חפש מאמרים:
שלום אורח
23.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע חרדת הבחינות נמצאת במגמת עלייה

מאת: אתי בר לבפסיכולוגיה06/06/20132879 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

בעולם של היום, כאשר כל בחינה מקבלת חשיבות גדולה, השכיחות של חרדת בחינות נמצאת בעלייה גדולה. חרדת מבחנים היא מצב פסיכולוגי שכרוך במצוקה קשה לפני, בזמן ו/או לאחר בחינה, והיא אינה מאפשרת לתלמידים להוציא מעצמם את המיטב ולקבל את התוצאה הרצויה. לא ברור כמה תלמידים בדיוק סובלים ממנה, אבל על פי האגודה האמריקנית לחרדת בחינות, חרדת מבחנים קשה פוגעת בכ-20% מהאוכלוסייה, ועוד 18% נוספים עשויים לסבול ממנה בצורה מתונה יותר.

אז מה אפשר לעשות בנידון? אנני מרפי פול, סופרת ועיתונאית שעוזרת לאנשים להבין כיצד אנו לומדים וכיצד אנו יכולים לעשות את זה טוב יותר, מספקת כמה תובנות ואסטרטגיות לטיפול בחרדת בחינות, המבוססות על מחקרים קוגניטיביים שנערכו בשנים האחרונות.

להוציא את הלחץ על נייר. כאשר התלמידים מרגישים עצבניים, היכולת שלהם לחשוב בבהירות ולפתור את הבעיות במדויק מצטמצמת, אומר סיאן ביילוק, מדען קוגניטיבי מאוניברסיטת שיקגו. סטודנטים הלומדים לבחינה חייבים לקשקש במחברת הרשומים שלהם. "כאשר התלמידים חרדים, הדאגות שלהם עושות שימוש בחלק מזיכרון העבודה שלהם, ומשאירים פחות משאבים קוגניטיביים למבחן עצמו, מסביר ביילוק.

ביילוק וקולגה שלו בשם  חררדו רמירז, ערכו לאחרונה ניסוי בו תלמידים התבקשו לכתוב במשך 10 דקות על המחשבות וההרגשות שלהם מייד לפני מבחן. כתוצאה מכך, תוצאות המבחנים של התלמידים שהשתתפו בניסוי "השתפרו באופן משמעותי", נטען במאמר שפורסם בשנה שעברה בכתב העת Science.

למרות שאולי אפשר לדמיין כי כתיבה על החששות מפני הבחינה המאיימת רק תגביר את החרדה של התלמידים, ביילוק אומר כי ההפך הוא הנכון. "לכתיבה על הדאגות שלהם הייתה ההשפעה של 'פרוק' אותם על הדף, כך שלתלמידים יהיו יותר כוחות סוס קוגניטיבי זמינים לפנות לפתרון בעיות במבחן", הוא הסביר.

אשרר את הערכים שלך. חרדת מבחנים היא נפוצה יותר בקרב סטודנטיות ובני מיעוטים. זאת, משום מה שהפסיכולוגים מכנים 'איום הסטריאוטיפ', או ההנחה כי ביצועים ירודים יאשרו הנחות שליליות לגבי הקבוצה אליה הם משתייכים.

שכבה נוספת זו של חרדה יכולה להוביל תלמידים כאלה להציג תוצאות גרועות בהרבה מעבר לתוצאות להן הם מסוגלים להגיע, אומר גרגורי וולטון, פסיכולוג מאוניברסיטת סטנפורד. "כולם מרגישים עצבנות ברמה כל שהיא בזמן הבחינות, אבל לכך מתווספת הדאגה, המודעת או לא, כי ביצועים ירודים יוכיחו כי ההנחה השלילית לגבי הקבוצה שלהם היא נכונה".

עמיתו של וולטון מאוניברסיטת סטנפורד, הפרופסור לפסיכולוגיה ג'פרי כהן, פיתוח שיטה שמטרתה צמצום איום הסטריאוטיפ. כמו התרגיל שתוכנן על ידי בלייק ורמירז, הוא ביקש מן התלמידים לכתוב בקצרה, אבל במקרה הזה המשתתפים הונחו לבחור משהו שהם מעריכים ולכתוב על למה זה חשוב להם. מהמחקר שערך כהן עלהף כי תלמידים שהשתמשו בשיטה, צמצמו את הפער לחלוטין.

בצע תרגילי הרפיה. גם ילדים צעירים אינם חסינים מחרדת מבחנים. חוקרים זיהו חרדת מבחנים כבר אצל תלמידים בכיתה א'. החרדות שלהם נוטות לבוא לידי ביטוי בסימנים לא מילוליים כגון כאבי בטן, קשיים בשינה, ודחף עיקש לצאת מהכיתה כדי ללכת לשירותים, אומרת הפסיכולוגית היידי לארסון, פרופסור לייעוץ והתפתחות סטודנט באוניברסיטת אילינוי.

לארסון תכננה תרגיל מיוחד עבור אותם תלמידים צעירים, שכלל נשימות ותרגילי הרפיה, ובדקה את האפקטיביות על קבוצה של תלמידי כיתות ג'. קבוצת ביקורת של תלמידים בבית ספר אחר לא קיבלה את תרגילי ההרפיה. מהמחקר, שפורסם בכתב העת של בית הספר לייעוץ בשנת 2010 עלה, כי הטכניקה הזאת הביא להפחתה משמעותית של חרדת בחינות בקרב התלמידים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

אתי בר-לב

מנכ"לית NATURAX

למידע נוסף, טיפים וסרטונים www.NATURAX.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אתי בר לב

מאת: אתי בר לבהפרעות קשב וריכוז12/01/149237 צפיות
מספר מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצבעים על הקשר הישיר בין התחדשות התאים במוח האנושי לבין פעילות גופנית, ומראים איך פעילות גופנית יכולה להוריד את רמת חרדת הבחינות בקרב התלמידים.

מאת: אתי בר לבאימון מנהלים07/06/131271 צפיות
בשלב מסיום בחיים שלכם תצטרכו להעביר מצגת בעבודה, לשאת נאום בחתונה של חבר, או איזו חובה אחרת שתאלץ אתכם לדבר בפני קהל. אבל, כאשר המספר שלכם יגיע, כדאי לשים לב: נאום בפני קהל אינו דבר כה נורא. כל שעליכם לעשות הוא לעקוב אחרי מספר טיפים פשוטים שעשויים להפוך את הפרזנטציה הבאה שלכם להצלחה.

מאת: אתי בר לבפסיכומטרי06/06/132076 צפיות
חמש דרכים שיעזרו לכם להגיע רגועים למבחן הפסיכומטרי ולעבור אותו ללא לחץ וחרדה.

מאת: אתי בר לבאימון אישי - כללי03/06/131102 צפיות
מחקר חדש מגלה כי לחץ דווקא יכול להגדיל את סיכויי ההצלחה שלך.

מאת: אתי בר לבהתמודדות עם מצבי לחץ02/06/132538 צפיות
לחץ לפני בחינה הוא נורמלי ויכול לעזור לחדד את המוח ולמקד את תשומת הלב שלך. אבל, חרדת מבחנים המלווה בתחושות של דאגה וספק עצמי יכולה להפריע לביצועים בזמן המבחן ולהפוך אותך אומלל.

מאת: אתי בר לבבידור ופנאי - כללי02/06/131071 צפיות
מיליוני אנשים מסביב לעולם סובלים מחרדת ביצוע, הידועה גם בכינוי האחר שלה "פחד במה". להלן 10 טיפים שיעזרו לך להתגבר על הפחדים שלך ולזרוח על הבמה, על המגרש, או על דוכן הנואמים.

מאת: אתי בר לבהתמודדות עם מצבי לחץ02/06/131613 צפיות
היא פוגעת רק בתלמידים, ואינה פוגעת בחכמים. חמישה מתוסים על חרדת מבחנים ולמה היא עלולה לפגוע בקריירה שלך.

מאמרים נוספים בנושא פסיכולוגיה

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196310 צפיות
מאמר המציע דרכי פתרון לאי גמילה מטיטולים בקרב בני 3-4. דרכי הפתרון מובאות מהזווית הפסיכולוגית הקלינית: חיזוקים חיוביים לילד לעומת עונשים וחיזוקים שליליים, וכד'. המאמר מתבסס על הקשר שבין ביקורת שלילית לילדים לחוסר הצלחתם להיגמל מהטיטולים.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196312 צפיות
כל מה שאתם צריכים לדעת על מנת לזהות אצל ילד בן 3-4 סימפטומים של אי גמילה מחיתולים. המאמר יציע פרשנות מדוע הדברים נוצרו ויספק מידע על פתרונות אפשריים אליהם.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196167 צפיות
מאמר מידע על הרטבות לילה. המאמר סוקר את הבעיה מהזווית הפסיכולוגית הקלינית ומציע, באמצעותה, דרכי פתרון אפשריות.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196294 צפיות
מאמר מומחים על הרטבת לילה. נקיטה בגישות פסיכולוגיות קליניות לפתרון הבעיה. שילוב אמצעים רפואיים במידת הצורך. מטרת המאמר היא להדריך אתכם בתחילת ניסיונכם לפתור בעיה זו.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196376 צפיות
תיאור הרטבת לילה אצל מבוגרים, ואי שליטה בסוגרים. הצעת פתרונות פסיכולוגיים לצד רפואיים להתמודדות עם בעיה זו: הורדת מתח ולחץ, אבחון מדד הסוכר בבדיקות המעבדה לצורך הסקת מסקנות לגבי הישנותה של סוכרת, ועוד.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196575 צפיות
תיאור בעיה פסיכולוגית נדירה בשם 'חרדת האסלה'. במסגרתה, ילד שיצא מגיל הינקות בהגיעו לגיל 4 נרתע מהאסלה ועושה את צרכיו בבגדיו. במאמר נדון בהיווצרות הבעיה, זיהוי סימפטומים ודרכי פתרון.

מאת: מילים שוות זהבפסיכולוגיה21/07/196249 צפיות
מאמר מידע על הרטבת לילה אצל ילדים, תוך גיבוש פתרון בגישה הפסיכולוגית הקלינית. במאמר זה מוצעות דרכי התנהגות של ההורים שמומלץ ליישם על מנת להימנע או לצמצם את ההרטבה, לצד ייעוץ עם פסיכולוג קליני.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica