חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הדברות

מאת: כתיבת מומחיםגינון12/11/2012720 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

'האדם הוא בעל החיים היחיד שמסמיק, והיחיד שצריך' – כך טען מארק טווין. על שום מה על האדם להיות נבוך? ובכן, כתב האישום נגד האדם באשר הוא אדם הוא ארוך ומייגע, ומובן שלא נביא אותו כאן במלואו. עם זאת, ראוי לציין את ההשמדה ההמונית של בעלי החיים עליה אחראי האדם, הנזק שגרם לכדור-הארץ, והפקעת הקרקעות ושטחי המחיה של מיני חיים רבים. איננו נוהגים לחשוב על כך, אבל אם, ביום מן הימים, נחיל את חוקי המוסר האנושיים גם על בעלי החיים – אין ספק, שבכל בית משפט, ואפילו נציגיו כולם אנשים – פסק דין סביר ירשיע את בני האדם כפושעים הגדולים ביותר עלי אדמות. ואגב, לא רק בעלי חיים מהשורה נכנסים לרשימת הקורבנות של האדם – גם מיני אדם אחרים מעטרים את הרשימה. האדם רצח את אחיו עוד לפני שקין רצח את הבל.

מוסר סובייקטיבי

בתקופה האחרונה הולכים ומתגברים הקולות הקוראים להכיל כללי מוסר גם על בעלי חיים. כמובן, אין המדובר בתופעה חדשה – חוקי מוסר מסוימים היו תקפים למינים מסוימים של בעלי חיים כבר מימים ימימה. במצרים העתיקה, למשל, חתולים נחשבו לחיה קדושה, ואדם שפגע בחתול עונשו היה מוות. כיום, קיימת כבר קשת רחבה של תיאוריות מוסריות הנוגעות לבעלי החיים. יש הטוענים (ולמען ההגינות, במידה מסוימת בצדק), שאכילת בשר היא רצח. יש הטוענים שקופי אדם ראויים להיכנס לעמוד בקטגוריה משפטית נבדלת מבעלי חיים אחרים, בטענה (המוצדקת במידת מה גם כאן), שזה לא מוסרי להתייחס באופן לא אנושי, ביצור שדומה כל כך לאדם – ולראייה, ההתאמה הגנטית בין האדם לבין השימפנזה היא התאמה של 98 אחוזים!

עם זאת, טענה שטרם הגיעה לאוזניי, לא מהתקופה הנוכחית ולא מתקופות קודמות, היא טענה מוסרית בדבר זכותם של החרקים לחיות ולקיים אורח חיים כראות עיניהם. ואכן, דומה שאנשים רבים, גם בקרב אלו הרגישים יחסית, ואפילו בקרב הרגישים ביותר לזכויות בעלי החיים, אינם מזדעזעים מהרג שיטתי - הדברה - של תיקנים, יתושים, תולעים, פרעושים, קרציות, נמלים, והרשימה עוד מלאה במילים דומות המסמרות את שערי. ניתן לתהות בהחלט, מדוע החרקים לבדם עומדים חסרי הגנה אל מול רצחניותו של האדם?

חרקים ובני אדם

הדברת פרעושים, תולעים וקרציות, ובכלל – הדברת חרקים, נחשבת לדבר מקובל, תחת צידוקים מוסריים שונים ומשונים, בחלק מהמקרים, ובחלק אחר של המקרים – בלי שום צידוק מוסרי, כנראה מכיוון שאין טעם אפילו לחשוב על כך. הצידוקים המוסריים עשויים לדבר בגנות מציצת הדם של היתושים, בגנות הנחישות של הנמלים, וכן הלאה וכן הלאה. טענה מגוחכת במיוחד היא שמותר לאדם להרוג חרקים מכיוון שהם נכנסים לביתו. וכי מי מהחרקים אמור להיות מודע לכלל המוסרי, על פיו אין להפריע את מנוחתו של אדם בביתו – קל וחומר, כשביתו נמצא במקומות שהיו, עד לא מכבר – ביתם של כר פורה של חרקים?

אודה ולא אבוש – אני מתעב חרקים. אמנם אינני מרבה להרוג בהם, אך לא מטעמי מוסריות. אף אני מחזיק בדעה שלעזאזל המוסר, כשהמדובר הוא בחרקים. עם זאת, עיון ברשימת הקורבנות המתארכת של המין האנושי, מעלה חיוך קטן של הקלה, מכישלונו של האדם להשמיד גם אותם.

 



תגיות המאמר: תולעים, פרעושים, קרציות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

מאמרים איכותיים

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת כתיבת מומחים

מאת: כתיבת מומחיםאטרקציות12/11/131112 צפיות
אז מה פתוח בשבת בירושלים, אתם שואלים ? מסתבר שהרבה מאד אטרקציות ! כך שלא צריך להרחיק למקומות אחרים.

מאת: כתיבת מומחיםטיולים בארץ12/11/131240 צפיות
נכון, לא המצאנו את הגלגל, ועם הזמן כל האטרקציות נעלמות מעינינו, שכן הילדים של ימינו מתוחכמים וכדי לרגש אותם דרוש קצת יותר מסרט קולנוע ומפופקורן.

מאת: כתיבת מומחיםטיולי תרמילאים27/10/138627 צפיות
בואו נודה באמת ! לבקר בירושלים מבלי להגיע לשוק "מחנה יהודה" זה כמו לבקר באילת מבלי לפקוד את ים סוף המושלם או את "ריף הדולפינים" המוכר לכולם. החוויה המרתקת בהליכה האינסופית ברחבי השוק הממוקם ברחוב אגריפס במרכז העיר

מאת: כתיבת מומחיםבריאות ורפואה כללי23/10/131304 צפיות
מרגישים כאבים בכף הרגל בעת ההליכה? לא מסתדרים עם כל סוגי הנעליים? לא יכולים לעמוד על הרגליים יותר משעה רצוף?

מאת: כתיבת מומחיםבניין ואחזקה - כללי01/10/131150 צפיות
מי יכול לחשוב בימינו אל הרגע שבו הוא רוצה לעשות אמבטיה ואין לו מים חמים? זה בהחלט נראה כמו משהו שאי אפשר להסכים לו בעידן שבו אנו חיים, ובצדק.

מאת: כתיבת מומחיםבניין ואחזקה - כללי01/10/131156 צפיות
מי יכול לחשוב בימינו אל הרגע שבו הוא רוצה לעשות אמבטיה ואין לו מים חמים? זה בהחלט נראה כמו משהו שאי אפשר להסכים לו בעידן שבו אנו חיים, ובצדק.

מאת: כתיבת מומחיםבניין ואחזקה - כללי01/10/131267 צפיות
להחליט שאתם רוצים לעבור דירה זו לפעמים החלטה מאוד טובה, ואם אתם רוצים להיות

מאמרים נוספים בנושא גינון

מאת: קרוסלה הריון ולידהגינון19/03/191970 צפיות
מחסן בגינה תמיד היה ותמיד יהיה שימושי מבחינתנו. העיצובים משתדרגים, החומרים מהם אפשר לבנות מחסנים משתדרגים והיעילות של החומרים הולכת ומשתפרת עם הזמן. מה שבטוח – אתם צריכים מחסן בגינה שלכם. משפחות רבות אף משתמשות ביותר ממחסן אחד. במאמר זה נציג לכם לעומק את מחסן העץ ומדוע כדאי לכם לרכוש אחד כזה לפחות לגינה שלכם.

מאת: דוד כהןגינון30/01/191768 צפיות
איך רוכשים ריהוט גן יד 2 בצורה נבונה והאם זה באמת משתלם כלכלית?

מאת: דניאל מלמדגינון17/09/182243 צפיות
לאורך עשורים שלמים שלטו כלי הגינון מונעי הבנזין בשוק הגינון, ומצב זה לא השתנה כמעט גם היום.

מאת: דודישגינון13/06/1811155 צפיות
בשלב כלשהו במהלך השנים האחרונות החל להתפתח ולהשתכלל קונספט חדש של גידול צמחים, והמשתלות המסורתיות שכולנו מכירים הושפעו מן הקונספט הזה והחלו אט אט לקבל תפנית מעניינת.

מאת: רוני הכהןגינון02/05/181667 צפיות
אחד מן הכלים אשר מסייעים בצורה מאוד טובה הוא מקדח אדמה אשר מיועד גם לעבודה בתאי שטח לא קלים, והופך את העבודה על פיסת אדמה למשהו הרבה יותר יעיל ומהיר ככל האפשר.

מאת: דודישגינון14/03/183830 צפיות
אם אתם חקלאים הידרופוניים בוודאי כבר הבנתם את כל היתרונות שטמונים בשיטה ההידרופונית וכיצד היא עדיפה על שיטת הגידול המסורתית ב

מאת: דודישגינון16/08/174182 צפיות
אז התחלתם לגדל קנאביס במערכת הידרופונית ביתית. שתלתם, השקתם, הזנתם טיפחתם, חיכיתם וחיכיתם...וכאשר הגיע זמן הקציר – גיליתם שהקנאביס שגידלתם לא עונה על הציפיות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica