חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

החשיבות בפיתוח כישורים חברתיים ורגשיים

כישורים רגשיים וחברתיים לקויים עלולים לגרום לבעיות חמורות. ממצאים ממחקרים שונים בבני נוער מצביעים על-כך, שפיתוח הכישורים הרגשיים יכול לסייע בצמצומן של  תופעות האופייניות לגיל הנעורים, כמו:

  • דיכאון.
  • הנטייה להפרעות אכילה.
  •  דחייה חברתית העלולה להביא להידחקות לשוליים, ובסופו של דבר אף לנזק רגשי ולפיגור חברתי.
  • הדחף לצרוך סמים או אלכוהול.
  • נטייה לאגרסיביות כדרך לפתרון עימותים.
  • הפיכה לקורבן התעללות מינית.

פיתוח הכישורים הרגשיים והחברתיים אצל בני נוער עשוי לשמש כתוכנית מניעה מחד, ולשפר מאד את יכולת ההתמודדות שלהם עם קשיי החיים, מאידך.

יותר ויותר ילדים ומתבגרים נוטים לפתח דיכאון ברמות שונות. כיום ניתן להצביע על ירידה בגיל חוויית הדיכאון הראשונה, אפילו עד גיל הילדות, כתופעה כלל-עולמית. חלק מן הנטייה לדיכאון מקורה בגנטיקה, אך חלק ניכר מגורמי הדיכאון שמפתחים מתבגרים, נובע מגירעונות בכישורים רגשיים. רבים מבין מתבגרים אלה סובלים מקושי ביצירת יחסים בין-אישיים, הבא לידי ביטוי הן ביחסיהם עם הוריהם והן ביחסיהם עם בני גילם. גורם נוסף קשור להרגלי חשיבה פסימיים, והנטייה לפרש כל כישלון שלהם כנובע מפגם אישי ובעל התפשטות רוחבית לכל תחום אחר בחייהם.

מחקרים מראים, כי כאשר מלמדים ילדים דרכים פרודוקטיביות יותר להתבוננות בקשיים שלהם, הסיכון לדיכאון יורד באחוזים ניכרים.

פעילויות שכאלה כוללות:

  •  פיתוח המיומנות ליצירת קשרי ידידות.
  • השתלבות בפעילויות חברתיות הנעימות להם.
  • טיפול אפקטיבי במחלוקות.
  • חשיבה לפני פעולה.
  •  קריאת תיגר על האמונות הפסימיסטיות הקשורות בדיכאון- טיפוח חשיבה אופטימית ומודעות ליכולתם לשנות את אופן הרגשתם באמצעות הרחבת והגמשת אופן החשיבה שלהם.

אימון למיומנויות אלה מחזיר למתבגר את התחושה כי "ההגה" לניתוב חייו נמצא בידיים שלו- אין הוא נתון בתוך מהלך חיים דטרמיניסטי החורץ את גורלו, אלא הוא עצמו יכול לנהל את חייו ואת תחושותיו ולנתבם אל אפיקים הרצויים לו. הפסיכולוג ד"ר מרטין זליגמן טוען כי לימוד כישורים רגשיים בתקופת ההתבגרות  יכולה להועיל, בבחינת "חיסון פסיכולוגי" לחיים, מאחר והמתבגרים מתרגלים לעשות שימוש בכישורים הרגשיים שרכשו גם בחיי היומיום שלהם, במהלך השנים הבאות.

דוגמאות לתועלת שבלימוד כישורים רגשיים וחברתיים

המודעות לרגשות היא כשירות רגשית בסיסית, הנחוצה לשם פיתוח יכולת השליטה העצמית ברגשות וניהולם.  ההכרה כי "מה שאני חש הוא זעם/ חרדה/ בושה" מציעה רמה גבוהה יותר של חופש- לא רק את האפשרות שלא לפעול על-סמך הרגש, אלא גם את האפשרות לפעול כדי להשתחרר מן ההרגשה עצמה. חשיבות רבה נודעת גם ליכולת לקשר שֵם עם הרגשה ועם הבעת פנים התואמת אותה. יכולת זו מסייעת לפתח אמפתיה ואף משמשת כאמצעי חשוב למניעת עימותים מיותרים, על רקע פרשנות מוטעית של הבעות פנים (לדוגמא: בריון שהרביץ לילד אחר רק משום שפירש את הבעת פניו כזלזול ולעג כלפיו).

ניתן לסייע לילדים ומתבגרים לשלוט בנטייה האנטי-חברתית שלהם ליישוב  מחלוקות  באמצעות זעם, עוינות ותוקפנות כלפי ה"יריב", ולנתב אותם לדרך של פתרון מחלוקות בדרכי שלום. המתבגרים לומדים לאמץ פרספקטיבה של מתבגרים אחרים לסיטואציות הנדמות בעיניהם כתוקפניות.  הם לומדים להתבונן בסיטואציות שונות מכמה נקודות מבט, מבלי להתקבע על פרשנות מסוימת (הנובעת לעתים מעיוות קוגניטיבי).

פיתוח המודעות העצמית לביטויי הגוף ולתחושות, הנלווים להתעוררותו של הרגש, גם הם כלי חשוב לניהול הרגש ולניתובו לאפיקים רצויים; אדם המכיר בסימנים הגופניים המבשרים התעוררות של זעם, יוכל להקדים ולזהות את תחושת הזעם המתקרבת ובאה, לעצור את התעצמות הרגש ולנהל אותו (באמצעות כלים קוגניטיביים נלמדים), זאת במקום שיתפרץ באופן חסר שליטה ואימפולסיבי. גם אימון לדעתנות (אסרטיביות) והאזנה אקטיבית- כדרכים חלופיות לתוקפנות או פאסיביות- הופך אותן לדרכי תגובה מוכרות בזמן אמת, כאשר עימותים מתעוררים.

מחקרים מלמדים כי גם הפרעות אכילה, דחף להתמכרות לסמים ואלכוהול ודחייה חברתית מקורם, בין היתר, בגירעונות בכישורים הרגשיים. נמצא כי אימון להקניית כישורים רגשיים מסייע במידה ניכרת לצמצומן של התופעות הללו. נמצא גם כי כישורים רגשיים וחברתיים מקטינים את סיכוייו של הילד/ המתבגר להפוך לקורבן של התעללות מינית; הסיכויים לכך שידרוש כי יניחו לו, שיצעק או שייאבק, שיאיים לגלות את האמת ואף יגלה אותה בפועל, גדלים.

מחקרים מתחום הנוירולוגיה מצביעים על-כך שתקופת הילדות וההתבגרות הן חלונות הזדמנות מכריעים לעיצוב וגיבוש ההרגלים הרגשיים הבסיסיים, שיהוו את "הנהג האוטומאטי" שיכוון את מחשבותיהם, רגשותיהם והתנהגותם של ילדינו בבגרותם. אם יש "תרופה" כלשהי שאנו יכולים לתת לילדינו/ למתבגרים שלנו, כדי  לצמצם את סיכויי הידבקותם בנגעי המגפה החברתית  שתוארה לעיל, עלינו למצוא אותה בדרך שבה אנו מכינים אותם לחיים- פיתוח וטיפוח הכישורים הרגשיים והחברתיים שלהם.

קרדיט:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי להובלת תהליכי שינוי וצמיחה, באמצעות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP ודמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון מתבגרים ומבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.      052-8913387

לאתר האינטרנט של מחברת המאמר:  http://gilat-coaching.co.il/

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גילת אפרים (M.A.) מומחית לאימון אישי וקבוצתי בשילוב גישות שונות, הכוללות כלים קוגניטיביים-התנהגותיים, NLP , דמיון מודרך ויעוץ פילוסופי. בעלת ניסיון רב באימון לבעלי הפרעות קשב וריכוז (אימון אישי ו/או קבוצתי) והקניית כישורים רגשיים וחברתיים.

http://gilat-coaching.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גילת אפרים

מאת: גילת אפריםהעצמת נשים09/07/1710976 צפיות
האם את נוהגת לומר לעצמך מילים חיוביות ומפרגנות? או אולי את שיפוטית וביקורתית כלפי עצמך...? קראי את המאמר הבא, על-מנת ללמוד כיצד להפוך את הדיבור העצמי שלך לחיובי ומיטיב.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז07/11/102095 צפיות
המאמר שופך אור על תחומי העיסוק של האימון האישי להפרעת קשב וריכוז, לפי גישתה של המחברת. מאמר רביעי בסדרה.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז06/11/102009 צפיות
מאמר שלישי בסדרה. המאמר סוקר דרכי טיפול שונות בהפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז01/11/101576 צפיות
מאמר זה סוקר אבחונים מקובלים להפרעת קשב וריכוז.

מאת: גילת אפריםהפרעות קשב וריכוז21/10/106389 צפיות
מאמר זה שופך אור על אופייה של הפרעת הקשב והריכוז (ADHD), ומתאר את חמשת הקשיים המרכזיים בשליטה על ההתנהגות המאפיינים אותה. זהו מאמר ראשון בסדרה של מאמרים, שיעסקו בהפרעת הקשב והריכוז והטיפול בה.

מאת: גילת אפריםאימון אישי30/03/101838 צפיות
היבטים שונים של חג הפסח מבטאים את המוטיב של לידה מחדש, של התחלות חדשות. ברוח זו של החג, אני מציעה כי כל אחד מאתנו ימצא את הדרכים לחגיגת החירות האישית, הפריחה וההתחדשות האישיים שלו.

מאת: גילת אפריםחינוך ילדים03/03/101987 צפיות
בעשורים האחרונים הגיע הדכאון לממדי מגפה בחברה המערבית, ואנו עדים להופעתו כבר בגילאים צעירים מאד. המאמר עוסק בדרכים "להקדים תרופה למכה" באמצעות פיתוח הכישורים הרגשיים והחברתיים של ילדינו.

מאמרים נוספים בנושא הפרעות קשב וריכוז

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז17/08/162111 צפיות
סיפור אישי של רועי ועל איך אבחון דידקטי עזר לו להתבר על ליקויי הלמידה שלו ולהצליח בלימודים ובחיים.

מאת: vodplaceהפרעות קשב וריכוז06/07/161634 צפיות
אבחון דידקטי מאפשר לזהות הפרעות קשב או בעיות לימודיות בסיסיות לימודיות. כשמדובר בצעירים האבחון מקבל חשיבות עליונה

מאת: sharondan80הפרעות קשב וריכוז21/07/152492 צפיות
הפרעות קשב וריכוז הן ללא ספק בעיה מוכרת מאוד, אשר הפכה לאחת הבעיות השכיחות יותר בתחום הנוירולוגיה אצל ילדים וכיום, בשל המודעות הרבה לתחום, והמודעות להשלכות של ההפרעה על הילדים, הרבה מהם זוכים לאבחון מוקדם וטיפול מקצועי שלא היה קיים בעבר.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152046 צפיות
הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151817 צפיות
אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151932 צפיות
בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

מאת: מגניב הפרעות קשב וריכוז03/03/152113 צפיות
ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז מתקשים להשתלב בחברה ולדבר זה יכולות להיות השלכות קשות מאוד להם ולחברה שמסביבם. הפרעת קשב נובעת מפגיעה במערכת העצבים המרכזית, ובמערכת ההפעלה הרשתית, והסימפטומים לכך הם קשיים בהקשבה בריכוז, יכולות למידה וזיכרון מוגבלות, קושי במיון ועיבוד מידע של גירויים חיצוניים ופנימיים ועוד. כל ההפרעה הזאת גורמת ללחץ רב ולעומס נפשי על כל מי שסובל ממנה, בקושי בלמידה ובצבירת חוויות ועוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica