חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כל מה שצריך לדעת אודות המשכנתא

מאת: יניב חדדעסקים - כללי31/08/20091235 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כל מה שצריך לדעת לפני לקיחת המשכנתא  /  יניב חדד

מהי משכנתא?

המשכנתא היא הלוואה לרכישת דירה או נכס, הניתנת כנגד שיעבוד של הנכס עבור הגורם שנתונן את ההלוואה (בנק למשל). שיעבוד הנכס נקרא משכון והוא הביטחון של נותן ההלוואה כך שמקבל ההלוואה ישיב לו את כספי ההלוואה.

ההלוואה ניתנת בד"כ לפירעון במשך תקופה ארוכה של עד 30 שנה. הלוואת המשכנתא ניתנת כנגד שעבוד הנכס, שעבוד שמסתיים כאשר ההלוואה נפרעת במלואה.

הריבית – מה משמעותה ?

הסכום הבסיסי הניתן בהלוואה נקרא הקרן בנוסף לקרן מצפה נותן ההלוואה לקבל גם ריבית. הריבית מהווה בעצם את הרווח של נותן ההלוואה. הסכום המשולם ע"י הלווה לנותן ההלוואה (למלווה) מעבר לקרן הוא הריבית.

בישראל מקובל מאוד לרכוש דירה באמצעות משכנתא, כשמאחורי צעד זה יש הגיון כלכלי: במקום לשלם שכר דירה חודשי של כמה מאות דולרים, כדאי לקחת הלוואה מהבנק, להתאמץ עוד קצת ולרכוש דירה, שתהיה כולה בבעלותכם. אבל לפעמים חישוב זה מוטעה ולא לוקח בחשבון את ההוצאות המתאימות בשתי האלטרנטיבות.

מי נותן משכנתא?

בנקים המוגדרים כבנקים למשכנתאות  ובנוסף גם בנקים מסחריים המעניקים גם הם הלוואות משכנתא. בשנים האחרונות החלו גם חברות ביטוח להיכנס לתחום המשכנתאות. חלקם של הבנקים למשכנתאות משתייכים לאחת הקבוצות הבנקאיות הגדולות הפועלות בארץ וסניפיהם ממוקמים ברובם בתוך סניפי בנק האם (כך, למשל, בנק לאומי למשכנתאות או בנק משכן מקבוצת בנק הפועלים). הגופים המספקים כיום משכנתאות הם: בנק טפחות, בנק משכן, בנק לאומי למשכנתאות, בנק דיסקונט למשכנתאות, בנק ירושלים, הבנק הבינלאומי למשכנתאות, בנק עצמאות (מקבוצת הבנק הבינלאומי), בנק כרמל ובנק אדנים.   הבנקים המסחריים המעניקים הלוואות משכנתא הם מרכנתיל ואגוד. כאמור, בשנים האחרונות החלו גם חברות הביטוח לשווק הלוואות משכנתא, אם כי שם מעדיפים לספק בעיקר הלוואות משלימות.  

זכאות – להלוואת מדינה

מדינת ישראל מסבסדת הלוואה למגזרים שונים באוכלוסייה. משמעות הסבסוד היא מתן הלוואה בריבית נמוכה. בין מגזרים אלה נמנים זוגות צעירים, חסרי דיור, עולים חדשים, רווקים מעל גיל 30 ומשפחות חד הוריות. ההלוואות ניתנות באמצעות משרד השיכון ובינוי. גובה ההלוואה נקבע בהתאם לפרמטרים כמו גיל הלווים, מספר בני המשפחה ומספר שנות הנישואים. ככל שגיל הלווים גבוה יותר, מספר ילדיהם ומספר האחים והאחיות שלהם גדול יותר ומספר שנות נישואיהם רב יותר, כך הם מקבלים יותר נקודות, והן אלה המזכות אותם בהלוואה גדולה יותר.

עם זאת, במקרים רבים ההלוואה הניתנת מכספי משרד השיכון נמוכה מעלות הנכס הנרכש, ולכן נדרשת הלוואה משלימה מכספי הבנקים.

מה הם סוגי ההלוואות הקיימים?

סוגי ההלוואות נבדלים זה מזה ע"פ:

סוג ההצמדה - (למדד, לדולר, ריבית הפריים, ושילובים שונים של הנ"ל)

סוג ההלוואה (סוג הריבית)  – ריבית קבועה,  ריבית משתנה, ריבית ליבור ועוד.

מסלול הפירעון -  (תשלומים אחידים, החזרים עולים ודחייה זמנית של תשלום הקרן).

בחירת מסלול ההלוואה

בחירת סוג ההצמדה (של הקרן)  - מי שמעוניין למנוע סיכון רצוי שיבחר את סוג ההצמדה בדומה להצמדה של הכנסותיו. דהיינו, מי שהכנסתו צמודה למדד רצוי רצוי שייבחר מסלול הצמוד למדד, מי שמקבל את הכנסותיו בדולרים רצוי שיבחר הצמדה לשער הדולר וכד'. בחירת מסלולי הצמדה אחרים נושאת בחובה אלמנט ספקולטיבי ולעיתים הצמדה שנראית אטרקטיבית כיום עשויה להיות מסוכנת בעתיד.

בחירת סוג ההלוואה  

הלוואה בריבית קבועה היא הלוואה עם רמת וודאות גבוה יותר לגבי גובה ההחזר העתידי. השינוי היחיד בגובה החזרים העתידיים תלוי רק בסוג ההצמדה (המדד).לעומת זאת הלוואה בריבית משתנה צופנת בחובה שינויים בהיקף ההחזרים העתידיים וכך לעיתים אנשים שלקחו משכנתאות בריבית משנה נמוכה, מוצאים עצמם כעבור כמה שנים משלמים ריבית גבוהה בהרבה.

בחירת מסלול הפירעון

זוגות צעירים בעלי כושר החזר נמוך אך עם מסלול מקצועי בו צפוי גידול בהכנסות -כדאי לשקול נטילת הלוואה עם החזרים נמוכים בהתחלה והחזרים הגדלים עם הזמן. לעומת זאת מי שאינו צופה מסלול של גידול משמעותי בהכנסותיו השותפות רצוי שייקח מסלול פירעון בהיקף המתאים להכנסותיו הנוכחיות.

גובה הפירעון החודשי זוהי השאלה המשמעותית ביותר בזמן לקיחת המשכנתא. הכלל המקובל הוא שגובה ההחזרים החודשים לא יעלה על שליש מההכנסות השוטפות של המשפחה. כמובן שיש לקחת בחשבון גם פרמטרים נוספים כגון הגידול בהוצאות עקב הרחבת המשפחה, התחייבויות נוספות כגון רכישת רכב בעתיד וכד'.

לכן היעזרו במחשבונים האלו

איזה ביטוחים יש לרכוש במסגרת המשכנתא?  

הבנקים למשכנתאות דורשים מהמשתכנים לרכוש פוליסת ביטוח חיים וביטוח מבנה, שתבטיח את זכויות הבנק במקרה שהלווה הולך לעולמו או שהנכס ניזוק בטרם נפרעה ההלוואה.

למרות שלא כל בנק טורח לציין זאת, הלווה רשאי לרכוש פוליסה מחוץ לכותלי הבנק, אם אצל סוכן ביטוח ואם בחברות הביטוח הישיר. כדאי לזכור שבמקרים רבים עלות רכישת פוליסה מחוץ לבנק תהיה נמוכה מזו שבבנק. הדברים אמורים בעיקר לגבי זוגות צעירים, כאלה שפרמיות ביטוח החיים שלהם נמוכות יחסית.  

מי שכבר מבוטח בביטוח חיים אינו חייב לרכוש פוליסת ביטוח נוספת, אך הבנק ידרוש ממנו לשעבד את הפוליסה לטובת הבנק. עניין זה אינו חל על מי שברשותו ביטוח מנהלים והוא יחויב בהוצאת ביטוח חיים לטובת המשכנתא. הכלל הזה תקף גם לביטוח הנכס. אגב, המבוטח אינו חייב לרכוש פוליסה המכסה את מלוא שווי הנכס, אלא רק עד לגובה היתרה הבלתי מסולקת של ההלוואה. למשל, אם הדירה עולה 200 אלף דולר, ומתוך כך מחצית מומנו שלא באמצעות הבנק, יש אפשרות לרכוש פוליסת ביטוח מבנה וחיים רק בסכום ביטוח של 100 אלף דולר, שהוא הסכום אליו נחשף הבנק.

יניב חדד , מומחה לחינוך פיננסי ומחבר רב המכר "מהתיכון ועד הפנסיה"

www.money-nanny.co.il

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יניב חדד , מומחה לחינוך פיננסי ומחבר הספר "מהתיכון ועד הפנסיה"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יניב חדד

מאת: יניב חדדכלכלת משק בית26/11/091419 צפיות
פרמטריפ חשובים לבדיקה לקראת סוף שנת המס

מאת: יניב חדדראיית חשבון31/08/092728 צפיות
כיצד מנהלים תקציב

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית28/06/093553 צפיות
הכל אודות כרטיס האשראי

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית25/06/091486 צפיות
מהי הלוואה , סוגי הלוואות

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/092650 צפיות
הסבר המשפט בדרך מקורית

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית23/06/091666 צפיות
מספר דרכים לצאת מהמינוס

מאת: יניב חדדהשכלה ביתית26/05/093362 צפיות
זכויות וחובות החייל המשוחרר

מאמרים נוספים בנושא עסקים - כללי

מאת: ישראל רף עסקים - כללי16/07/231767 צפיות
מתנות לראש השנה, עציצים ממותגים, שיבטיחו לך הצלחה עסקית כל השנה. המטרה של כל עסק, למצוא מתנה לראש השנה שתשלב את הרצון לשמח את העובדים והלקוחות שתקדם את העסק עם תוצאות מעולות לטווח ארוך, וזאת בהשקעה כספית קטנה יחסית. עציץ ממותג עם הלוגו והמסר שלכם, משפט קצר או מוטו המאפיין את העסק, זו דרך מצוינת להעניק תשומת לב – לעובדים וללקוחות כאחד. נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי13/12/222671 צפיות
סרטון מתנות ממותגות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג מתנות לטו בשבט ברוח החג עם מסר אישי ממותג, מתנה שמרחיבה את הלב ומעלה חיוך תיצור אווירה נפלאה לשמירה על הקשר עם הלקוחות, צוות העובדים, הספקים, ונותני השירות. מתנה שתשדרג את היחסים שלכם עם הלקוחות והעובדים לאורך כל השנה יש דרך לעזור לכם להשיג את המטרה הזו! נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי12/10/221829 צפיות
1. מהו תכנון? בכל מקום בו אנו נמצאים, אנו משתמשים במרחב בדרכים שונות. על מנת להבטיח ניצול יעיל של המרחב, יש צורך לתאם בין מגוון השימושים המתקיימים בו, ולדאוג לתשתיות כמו תחבורה, מים, חשמל ועוד. לשם כך מתקיים הליך התכנון ברמות שונות, מתכנון נקודתי ועד תכנון כלל ארצי. הליך זה קובע כיצד ישתלבו השימושים השונים, הלכה למעשה, ונותן מענה לשאלות כגון היכן וכמה ניתן לבנות במרחב נתון, מה נחוץ לשם אישור הבנייה וכיצד ניתן לספק את הצרכים של המשתמשים. בסופו של הליך התכנון מתקבלת תכנית, המורכבת בעיקרה מתשריט (מפה המבטאת באופן גרפי את הוראות התכנית הנוגעת למרחב גאוגרפי נתון), תקנון (הוראות בכתב הקובעות מה מותר ומה אסור לבנות על הקרקע שבתכנית, כיצד לבנות ולאיזה מטרות) ומסמכים נוספים בהתאם לצורך.

מאת: בנימין קלינגרעסקים - כללי30/05/221880 צפיות
הריני להעלות בפניכם נוהל עבודה, לדיון בהתנגדויות בפני הוועדה המקומית לבקשות להיתרי בניה ולתכניות בנין עיר. נוהל העבודה יועלה לאתר האינטרנט ההנדסי של הוועדה המקומית לתכנון ולבניה. הנכם מתבקשים לפעול מעתה ואילך בהתאם להנחיות המפורטות בנוהל העבודה. הנוהל נערך בהיוועצות עם היועץ המשפטי ומושתת על ההוראות הקבועות בחוק התכנון והבניה התשכ״ה 1965( כהגדרתו בנוהל – חוק התכנון והבניה( ועל הקבוע בתקנות התכנון והבנייה )רישוי בנייה(, תשע״ו 2016( כהגדרתן בנוהל – תקנות רישוי בניה(.

מאת: ישראל רף עסקים - כללי26/05/222056 צפיות
כל בעל עסק מכיר את החשיבות של תהליך ה"מיתוג" בקרב קהל הלקוחות הקיים, הלקוחות הפוטנציאליים והקולגות העסקיים השונים. לצד עטים, מחברות ומוצרים שאנו רגילים לקבל מתנות בכנסים, יש את בעלי העסקים שמעניקים מתנות מוצרי פרסום שאנשים באמת שומרים אותן… עציצים ממותגים עם מסר אישי נשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: ישראל רף עסקים - כללי01/05/221924 צפיות
נטוורקינג הוא אחד הכלים החזקים ביותר בעולם הפרסום ובאירועים עסקיים. מהו המוצר הפרסומי היעיל ביותר עבורך שיבדל אותך משאר המשתתפים ויקנה לך יתרון משמעותי לטווח ארוך. מסר אישי או עסקי ממותג בעציץ – המוצר הפרסומי הטוב ביותר לאירועים עסקיים לקבלת תוצאה עסקית מעולה. אשמח לעזור ישראל רף 052-2978583

מאת: אופירעסקים - כללי28/02/221532 צפיות
נושא הסמכת iso מאז ומתמיד היה נושא רגיש לבעלי עסקים ומותגים שגורר לאחרי כן כאב ראש, לחץ וחרדה. הסיבה לכך היא כי לא כולם באמת יודעים מה צריך על מנת להגיע להסמכה המושלמת, ואין כאן מורכבות כבדה מדי, בעיקר כאשר מלווים אתכם אנשי המקצוע הטובים ביותר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica