חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

על חינוך ילדים, סיפורים ואתגרים

אני זוכרת את הימים הראשונים שלי עם בני הבכור, הבאנו אותו הביתה ומיד חיפשתי את המדריך לטיפול בתינוק, מה עושים עם היצור הקטן הזה, כיצד מטפלים בו??? וכאשר בני גדל האתגרים גדלו יחד איתו, כיצד לחנך אותו? מתי לומר אסור ומתי מותר? מה לעשות כשהוא אינו מקשיב לי??? ואז בתי נולדה והאתגר הפך כמעט בלתי אפשרי, כיצד לספר לנסיך שעומדת להגיע נסיכה חדשה לממלכה המשפחתית? מה לעשות כדי למנוע קינאה??? כיצד להתמודד עם המריבות בניהם על כס המלוכה?

אכן, חינוך ילדים הוא אתגר לא פשוט אך כלי אחד עוזר לי במיוחד, זהו כלי שזמין לכולנו, אפשר להשתמש בו תמיד ויש אותו בכל בית...זהו הסיפור!
הפסיכולוגיה הנרטיבית מכירה בכך, שלסיפור יש כוח אדיר בחינוך הילד.
דרך הסיפור ניתן להעביר מסרים, ערכים חינוכיים ודרכי התמודדות עם מצבים שונים.
זהו כלי דרכו הילד מתעמת עם הבעיות והפחדים שלו, והם הופכים להיות פשוטים ומובנים יותר לאחר שהוכנסו לתוך תבנית סיפורית, הילד מבין שהוא לא לבד, יש עוד ילדים שחשים כמוהו וזה טבעי, התבנית הסיפורית מאפשרת עיבוד חוויות רגשיות, הקניית מיומנויות חברתיות, למידת שפה ותקשורת וחיזוק הביטחון העצמי בעקבות נתינת מקום לחוויות הילד.
לא חייבים לקנות ספרים, אפשר פשוט להמציא סיפורים, אני ממציאה סיפור לכל סיטואציה בעייתית עם ילדי, למשל יש לי סיפור שנשלף בנסיעות על הילד דוד שלא הסכים לחגור חגורת בטיחות, אבא שלו עצר את הרכב בפתאומיות כאשר ראה חתולה חוצה את הכביש ואז אוי, מה קרה? דוד עף לשמשה של הרכב וקיבל מכה חזקה, בנקודה זו הילדים שואלים מה קרה לדוד ומפנימים את המסר, בנסיעות הבאות הם לא יתנגדו לחגור חגורה, הם אפילו מזכירים לי שצריך לחגור להם חגורת בטיחות.

הסיפור הוא כלי טבעי לארגון חוויות, והשתתפות פעילה רב כיוונית בסיפור מעודדת צמיחה והתפתחות בדרך קלה ונעימה יותר.
דרך הסיפור הילד מקבל את המסר באופן עקיף ולכן גם אינו מתנגד לו.
אם נאמר לילד: "אתה חייב להתקלח כי אתה מלוכלך" סביר להניח שהמסר יצור התנגדות, לעומת זאת אם נספר לו למשל סיפור כמו "הברווזון המלוכלך" (מתוך מהספר "עולמו של דניאל") המספר על ילד שלא רצה להתקלח עד שאימו הציעה שיקלח גם את הברווזון והיה להם כיף במים, הם נהנו ללבוש פיג'מה נקייה ולהיכנס נקיים למיטה, סביר להניח שהמסר יתקבל אצל הילד ללא התנגדות.

אם אני רוצה לעודד למשל נדיבות אצל ילדי, אני אספר להם על הילד דניאל שקיבל שקית מלאה ממתקים מסבתו, הוא לקח את השקית לגן ולא הסכים לכבד את החברים, למחרת אורי הביא לגן מסטיקים ודניאל מאוד רצה מסטיק מהקופסא של אורי, אך אורי לא הסכים לכבד אותו, דניאל התלונן בפני צילה הגננת, אך זו הסבירה לו שאם הוא לא נדיב כלפי החברים שלו, הם לא יהיו נדיבים כלפיו.....רצוי שהסיפורים יהיו קצרים עם מסר ממוקד, כך הילד לא יוצף בפרטים וסביר להניח שיזכור את המסר טוב יותר.
אסכם ואומר כי יש לסיפור כוח אדיר בהקניית ערכים, בחיזוק הביטחון של הילד וברכישת שפה ומיומנויות חברתיות.
הסיפור מגשר בין עולם המבוגרים לעולם הילדים ולכן גם יוצר חיבור הפותח דיאלוג וערוצי תקשורת פתוחים, תחילה סביב הסיפור ואחר כך סביב נושאים מחיי היום יום..

כך שאולי אפשר להמעיט להשתמש בשיטות שכולנו ברגע של ייאוש עלולים להפעיל כמו: צעקות, איומים , עונשים... ולהשתמש יותר בדרך שנעימה לכולנו, דרך הסיפור!

דלית הלוי סיטרוק, מנהלת מרכז לי-ולך, יועצת חינוכית ומשפחתית, סופרת ומחברת הספר "עולמו של דניאל", בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, קורס גישור, סדנאות, הרצאות וייעוץ אישי. 052-7330456

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דלית הלוי סיטרוק, יועצת חינוכית ומשפחתית, מומחית לניהול כעסים ושחרור מתחים

תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית, תואר ראשון במדעי ההתנהגות, מנהלת מרכז לי-ולך (המרכז לטיפול והעשרה) , לימודי טיפול משפחתי וזוגי, קורסי רייקי, תטא הילינג, גישור, מחברת הספר "עולמו של דניאל". 052-7330456  http://www.lilach-center.com/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דלית הלוי סיטרוק

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון לחינוך07/12/091294 צפיות
מה עושים כאשר הילדים רוצים שיקנו להם עוד ועוד? בחג החנוכה יש לנו נטייה לפנק את הילדים, לקנות להם צעצועים, לקחת אותם להצגות מרהיבות בהפקות ענק ולחפש אטרקציות חדשות , בואו נעצור ונחשוב לרגע על ההשלכות.

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון למערכות יחסים31/10/09972 צפיות
מדהים שמלמדים אותנו בבית הספר מקצועות כמו גיאוגרפיה והיסטוריה, אבל את הדברים שהכי חשובים לחיים אף אחד לא מלמד אותנו... אף אחד מאיתנו לא היה מעז לנהוג ברכב בלי לקחת שעורי נהיגה, אבל רובנו נכנסים לזוגיות ומתחתנים בלי לקחת שעורי זוגיות... על כך נאמר: אין זוג לא מוצלח, יש זוג לא מודרך.

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון למערכות יחסים31/10/091362 צפיות
משחר ההיסטוריה ידוע שביחסי חמיות כלות בדרך כלל מעורבים רגשות של קינאה, תחרות, כעס, ביקורת ולעיתים אף שנאה וניתוק היחסים.

מאת: דלית הלוי סיטרוקגיל הזהב10/10/091529 צפיות
הסבתא של היום היא לא אותה סבתא שהייתה פעם, הסבתא בעידן המודרני מתמודדת עם דילמות לא פשוטות, 10 טיפים להעצמת סבתות בעידן המודרני

מאת: דלית הלוי סיטרוקחינוך ילדים11/09/091858 צפיות
ילד אינו מגיע לעולם עם הוראות הפעלה, ואנחנו כהורים איננו עוברים הכשרה לפני הלידה. הבאנו את ילדינו הביתה מבית החולים, וכולם מצפים שנדע להיות הורים... הפסיכולוגיה הנרטיבית מכירה בכך, שלסיפור יש כוח אדיר בחינוך הילד. דרך הסיפור ניתן להעביר מסרים, ערכים חינוכיים ודרכי התמודדות עם מצבים שונים. בעזרת הסיפורים הילד מתעמת עם הבעיות והפחדים שלו, והם הופכים להיות פשוטים ומובנים יותר לאחר שהוכנסו לתוך תבנית סיפורית.

מאת: דלית הלוי סיטרוקאימון אישי11/09/091656 צפיות
החיים בישראל לא פשוטים, ישנם קשיים ביטחוניים, כלכליים וחברתיים. הקשיים מייצרים מתחים וכעסים, הכעס והמתח מחלישים את הגוף, דבר שעלול להתבטא במחלות שונות, הכעס הינו רגש הרסני שעלול להוביל להתפרצויות ופגיעה באנשים יקרים, לכן חשוב מאוד ללמוד לנהל כעסים ולשחרר מתחים מבלי לפגוע בעצמנו ובסביבתנו

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196299 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196258 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915607 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196283 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196188 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915436 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193827 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica