חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיטות כירורגיות חדישות לטיפול בסרטן הערמונית - ד"ר איתמר תמיר

מאת: ד"ר איתמר תמירסרטן15/04/2012798 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

כאחד מסוגי הסרטן המתפתחים באיטיות ברוב המקרים , סרטן הערמונית לא מתגלה לעיתים קרובות הודות לאופיו האסימפטומטי, והופך לפטאלי בגברים מבוגרים שלא מצאו סיבה לחשוד במחלה כלשהי.  הסימפטומים הנפוצים ביותר הקשורים לסרטן הערמונית הם כאבים במתן שתן , הפרעות בזקפה וקשיים אחרים במהלך קיום יחסי מין. במקרים בהם לא התפתחו גרורות, סרטן זה הוא מסוגי הסרטן הקלים ביותר לריפוי באמצעים כירורגים, אם כי פקטורים שונים כמו מדד גליסון (Gleason score), גודל הגידול ורמתPSAחשובים בקביעת הטיפול בחולים מבוגרים ובפעמים רבות גישות אחרות כמו הקרנה מומלצות לחולים כדי לשפר את איכות חייהם [1]. למרות שהקרנה היא שיטת טיפול יעילה, כריתה רדיקלית של בלוטת הערמונית קשורה ביותר לתוצאות טובות ארוכות  טווח [2]. לגידולים בשלב מוקדם, רופאים רבים ממליצים על ניטור עירני ודחיית הניתוח, בניגוד לביצוע ניתוח באופן מידי [3]

למרות שניתוח לאחר כישלון של טיפול ראשוני בקרינה [4] הוא פרוצדורה קשה ומאתגרת מבחינה טכנית, לפעמים מדובר באופציה היחידה למרות הסיבוכים הקשורים בביצועה [5].  שימוש בקור (cryosurgery) הראה תוצאות מעורבות גם הוא בתחילה [6] , ולכן הוגבל השימוש בו לחולים מועטים [7].  בעקבות שיפורים טכנולוגיים שנעשו לאחרונה, כמו השימוש במערכת המבוססת על ארגון – CRYOCare [8] , מחטים דקות במיוחד על בסיס של ברכיתרפיה [9] ושיפור בשיטות הדמיה כמוMRI [10] שיעורי ההצלחה של הפרוצדורה עברו שינוי לטובה, והפכו שיטה זו לפולשנית ויעליה.

למרות העובדה שכריתת בלוטת הערמונית (prostatectomy) הראתה יעילות רבה בייחוד בחולים ללא סיבוכים, היא נקשרה לעיתים קרובות עם בעיות כמו אי שליטה במתן שתן ב – 75% מהחולים והפרעות בזקפה לאחר הניתוח [11], ולכן נדרש שיפור בטכניקה הניתוחית. ניתוחים לפרוסקופים הועדפו במהרה על פני ניתוחי כריתת ערמונית פתוחים [12]. סיוע רובוטי הציע שיפור נוסף בכריתת ערמונית לפרוסקופית והשיג תוצאות טובות יותר בניתוח זה [13] . למרות שכרוכה באי נוחות לאחר הניתוח, כריתה רדיקלית של הערמונית עדיין מציעה את השיפור הטוב ביותר באיכות החיים בהשוואה לכריתה של הערמונית דרך השופכה [14], והשיפור בטכניקה שינה לטובה את התוצאות הניתוחיות [16]. ההצגה של מכשירים לכף היד (endo-wrist instruments) לשיפור של התמונה התלת מימדית הקטינה באופן משמעותי את שיעור השגיאות בניתוח והפכו אותו ליעיל בהרבה [18]. מחקר שעקב במשך 24 חודשים אחר חולים דיווח ירידה משמעותית בתפקוד מערכת השתן ובתפקוד המיני בחולים המנותחים  [19], אבל התוצאות לטווח הארוך בהתייחסות לתקופה של חמש עשרה שנה נקשר לשיפור משמעותי ותחלואה נלווית מופחתת באופן ניכר [20].

כמשפר את יכולת ההבחנה של המנתחים, כריתה רדיקלית של הערמונית באמצעות לפרוסקופיה הופכת לפופולרית יותר ויותר [21], והסיוע הרובוטי בפרוצדורה עוזר בהשגת תוצאות טובות יותר בהשוואה לשיטות לפרוסקופיות רגילות לכריתת הערמונית [22]. עם השימוש ברובוטי דה-וינצ'י, גישה אקסטרא-פריטוניאלית לבלוטת הערמונית הפכה לקלה יותר ויותר [23], והממשק הידידותי למשתמש של המחשב הפך את הלמידה של המערכת למהירה לטכנאים ולמנתחים [24]. בידיים מיומנות יותר, כריתה לפרוסקופית של הערמונית משפרת את הדיוק הודות לשיפור היכולת ובדיוק הויזואלי המושג, והופכת למועדפת על פני גישות כירורגיות אחרות [25]. טיפול קרינה פנימית (מקור מושתל) נעשה בשילוב עם כריתה לפרוסקופית של הערמונית ושיפר את התוצאות בחולים עם סיכון גבוה [26].

כריתה של הערמונית בגישה מאחורי עצם החיק (retropubic prostatectomy) פינתה את מקומה לכריתה בסיוע רובוטי [27] בגלל ההפחתה באובדן דם ושיעור מופחת של סיבוכים לאחר הניתוח [28]. למרות שאיכות החיים איננה שונה באופן משמעותי בשתי הפרוצדורות, המחיר הכולל, הדיוק והיעילות הם גורמים חשובים בהחלטה על סוג הניתוח [29] . בהשוואה ללפרוסקופיה, הסיוע המושג בשליטה מרחוק של מערכת רובוטית מציע תוצאות טובות יותר במקרים של כריתה ערמונית רדיקלית מאחורי עצם החיק [30].

היכולת לזהות "בלוטת זקיף" (sentinel lymph nodes) משפיע על סיכויי ההצלחה של ניתוחי הערמונית באופן משמעותי [31]. חיתוך לפרוסקופי של קשרי לימפה באגן עוזר לכירורגים להחליט ולהגדיר את הטיפול בצורה קלה יותר [32] והמידע המצטבר הראה שחיתוך חלקי של קשרי הלימפה יעיל בהערכת שלב הגידול לסרטן הערמונית [33]. מיפוי של קשרי הלימפה (lymphoscintigraphy) של הערמונית בשילוב עם ניתוח מונחה גלי רדיו מסיר את המגבלה של בחינת קשרי לימפה נגועים על ידי גישה רגישה לבדיקה [34]. שימוש בעל – קול עוזר למנתחים לבצע ניתוח שאיננו פולשני, ותחום זה ממתין לפיתוח של טכניקות חדשות (כדוגמתspherically-curved 1.5-D phased array[35]) . על –קול דרך אזור פי הטבעת  עזר להדרכת המנתחים במשך מספר עשורים לביצוע הסרה כירורגית בקור של בלוטת הערמונית דרך העור [36].

REFERENCES: