חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קרצינומה של תאי הקשקש בחלל הפה בחתולים

מאת: דר' תומרוטרינריה06/04/20121562 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קרצינומה של תאי הקשקש ( Squamous cell carcinoma) הינו  הגידול הנפוץ ביותר החלל הפה בחתולים מבוגרים. לגידול תכונות של אגרסיביות ופולשנות מקומיים ולכן החזרתיות אחרי הסרה כירורגית גבוהה. עם זאת, המצאות גרורות נחשבת נדירה יחסית בשלב האבחון והן מתפתחות רק בשלב מתקדם של המחלה.

המיקומים השכיחים ביותר הם הלשון ורירית החניכיים בלסת התחתונה (מעל 70%). מיקומים נפוצים פחות כוללים את החניכיים של הלסת העליונה ורירית הלחי.

הגיל הממוצע בזמן האבחון של סרטן זה בחתולים הוא 12-13 שנים. לא נמצא נטייה של גזעים מסויימים לפתח את הגידול או הבדל בשכיחותו בין זכרים לנקבות.

סימנים קליניים בחתולים הסובלים מהגידול

ריור מוגבר (לעיתים דמי)

קשיי בליעה אשר מתפתחת בהמשך לחוסר אכילה

איבוד משקל

ריח רע מן הפה

שיפשוף הפה עם כפות הרגליים (במיוחד אחרי ניסיונות אכילה)

בבדיקה גופנית נמצא לקות אופיינית בפה והגדלת קשרי לימפה תת לסתיים (בפחות מ-30% מהמקרים). אבחון ודאי של הסרטן נעשה באמצעות ביופסיה.

טיפול בקרצינומה של תאי הקשקש (Squamous cell carcinoma) בחתול

כלל הטיפול הוא פלאטיבי (טיפול שמטרתו הקלה על סימני המחלה). מטרת הטיפול הינה לאחר לחתול לקבל הזנה מספקת ולמנוע כאב. במרבית המקרים, לטיפולים אין את היכולת לרפא את המחלה  ובד"כ קיים צורך בשילוב של מספר טיפולים.

כירורגיה: זהו הטיפול הנפוץ ביותר. מכון שמעורבות עצם נפוצה מאד בזמן האבחון אין טעם בהסרה שמרנית ויש צורך בהסרה רדיקלית של סמ' מכל צד של הגידול. . המטרה בניתוח היא להסיר את המסה עם שוליים נקיים (1 ס"מ של רקמה בריאה). במקרים רבים משמעות הדבר הסרה חלקית של הלסת. בשל מורכבות הניתוח מומלץ לבצעו ע"י וטרינר כירורג מומחה.

העובדה כי לחתולים יש ראש יחסית קטן בשילוב הצורך ביצירת גבולות נקיים מהגידול, מביא לכך שהניתוח מצליח להביא לריפוי רק במקרים מעטים בהם מדובר בגידול קטן בשלב ראשוני.

הקרנות: טיפול בהקרנות, אפילו תוך שימוש בתרופות המגבירות את הרגישות לקרינה, אינו מביא לתוצאות יעילות  במצב של Squamous cell carcinoma בחתולים אך יכול לעזור כחלק מהאפקט הפלאטיבי.

כימותרפיה: כיום לא נמצאה עדיין תרופה יעילה לטיפול ב-SCC.

Zoledronate – זוהי תרופה אשר משמשת לטיפול בבני אדם וגורמת לעיכוב יצירת כלי דם חדשים והרס של העצם באזור הגידול.. במחקרים נמצא כי יש לה אפקט כלשהו בבלימת קצב התפתחות הגידול אך היא אינה מביאה לעצירה מוחלטת של התפתחות הגידול.

שיכוך כאבים: מרכיב הכרחי (ויתכן החשוב ביותר) בטיפול במצב זה! ההמלצה היא לשלב NSAID (תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידיות) עם אופיאט (לפחות בשלב הראשוני) ובהמשך להוריד מינונים על פי מצבו של החתול.

צינור הזנה: אצל מרבית החתולים יש קושי או חוסר יכולת לאכול עקב הכאב הרב ולכן כמעט בכל מקרה מומלץ על התקנת צינור הזנה. השאיפה היא כי הטיפול יביא למצב בו החתול מסוגל לאכול באופן עצמאי בהמשך (מה שגם מהווה קריטריון  משמעותי לאיכות החיים שלו ולהצלחת או כישלון הטיפול הפלאטיבי).

בשל מורכבות הטיפול במחלה והצורך בשילוב מספר טיפולים מומלץ לבצע את האבחון המסודר והניתוח בבית חולים וטרינרי.

פרוגנוזה

זמן שרידות ממוצע הינו כחודש וחצי. השרידות לאחר שנה עומדת על פחות מ-10%. נמצא כי טיפול בנוגדי דלקת שאינם סטרואידים מאריך את זמן השרידות (וכמובן משפר את איכות חייו של החתול).

במקרים בהם טיפול פלאטיבי אינו אפשרי או אינו מספק, ההמלצה היא לבצע המתת חסד.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דר' תומר ויינגרם
"בית החולים הוטרינרי בהרצליה"

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' תומר

מאת: דר' תומרוטרינריה26/09/131611 צפיות
אלרגיה לפרעושים הינה סוג האלרגיה הנפוץ ביותר בכלבים וחתולים. האלרגיה גורמת לדלקות עור וגירודים הפוגעים באיכות החיים של הכלב או החתול, לעיתים בצורה קשה. על אבחון האלרגיה והטיפול בה במאמר זה.

מאת: דר' תומראילוף בעלי חיים17/11/121527 צפיות
אילוף גורי כלבים לעשיית צרכים הינו תהליך הדורש מחויבות ועקביות מצב הבעלים. במאמר זה תוכלו למצוא מידע שיעזור לכם לאלף את הגור לעשות את הצרכים מחוץ לבית תוך מספר שבועות.

מאת: דר' תומרוטרינריה13/09/121859 צפיות
המתת חסד לכלבים או לחתולים שלנו היא החלטה כאובה ביותר. מחלות סופניות או הזדקנות חיית המחמד שלנו, מציבים אותנו מול הדילמה הקשה מכל, מתי הזמן הנכון להרדים את הכלב או החתול? לשאלה זו אין תשובה קלה, מאמר זה בה לנסות לעזור לכם לקבל את ההחלטה.

מאת: דר' תומרוטרינריה15/08/121499 צפיות
כלבת הינה מחלה קטלנית הפוגעת בכל היונקים, בישראל מדווחים מידי שנה עשרות מקרי כלבת בחיות מחמד וחיות בר. במאמר תמצאו מידע לגבי סימני כלבת בבעלי חיים, מניעת מחלת הכלבת והמצב במדינת ישראל

מאת: דר' תומרוטרינריה18/05/121207 צפיות
מאמר על התקדמות הרפואה הוטרינרית בישראל.

מאת: דר' תומרוטרינריה06/05/121044 צפיות
האם לאמץ כלב גזעי או מעורב? הסבר על היתרונות באימוץ כלבים מעורבים.

מאת: דר' תומרוטרינריה06/05/121224 צפיות
מאמר העוסק בסכנות ופגיעות האפשריות בכלבים בקיץ הישראלי

מאמרים נוספים בנושא וטרינריה

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/01/197137 צפיות
אם היינו יודעים כמה חתולים וכלבים מומתים כיוון שהתרבותם אינה נעצרת על ידי עיקור וסירוס.. כלבים וחתולים רבים משוטטים ברחובות וחלקם לצערנו עשויים למות באופן טבעי בשל קשיי ההישרדות בחוץ. אם יש לכם כלב או חתול, זו אחת ההמלצות החמות שהיינו מציעים לכם לעשות.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/12/187249 צפיות
מגוון בעלי חיים יוכלו לתת מענה מעולה לרצון לגדל חיית מחמד בבית. אך מעטות באמת יענו על הצורך של בני הבית שזה דבר עיקרי ולא פחות חשוב מכל פרמטר אחר כאשר מתכוונים להביא חיית מחמד לביתכם.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה30/09/187415 צפיות
חיית החמד שלכם, בריאותה אינה שונה משל כל יצור חי אחר כולל אותנו בני האדם. כאשר אנו בוחרים ווטרינר/ מרפאה ווטרינרית לחיית המחמד שלנו אנחנו צריכים להתחשב במגוון פרמטרים מעבר לנוחות או שמועות חיוביות שמפה לאוזן. במאמר שלפניכם נרחיב על כך.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה27/06/187750 צפיות
למה למעשה כל כך חשוב שיהיה ווטרינר קבוע לחיית המחמד שלך? או לפחות מרפאה קבועה? מאותה הסיבה שחשוב שלנו תהיה מרפאה קבועה ורופא מטפל קבוע...וזה לא רק נוחות האמינו לנו..

מאת: נטלי הרוש וטרינריה31/05/187821 צפיות
כשחיית מחמד מצטרפת למשפחה תאמינו לנו... החיים בבית יהיו הרבה יותר מהנים! התענוג שבחזרה הביתה, לטפל בהנאה, להאכיל ולטפח אין הרבה רגעים שישתוו להרגשה הנהדרת הזאת. עם כל ההנאה והקסם שבהחלט יש בדבר חשוב מאוד לברר מספר דברים.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה29/03/187891 צפיות
כמו בכל דבר בחיינו לפני שאנו לוקחים החלטה משמעותית אנחנו חייבים לוודא שמרבית הפרמטרים מתאימים לציפיות שלנו . כך גם באימוץ כלבים, נורא מתחשק לכם שכלב יפה ומתוק או גדול וקשוח יתרוצץ בחצר ביתכם אך חשוב לוודא מספר דברים קודם לכן.

מאת: נטלי הרוש וטרינריה28/02/184129 צפיות
היפוך קיבה קורה כאשר כלבים בולעים אוויר תוך כדי ארוחה ובאופן כללי ולא מצליחים לשחררו מה שגורם לקיבה להסתובב ונוצרת חסימה בזרימת הדם שעשויה להגיע עד למצב של נמק ולמקרי מוות. באם הכלב לא יטופל באופן מידי הוא יהיה בסיכון שעשוי להוביל למותו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica