חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ביקורת ספר: -מי בכלל דיבר על אהבה ? – מאת אורית רז

מאת: חיים נויספרות31/07/2012969 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

ביקורת ספר: -מי בכלל דיבר על אהבה ? – מאת אורית רז - רומן אהבה מרתק וקולח הנוגע לאקטואליה ולחברה בארץ

מאת חיים נוי

"מי בכלל דיבר על אהבה ?" מאת אורית רז הוא רומן מעניין ומרתק, העוסק באקטואליה ובחברה בימינו, אהבה ומתח והכול עטוף בליריות ובאווירה ייחודית , המציצה אל העולם החרדי והחילוני.

העלילה עוסקת ברוחל'ה בחורה צעירה ממשפחה דתית שחוטאת בכתיבת שירים. בספר משובצים שניים משיריה, אולם חלקים נכבדים מהספר כתובים  בצורה לירית, רוויים בשירה,  כיון שהגיבורה היא המספרת ושאיפתה היא להיות משוררת. השפה היא לעיתים פיוטית, ולעתים מלאת דימויים.

הסופרת אורית רז הצליחה להשחיל בספר תצורה ייחודית ומלאת קסם, כאשר שיבצה בו משיריה של הגיבורה כשהם מולבשים על אירועים ותיאורים. אחד המעמדים המרשימים שבספר הכתוב בצורה זו הוא למשל, תאור הנוף הקסום, אך המבעית, בערב שבו רוחל'ה מאבדת על שפת הים את בתוליה.

תצורה נוספת היא השימוש ברבדים הפוכים היוצרים מעמדים מיוחדים במינם. הגיבורים אומרים דבר אחד, אבל העלילה מתארת מעמדים שונים והפוכים, כאילו הסופרת קורצת לקוראים בשפת פינג פונג , בניגוד לקווי העלילה.

דמות המפתח השנייה בעלילה היא עומר מויאל, המשכנע את רוחל'ה לנטוש את שאיפתה לכתיבת שירים ולכתוב רומן ומביע, בצורה אירונית, את דעתו על מצב השירה בארץ, ושוב מעין ביקורת מצד הסופרת על מעמד השירה והמשוררים.

ברקע של הספר ניצבת גם פרשת רצח רבין ומתוארת האווירה בארץ ששררה באותה תקופה. למרות שהרצח עצמו אינו משולב בעלילות הגיבורה, היא נחקרת גם בעניין זה. רוחל'ה והאנשים המקיפים אותה  משקפים פילוג, חילוקי דעות, סכסוכים, האשמות והאשמות שכנגד, המקבילים לריבוי הדעות והאמונות שפילגו את החברה בישראל בתקופת רצח רבין.

מתחת לכל אלה יש אמירה המצביעה על הצורך בהידברות, בהכלת השונה והחריג, גם במישור האישי וגם במישור הלאומי.

הספר מתאר במילים כואבות את עולמם המתרסק של ההורים ואת עתידה הקורם עור וגידים של בתם.

יש לציין שלאורך הסיפור חושפת הסופרת, בכנות ובתעוזה חסרי תקדים, ובמידה לא מעטה של פיוטיות, מצבים אינטימיים מן החצר האחורית של הנשיות: שתי הגיבורות מתמודדות עם הריון לא רצוי, כשהסופרת מעמידה אותן בעימות עם דעות חברתיות פטריארכאליות נוקשות, אך גם מושיבה אותן על כיסא הגינקולוג, ומדברת על המצב הרגשי שלהן במצבים שייתכן ולא נגעו בהם עדיין, כמו הפלה ולידה.

הספר הוא קולח, מעניין ורצוף עלילות משנה והתפתחויות. יש לציין במיוחד את השפה העכשווית, אולם הייחודית והעשירה. המשפטים הם קצרים ולא מסועפים.

לדעתי, ראוי היה לפסק לפסקאות קצרות יותר חלקים רבים בספר. למרות שהדבר אינו פוגם מהותית בשטף של הדברים, הרי גם מבחינה צורנית וגם מבחינת העיון בספר, נכון היה להקפיד על פסקאות קצרות יותר.

אין ספק שהמדובר בספר נעים ומעניין, השוזר ביד אמונה את המאורעות בארץ בתקופה רווית תככים ופילוג בארץ. זהו ספר על עולמות שונים ועל הווי חברתי המצוי לפתחה של תקופה שלא רבים מכירים את נפתוליה.

אורית רז הצליחה לצייר ביד מרתקת וקולחת רומן השופע עושר לשוני ותוכן מותח ומותירה את הקורא עם טעם של הנאה רבה.

מי בכלל דיבר על אהבה? מאת אורית רז, הוצאת ספרית פועלים, 272 עמודים.

הכותב הוא חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר אגודת העיתונאים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים, מבקר מופעים ומוזיקה, מבקר תרבות וספרים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

חיים נוי, עיתונאי, עורך ראשי סוכנות החדשות הבינ"ל IPA, עורך ראשי לשעבר סוכנות הידיעות עתים, חבר תא מבקרי התיאטרון באגודת העיתונאים.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת חיים נוי

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים29/11/222370 צפיות
NWTN Inc (נאסד"ק: NWTN), חברת טכנולוגיות לניידות עם מודעות לסביבה המביאה לעולם פתרונות ניידות ממוקדת נוסעים ברמת הפרמיום, הודיעה כי הבנייה של מתקן הרכבת הרכב החשמלי שלה באיחוד האמירויות, באזור התעשייה ח'ליפה באבו דאבי (KEZAD), מתבצעת בהתאם ללוח הזמנים, והוא יושלם ברבעון הרביעי של 2022.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222491 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222369 צפיות
רוזן, יועץ לאומי למשקיעים, מעודד את המשקיעים ב- Wine Estates, Inc. להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – VWE

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים26/11/222337 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים בעל שם עולמי, מעודד את המשקיעים ב- Unisys Corporation להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – UIS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222433 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויעסקים, מימון וכספים25/11/222314 צפיות
רוזן, חברה מובילה, מעודד את המשקיעים ב- Torrid Holdings שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CURV

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222579 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאמרים נוספים בנושא ספרות

מאת: ירון כהןספרות01/06/172179 צפיות
מי שאמר שבעידן האינטרנט אנשים יקראו פחות כנראה לא לקח בחשבון את העבודה שאנחנו קוראים בו כל היום, מאתרי חדשות ועד מדיה חברתית, וכבר רגילים למצוא מידע שמעניין אותנו מאוד בדרך זו. זה גם מה שמעורר בנו יותר את הצורך להיחשף מדי פעם לספרות יפה, ספרות מעניינת ומאתגרת את החשיבה שלנו ואת הידע על העולם.

מאת: nisim ohanaספרות02/04/171766 צפיות
כתבתם ספר פנטזיה מרתק, ואתם מעוניינים גם לפנות לקוראים באירופה? הוצאתם ספר ילדים צבעוני ואתם מעוניינים שגם הילדים בצרפת יקראו אותו? כדי לעשות זאת, יש כמה דברים שכדאי להביא בחשבון.

מאת: גיא ביסמוטספרות29/10/162619 צפיות
סדנת כתיבה יוצרת ברוח הביבליותרפיה היא סדנה עבור אנשים שמכירים בכוחה של הכתיבה האישית האותנטית ככלי להבנה וגילוי עצמו כמו גם ליצירת חיבורים עמוקים של הזדהות בין המשתתפים בקבוצה. במאמר זה אתאר בקצרה את השתלשלות העניינים בסדנאות הכתיבה היוצרת שלי.

מאת: ריקי שחםספרות27/01/163473 צפיות
מתוך אלבר קאמי ה"שיבה לטיפזה”

מאת: שרון צרפתיספרות25/01/162748 צפיות
במספרות החלו לספק את הדרישה עבור תוספות אלה שרק הלכה וגדלה עם הזמן, כאשר נוצרו כל מיני שיטות עבור ההוספה של תוספות אלה אל השיער הטבעי ברמה כה גבוהה שנראה כי המראה הוא אחיד וטבעי לגמרי

מאת: אבי בכרספרות22/01/163847 צפיות
חיים נחמן ביאליק הוא גדול המשוררים העברים בזמן המודרני, על כך נדמה כי אין עוררין, חיים נחמן ביאליק השפיע רבות על התרבות היהודית ועל ההוויה היהודית המודרנית, הקריירה הספרותית של חיים נחמן ביאליק היותה נקודת מפנה בספרות העברית המודרנית.

מאת: ד"ר אורנה ליברמןספרות20/11/153096 צפיות
על הסופר הצרפתי ברנרדן דה סן-פייר וספרו המשפיע "פול ווירז'יני", רב מכר היסטרי. פול ווירז'יני, יצירי דמיונו של דה סן-פייר, "ילדיו המאומצים", כפי שכינה אותם, הפכו לאגדה, שהכתה גלים בעולם כולו, ונתנה השראה לאמנים רבים, מפרסומו ב-1788, ערב פרוץ המהפכה הצרפתית ועד מלחמת העולם הראשונה, אם לא עד ימינו אנו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica