חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

לא קצת נסחפתם? כולה בחינה!

מאת: אתי בר לבלימודים אקדמאיים30/05/20131103 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בעלון לצרכן של תרופה ידועה לטיפול בהפרעות קשב, שנבדק ואושר על ידי משרד הבריאות נכתב: "הפרעת קשב וריכוז הינה הפרעת התנהגות בילדים ומתבגרים. קרוב ל-3% מהילדים סובלים מהפרעה זו."

אז כיצד יתכן שאם רק3%  מתאימים לפרופיל התרופה, אשר רשומה תחת פקודת הסמים המסוכנים, היא ופתרונות דומים הפכו לשגרה אצל חלק גדול מהתלמידים והסטודנטים בישראל? התשובה היא פשוטה: כפועל יוצא של מצוקה, היעדר פתרונות יעודיים וזמינים ותוך ניסיון למקסם את ההצלחה, סטודנטים רבים נוטלים כימיקלים מסוגים שונים, גם אם אינם משתייכים לאותם 3%.

מה באמת הורס את פוטנציאל ההצלחה?

אין כל ספק כי הפרעות בקשב מחבלות בפוטנציאל הלמידה, אך השאלה הנכונה היא, מה באמת מפריע אותו? תקופות עומס יתר ולחץ יוצרות הפרעות בקשב, בריכוז ובזכרון, אך למעשה, לעומת 3% המאופיינים בהפרעות קשב וריכוז, יותר מ-30% מהתלמידים סובלים מתופעות של לחץ וחרדת בחינות ברמה כלשהי. פי עשרה לפחות.

בבירור מעמיק יותר מתגלה, כי כ 80% מדווחים שהם חווים 'חרדת במה' או 'פחד קהל', תופעה נוספת מז'אנר הלחץ האופייני לעמדות ה'מבחן' השונות. בשורה התחתונה, מידי שנה סובלים מאות אלפי תלמידים וסטודנטים בישראל מלחץ וחרדת בחינות שמחבלים להם בסיכויי ההצלחה.

פעמים רבות, סטודנטים והורים לתלמידים מבלבלים תופעות של לחץ וחרדה עם הפרעות קשב, ריכוז ולמידה, בייחוד בתקופות של עומס לימודים ולפני מבחנים, וכך נוטלים לגופם את הפתרון הזמין והקיים, אך לא בהכרח את הפתרון הנכון. חברות התרופות מצידן מעודדות את הפרשנות המוטעה/מוטה של הקהל, והיד הקלה על הדק המרשמים רק מחזקת את התופעה.

למה זה בכלל קורה?

יכולותינו הלוגיות מתקיימות בקליפת המוח ('קורטקס'), וממנה נובעות יכולות הלמידה, היצירתיות, החשיבה והדמיון שלנו. במצבי חרדה, מפריש המוח הורמוני סטרס, כמו אדרנלין ונור-אדרנלין. ההורמונים הללו מפעילים את ה'אמיגדלה', בלוטה שמפריעה את הגישה החופשית לקורטקס. היא שוכנת במוח התיכון והאחראית לתגובה הידועה בשמה 'הילחם או ברח' (fight or flight). בלוטה זו גם נחשבת לגורם מכריע במנגנון ההישרדות האנושי כיוון שהיא מאטה תפקודים כמו חשיבה רציונלית ומפעילה את האינסטינקטים האוטומטיים בשעת הצורך.

מצב זה אמנם יסייע לנו אם נטייל בג'ונגל וניתקל בטיגריס רעב, אך אין בו באמת צורך כאשר מגיע מועד הבחינה. התוצאה? יכולת ירודה, מחשבות שליליות ותחושות פיזיות רעות (כאבי בטן, זיעה מוגברת, כאבי ראש, חוסר שקט ועוד), אשר בעקבותיהן מגיעים ציונים נמוכים, מועדי ב' וסמסטרי קיץ.

חשוב להדגיש, כי חרדת בחינות אינה מתרחשת פתאום ברגע המבחן עצמו, כי אם נבנית בעקביות לאורך כל תקופת הלמידה ובייחוד בתקופת ההכנה העמוסה. לכן, טיפול יעיל יהיה כזה המעניק מענה שלם ומקיף, ולא כזה המציע רק פתרון נקודתי ליום הבחינה עצמו.

טיפים לתקופת בחינות רגועה

1. הטיפ החשוב ביותר הקשור בהפחתת לחץ וחרדה הנו שינוי דפוסי המחשבה.

2. קיימים תרגילים פשוטים ליצירת איזון מיידי בין האונה הימנית והשמאלית. תרגול עקבי (בייחוד בזמני לחץ) יסייע להחזיר את האיזון הרגשי ולשפר את רמות הריכוז והמיקוד. דוגמה לתרגיל קל ויעיל: ציירו איקס גדול על דף A4. הצמידו את האצבע והאמה של אחת הידיים זו לזו ועקבו באמצעותן על גבי האיקס, כאילו אתם מציירים אותו שוב ושוב בעזרת האצבעות. חזרו על הפעולה שבע פעמים. בצעו את אותה הפעולה גם באמצעות אצבעות היד השנייה. לכל אורך התרגול עקבו עם העיניים אחר תנועת האצבעות.

3. קבלו החלטה מודעת על אימוץ המילה "פרופורציות". כן, ממש כך. אחרי הכל מדובר רק במבחן.

תרגיל ה-1min brain booster יעזור לכם להחזיר את הפוקוס והמיקוד תוך דקה אחת בלבד ויסייע לאבחנה יעילה בין העיקר לתפל.

בהצלחה.

אתי בר לב, מנכ"לית Naturax - ערכה לטיפול בלחץ וחרדת בחינות

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אתי בר-לב

מנכ"לית NATURAX

למידע נוסף, טיפים וסרטונים www.NATURAX.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אתי בר לב

מאת: אתי בר לבהפרעות קשב וריכוז12/01/149236 צפיות
מספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצבעים על הקשר הישיר בין התחדשות התאים במוח האנושי לבין פעילות גופנית, ומראים איך פעילות גופנית יכולה להוריד את רמת חרדת הבחינות בקרב התלמידים.

מאת: אתי בר לבאימון מנהלים07/06/131270 צפיות
בשלב מסיום בחיים שלכם תצטרכו להעביר מצגת בעבודה, לשאת נאום בחתונה של חבר, או איזו חובה אחרת שתאלץ אתכם לדבר בפני קהל. אבל, כאשר המספר שלכם יגיע, כדאי לשים לב: נאום בפני קהל אינו דבר כה נורא. כל שעליכם לעשות הוא לעקוב אחרי מספר טיפים פשוטים שעשויים להפוך את הפרזנטציה הבאה שלכם להצלחה.

מאת: אתי בר לבפסיכולוגיה06/06/132877 צפיות
בעולם התחרותי של היום, כאשר כל בחינה מקבלת חשיבות גדולה, השכיחות של חרדת בחינות נמצאת בעלייה גדולה. אנני מרפי פול, סופרת ועיתונאית שעוזרת לאנשים להבין כיצד אנו לומדים וכיצד אנו יכולים לעשות את זה טוב יותר, מספקת כמה תובנות ואסטרטגיות לטיפול בחרדת בחינות, המבוססות על מחקרים קוגניטיביים שנערכו בשנים האחרונות.

מאת: אתי בר לבפסיכומטרי06/06/132074 צפיות
חמש דרכים שיעזרו לכם להגיע רגועים למבחן הפסיכומטרי ולעבור אותו ללא לחץ וחרדה.

מאת: אתי בר לבאימון אישי - כללי03/06/131102 צפיות
מחקר חדש מגלה כי לחץ דווקא יכול להגדיל את סיכויי ההצלחה שלך.

מאת: אתי בר לבהתמודדות עם מצבי לחץ02/06/132536 צפיות
לחץ לפני בחינה הוא נורמלי ויכול לעזור לחדד את המוח ולמקד את תשומת הלב שלך. אבל, חרדת מבחנים המלווה בתחושות של דאגה וספק עצמי יכולה להפריע לביצועים בזמן המבחן ולהפוך אותך אומלל.

מאת: אתי בר לבבידור ופנאי - כללי02/06/131071 צפיות
מיליוני אנשים מסביב לעולם סובלים מחרדת ביצוע, הידועה גם בכינוי האחר שלה "פחד במה". להלן 10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על הפחדים שלך ולזרוח על הבמה, על המגרש, או על דוכן הנואמים.

מאמרים נוספים בנושא לימודים אקדמאיים

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים24/06/182592 צפיות
הנדסאי בניין לימודי בוקר, הוא מסלול לימודים שיש במספר מכללות טכנולוגיות בארץ. הנדסאים לומדים במכללות טכנולוגיות, שנקראות גם בשם: בתי ספר להנדסאים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים03/06/182438 צפיות
בית ספר להנדסאים בשכונת נאות אפקה (בתל אביב), נוח להגעה עבור תושבי תל אביב. מומלץ ללמוד בבית ספר, שקבלתם עליו המלצות, מאנשים שאתם סומכים עליהם. לימודי הנדסאים, מתאימים עבור אנשים, שנמשכים לתחומים טכנולוגיים.

מאת: רועי כץלימודים אקדמאיים05/02/181890 צפיות
ברשת האינטרנט ניתן למצוא לא מעט עבודות אקדמיות בתשלום, אולם, חרף המחירים המפתים, לא מומלץ להשתמש ב'בנק' הזה היות שהוא לא מבטיח לכם בלעדיות על העבודה. ממש כפי שאתם קניתם לעצמכם עבודה כך גם שכנכם לספסל הלימודים עלול לרכוש את אותה העבודה בדיוק, מה שעלול להביא את שניכם לעמוד בפני צעדים משמעתיים במוסד האקדמי שבו אתם לומדים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים23/01/181709 צפיות
הנדסאי מכונות מעולה, יכול לעבוד בעבודה מספקת מאוד. הנדסאי המכונות, יכול להשתלב בתעשיית הטכנולוגיה המתקדמת, או בתעשייה המסורתית. לימודי הנדסאי מכונות, מתקיימים בבתי ספר להנדסאים.

מאת: ליאורלימודים אקדמאיים20/12/171478 צפיות
הנדסאי מכונות בעל ניסיון, יכול לעבוד בתעשייה הישראלית. לימודי הנדסאים, מתאימים לבחורות ולבחורים, שנמשכים לתחומים טכנולוגיים.

מאת: אבי בכרלימודים אקדמאיים16/12/172268 צפיות
מאמר זה דן בסוגיית ההשכלה הגבוהה בקרב נשים בישראל כאשר ההתייחסות מנסה להקיף את כלל המגזרים בפסיפס המורכב של החברה בישראל אם כי עקב המורכבות החברתית הקשורה לסוגיה זו באשר לנשים משכילות מהמגזר הערבי בישראל בכללותו (נוצריות, מוסלמיות, בדואיות ובסייגים מסוימים גם דרוזיות) המיקוד במאמר יהיה בנשים משכילות בחברה הישראלית. כלומר, מצב ההשכלה או מקומה של ההשכלה בהוויה הישראלית בקרב הנשים בישראל. הדיון מתייחס לנשים בישראל מהמגזרים השונים.

מאת: אבי בכרלימודים אקדמאיים16/12/171936 צפיות
מאמר זה דן בסוגיית ההשכלה הגבוהה בקרב נשים בישראל כאשר ההתייחסות מנסה להקיף את כלל המגזרים בפסיפס המורכב של החברה בישראל אם כי עקב המורכבות החברתית הקשורה לסוגיה זו באשר לנשים משכילות מהמגזר הערבי בישראל בכללותו (נוצריות, מוסלמיות, בדואיות ובסייגים מסוימים גם דרוזיות) המיקוד במאמר יהיה בנשים משכילות בחברה הישראלית. כלומר, מצב ההשכלה או מקומה של ההשכלה בהוויה הישראלית בקרב הנשים בישראל. הדיון מתייחס לנשים בישראל מהמגזרים השונים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica