חפש מאמרים:
שלום אורח
08.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גניקולוג בכיר על החידושים באולטרה סאונד

השנה נערך לראשונה  בארץ הקורס השנתי של בית הספר לאולטרה סאונד האירופאי. מדובר בקורס העוסק בחידושים בתחום כך שהוא מיועד בעיקר לרופאים בכירים העוסקים בתחום. בקורס היו הרצאות של מיטב המרצים בארץ ובעולם.

בדיקה נוירולוגית (תפקוד המוח) של העובר בשליש השלישי:

בדיקות אולטרה סאונד עוסקות בעיקר במבנה האיברים ולא בתפקודם. בעזרת האולטרה סאונד אפשר לראות היום את מוח העובר באיכות מאד גבוהה כמעט כמו בבדיקת MRI. פרופסור קוריאק מזגרב שבקרואטיה מנסה לפתח שיטה לבדיקה נוירולוגית תפקודית של מוח העובר. השיטה מבוססת על תצפית של העובר בעזרת אולטרה סאונד 4 מימדי D) 4). בתצפית עוקבים אחרי תנועות הפנים, הבעות, תנועות של הגפיים ובעיקר כפות הידיים ועוד.

בעבר חשבו שתינוקות נולדו עם שיתוק מוחין כתוצאה מתקלה בלידה כמו מצוקה עוברית וחוסר חמצן. כיום יודעים שבמחצית מהמקרים מופיעה הפגיעה כבר בתוך הרחם, זמן רב לפני הלידה, ומקווים שבעזרת השיטה החדשה ניתן יהיה לאבחן חלק מהמקרים.

שימוש באולטרה סאונד בלידה:

בעוד שבמהלך ההיריון הפך האולטרה סאונד לכלי עזר עיקרי, עדיין השימוש בו בעת הלידה נדיר ביותר. המיילדות והרופאים בודקים באופן ידני את מיקום הראש לעומת תעלת הלידה, את מידת ירידת הראש, את הזוית שלו (האם הפנים כלי מעלה, מטה או הצידה) ומנסים לנבא האם הראש יצליח לצאת בלידה רגילה, בלידת וואקום או בכלל לא ואז יש צורך בניתוח קיסרי.

במחקר אשר בוצע בארץ בתל השומר הראו שבדיקת האולטרה סאונד אמינה  לגבי ניבוי הצלחת הלידה.

חשיבות הצינור הורידי:(DUCTUS VENOSUS):

כבר כתבתי בעבר בלוג על נושא זה. עד כה הנוהג היה שבודקים את הצינור הורידי כאשר השקיפות העורפית לא תקינה או כאשר יש חשד למום. היא הדגישה את חשיבות הבדיקה גם במקרים לא חשודים כי בחלק מהמקרים זרימה לא תקינה בצינור הורידי הייתה הסימן היחיד לתסמונת דאון או למום לב. והחידוש העיקרי בהרצאה זה יכולת הניבוי של בדיקה זו בתאומים זהים האם הם עלולים לפתח את התסמונת TTTS אשר בה עובר אחד מקבל יותר דם על חשבון אחיו התאום.

בדיקת הצלקת הניתוחית לאחר ניתוח קיסרי:

דר' אלון שרים מנהל יחידת האולטרה סאונד בבית חולים הלל יפה נתן סקירה מצוינת על הנושא.

הצלקת ברחם לאחר ניתוח קיסרי לא תמיד מתאחה באופן מושלם. לעתים רחוקות אינה מתאחה כלל ונשארת פתוחה. לרוב היא מתאחה אך נשאר שנץ בחלק הפנימי של הצלקת. יותר ויותר מאמרים מראים שתופעה זו יכולה לגרום להפרעות שונות ובעיקר דימום וכאב. אומנם הנושא אינו חדש אך הצפתו חשובה מאד. במסגרת אולטרה סאונד שגרתי אצל נשים אשר עברו ניתוח קיסרי בעבר צריך לבדוק היטב גם את אזור הצלקת.

ד"ר עדי דוידסון, גניקולוג בכיר ומומחה לרפואת אם-עובר.
ד"ר עדי דוידסון - מטפל בהפסקות הריון, מבצע בדיקות אולטרסאונד מכל הסוגים.
אחראי על תחום הריון בסיכון גבוה קופת חולים כללית בת"א
רופא בכיר בי"ח הלל יפה חדרה
עובד במכון אולטרא סאונד בי"ח ליס (איכילוב)
מבצע ניקורי מי שפיר ופעולות כירורגיות בבי"ח אסותא תל אביב
מקבל מטופלות להפסקות הריון ושאר הטיפולים גם במרפאתו הפרטית: רחוב טיומקין 27, חדרה.
טלפון: 03-5117073
נייד: 054-4872909

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

* מומחה ברפואת נשים
    * מומחה ברפואת אם עובר (ניהול הריונות רגילים ובסיכון גבוה)
    * מומחה באולטרא סאונד (שקיפות עורפית, סקירת מערכות מורחבת, מעקב התפתחות העובר, תלת מימד, דופלר לזרימות דם עוברי)
    * מומחה בניקורי מי שפיר (ניסיון מעל 20 שנה)
http://www.adydavidson.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' דוידסון עדי

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/03/133150 צפיות
סמנים רכים הם ממצאים המאובחנים בעת סקירת מערכות. הם אינם מומים כשלעצמם, אלא תמרורי אזהרה המצדיקים בירור נוסף. במידה והבירור הנוסף תקין, אז הם כשלעצמם אינם יכולים לגרום לפגיעה בעובר.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים07/03/121466 צפיות
ככל שמכשור האולטרא סאונד מתקדם יותר, גם הידע הרפואי מתקדם, והגישה כיום היא לנסות ולאבחן כמה שיותר דברים כבר בשליש הראשון. לגישה זו קוראים "היפוך הפירמידה". בעבר הרחוק כמעט ולא נבדקו הנשים ההרות במחצית הראשונה של ההריון ומרבית המאמץ הוקדש למחצית השנייה של ההריון. כעת הגישה הולכת ומתהפכת כאשר מנסים להקדיש את רוב המאמץ לשליש הראשון, חלק מהמאמץ לשליש השני, ורק באם התגלה משהו לא תקין אז ממשיכים לעקוב בשליש השלישי

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים15/11/111346 צפיות
בעשור האחרון עלה אחוז הניתחים הקיסריים והגיע עד ל- 25% מכלל הלידות. הסיבה העיקרית לאחוז הגבוה, הוא הרצון להגדיל את הבטיחות לאם ולילוד, אך לא תמיד ניתוח הוא הפתרון הנכון ויש להפעיל שיקול דעת. לאחרונה ישנה ירידה מבורכת באחוז הנשים המבקשות ניתוח קיסרי ללא סיבה וטוב שכך, כי עדיין לידה רגילה במקרים המתאימים עדיפה על פני ניתוח.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/10/111664 צפיות
הפרשה האחרונה שמסעירה את שוק התרופות בארץ הוא שינוי שנעשה, מבלי לידע את הציבור, בתרופה אלטרוקסין, המטפלת בתת-פעילות בלוטת התריס (תירואיד). כתוצאה מהשינוי דווח על כך שחולים רבים משתמשי התרופה חשו תופעות לוואי ומצבם הבריאותי הלך והתדרדר.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים15/08/1110336 צפיות
לפני כשבוע וחצי, שודר בטלויזיה סרטה של צופית גרנט, "למה לא סיפרת לי". הסרט עסק בתופעת ההריונות בקרב קטינות, ובוחן את השלכותיהם של שני סוגי ההחלטות: הפסקת ההריון ולידה.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/07/111796 צפיות
לפני מספר שבועות, פורסמה ב-YNET ידיעה, על צעירה בת 26 אשר ביצעה בדיקת מי שפיר וכתוצאה מזיהום נכנסה למצב של סכנת חיים ועברה כריתת רחם. אמנם בדיוק כמו בכל פעולה רפואית, ישנם סיכונים, אך הם נמוכים ביותר לעומת התועלת הרבה שבבדיקת מי השפיר.

מאת: דר' דוידסון עדיהריון ולידה24/05/113168 צפיות
בפוסט על רעלת הריון, הבטחתי להרחיב אודות הקשר בין קרישיות יתר ורעלת הריון. בפוסט זה, אתייחס למספר סיבוכי הריון ולא רק לרעלת הריון. בתור מי שמתמחה מזה שנים ברפואת אם-עובר, יצא לי להיתקל בנשים רבות הסובלות מקרישיות יתר, תופעה זו שכיחה ביותר. ובכל זאת, לא כל אישה בהריון נבדקת לצורך טיפול מניעתי בנוגדני הקרישה שלה. מדוע? ומה עם אלו שכבר חוו בעברן סיבוכי הריון, וסובלות מקרישיות יתר?

מאמרים נוספים בנושא בריאות נשים

מאת: shlomy בריאות נשים13/03/191739 צפיות
יובש נרתיקי הינו מצב בו אין רטיבות בנרתיק, ומדובר במצב שכיח מאוד אצל נשים בגיל המעבר, אך ניתן לראות זאת גם פעמים רבות אצל נשים בגילאים צעירים.

מאת: shlomy בריאות נשים24/02/192227 צפיות
המושג היסטרוסקופיה אבחנתית אולי נשמע לכם כמו שם מפוצץ וקצת מלחיץ, אך בפועל זה ממש לא ככה. היסטרוסקופיה אבחנתית הינה בדיקה אשר מבוצעת בנשים לצורך איתור בעיות בתוך חלל הרחם. מדובר בבדיקה פשוטה יחסית אשר מבוצעת במקרים רבים של בעיות בחלל הרחם, או חשש לבעיות כאלו ואחרות.

מאת: אוריבריאות נשים04/11/161785 צפיות
בין אם זהו ההיריון הראשון שלך או שכבר הבאת ילדים לעולם, חשוב שתדעי על כלי פשוט ויעיל שנמצא ברשת האינטרנט. מדובר במחשבון שמאפשר לך לדעת מייד מהו גיל ההיריון שלך,...

מאת: אוריבריאות נשים02/11/161664 צפיות
עד לפני מספר שנים, מידע מקצועי על הריון ולידה ניתן היה להשיג רק מרופאי הנשים. כמו כן, כל אישה השיגה מידע מחברות ובנות משפחה, שאמנם לא היה תמיד בחזית הקדמה הרפואית אך בכל זאת הועיל. ואולם, כיום ישנה עוד דרך חשובה לאיתור המידע הרלוונטי דרך אתרי בריאות שונים שפועלים ברשת האינטרנט.

מאת: אוריבריאות נשים14/09/161916 צפיות
במאמר זה אסביר על כל שבועות ההריון בכלליות. נשים אשר נכנסות להריון, נתונות למעקבים בכל שלבי ההריון אצל רופא הנשים שלהן. מה צריך לבדוק? מנתי ניגשים לרופא? אילו דברים יכולים לצוץ בדרך? כל זה ועוד במאמר הבא על הריון, לידה, ביוץ ועוד'.

מאת: אבי דוידיבריאות נשים10/01/161894 צפיות
האם כדאי לבצע הפלה בבית חולים פרטי או בבית חולים ציבורי.

מאת: מור קליניקבריאות נשים27/04/152751 צפיות
פצעים וכתמים בישבן נשים רבות סובלות מפצעים וכתמים בישבן, אך אינן מטפלות בבעיה היות ומוצאת עצמן מתביישות לפנות לרופא בנוגע אליה. ואכן חשיפת האיברים הפרטיים בפני אנשים לא מוכרים היא מביכה ביותר ובפני אנשים מוכרים היא מביכה אף עוד יותר, במיוחד כסובלים מפצעים וכתמים בישבן. אולם יחד עם זאת, חשוב לטפל בפצעים וכתמים המופיעים באזור זה היות ולא פעם, התופעה אינה נוטה לחלוף מעצמה ואף מתגברת בתזמונים מסוימים ופחות נעימים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica