חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיטות כירורגיות חדשות לטיפול בסרטן הכבד - ד"ר איתמר תמיר

מאת: ד"ר איתמר תמירסרטן15/04/2012975 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שלא בדומה לגרורות בכבד,  סרטן הכבד מציין גידול המתפתח על פני הכבד או בתוכו. הפטומות(Hepatocellular carcinomas (HCCs) or hepatomas) הם גידולי הכבד הממאיר השכיחים ביותר. למרות שאין טיפול מרפא לגידול בכבד נכון לעכשיו, ניתוח בשילוב טיפולים שונים השיגו הצלחות משמעויות בטיפול בסרטן הכבד.

כריתת כבד (hepatectomy) , או הסרה של רקמת כבד חולה בוצעה לראשונה בשנות ה – 50 של המאה הקודמת, כטיפול בגידולים שפירים או ממאירים בכבד. חיתוך דו צדדי מתחת לכלוב הצלעות מסוג “chevron” או “Calne" נעשה  לרוב כחלק מפרוצדורה כירורגית כדי להקטין את הדימום והיווצרותן של פיסטולות בדרכי המרה- הסיכונים הנפוצים ביותר הקשורים בפורצדורה הכירורגית. הניתוח בגישה הקדמית (anterior approach) לכריתה ימנית של הכבד מקטינה סיכונים אלו באופן משמעותי בהשוואה לפרוצדורה הקונבנציונלית [1], למרות הסיכון הקשור בחיתוך של וריד השער (portal vein) [2] והעירויים שמסביב לניתוח [3] דורשים שיפור נוסף בטכניקה. בשנים האחרונות חיתוך רובוטי ימני של הכבד הראה תמותה זניחה ויעילות במישור האונקולוגי [4].

כריתה לפרוסקופית של הכבד [5] או חיתוך לפרוסקופי של הכבד (Laparoscopic liver resection –LHR ) [6] שימש לראשונה לביופסיית יתד (wedge biopsy) לדירוג של לימפומה בחולים [7] אבל הפך במהירות למועדף על פני כריתת כבד פתוחה [8] בגלל שיעור הסיבוכים הנמוך באופן משמעותי וירידה בשיעור התמותה הכרוכה בניתוח גם כאשר הניתוח אורך זמן רב יותר. המנתחים דיווח על תוצאות טובות יותר בניתוחים לפרוסקופים בסיוע רובוטים לכריתת כבד בהשוואה לכריתת כבד מסורתית. כריתה חלקית משמאל (left lateral sectionectomy) וחיתוך יתד (wedge resection) הפכו לשיטות הנפוצות ביותר ומבוצעות בכ – 50% וב -25% מהמקרים בהתאמה. השיפורים הטכנולוגיים הפכו לאפשרית את השימוש בחיתוך יחיד [10], וכריתת כבד הייתה הניתוח הלפרוסקופי הראשון עם נקודת גישה יחידה (single-port-access surgery) [11. השימוש בגלי מיקרו לקרישה ברקמה הופך לנפוץ ומשיג תוצאות טובות יותר בשמירה על זרימת דם תקינה במהלך ניתוחי חיתוך בכבד [12].כריתת כבד לפרוסקופית מומלצת כעת לעיתים קרובות לחולים עם מחלת כבד כרונית להסרה של גידול ממאיר בכבד באזור ההיקפי (פריפרי) [13] או מתחת לקפסולת הכבד (subcapsular) [14].

צריבה כירורגית בוצעה לעיתים קרובות, ושיטה זו עברה שינויים מהירים מבחינה טכנולוגית , שינויים שהפכו שיטה זו לבטוחה יותר וטובה יותר לחולים שעוברים ניתוח לטיפול בסרטן הכבד. צריבה באמצעות גלי מיקרו דרך העור הוכרה כשיטה חלופית אפשרית עם פולשנות מינימלית [15]. צריבה באמצעות גלי רדיו [16] נקשרה גם היא עם שינויים קלים בלבד בפרמטרים המטולגיים וביוכימיים [17]. השימוש בצריבה בקור (cryoablation) במקרים של סרטן הכבד [18] נעשה בשנות ה – 90 כטיפול בסרטן כבד בלתי נתיח [19].  שיטה  זו שופרה עם השימוש בחנקן נוזלי והפכה לפופולרית יותר בעשור האחרון [20] בזכות השימוש בהדרכה בעזרת מכשיר CT, [21] ו – MRI[22]. רופאים רבים ממליצים על שיטה זו ומעדיפים אותו על צריבה בגלי רדיו מכיוון שהיא מאפשרת צריבה של אזורים גדולים יותר ודיוק רב יותר [23] . שיטות חדשות כמו שימוש במחט דקה במיוחד לצריבה בקור לסרטן כבד קטן מ – 3 ס"מ הראו תוצאות מבטיחות [24].

השימוש במחשבים ובטכניקות המסתייעות ברובוטים בניתוח כבד הוא אופציה חדשה [25] שהראתה הצלחה רבה במונחים של בטיחות , דיוק ופולשנות מינימלית. השימוש ברובוטי דה-וינצ'י הפחית משמעותית את הסיכון לדימום [26]. רובוטי דה-וינצ'י דו-זרועים בהנחיית גלי על-קול הפכו את הפרוצדורה למהירה ובטוחה בהרבה [27].

REFERENCES: