חפש מאמרים:
שלום אורח
24.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

למה לחפש את האמת דווקא בתורת ישראל?

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/20121700 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

למה לחפש את האמת דווקא בתורת ישראל?
שאלה: למה להתחיל לחפש את האמת דווקא בדת היהודית ובתנ"ך? הרי יש אלפי דתות ואלפי תורות?

תשובה: יש כמה סיבות טובות לחפש את האמת דווקא בדת היהודית ודווקא בתנ"ך.

סיבה ראשונה היא שהרי אלוקים ברא אותך יהודי- בן לעם ישראל, לכן הגיוני ונכון להתחיל לחפש את האמת בדת שאליה נולדת - בדת היהודית, למה לחפש רחוק כאשר האמת נמצאת כאן לידך.

לדוגמא כשאובד לך חפץ, אתה קודם מתחיל לחפש בסביבתך הקרובה, ולאחר מכן אם לא מצאת אתה מרחיב את אזורי החיפוש.
נולדת יהודי, ויש מישהו שם למעלה שדאג לכך שתיוולד כך, ולכן כדאי ומומלץ לבדוק את האמת קודם כל בדת היהודית.

סיבה שנייה למה לחפש דווקא בדת היהודית, היא מפני שגם הנצרות וגם האיסלם מודות שתורת ישראל היא תורת האמת המקורית והראשונית שניתנה על ידי בורא עולם, שתי דתות אלו מודות שהיה מעמד הר סיני ושעם ישראל קיבל את התורה, אלא שלטענת כל אחת מדתות אלה, הגיעו לאחר מכן כביכול "עדכונים" מאת הבורא... הם כביכול "מתקדמים" מאיתנו "ברית חדשה"...

בדיחה: כומר ורב מתווכחים מי הקדים את מי מבחינה מדעית.
אומר הכומר: "חפרו אצלינו בנצרת 30 מטר ומצאו כבל לכל אורך העיר"
"מה זה מוכיח?" שואל הרב
"זה מוכיח שאצלינו כבר אז גילו את הטלפון". עונה הכומר
"ככה? אז תשמע, חפרו אצלינו בירושלים 60 מטר ולא מצאו כלום."
"מה זה מוכיח?" שואל הכומר
"זה מוכיח שאצלנו כבר אז גילו את הנייד...

ובכן גם הנצרות וגם האיסלם מודים שעם ישראל הוא העם המקורי האליו ניתנה התורה, רק לאחר מכן כביכול הגיעו עידוכנים חדשים מאת הבורא...

על אותם "עדכונים" יש מחלוקת מה הם העדכונים והאם הם באמת מאלוקים, אבל על הבסיס שהיא תורת ישראל יש הסכמה שהיא מאת הבורא, לכן הגיוני ומומלץ לבדוק את האמת בדת היהודית דווקא כי בה גם בעלי הדתות האחרות מאמינים.

סיבה שלישית לחפש את האמת דווקא בדת היהודית היא מפני שאמנם יש אלפי דתות אבל הדת היהודית היא היחידה שטוענת שניתן להוכיח ולדעת בוודאות שהיא האמיתית והיא מאת הבורא. שאר הדתות בנויות על אמונה בלבד. דהיינו, אין שאר מנסות להוכיח את אמיתותן, כי אצלן הוכחות שכליות הן "מוקצה" וצריך להאמין בדת מבלי להוכיח אותה.

לעומת זאת, הדת היהודית טוענת שבנוסף לאמונה בדת, יש להוכיח באופן שכלי שהיא הנכונה שהרי אם הדת תהיה מבוססת רק על רגשות, אז כל מומחה שיודע לרגש את הקהל יכול "למכור" סיפורים ולהמציא להם דת, ולכן הדת היהודית מספקת גם הוכחות לנכונותה.

שכל ולוגיקה הם כלים אובייקטיביים לבחינה של משהו אם הוא אמיתי או לא.
לדוגמא: כשחברך טוען בלהט שהוא מרגיש ששיר מסויים הוא הכי יפה או כשידידך טוען בעוצמה רבה שהוא מרגיש שזה טעים לשתות קוקה קולה ביום סגריר, אי אפשר להוכיח הפוך ממנו כי טענותיו בנויות על רגש שהוא דבר סובייקטיבי אישי. לעומת זאת, טענות שבנויות על שכל ולוגיקה ניתן להוכיח וניתן גם להפריך , כי שכל ולוגיקה הם כלים אובייקטיביים לבחינת האמת.
לכן, כשאנו באים לבחון היכן להתחיל לבדוק את האמת, אז נתחיל היכן שנראה יתרון להצעה אחת לעומת ההצעות האחרות, וכיוון שלדת שיהודית יש יתרון שהיא טוענת שהיא הדת היחידה מכל הדתות שניתן להוכיח אותה באופן שכלי (לעומת שאר הדתות שסולדות מעצם הרעיון וטוענות כי רק רגשי אמונה מותרים ולגיטימיים כשעוסקים בענייני הדת שלהן), לכן הגיוני שנתחיל לבדוק את הדת היהודית לפני כל שאר הדתות.

סיבה רביעית לכדאיות חיפוש האמת דווקא בדת היהודית, היא מפני שכל הדתות בעולם מתחילות מאדם יחיד שבא וסיפר שקיבל מסר מאלוקים, כשאתה שואל מי ראה אותך? מי ראה שקיבלת מסר מאלוקים? הוא עונה לך תאמין לי שקיבלתי. כך בנויות כל הדתות, הנצרות והאיסלם וכל שאר הדתות האחרות.

ולעומת כל הדתות הללו, תורת ישראל התחילה מהתגלות של בורא עולם להמונים - לכל עם ישראל כשיצאו ממצרים - והם מספרים שהם ראו את אלוקים וקיבלו ביחד מסר ממנו. ואם נצליח להוכיח שהיתה התגלות כזו לעם שלם, ודאי שיש עדיפות לדת היהודית לעומת שאר הדתות, שבנויות על אמונה באדם אחד שמספר שאלוקים התגלה אליו.

כי סיפור על אדם שכביכול ראה או קיבל מסר מאלוקים, קל להמציא ולדמיין. ולעומת זאת, עם שלם שיראה אלוקים ויקבל ממנו מסר, אי אפשר להמציא.  ולכן כדאי קודם לבדוק את אמיתות הדת היהודית.

כמו כן ישנם יהודים רבים שרק כשהתחילו ללמוד תורה, פתאום הרגישו שהתורה "מדברת" אל הנשמה שלהם, והם כבר אפילו לא היו צריכים הוכחות (שגם אותם התורה יכולה לספק).  הרבה יהודים יקרים שחיפשו את האמת בתורות המזרח ובכתות למיניהם, פתאום כשהם נחשפו לתורה באופן הנכון, הם הרגישו שהנשמה שלהם מקבלת את המזון שהיא חיכתה לו כל כך הרבה זמן.

וזו ההרגשה הנכונה, כי אין כמו אלוקים שברא אותנו לדעת מה המאכל של הגוף ומה המאכל של הנשמה, המזון של הנשמה היהודית הוא התורה שניתנה לנו.

להבהרת העניין ישנו משל יפה בשם: המעטפה והתוכן

כל דת מורכבת ממעטפה ומתוכן.

התוכן הוא עיקרי האמונה של הדת, המצוות שלה, דרך החיים שהיא מחייבת. זהו דבר שניתן לבלות שנים על גבי שנים בלימודו ובירורו , ובדיקתו אצל כל הדתות בעולם היא פשוט אינה אפשרית.

אך לכל דת ישנה גם מעטפה, והיא האופן שבו נמסרה הדת, הדרך בה הופיעה אותה דת בעולם.

וכאן יש הבדל תהומי בין היהדות לבין שאר הדתות. שאר הדתות החלו מטענה של התגלות אלוהית ליחיד או ליחידים מייסדי הדת, שאליהן נוספו סיפורים על ניסים שנעשו בנוכחות מספר לא גדול של אנשים, ומכאן ואילך הדת התפשטה במשך השנים.

מוחמד, מייסד דת האיסלאם, למשל, סיפר שהלך למדבר, ושם, במערה, התגלה אליו המלאך גבריאל, וציווה עליו כל מיני דברים, אם זה מספיק משכנע אתכם, תאמינו לזה...

גם את מייסד הנצרות אף אחד לא ראה שהוא מקבל שליחות כל שהיא מאת בורא עולם, ניתן רק לשמוע את הסיפור הדמיוני שלו. השאלה היא האם להאמין לו או לא.

ככלות הכל, בכל בית משוגעים שמכבד את עצמו, תוכלו למצוא מישהו שיספר לכם ברצינות תהומית שאלוהים דיבר איתו אתמול בלילה. האם תקנו את הסיפור שלו ?

כמו שיש בדיחה שפעם מאושפז בבית חולים למשוגעים ניסה להוכיח לחבריו שהוא אליהו הנביא. אז שואלים אותו חבריו: "אבל מי אמר לך שאתה אליהו הנביא?"

"מה זאת אומרת, אלוקים התגלה אלי ואמר לי שאני אליהו הנביא" עונה להם המשוגע.

"לא נכון! מעולם לא אמרתי לך דבר כזה" נשמע פתאום קול מאחד החדרים האחרים בבית המשוגעים....

אך לא רק שהטענה על התגלות אלוקית פרטית היא  לא אמינה מצד עצמה, אלא שגם לא הגיוני שאלוקים יבחר בדרך כזו כדי להתגלות אל בני האדם, ולגלות להם את רצונו. הרי האנשים האחרים לעולם לא יוכלו לדעת האם זה אכן קרה, ומי ממאות הטוענים כך – הוא הצודק, או שאולי הוא אינו אלא שקרן או הוזה.

היהדות, לעומת זאת, טוענת טענה אחרת לגמרי.

היהדות מתחילה ממעמד המוני של התגלות אלוהית אל מיליוני בני אדם (600,000 גברים בין גיל 20 ל- 60 , מה שאומר שהעם כולו - כולל הנשים, הזקנים והצעירים, מנה כמה מיליונים), ראו ושמעו במו אוזניהם את אלוהים שמתגלה לעם מעל פסגת הר סיני. התגלות שסביבה היו ניסים, שחלקם אמנם היו חד פעמיים (קריעת ים סוף, בליעת האדמה את קורח ועדתו וכדו`), אך רבים מהם נמשכו על פני עשרות שנים (כגון ירידת המן והשליו, עמוד האש והענן ועוד), לעיני מיליוני אנשים.

כל אדם בר דעת יודה שטענה מסוג כזה היא מוצקה הרבה יותר, והיא היחידה הניתנת לאימות היסטורי. ואיך נסביר את העובדה שאף דת אחרת לא עושה כן ?

בוא נחשוב רגע: אם אלוקים מעוניין לייסד דת לכל הזמנים, איזו דרך יותר הגיונית ויעילה: לתת את התורה ישירות לעם שלם, או להעביר אותה דרך נביא והנביא יעביר אותה לעם? התשובה היא כמובן שאם אלוקים רוצה להטביע בעם אמונה מוצקה ובסיס איתן לאמונה בו ובתורתו, אז הגיוני שהוא יתגלה ישירות לעם שהוא נותן לו את התורה, כי כל דרך אחרת, כמו דרך נביא וכדומה, פוגמת בבסיס הדת שאלוקים רוצה לייסד, כי לא ניתן לבדוק שבאמת קיבל הנביא את דברו של אלוקים.

המעניין הוא שרק היהדות טוענת להתגלות אלוקית המונית. האם לא נראה לך מוזר שדתות רבות העתיקו מהיהדות רעיונות ומושגים כמו מילה, מקווה (הטבלה לנצרות) הגבלה על מאכלים, שבת, וגם את האמונה באל אחד והאמונה בעשרת הדיברות.

אך משום מה הרעיון היחיד שהוא היסוד של השיטה כולה ושנותן לה את תוקפה והוא התגלות המונית של אלוקים על מנת לתת את הדת המדוברת – רעיון זה לא הועתק מהדת היהודית לדתות האחרות, והוא נשאר נחלתה של היהדות בלבד (וגם שתי הדתות הגדולות שבאו אחרי היהדות - הנצרות והאיסלאם, לא ניסו להכחיש את מעמד הר סיני, אלא הודו באמיתותו, ורק טענו שאחר כך הקב"ה כביכול "שינה את דעתו" בעקבות חטאי ישראל (במאמר מוסגר נאמר שהתורה עצמה כותבת שהבטחה טובה לעולם לא חוזרת ריקם, ולכן הבטחת ה' לעם ישראל לעולם לא תפוג, וזה כבר סותר את הדעה של הדתות האחרות הטוענות לכך שאלוקים כביכול "שינה" את דעתו...)

ואם הטענה של התגלות המונית היתה טענה שאפשר לזייפה, אי אפשר להסביר את העובדה שאף דת אחרת לא עשתה זאת בעקבותינו. במקום זאת, מייסדי הדתות האחרות בחרו כולן להתבסס על הטענה הכי פחות הגיונית, טענה שמעצם מהותה לא ניתנת לאימות כלל – הטענה שאלוהים העביר את רצונו דרך איש אחד בלבד. ואם באמת ניתן לזייף סיפור היסטורי של התגלות המונית, מדוע לא זייפה ולא טוענת זאת אף דת אחרת בעולם?

אלא שכך החליט בורא עולם להשאיר את הוראותיו לאדם בעולם, בדרך שאותה לא ניתן לזייף.

לכן, זוהי המעטפה בה נמסרה לנו תורתנו. זה מה שמבדיל אותה מכל הדתות האחרות, זה מה שנותן לה את תוקפה, וכאן גם טמון כוחו של העם היהודי, והבסיס ליכולתם של ישראל ללכת בדרך חיי התורה במשך 3,300 השנים האחרונות בדבקות ובמסירות על אף כל הקשיים.

לצפייה ברשימה השאלות המלאה בנושאי רוחניות קבלה ומיסטיקה כנסו לכאן שאלות תשובות ביהדות וקבלה


 



תגיות המאמר: יהדות, תורה, תורת ישראל


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

כמו כן הוא מנהל חנות  ספרי קודש - המציעה דיסקים וחוברות במגוון נושאים ביהדות וקבלה.

מי שרוצה מילון עברי עברי למציאת מילים נרדפות יוכל להכנס ולהוריד תוכנה למילון עברי

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יגאל כהן

מאת: יגאל כהןרשתות חברתיות22/11/121557 צפיות
כדי להבין מהו קידום אתרים בעזרת רשתות חברתיות, ומה היתרון הבולט בכך- ראשית חובה עלינו לדעת מהו קידום אתרים. אז נוכל לראות כי קידום אתרים בעזרת רשתות חברתיות היא הדרך המומלצת מבין שיטות קידום נוספות.

מאת: יגאל כהןיהדות22/11/121075 צפיות
מהו הדבר שמיחד את ספרי הקודש משאר הספרים האחרים? מדוע הם הבסיס עליו עם ישראל ממשיך בכל ימי הגלות שלנו? ספרי הקודש אלו תורת אלוקים, האלוקים נתן את התורה וחכמי ישראל בכל הדורות פירשו ונתנו לנו לטעום עוד ועוד מחכמת התורה. האם ידעת מהו הספר הנמכר ביותר בעולם כולו? לא ספר השיאים של גינס וממש לא הארי פוטר, לא ספר על עשיית כסף או לחילופין ספר על זוגיות. ובכן הספר הנמכר ביותר בעולם הוא ספר התנ"ך.

מאת: יגאל כהןהארה17/04/128539 צפיות
שאלה: אם התורה אמת מדוע יש הרבה יהודים שלא מקיימים אותה? ביניהם דוקטורים ופרופסורים ואנשים חכמים ואקדמאים? תשובה: תמצית תשובה: אם התזונה הטבעית היא הכי בריאה מדוע יש הרבה שנוהגים בניגוד להדרכותיה? אם העישון מסוכן (עד כדי כך שכתוב על כל חפיסה "העישון הורג" או "העישון מסרטן" וכו') אם כן מדוע כל כך הרבה מעשנים?

מאת: יגאל כהןרוחניות - כללי17/04/121723 צפיות
ההסבר הפשוט מדוע אלוקים נתן את התורה רק לעם ישראל ולא לכלל האנושות הוא- כי אין אופיו של עם זה שווה לאופיו של עם זה, ואין ההיסטוריה של עם זה שווה להיסטוריה של עם אחר, ואין טבעה של ארץ זו דומה לטבעה של חברתה. וכמו שכל עם יש לו "אופי" אחר, כך מתאים לו גם דרך חיים אחרת. התורה דורשת דרך חיים מסויימת ומחייבת מאוד ואלו

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/121157 צפיות
יש דעות ש"ישו" עשה ניסים לעיני העם האם אין בזה בכדי לאמת את אמונת הנוצרים? תשובה: ניסים הם לא היסוד לאמיתותה של דת. דווקא היהדות אינה מייחסת חשיבות לטיעון התרחשות ניסים כבסיס לייסוד דת. אמנם יתכן לחזק את מאמיניה של הדת על ידי ניסים, א

מאת: יגאל כהןפרשת השבוע17/04/122594 צפיות
תאר לך את חיים התרמילאי שהסתבך ביער עבות, והוא מחפש את הדרך לצאת מהמבוך של היער, והנה הוא פוגש אדם שמנהיג אחריו 100 איש והם הולכים אחד אחרי השני בשורה ישרה, 100 אנשים קשורי עיניים וכל אחד מניח את ידו על כתפי חבירו.

מאת: יגאל כהןיהדות17/04/121104 צפיות
שאלה: התורה נכתבה לפני 3,300 שנה והדברים שלה היו מתאימים לאותה התקופה. אם כן מדוע שאנחנו לא נשפץ את התורה על מנת שהיא תתאים לדור שלנו? תשובה: כאשר היצרן הוא בן אדם, הדברים שלך נכונים. כמו שאנחנו רואים שכל י

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181040 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181078 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181002 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181025 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181047 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181033 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181125 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica