חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

האם המגדר משפיע על הטיפול? - רחל פוגל

התטפל אישה בגבר?

זה מכבר פנתה אלי מטופלת שלי לשעבר וסיפרה על כך שהיא ובעלה חושבים שהם זקוקים לטיפול זוגי בגלל בעיות זוגיות ומיניות שהם נתקלים בהם לאחרונה. היא אמרה: "את ודאי יודעת כמה השיחות איתך היו משמעותיות עבורי, והייתי מאוד רוצה שגם הטיפול הזוגי יהיה אצלך. כך תהיה לי תחושה של בטחון ומוכרות, אבל אני חושבת שלבעלי יהיה מאוד קשה להיות מטופל ע"י אישה…את יודעת איך הגברים התימניים…זה לא לכבוד שלהם לדבר על ענייני מין וזוגיות עם אישה אחרת…אני יותר גמישה, ומכיוון שהטיפול מאוד חשוב לי, אני מוכנה להתגמש בשבילו. האם את מכירה גבר כלשהו שהוא מטפל טוב עבורנו?"

פניות מהסוג זה אינן נדירות מבחינתי וזאת משום שיותר ויותר זוגות פונים היום לאפיק הטיפול הזוגי על מנת להחזיר את חיי הנישואין והמין שלהם לקדמותם. לכשעצמי שאלתי את עצמי האמנם יש משמעות למגדר של המטפל בטיפול בכלל ובטיפול מיני בפרט? ואם כן, מהי עבור כל אדם שבא להיוועץ בנו?

ג'ונלה בירד, מטפלת נרטיבית מאוסטרליה דיברה על כך שלרוב לא מדברים בטיפול כלל על כל נושא המגדר ועל דעותיהם של אנשים אל ואחרים בנושא זה וזאת על אף העובדה שמדובר בסוגיה שבהחלט משפיעה על העבודה הטיפולית עם אנשים בכלל –  ועם זוגות בפרט.

המגדר משפיע על הטיפול

ג'ונלה בירד אומרת שאם הנושא של המגדר לא יועלה על ידינו בשיחה הטיפולית, הרי שאנחנו מביעים בעקיפין עמדה לפיה מדובר ב-"non-issue". לדעתה אנחנו צריכים לשאול את עצמנו איזה קונטקסט טיפולי יבנה סביבה שבה אפשר לחשוב כל הזמן על נושאים של מגדר. (כמו גם על נושאים של גיל, רקע תרבותי ומשפחתי ועוד). לכל אלה יש השפעה על האופן בו אדבר עם אנשים, כיצד אגש לנושאים שהם מעלים וכיוצא באלה, ולכן חשוב מאוד להפוך זאת לנושא גלוי בשיחה הטיפולית.

לדידה של בירד, זה חייב להיות תהליך מתמשך שמאפשר חשיבה מתמשכת על הנושאים הללו. מידי פעם במהלך הטיפול במיוחד כאשר הבעיות עליהן בני הזוג בוחרים להתייעץ הן בנושאים של מיניות, עולים עניינים המחייבים התייחסות נוספת לנושאים הקשורים למגדר בהקשרים שונים, המחייבים התייחסות ספציפית. למשל, תפיסות מגדריות שונות בחברה הדתית.

בעבודתה עם מטפלים הציעה ג'ונלה לשים את עצמם בעמדה שלה מטופל ולשאול את עצמם האם מין המטפל ישפיע או לא ישפיע בהתאם לנקודות ההתייחסות הבאות:

- אם גבר היה מטפל בי, במה הייתי מתמקדת ובמה לא?

- אם אישה הייתה מטפלת בי במה הייתי מתמקדת ובמה לא?

- מה הציפיות שלך אם מדובר בגבר?

- מה הציפיות שלך אם מדובר באשה?

- אם לא הייתי מסכימה עם המטפל, איך המגדר שלו היה משפיע?

- אם הייתי רוצה לשנות את כוון השיחה, איך המגדר היה משפיע על מה שאעשה?

- אם היו לי העדפות למגדר של המטפל, מה תומך בהעדפות אלו? מה הרקע להעדפות אלו?

תרגיל זה היה משמעותי מאוד למטפלים ורבים דיברו על כך שזו הייתה פעם ראשונה בה יכלו לראות שהמגדר אליו משתייך המטפל יכול להשפיע על הנושאים שמטופלים יעדיפו להעלות בשיחה, על תחושת הנוחות של מטופלים שונים בחדר.

על המטפל להכיל כמה שיותר נקודות מבט מבלי להעניק מעמד מועדף

כאשר מדובר בטיפול זוגי נושא זה משמעותי פי כמה שכן בן הזוג עלול לחוש שאם המטפל הוא בן מגדר הפוך לו הוא עלול לגלות יותר הזדהות עם בן/ בת הזוג וכיוצא באלה. למשל, כאשר מטופל אומר שלדעתו לגברים יש מעמד מועדף על זה של נשים, הוא אומר משהו פוליטי, הוא מביע עמדה לגבי נושא זה של ערכם של נשים מול זה של גברים. עמדה זו אינה היחידה המתייחסת לנושא זה, אלא היא מועדפת על ידי אותו גבר. ג'ונלה בירד אומרת שקורה שמטפלים חוששים להתייחס ולחקור עמדה זו שלו, שמא נאבד אותו. הם חוששים שעצם החקירה אודות עמדתו תתפרש כעמדה פוליטית שלנו ואי קבלה של עמדתו. ביחס לכך היא אומרת שאין אפשרות שלא להתייחס. היא מציעה לשאול מה תומך בזה שהחלטתי להעלות נושא זה ולא אחר, איך זה קשור ליחסי כוח וידע. היא אומרת שהיא שמה את עצמה במרחב שבין הידיעה לאי-הידיעה (בין ה-knowing  ל- not knowing)

היא מציעה לבוא בצניעות לשיחה כזו, תוך שאנו יודעים שאין דרך אחת לחיות או לחשוב. אפשר לעשות זאת לא על-ידי הרצאת דעותינו או אמירה נחרצת של מחשבותינו, אלא להרהר על כך בשיחותינו עם אנשים, להעלות אפשרות לשוחח על כך, לתהות על דעה כזו או אחרת, לשתף אנשים בחוסר הנוחות שאנו חשים למול דעה כזו או אחרת. ניתן לשאול את המטופל שאלות כמו: 'האם זה בסדר בשבילך שאני כאישה, שואלת אותך על נושאים שקשורים לעולמך כגבר?' או למשל, אם גבר בחר באשה כמטפלת, אפשר לשאול מה עומד מאחורי זה? זו יכולה להיות שיחה טיפולית חשובה.

רחל פוגל – פסיכולוגית חינוכית מומחית.
פסיכולוגית רחל פוגל בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת
בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי.
רחל פוגל מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי.
טל. נייד: 054-4768892

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחל פוגל - פסיכולוגית חינוכית מומחית. בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי. מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי. טל. נייד:054-4768892      
אתר הבית: http://rachelfogel.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל פוגל

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי14/07/131611 צפיות
בחלק הקודם שבו עסקנו במטפורה הנרטיבית הקדשתי את מרבית הפוסט להסבר על מהותם של הסיפורים הדומיננטיים. בפוסט שלפניכם אדון בהשפעתם של הסיפורים הללו ובהקשר החברתי שלהם – תוך שימת דגש על מקרי מבחן מעשיים.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/07/131322 צפיות
הטיפול הנרטיבי הוא גישה טיפולית הנמנית על קבוצת הגישות הפוסט סטרוקטוראליות. ברבות השנים נבנה ופותח הטיפול הנרטיבי על-ידי מייקל ווייט מאוסטרליה ודייוויד אפסטון מניו זילנד.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי28/02/131734 צפיות
בפוסט שלפניכם הייתי רוצה להמשיך ולדון בנושא תוך שימת דגש על פרקטיקות השימוש בעדים החיצוניים לאור מושג טקס ההגדרה אשר נטבע על ידי האנתרופולוגית ברברה מיירהוף.

מאת: רחל פוגלרפואה20/02/131417 צפיות
בטיפול הנרטיבי עד חיצוני הוא קהל המוזמן לשיחה הטיפולית, דהיינו, גורם שלישי המוזמן להקשיב לסיפורים המועדפים ולזהויות המועדפות של האדם המתייעץ עם המטפל.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/02/133846 צפיות
אבות הגישה הנרטיבית לטיפול, מייקל ווייט ודייוויד אפסטון כתבו רבות על אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות. שניהם דיברו במקומות שונים על כך שמכתבים טיפוליים קשורים באופן הדוק לטיפול נרטיבי. אפסטון בספרו Playful Approaches to Serious Problems (אותו כתב בשיתוף עם פרימן ולובוביץ) מתאר את הרציונל למכתבים טיפוליים:

מאת: רחל פוגלמשפחה וזוגיות - כללי08/01/131167 צפיות
כפי שכתבתי במאמר הקודם שלי על סיפורים מועדפים, כאשר מטפל נרטיבי מקשיב לסיפורים המובאים לטיפול הוא יכול לשמוע מפי המטופלים אודות אירועים התואמים לסיפור הבעיה ואירועים הסותרים או חורגים מסיפור הבעיה המרכזי.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי25/12/121223 צפיות
הטקסט נכתב וסוכם על ידי הפסיכולוגית החינוכית רחל פוגל (M.A), מטפלת ומדריכה בטיפול משפחתי וזוגי. בהמשך לדברים שכתבתי בשני המאמרים הקודמים על הרעיון של הקשבה לכיוונים מועדפים ואף על הרחבתם של הסיפורים המועדפים הייתי רוצה להתמקד הפעם בדרכים אשר בעזרתם ניתן לעשות זאת בפועל.

מאמרים נוספים בנושא הודעות לעיתונות - כללי

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי29/11/222489 צפיות
אירוע הפתיחה בהשתתפות הילרי רודהם קלינטון, ג'יסו ניה, שיידה סולימאני, שירין נשאט עם הופעה מיוחדת של ג'ון בטיסט

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222431 צפיות
רוזן, יועץ למשקיעים גלובלי, מעודד את המשקיעים ב- FIGS, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – FIGS

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי25/11/222576 צפיות
בואינג 737 BBJ2 הוא תוספת נהדרת לצי המטוסים הפרטיים הבלעדי של KlasJet מכיוון שהוא אמור לספק את הצרכים הספציפיים של לקוחות בכירים הנוסעים בקבוצות קטנות יותר.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/222262 צפיות
רוזן, משרד עורכי דין מוביל לזכויות משקיעים, מעודד את המשקיעים בקבוצת ארגו אינטרנשיונל הולדינגס בע"מ להשיג ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – ARGO

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22583 צפיות
Tusk Inc. Limited (www.tusklimited.com) חברה שהחלה ב-2012 כחברת ניהול הון בבריטניה וקואלה לומפור עם משרדים ברחבי העולם, וכיום היא אחת מחברות פתרונות החשמל המובילות המתמקדות בייצור עבור משתמשים של ציוד כרייה, אנרגיה סולארית ומתאמים מכריזה על מוצרים משולבים חדשים. קו המוצרים מיועד בעיקר למטרות חשמל. כל כורה שנקנה מגיע עם פאנל סולארי כדי להפחית את צריכת החשמל.

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי24/11/22581 צפיות
רוזן, חברה מכובדת ומובילה, מעודדת את המשקיעים ב- Core Scientific, Inc. שצברו עודף הפסדים, להבטיח ייעוץ לפני תאריך יעד חשוב בתביעה ייצוגית בניירות ערך – CORZ

מאת: חיים נויהודעות לעיתונות - כללי23/11/22564 צפיות
נובמבר 2022 – בעקבות ההצלחה של תוכנית ההאצה MultiChoice Africa, שהבטיחה מימון של 16 מיליון דולר (דולר ארה"ב) לשישה עסקים מתעוררים אשתקד , התוכנית הורחבה לשמונה מדינות נוספות ברחבי אפריקה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica