חפש מאמרים:
שלום אורח
27.02.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

ניהול ידע בענן

מאת: דליה בן-דודניהול ידע26/10/2012919 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מבוא

בואו נסכים תחילה : הענן כבר כאן והתוכנה כשירות (Saas ) גם !

בואו נסכים על נושא נוסף :  הדיון בענן יש להבין שמתחלק לשני נושאים עיקריים :

תשתית הענן – הכוונה לכל נושא אירוח (Hosting) השרתים / בסיסי הנתונים /שטח אחסון  /טיב הגישה והקצב ,

ניהולם / גיבויים ושדרוגם  - בחוות שרתים אצל ספק אינטרנט או

בחוות שרתים מרוחקת (מחוץ לארגון ) בחברות כגון Amazonודומיה .

תוכנה כשירות (Saas ) -  הכוונה לאפליקציה (יישום המחשוב הארגוני ) שפותחה בכלי פיתוח אינטרנטיים (שפות יעודיות או קוד פתוח )  , הגישה לאפליקציה היא באמצעות קישור (URL) והזדהות למשתמש (user /pass ) באמצעות דפדפן מכל מקום בכל עת .

רכיבי ניהול ידע ( Knowledge management) עקריים  :

  • "ארכיב ארגוני מרכזי " המייצרסטנדרט יצירה/ עדכון/ שיתוף/ ארכוב מסמכים בארגון .
  • מנוע חיפוש המאפשר שליפת מידע ברמתמסמך , טקסט , מילה (פונולוגית ) מתוך מאגר "הארכיב הארגוני המרכזי"
  • כלי המאפשר שיתוף פעולה בין עובדיהארגון ברמת פרויקט / משימה /קבוצת עבודה תוך שמירה על סטנדרטים של יצירה /עדכון/שינויים במסמכים בסביבת העבודה האחידה ("ארכיב ארגוני מרכזי ") .
  • יצירת אזורי עבודה לקבוצות עבודהלפי פרויקט /משימה תוך ניהול הרשאות גישה ,עדכון ושיתוף ברורים לכל הארגון
  • ניהול פרופילי משתמשים הכוללהרשאות גישה , העדפות חיפוש וחשיפתם בארגון ,ניהול לוג תנועות משתמש במסמך
  • שיתוף מערך הדואר האלקטרוני לתוך"ארכיב ארגוני מרכזי " וניהול המידע הלא פורמלי בדוא"ל להפוךלסטנדרט במערכת ניהול הידע .

ספקי יישומי  המחשוב הארגוני השונים (ERP , CRM , BILLING , PLM , Knowledge managementועוד ) עושים צעדים עקב בצד אגודל לאפשר ללקוחותיהם בחירה חדשנית לרכישת היישום כשירות ,

במאמר הזה נדון בתחום ניהול הידע ההופך להיות נגיש כתוכנת שירות Saas.

איזה קריטריונים יש לקחת בחשבון בתהליך אפיון מערכת ניהול ידע בענן ?

? איזה סוג ארגון לפנינו ומה הפריסה שלו ?

ארגון לוקלי – ארגון שכל פעילותו במדינה אחת ,הרוצה ליישם מערכת ניהול תוכן צריך לחשב עלות /תועלת של האפשרויות הבאות :רכישת שרת אחסון בעסק + רכישת רישוי תוכנה לעובדיו

או יישום תוכנת ניהול ידע מבוססת שירות , כאשר המידע מאוחסן ומאובטח בענן .

ארגון גלובלי  - ארגון שקשת משתמשיו לקוחותיו ושותפיו העסקיים פרוס באתרים שונים בעולם ,סביר שירצה ליישם מערכת ניהול ידע בענן .

אפשרות הגישה /שיתוף המידע /עבודה בשיתוף פעולה בין קבוצות פיתוח /תמיכה ללא תלות במיקום ובזמן.

מתן אפשרות גישה ולו רק לצפיה בלבד לשותפים ולקוחות הארגון תוך שמירת אחידות  תוכן ואפשרויות חיפוש נרחבות ,יהוו פרמטר מוביל בבחירת מערכת ניהול ידע בענן .

חשוב להחליט היכן לאחסן את המידע :בשרתי ספק התוכנה או

להפריד את השרתים לחוות אחסון של נותן שירות יעודי .

לרכוש את השימוש בשירות (בתוכנה) מספק הפתרון על מנת לקבל את התמיכה /שדרוגי גרסאות התוכנה .

? מה היקף הרישוי הנדרש וסוג הפעילות של המשתמשים ?

תהליך אפיון דרישות לקראת רכישת מערכת מחשוב ארגוני כולל תמיד את שיקולי עלות הרישוי.

כאשר אנחנו רוצים להכניס סטנדרט עבודה בנושא ניהול ידע כל עובד בארגון הרשאי ליצור /לעדכן /לקרוא מסמכים בארגון יקבל גישה למערכת

אם בנוסף  אנו רוצים להרחיב את הרישוי ללקוחותינו /שותפינו העסקיים, הנושא עשוי להפוך להיות הוצאה כבדה לארגון .

מודל רישוי התוכנה כשירות (ניהול הידע בענן ) עשוי לפתור זאת לדוגמא באמצעות רישוי לפורטל יעודי במחיר  חד פעמי שדרכו יוכלו להתחבר ולפעול קבוצת משתמשים רחבה ללא צורך לשלם שירות חודשי אישי לכל אחד מהם .

חשוב לאפיין במדויק את הרשאות הגישה /הביצוע /השיתוף של כלל המשתמשים היעודיים למערכת כפרמטר חשוב לקראת בחירת פתרון ניהול הידע בענן .

? רמת אבטחת המידע , רמת הנגישות בכל זמן , רמות ההרשאות למשתמשים .

על מנת לשים מערכת ניהול ידע בענן יש צורך בביטחון מלא ותמיכה נמרצת של הנהלת הארגון לעשות זאת .

ארגון המנהל מידע רגיש וסודי (בטחוני ,פיננסי , בריאותי ) סביר להניח שיבדוק עצמו וארגונים הדומים לו לפני קבלת ההחלטה .

פרמטר נוסף זמינות המידע מכל מקום ובכל זמן ,מה קורה כאשר יש שיבושים בשירותי האינטרנט ? האם ניתן לעבוד off lineולסנכרן את המידע בשלב מאחר יותר ?

? איזה מסמכים אנחנו נדרשים לנהל ,באיזה היקפים ,תדירות וקצב התעבורה במסמכים .

בעידן הנוכחי ניהול הידע מתקיים במשרדי הארגון ובאתרים וירטואליים כגון : אתר החברה / בלוג החברה באינטרנט , באתרי סרטים ותמונות ורשתות החברתיות .

· יש צורך לאפיין באיזה סוגי מידע עסקינן ומה היקפו ? מה יתוחזק במסגרת מערכת ניהול הידע ומה מחוץ לגבולותיה ?

מידע מובנה – מסמכים הנוצרים בכלי ישום משרדי סטנדרטיים : word ,excel ,power point, adobe reader

מידע לא מובנה  -מידע הקיים ב hard copyאו על פתקים וניירות ,בדוא"ל היסטורי , יש לסרוק או לשכתב לסטנדרט ניהול התוכן .

מידע מקודם וירטואלי – מידע ארגוני שהוקם למטרת קידום השיווק באינטרנט כגון ערוצי YouTubeודומיהם , מצגות באתרי שיתוף , תמונות באתרי אחסון ברשת, מידע זה שייך לוגית לניהול הידע הארגוני אך מוקם.מעודכן ומשתף באתרים במרחב הקיברנטי .

פוסטים וסטאטוסים בכלי מדיה חברתית אתרים ובלוגים של הארגון.

לינקים לכתבות , סרטונים ,מצגות , תמונות שקיבלנו באמצעות דוא"ל ומאוחסנים מחוץ לארגון .

· תדירות שליפה ואחזור מסמכים  , קצב והיקפי העדכון , היקפי רמות שיתוף והחזקת גירסאות מקבילות פתוחות של מסמך ,פרמטרים אלה עשויים להשפיע על  תנאי סף הכרחיים לאחסון בענן – יש לבחון פרמטרים כמרכזיים וחשובים בשלבי האפיון .

? על מי לסמוך ?

האם אחסון בענן מספיק לארגון שלנו ? או

" לכל צרה שלא תבוא "  נוסיף גם שרת מקומי כגבוי ?

שיקול זה נובע כמובן לא רק מהיבט כספי אלא תלוי בסוג הארגון , המידע והצורך בזמינות ואי טולרנטיות לכשל .

לסיכום : עולם מחשוב הארגוני -  ניהול ידע מתחיל להציע פתרונות תוכנה כשירות (Saas ) , הנושא מורכב ועשוי להועיל עבור ארגונים שלמדו היטב את הצרכים והיתרונות שמחשוב ענן עשוי להביא אך שוב לפני החלטה,

אפיון מדויק והתאמה לצורך הכרחיים .

בכל מקרה חשוב לזכור שלאחר בחירה ותחילת יישום מערכת ניהול ידע בענן , בכל שלב אפשר להחליט להיפרד ולהחליף את השירות בענן למוד העבודה "הישן" : שרתים בחצר העסק ורכישת רשיונות תוכנה שיהיו בכספת לעד ...

תיהנו .

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

דליה בן-דוד |   http://www.bendavidalia.com/myservices | 052-3827225

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דליה בן-דוד

מאת: דליה בן-דודCRM17/05/133443 צפיות
הערך של לקוחות מרוצים ברור לכולנו מאידך העלות לעסק נותן השירות של לקוחות לא מרוצים / משמיצים פחות ברורה ומדידה. ,תסמין הלקוח המשמיץ קריטית ועשויה לפגוע בתדמית ,מכירות ושיקום איטי מאוד של לקוחות חדשים לאורך זמן לכל עסק וחברה . מזמינה אתכם לקרוא על האתגרים העומדים בפני כל עסק נותן שירות, בהתמודדות מתמדת מול לקוחות משמיצים והדרך להפיכתם ללקוחות נאמנים ומפיצי בשורה והמלצה לחבריהם .

מאת: דליה בן-דודCRM31/01/13922 צפיות
החלטת שזה הזמן לרכוש וליישם מערכת ניהול קשרי לקוחות לעסק שלך , ראשית איחולי .צעד מבורך . כל אחד יכול להריץ שאילתא בגוגל ולקבל רשימת מערכות CRM חינם , ובשלב הבא להירשם לאינסוף אתרים עם הדגמות לחודש ולהתבשם בכיף . ולמי שיש הזמן והתקציב להתחיל לחקור במשך חודשים ארוכים מה מתאים ומה לא. ובמציאות ... זה לא גורף יש כאלה שמצליחים ,אבל רובם ... מזמינה אתכם לקרוא איזה סעיפים חשובים וקריטיים בבחירת מערכת מידע לניהול קשרי לקוחות ולהחליט לבד האם זה חינם או ש ...אולי שווה חשיבה נוספת .

מאת: דליה בן-דודרשתות חברתיות04/12/121082 צפיות
כנס "לקוחות כמנוף שיווקי" הביא בשורה וחדשנות בתחום ניהול שיווק ושירות לקוחות ,בעידן הרשתות החברתיות . מאמצי השיווק המסורתיים שהתמקדו ברצון להבאת לקוחות חדשים על מנת להגדיל מעגל מכירות באמצעות : קמפיינים נוצצים , נדנוד מתמיד של טלמרקטינג , פרסומות יפות ומושקעות , עובד פחות .. שירות לקוחות ארכאי לא קשוב ללקוח הנותן מענה חלקי ולא אישי עובד פחות .. מאמר זה מציע המלצות ודוגמאות לרענון גישה עסקית לתפיסת עולם השיווק והשירות בעידן ההמלצות , השיתוף וחכמת ההמונים .

מאת: דליה בן-דודרשתות חברתיות22/11/121264 צפיות
השימוש בכלי מדיה חברתית כאחד מערוצי ההפצה המרכזיים ,למטרת ניהול שירות הלקוחות בעסקים וארגונים , צובר תאוצה ומייצר ערך עסקי רב . במאמר יוצגו מספר תובנות העשויות לסייע לעסקים בדרכם למימוש יעיל ומניב של ניהול שירות לקוחות "דיגיטלי".

מאת: דליה בן-דודרשתות חברתיות06/11/12945 צפיות
ניהול שירות לקוחות ממוקד ומנוטר היטב באמצעות Facebook עשוי לתת מענה מדויק וזמין, תוך אפשרות למנף קריאות שירות שטופלו כראוי - למכירות בפועל .

מאת: דליה בן-דודרשתות חברתיות26/10/121103 צפיות
לסקרנים שבינינו שצריכים להבין איך הדברים עובדים מאחורי "הוילון" החלטתי קצת לחפור בפייסבוק, ולנסות להבין מה זה Facebook open graph

מאת: דליה בן-דודתנועת מבקרים26/10/127184 צפיות
פוסט המסביר מה זה RSS ואיך נשתמש ב Google reader כבסיס נתונים לכל עדכוני האתרים שאנחנו רוצים לקבל ביומיום .

מאמרים נוספים בנושא ניהול ידע

מאת: שלום כהןניהול ידע17/08/161063 צפיות
אתם מכירים ישראלי שלא מרכיב משקפי שמש? האמת היא, שקשה למצוא אנשים כאלה, ובצדק: בישראל השמש חזקה ביותר כך שעלינו להגן על העיניים מפניה. עם זאת, לא תמיד קל להתרגל למשקפיים ומי שעדיין אין לו את ההרגל הזה צריך לעשות משהו בנידון.

מאת: רוןניהול ידע12/06/16806 צפיות
מאמר על זכיינות למכירה

מאת: אבי דוידיניהול ידע17/11/151491 צפיות
כיום, על מנת לבצע השוואת מחירי סלולר, צריך פשוט להיכנס לאתר שמאפשר לראות את כל האפשרויות הקיימות. בעידן שבו יש שפע של מידע, ניתן לענות על צרכיו של הצרכן, מבלי לגרור אותו לשיחות ממושכות עם נציגי השירות במרכזי המכירה או בטלפון. הלקוח בעצמו יכול לראות את כל החבילות והמכשירים הקיימים, להשאיר את פרטיו ובזאת מסתיים חלקו. את המשך התהליך תבצענה החברות עצמן, שיצרו עמו קשר בהקדם.

מאת: דניאל מוריץניהול ידע14/01/153381 צפיות
כאשר אתם נדרשים לנהל מלאי בחנות שלכם, עליכם לחשוב כיצד יהיה אפשר לעשות זאת בצורה הטובה ביותר. אתם בעצם מחפשים שיטה מסוימת של קידוד, אשר תאפשר לכם לתת סימן מוסכם וקבוע לכל מוצר, וכאשר אותו סימן יהיה מזוהה במערכת - אותו מוצר גם יוזן. הדבר כמובן חוסך את הצורך לכתוב בכל פעם את שמו של המוצר או לחפש אותו בקטלוג - בוודאי כאשר מדובר על מאות או אפילו אלפי מוצרים שונים. אז מה יכול להיות הפתרון לכך?

מאת: נויניהול ידע15/11/141380 צפיות
ערימות הדפים והקלסרים במשרד מצטברים מיום ליום ומקשים על הניהול התקין של המשרד. בדיוק בשביל זה אתם צריכים שרות סריקת מסמכים!

מאת: נילי גלניהול ידע31/07/141921 צפיות
המלצות על הטמעת מערכות לתכנון משאבי ארגון

מאת: www.copy-writer.co.ilניהול ידע02/12/137485 צפיות
מה עושים עם אלבומי התמונות הישנים? שירות סריקת מסמכים מפנה מקום לקדמה ומנציח את ההיסטוריה של המשפחה שלכם בדרך מתקדמת

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica