי הדין הינם לטובת הנישומים.

מבחינת חיוב בהוצאות, הסכומים הגבוהים ביותר מחויבים בת"א כ – 27,000 ₪ בממוצע לפסק דין (בנטרול 2 פסקי דין ללא הוצאות) ו – 31,500 ₪ לפסק דין בממוצע נפסקו לאלה שתביעותיהם נתקבלו.

בחיפה ב"ש וירושלים נקבעו הוצאות של פחות מ 13,000 ₪ בממוצע לתיק ואילו בנצרת כ 16,000 ₪ בגין פסקי דין שנדחו.

רק מקרה אחד – בבאר שבע זיכה בית המשפט את המערער שזכה בהוצאות בסך של 10,000 ₪.

נושאים עיקריים

הפרשי הון – 9 מקרים , כולם נדחו ( מהם 1 בחלקו)

פסילת ספרים – 4 מקרים 1 התקבל 3 נדחו

הוצאות -  10 מקרים , 4 התקבלו בחלקם , 6 נדחו

הכנסות לא סבירות – 6 מקרים מהם 1 התקבל , 1 בחלקו והשאר נדחו

לגבי בית המשפט העליון – בתקופה הנ"ל פורסמו בסך הכול 13 ערעורים בענייני מס הכנסה נגד פקידי השומה השונים, גם כאן המצב איננו מזהיר, 9 מקרים נדחו ורק 4 התקבלו.

 

ראוי לציין כי  ידוע שאחד מהתמריצים להגשת ערעור הוא העובדה שהדבר גורם לסחבת של שנים בסכומי החיוב, דבר הגורם לכך שאין הליכי גבייה על הדרישה הנמצאת במחלוקת משפטית וכך הליכי גבייה אשר נדחים במספר שנים רב, סופם שקשה לדעת אם יהיה ממי לגבות.

מאידך, המציאות היום חושפת למעשה כי דלתות בתי המשפט סגורות בפני הנישומים, דבר המעלה את השאלה האם לא כדאי להתפשר על מנת שלא להגיע לבית המשפט בענייני מס הכנסה.

הניסיון מלמד כי מרבית המקרים של ערעור על שומה מסתיים בפשרה עוד בטרם הגיעם לבית המשפט. הואיל וטרם ההחלטה של רשות המיסים להוצאת צו יש חסמים בפני מפקחי מס הכנסה – המפקח צריך להתייעץ עם רכז החוליה, שצריך להתייעץ עם פקיד השומה או סגנו , שצריך להביא את המקרה בפני הרפרנט של משרד השומה – בנציבות, שצריך להתייעץ עם המחלקה משפטית ולעיתים גם עם המחלקה המקצועית של הרשות. כל ההיררכיה המתוארת לעיל יוצרת מצב בו כל החלטה אם להוציא צו, עליו ניתן לערער רק בבית משפט, נבחנת ומסוננת כך שכשמס הכנסה כבר מגיע לבית משפט התיק בדרך כלל מוצק כי הוא עבר חסמים רבים וביקורות שונות מצד המערכת .זאת בניגוד למערכת השיקולים והבחינות שעורך הנישום אשר במקרים רבים מונע על ידי אינטרס ברור של עורכי דין להגיע לבית המשפט.

זו הסיבה לכך שמיעוט של תיקים מגיע בסופו של דבר לבתי  משפט שכן במקרים רבים הם מעדיפים להתפשר לאור הערכת מצב התיק כפי שהוצגה לעיל.

לסיכום, מניתוח פסקי הדין במחקר שנערך על ידי משרד רואה חשבון יורם שיפר, עולה כי הפרשנות המעשית של מגמה זו  היא כי שנראה שעדיף להתפשר לפני שמגיעים לבית המשפט, למעט במקרים עקרוניים או במקרים בהם הפער בין הצדדים גבוה מאד והנישום בטוח בצדקת דרכו או נקט בכל האמצעים העומדים לרשותו בניהול מערכת דיונים מקצועית ורצינית בטרם ההחלטה להגיע לבית המשפט.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רואה חשבון יורם שיפר הינו מהבעלים של משרד ראיית חשבון זיו שיפר ושות' הנמנה עם 20 המשרדים הגדולים בארץ (לפי סקר "דן אנד ברדסטריט"). משרד רואה חשבון המשלב מקצוענות, ידע וקידמה טכנולוגית ברמת המיחשוב והשירותים המתקדמים לרבות שירותי אינטרנט מתקדמים, כגון: שירותי ניהול חשבונות לעצמאים, תוכנת הנהלת חשבונות באינטרנט עבור חברות ומוסדות ציבוריים, שירותי הפקת חשבוניות במייל ועוד. התרשמו וקראו עוד באתר: www.ucan2.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יורם שיפר

מאת: יורם שיפרראיית חשבון16/09/091694 צפיות
הצהרת הון הינה דוח אשר נדרש אחת למספר שנים, אשר נבדק בקפידה באמצעות רשויות מס ומומלץ לבצע זאת במקצועיות וייסודיות

מאת: יורם שיפרמיסים - כללי23/08/091267 צפיות
לא יוכרו תשומות של עוסק שקוזזו בספריו כיוון שלא ערך את כל הבדיקות על מנת לוודא שהחשבוניות הוצאו כדין – מונח אותו מרחיב בית המשפט לכלל פעולות שעל עוסק מורשה לבצע

מאת: יורם שיפרCRM27/07/091916 צפיות
תוכנה להנהלת חשבונות מאפשרת להפיק חשבוניות און-ליין ולשלוח אותן ללקוחות כמקור באמצעות הדואר האלקטרוני כחוק. יש גישה ומעקב מכל מחשב מחובר לאינטרנט, וניתן לשלוט בכל חשבוניות המקור. אולם עבור עסקים שעדיין לא עשו את המעבר לשימוש בתוכנה להנהלת חשבונות חשוב לציין כי ניתן להשתמש לצורך מע"מ בהעתק חשבונית

מאת: יורם שיפרפיננסים וכספים - כללי 16/07/091233 צפיות
מהלך של משלוח חשבונית במייל יכול לחסוך לחברה כוח אדם של מספר מנהלי חשבונות שהופנו לעבודה במחלקות אחרות ויצר חסכון כספי בעלות שנתית של כ 250,000.

מאת: יורם שיפרניהול15/06/091228 צפיות
שלב בדיקת הכדאיות הכלכלית של העסק הוא שלב מהותי לפני ביצוע רכישה או הקמת עסק. רבים מבעלי העסקים הקטנים אינם מייחסים חשיבות מספקת לצורך בבחינה מקצועית של הפוטנציאל הריאלי הגלום בעסק - קודם לפתיחתו או קנייתו, והולכים שולל אחר מחשבות וחלומות שלעיתים שאינן תואמים את פני המציאות הפיננסית האמיתית.

מאת: יורם שיפרהנהלת חשבונות26/05/091355 צפיות
עבודה במספר מערכות גורם לבזבוז זמן בעת המעבר ממערכת אחת לשנייה. במרבית המקרים, אופן פעולה זה גורם לעיכובים מיותרים. העבודה "בחבילות" רק מגדילה את הזמן מהרגע בו נכנסה המשימה לביצוע ועד למועד ביצועה. לעומת זאת, מערכת מיחשוב אשר תבצע את כל הפונקציות הללו באופן בו יש לעסוק ברשומת לקוח פעם אחת בלבד כך שאותה רשומה תיתן מענה לכל מערכות הניהול - כמערכת אשר תתאים לניהול כל משרד הנהלת חשבונות.

מאת: יורם שיפרהנהלת חשבונות26/05/091474 צפיות
תהליך הפקת חשבוניות באופן אוטומטי מייעל את תהליכי הנהלת חשבונות ויכול לחסוך אלפי שקלים בשנה. הטכנולוגיה זמינה ומעמידה כלים הן ברמת המשרד המקומי והן כלים אינטרנטיים המאפשרים להפיק חשבונית בכל מקום ובכל עת. ארגונים וחברת הרוצות לייעל את תהליכי המשרד כבר מצאו בתהליכים האלה מקור לחיסכון כספי בצד התייעלות. מתברר כי כשאתה מסתכל על תהליך ובוחן אותו, תמיד ימצא שיפור. גם שיפור קטן יכול לעשות חיסכון גדול.

מאמרים נוספים בנושא הנהלת חשבונות

מאת: דניאל seoהנהלת חשבונות13/12/191327 צפיות
לפעמים נתקלים במצבים בהם חייבים לקבל משכנתא ואין אפשרות להיכשל, זה בדיוק המצבים שבהם אני נכנס לתמונה. שמי מרטין בוקסדורף, אני מומחה בהשגת משכנתא למסורבים בבנקים, כאשר הדגש הוא שאני משיג משכנתאות בבנקים בלבד- כאשר אתם כבר קיבלתם סירוב.

מאת: אבי דוידיהנהלת חשבונות23/04/162061 צפיות
הסבר על פתיחת תיק עוסק פטור לעסקים מתחילים בישראל.

מאת: אלוני שחר- יועץ מסהנהלת חשבונות15/09/143688 צפיות
דוגמא לדף נוכחות יומי לעובד/ת

מאת: אלוני שחר- יועץ מסהנהלת חשבונות15/09/142738 צפיות
הוצאות פרסום בעסק כהוצאה מוכרת ולא לטופס פחת בנוסף- הערה לגבי השוואה בין שתי הפנסיות

מאת: אלוני שחר- יועץ מסהנהלת חשבונות15/09/142413 צפיות
במאמר זה ניתן לראות את המסמכים הנדרשים להצהרת הון. לצורך סיוע בהכנת הצהרת ההון שלכם, נבקשכם להמציא למשרדנו בהקדם את רשימת הטפסים והנתונים כמפורט להלן וליצור עימנו קשר.

מאת: אוהד ז.הנהלת חשבונות23/11/138806 צפיות
הכלי הטוב ביותר להנפקה של חשבוניות הוא תוכנה אשר מנפיקה חשבוניות לעסק בחינם. הדרך השנייה והישנה של הנפקת חשבונית כרוכה בקנייה של פנקסי חשבוניות מדי תקופה ושמירתם הפיזית לצרכי ביקורת, והיא כמובן מסורבלת ויקרה יותר. אחד היתרונות של עולם האינטרנט היא תוכנה מעולה זו של הנהלת חשבונות באינטרנט, וניהול העסקים באופן אוטומטי וממוחשב.

מאת: אוהד ז.הנהלת חשבונות23/11/138461 צפיות
אחד היתרונות שרשת האינטרנט מציעה לנו הוא תכנות בחינם. תוכנה להוצאת חשבוניות באינטרנט היא תוכנה חינמית שבאמצעותה בעלי עסקים יכולים להפיק חשבוניות ממוחשבות בחינם. במאמר הבא נדבר על תוכנת חשבוניות באינטרנט.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica