חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

המטפורה הנרטיבית - פסיכולוגית רחל פוגל

להבין ולחיות את חיינו דרך סיפורים

הטיפול הנרטיבי הוא גישה טיפולית הנמנית על קבוצת הגישות הפוסט סטרוקטוראליות. ברבות השנים נבנה ופותח הטיפול הנרטיבי על-ידי מייקל ווייט מאוסטרליה ודייוויד אפסטון מניו זילנד.


למילה "סיפור" יש אסוציאציות שונות ומובנים שונים לאנשים שונים. עבור המטפלים הנרטיביים, הסיפורים כוללים:

אירועים

קישורים ברצף

לאורך זמן

בהתאם לעלילה

כבני אדם אנחנו יצורים מפרשים. לכולנו יש התנסויות יומיומיות לגבי אירועים שאנו מעוניינים לתת להם משמעות. הסיפורים שיש לנו על חיינו נוצרים דרך קישור אירועים מסוימים ביחד ברצף מסוים לאורך זמן, ודרכם ובאמצעותם אנחנו מחפשים דרך להסביר או להעניק להם משמעות. משמעות זו מעצבת את עלילת הסיפור. אנו נותנים משמעות לחוויות שלנו באופן קבוע בעודנו חיים את חיינו. נרטיב הוא כמו חוט האורג את האירועים הללו יחד, כך שיווצר סיפור.

לכולנו יש סיפורים רבים על חיינו ומערכות היחסים שלנו, המתרחשים באופן סימולטני. לשם המחשה, יש לנו סיפורים על עצמנו, על יכולותינו, על המאבקים שלנו, על הכוחות שלנו, על פעולותינו, משאלותינו, מערכות היחסים שלנו, עבודתנו, ההתעניינויות שלנו, הניצחונות, הישגינו וכישלונותינו. הדרך בה פיתחנו את סיפורים הללו נקבעת על פי האופן בו קישרנו אירועים מסוימים יחד ברצף, ולפי המשמעות שנתנו להם.

דוגמה: הסיפור על עצמי כמטפלת משפחתית

יכול להיות לי סיפור על עצמי כ"מטפלת משפחתית טובה". פרושו של דבר, שאני יכולה לקשור יחד כמה אירועים שקרו לי בזמן שאני עובדת כמטפלת משפחתית. אני יכולה למקם אירועים אלה יחד עם אחרים ברצף מסוים ולפרש אותם כמציגים אותי בתור מטפלת משפחתית טובה. בנוסף, אני יכולה לחשוב ולבחור אירועים אחרים שיזכירו לי למשל שאני מפוצצת בפניות לטיפול, ושברבים מהטיפולים אותם אני עושה הצלחתי לעזור לנועצים להשיג את מטרתם, אחת המטופלות אמרה לי שאני קוסמת בטיפול, רבים מהמטופלים המליצו לקרוביהם לנפות אלי לטיפול וכיוצא באלה. על מנת לבנות סיפור זה על היכולת שלי כמטפלת משפחתית, אני בוחרת מספר אירועים כחשובים שמתאימים לעלילה זו. בעשותי כך, אירועים אלה מועדפים על פני אחרים.

ככל שנבחרים יותר ויותר אירועים ומצטרפים לעלילה הדומיננטית, הסיפור הופך להיות עשיר יותר ורחב יותר. ככל שהוא נעשה עשיר יותר, קל יהיה לזכור יותר ויותר אירועים שיעידו על יכולת הטיפול שלי ויצטרפו לסיפור. במהלך תהליך זה, הסיפור מועשר והופך ליותר דומיננטי בחיי ונעשה לי קל יותר למצוא עוד דוגמאות לאירועים המתאימים למשמעות אליה הגעתי.

אירועים אלה של יכולת טיפולית שאני זוכרת ובוחרת נעשים גדולים יותר בחשיבותם על פני אירועים אחרים, שלא תואמים לעלילה של להיות מטפלת משפחתית טובה. למשל, פעם אחת בה מטופלים הביעו אי שביעות רצון מהטיפול, פעם אחרת בה מטופלים נשרו מהטיפול ובטענה שהדרך שלי לא עובדת טוב עבורם, תחושה שלי באחת המפגשים שהשיחה לא זורמת, מטופלים התלוננו בפני המנהלת שלי על האופן בו עבדתי איתם וכד'. אפשר לראות אותם כמשמעותיים או כסתירה לסיפור הדומיננטי. בתהליך הסיפור מחדש (retelling) של הסיפורים, אלה תמיד אירועים שלא נבחרים, בהתבסס על השאלה אם הם כן או לא מתאימים לסיפורים הדומיננטיים.

הנקודות הן כל האירועים שהתרחשו בחיי כמטפלת משפחתית. האירועים שמתאימים לסיפור של "יכולת הטיפול" מפוזרים בין אירועים שהם מחוץ לסיפור. (למשל, תלונה של מטופלים שהם לא רואים שחלים שינויים במצבם מאז שהגיעו לטיפול). במטרה לערוך את הסיפור של יכולת הטיפול שלי, נבחרים חלק מהאירועים ומועדפים על פני אירועים אחרים. ברגע שהועדפו, הם מקושרים לאירועים אחרים ואז לעוד אירועים לאורך זמן, כך שייווצר בסוף, סיפור על עצמי כמטפלת משפחתית טובה. הקו בדיאגרמה המראה קישור אירועים זה, יוצר את הסיפור הדומיננטי. כפי שניתן לראות יש אירועים אחרים שהם מחוץ לסיפור הדומיננטי, שנשארים חבויים או פחות חשובים למול הסיפור הדומיננטי.

בדוגמה זו, היכולת שלי להתייחס רק לאירועים הטובים ולבנות סיפור של מטפלת משפחתית טובה, קשורה גם למחשבות של אחרים. אם חברי ומטופלי תמיד תיארו אותי כמטפלת טובה, זה ייצור הבדל משמעותי. סיפורים אף פעם לא נוצרים בבידוד. הם תמיד נוצרים בתוך הקשר, תוך שיתוף של אנשים נוספים.

רחל פוגל – פסיכולוגית חינוכית מומחית.
פסיכולוגית רחל פוגל בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת
בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי.
רחל פוגל מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי.
טל. נייד: 054-4768892

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

רחל פוגל - פסיכולוגית חינוכית מומחית. בעלת תואר MA בפסיכולוגיה חינוכית אוניברסיטת בר אילן מטפלת ומדריכה בתחום המשפחתי והזוגי. מתמקדת בגישת הטיפול הנרטיבי. טל. נייד:054-4768892      
אתר הבית: http://rachelfogel.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת רחל פוגל

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי14/07/131612 צפיות
בחלק הקודם שבו עסקנו במטפורה הנרטיבית הקדשתי את מרבית הפוסט להסבר על מהותם של הסיפורים הדומיננטיים. בפוסט שלפניכם אדון בהשפעתם של הסיפורים הללו ובהקשר החברתי שלהם – תוך שימת דגש על מקרי מבחן מעשיים.

מאת: רחל פוגלהודעות לעיתונות - כללי05/06/131268 צפיות
זה מכבר פנתה אלי מטופלת שלי לשעבר וסיפרה על כך שהיא ובעלה חושבים שהם זקוקים לטיפול זוגי בגלל בעיות זוגיות ומיניות שהם נתקלים בהם לאחרונה. היא אמרה: "את ודאי יודעת כמה השיחות איתך היו משמעותיות עבורי, והייתי מאוד רוצה שגם הטיפול הזוגי יהיה אצלך. כך תהיה לי תחושה של בטחון ומוכרות, אבל אני חושבת שלבעלי יהיה מאוד קשה להיות מטופל ע"י אישה…את יודעת איך הגברים התימניים…זה לא לכבוד שלהם לדבר על ענייני מין וזוגיות עם אישה אחרת…אני יותר גמישה, ומכיוון שהטיפול מאוד חשוב לי, אני מוכנה להתגמש בשבילו.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי28/02/131734 צפיות
בפוסט שלפניכם הייתי רוצה להמשיך ולדון בנושא תוך שימת דגש על פרקטיקות השימוש בעדים החיצוניים לאור מושג טקס ההגדרה אשר נטבע על ידי האנתרופולוגית ברברה מיירהוף.

מאת: רחל פוגלרפואה20/02/131417 צפיות
בטיפול הנרטיבי עד חיצוני הוא קהל המוזמן לשיחה הטיפולית, דהיינו, גורם שלישי המוזמן להקשיב לסיפורים המועדפים ולזהויות המועדפות של האדם המתייעץ עם המטפל.

מאת: רחל פוגלבריאות ורפואה כללי05/02/133850 צפיות
אבות הגישה הנרטיבית לטיפול, מייקל ווייט ודייוויד אפסטון כתבו רבות על אמצעים סיפוריים למטרות טיפוליות. שניהם דיברו במקומות שונים על כך שמכתבים טיפוליים קשורים באופן הדוק לטיפול נרטיבי. אפסטון בספרו Playful Approaches to Serious Problems (אותו כתב בשיתוף עם פרימן ולובוביץ) מתאר את הרציונל למכתבים טיפוליים:

מאת: רחל פוגלמשפחה וזוגיות - כללי08/01/131167 צפיות
כפי שכתבתי במאמר הקודם שלי על סיפורים מועדפים, כאשר מטפל נרטיבי מקשיב לסיפורים המובאים לטיפול הוא יכול לשמוע מפי המטופלים אודות אירועים התואמים לסיפור הבעיה ואירועים הסותרים או חורגים מסיפור הבעיה המרכזי.

מאת: רחל פוגלחברה ומדינה - כללי25/12/121224 צפיות
הטקסט נכתב וסוכם על ידי הפסיכולוגית החינוכית רחל פוגל (M.A), מטפלת ומדריכה בטיפול משפחתי וזוגי. בהמשך לדברים שכתבתי בשני המאמרים הקודמים על הרעיון של הקשבה לכיוונים מועדפים ואף על הרחבתם של הסיפורים המועדפים הייתי רוצה להתמקד הפעם בדרכים אשר בעזרתם ניתן לעשות זאת בפועל.

מאמרים נוספים בנושא בריאות ורפואה כללי

מאת: אבי דוידיבריאות ורפואה כללי04/01/223110 צפיות
איך בוחרים נכון קלנועית שמתאימה לכם ופותרת את בעיית הניידות.

מאת: tiloniבריאות ורפואה כללי15/07/213616 צפיות
מה הצעדים שיש לעשות על מנת להעסיק עובד זר בסיעוד? לרשותכם המדריך המלא

מאת: עופר שלובריאות ורפואה כללי24/09/201736 צפיות
היפוגליקמיה, היפרגליקמיה, סוכרת, סוכרת נעורים, סוכרת סוג 2, סוכרת סוג 1

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי31/05/201508 צפיות
חושדים שיש לכם סינוסיטיס? הכנסו וקיראו על התסמינים והאבחון ועל דרכי ההתמודדות עם המחלה.

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי30/03/201779 צפיות
אחת הבעיות שאנשים רבים נאלצים להתמודד איתה במהלך החורף, זה שיעול עם ליחה. מדובר בשיעול טורדני שיכול להפריע על איכות החיים ביום יום וכן על איכות השינה. ד"ר דויטש מביא לכם כמה טיפים לטיפול

מאת: דוד כהןבריאות ורפואה כללי09/02/201498 צפיות
כל אחד מאיתנו, בשלב כזה או אחר בחיים מתמודד עם נזלת. זה קורה בדרך כלל כשאנחנו מקוררים, מצוננים, כשאנחנו חוטפים מחלה כזו או אחרת. אך מדוע אנשים מתמודדים עם נזלת כרונית? הבאנו כמה נקודות חשובות

מאת: שלום כהןבריאות ורפואה כללי27/09/191972 צפיות
כל מי שסובל מאקנה, וכבר התחיל לחפש דרכי טיפול או אפשרויות התמודדות עם האקנה, יודע כי מדובר בתחום רחב מאוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica