חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לוח שנה

מאת: יחזקאלדת ומדינה22/09/200910672 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מאז ימי קדם,  קביעת סדר לוח השנה היתה על פי מהלך גרמי השמים, המשפיעים על היום והלילה ועונות השנה.

לוח שנה עברי -  ייחודי בכך שהוא בנוי  גם על פי מהלך השמש, וגם על מהלך הירח (בשונה מהלוח הלועזי המבוסס רק על השמש, והמוסלמי המבוסס על מהלך הלבנה).

החיבור בין המסלולים נעשה באמצעות התאמה רב שנתית בין השמש לירח - שנת שמש אורכה 365 יום, שנת ירח  (בת 12 חודשי ירח) היא בת 354 יום. ההתאמה מתבצעת באמצעות הוספת חודש אחד 'ירחי' לשנה. שנה שבו התווסף חודש, ויש בה 13 חודשים, נקראת 'שנה מעוברת' ויש בה 385 ימים.

במשך 18 שנים יש 7 שנים מעוברות על פי מחזוריות שתיקן 'הלל הזקן'.

הטעמים לקביעות לוח השנה העברי על פי השמש והירח:

א. עם ישראל נצטווה לקבוע את חודשי השנה, בהתאם לחידושה של הלבנה (שימו לב: חודש מלשון חידוש). הירח מקבל את אורו מהשמש, ומשם מאיר לארץ. ובהתאם למהלך השמש והירח, האור המאריך לארץ משתנה והירח נראה כאילו הוא גדל וקטן.

חודש  ירח - דהיינו מסלול שלם של שינויי גודל הירח, מרגע המולד (תחילת קבלת האור מהשמש, והעברתו אלינו) שאז הלבנה בקטנותה, ועד המולד הבא. אורכו 29 ימים, שתים עשרה שעות, וארבעים דקות (בערך).

(מכיון שלא ניתן לחלק את החודש לחצאי ימים ושעות, נקבע בלוח - חודש מלא וחודש חסר. דהיינו חודש בן 29 יום וחודש בן 30 יום).

ב. בנוסף לציווי דלעיל, ציוותה (מלשון צוותא וחיבור למצווה) התורה: יש לוודאות שחג הפסח החל באמצע חודש ניסן, יחול בעונת האביב.

מכיון שעונות השנה תלוים בשמש, ולא בירח. מן ההכרח להכניס תיקון בלוח, שיתאים את הלוח למהלך השמש.

מסיבה זו נתקנה 'שנה מעוברת' בשנה זו מוספים עוד חודש, והשנה היא בת 13 חודשים. (החודש הנוסף הוא חודש אדר, ובשנה מעוברת ישנם אדר ראשון, ואדר שני).

קביעת זמני 'לוח שנה' על  פי הראיה

הציווי למשה רבינו הוא לקבוע את החודשים על פי הראיה - שני עדים היו מגיעים בפני בית הדין הגדול בירושלים, ומעידים שהם ראו את חידושה של הלבנה (מולד הלבנה). ועל פיהם נקבע זמן תחילתו של החודש - ראש חודש.

גם כשהחודש נקבע על פי הראיה, בית דין היה מחשב את מהלך גרמי השמים, כדי לדעת האם יש לצפות לעדים, ובכדי לחקור אותם.

שנה מעוברת - לקראת סיומו של חודש אדר, התכנס מושב מיוחד של שבעה מחכמי הסנהדרין, והם היו בודקים האם יש צורך לעבר את השנה, כדי שחג הפסח לא יכול בחורף.

מכיון שלא ניתן לדעת מראש מה תהיה החלטת בית הדין בקשר לקביעת ראש חודש (האם יגיעו עדים בזמן, והאם יעברו את השנה), לכן לאחר קביעת ראש חודש, וקביעת שנה מעוברת, היו יוצאים שליחי בית הדין לכל מקום בו ישבו יהודים.  ומודיעים להם את קביעת בית הדין, הן בנוגע לראש חודש והן בנוגע לעיבור השנה, בכדי שעם ישראל יקבע את החגים ביום שנקבע על ידי בית הדין בירושלים.

לוח שנה על פי החשבון

עם תחילת גלות עם ישראל, לא ניתן היה להמשיך עם אותו הסדר. תקן 'הלל הזקן' את יסודות החשבון , אשר על פיהם נקבע לוח השנה העברי. נהוג לומר כי הלל הזקן קבע וקידש את כל 'ראשי החודשים' שעל פי חשבונו.

'הלל הזקן' קבע מחזוריות לאורך החודשים  - חודש אחד מלא ואחריו חודש וחסר. וגם מחזוריות לשנים, הלל קבע סדר לשנים המעוברות, באמצעות מחזוריות של 18 שנים. על מנת להתאים את חודשי הלבנה לשנת החמה.

וכך נוצר סדר חשבוני לקביעת תאריך עברי

את סדר קביעת לוח השנה העברי ניתן למצוא בספר 'יד החזקה' לרמב"ם בהלכות קידוש החודש.

לוח שנה עברי - על פי תורת הקבלה

לחגי ישראל ישנה משמעות רוחנית, ועל פי ספרי הקבלה, יש ביום החג השפעת אור רוחני מיוחד לאותו חג ומועד. מועד החג וזמן המשכת השפע הרוחני, נקבע על פי החלטת בית דין, ועל פי החשבון הנהוג בעם ישראל. מכך משתמע, שהקדוש-ברוך-הוא נתן לעם ישראל את הקביעה מתי תתרחש המשכת האורות העליונים!

*

מובא בספרים הקדושים אשר 'עם ישראל דומים ללבנה, ומונים ללבנה' - הטעם לכך שלוח השנה היהודי נקבע על פי מהלך הירח, הוא כי עם ישראל דומה לירח. וכשם שבירח אחרי הירידה וקטנות האור, על פי דרכי הטבע, העליה מוכרחת לבוא. כך עם ישראל, אחרי זמני השפלות, בהכרח שתבוא עליה.

וכפי שבירח קטנות האור היא רק חיצונית וגוף הירח נשאר מלא, כך בעם ישראל הגלות והקשיים הם חיצוניים בלבד, ומבט פנימי מגלה את הכוח הטמון בכל יהודי בכל מצב ותנאי.

 



תגיות המאמר: לוח, עברי, לועזי, תאריך, שנה


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

סגולה - אוצר סגולות נפלאות לעם סגולה.

לוח שנה - לוח שנה עברי לועזי, תאריך עברי, המרת תאריך עברי ולועזי, תאריך לועזי לחגי ישראל, זמני השבת ועוד.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יחזקאל

מאת: יחזקאלדת ומדינה09/11/093114 צפיות
לוח השנה העברי הוא המורכב מבין הלוחות הנפוצים, במאמר נזכיר את הכללים העיקריים בלוח השנה, ועל מה הוא מיוסד.

מאת: יחזקאלקידום אתרים22/09/091448 צפיות
לפני שהקמתי את האתר 'לוח שנה' בדקתי כמה פעמים מחפשים את הביטוי 'לוח שנה' בגוגל. מתברר שאין כלי שנותן תשובה מדוייקת. ועוד כמה מילים על ארגז החול של גוגל.

מאת: יחזקאלדתות22/09/092166 צפיות
אמירת קדיש היא טקס המלווה אותנו בשעות הקשות, האם יש לנו פנאי לחשוב על משמעות אמירת קדיש יתום? במאמר זה אעמוד על משמעות אמירת קדיש יתום בשעת אבל

מאת: יחזקאלדתות22/09/093065 צפיות
פדיון הבן היא מצווה נדירה, יחד עם זאת היא מסמלת נקודה חשובה מאוד בחיי היום יום של כל אחד ואחת. מצוות פדיון הבן היא תזכורת אחת מתוך רבות - כל אשר לנו מגיע מאת הבורא.

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231929 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171949 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161661 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162329 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162391 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162020 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152476 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica