חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מיתולוגיה יוונית

מאת: dorenספרות16/04/20121556 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

הקדמה
המיתולוגיה היוונית היא אוסף של סיפוריםהנוגעים לאלים, גיבורים וטקסים ביוון העתיקה. המיתוסים נחשבו ביוון כאמתלאמיתה. למיתולוגיה היוונית יש השפעה רחבה על האמנות והספרות של התרבותהמערבית, שירשו דברים רבים מן התרבות היוונית.

אמנם אנשים מכלהמדינות, התקופות, והשלבים של התרבות פיתחו מיתסוים המסבירים את קיומםופעולתם של תופעות טבע, באמצעות מעשיהם של אלים או גיבורים או מוסדותחברתיים ופוליטיים, המיתוסים של היוונים נשארו ללא תחרות בעולם המערביכמקור לרעיונות יצירתיים ממושכים. משוררים ואמנים מימי קדם ועד היום שאבוהשראה מן המיתולוגיה היוונית וגילו משמעות ורלוונטיות עכשיווית בנושאיםמיתולוגים קלאסיים.


מקורות המיתוסים במיתולוגיה היוונית: ספרות ארכיאולוגית
האיליאדה והאודיסיאה
במאהה-5 ההיסטוריון הרודוטוס ציין כי הומרוס והסיודוס נתן לאלים האולימפייםמאפיינים מוכרים. במקרים רבים, הקהל צפוי להיות בעל ידי על מיתוסים שקדמולעיבוד הספרותי שלהם. מעט מאוד ידוע על התייחסותם של היוונים להומר, או כלמקור אחר של המיתולוגיה היוונית, כבידור בלבד. אך לעתים היא מודגשת כדתם.


יצירות ספרותיות אחרות
קטעים שלאחר האפוסים ההומרים משתנים התאריכים של המחברים הם מכור לכמה מיתוסים דתיים שחובים. רבים מן המשוררים הליריים משמרים מיתוסים שונים. עבודותיהםשל שלושת הטרגיקנים למוצרי אייסכילוס, סופוקלס ואוריפידס מרשים עבור מגווןהמסורות שהם משמרים.

בתקופה הלניסטית באלכסנדריה, היו ידועיםמיתוסים רבים. חוקר נוסף מן המאה ה3 לפני הספירה, משמר את האגונאוטיםבחיפוש אחר גיזת הזהב. בתקופת האימפריה הרומית, הספרייה של פסאודו אלכסהכתבים עתיקים של פלוטארכוס הביוגרף היווני, את עבודותיהם של פאוסניאס,היסטוריון של המאה ה2 אשר סיפקו מקורות חשובים בלטינית למיתולוגיה היווניתלאחר מכן.


תגליות ארכיאולוגיות
גילוי התרבות המיקנית עלידי היינריך שלימן, הארכאולוג במאה ה-19, והגילוי של התרבות המינואיתבכרתים על ידי סר ארתור אוונס, האריאולג האנגלי במאה ה-20, היו חיווניםלהבנה של התתפתחות המיתוס והפולחן בעולם היווני. תגליות מסוג זה שפכו אורעל היבטים בתרבות המינואית של כ2200 עד 1450 לפני הספירה, והתרבות המיקנית1200-1600 לפני הספירה: אלה היו חיוניים מאוד להבנת המיתוסים היוונים.

עיצובים גיאומטריים על כלי חרס המאה ה8 לפני הספירה מתארים סצינות מתוך המחזור הטרויאני, כמו גם הרפתקאות של הרקולס.


צורות של המיתוס בתרבות היוונית
היכולת להבחין בין מיתוס לאגדה יכולה להיות שימושית, בתנאי שיש לזכור שהיוונים בעצמם לא עשו זאת.

מיתוסים דתיים
מיתוסים יוונים דתיים עוסקים באליםבגיבורים ובהיבטים חמורים יותר הקשורים לטקסים. הם כוללים סיפורי ראשיתהאלים והעולם מתוך הכאוס, השליטרה האלוהית, המאבקים הפנימיים לכוח,העליונות של זאוס, פסק הדין של האולימפוס - מקום משכנם של האלים ועודסיפורים רבים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת doren

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172182 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171768 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162621 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163476 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162753 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163853 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153101 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica