חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שינויים בשוק התקשורת הסלולרית - חדשות וסקירות מעולם הטכנולוגיה

BYOD - Bring Your Own Device הפך מסלוגן למציאות חיים.
האנדרואיד ניצח ובגדול וה- WebRTC כבר כאן.

עולם התקשורת העסקית הניידת נמצא בתזזית. עובדים ומנהלים בהיקפים גדלים והולכים מביאים מהבית טאבלטים וסמארטפונים, ומעוניינים להשתמש בהם גם בעבודה לצרכי העבודה וגם להשתמש ביישומים המצויים על המכשיר במהלך עבודתם (BYOD). המערכות הישנות של מחשבי PC נראות לרבים מגושמות וחסרות תועלת. אפילו מחשבים ניידים, שנראים כיום כבדים, יצאו מהאופנה ומוחלפים בקצב גבוה ע"י טאבלטים ומחשבים ניידים מסוג 2in1 (שילוב של טאבלט ולפטופ). בנוסף, חברות רבות פורסות מערכות WiFi ברחבי העסק כדי להוריד את העומס והעלויות של התקשורת הסלולרית מהאנטנות הסלולריות אל חיבורי אלחוט ב- WiFi, המתממשקים לתקשורת הקווית הזולה יותר.

כניסת שירותי הענן מזעזעת את כל התפישות המוכרות של עולם המחשוב. תוך פחות מעשור, עקב התפשטות שירותי הענן לכל תחום מחשובי, נייח או נייד, הכוח והמבנה של חברות ה- ICT המובילות בעולם והרגלי העבודה השתנו לגמרי. אנו מצויים בתוך השינוי האדיר הזה. חברות התקשורת הגדולות כבר מציעות "חבילות תקשורת" משולבות נייח-נייד. זה העתיד בעולם התקשורת.

די ברור, שהעולם הנייד מתכנס סביב שתי מערכות הפעלה מובילות: האנדרואיד של גוגל וה- iOS של אפל. מערכות הפעלה מתחרות דוגמת אלו של מיקרוסופט (חלונות 8) או בלקברי, נמצאות בשוליים ואינן מורגשות בשוק העולמי והישראלי. דו"ח גרטנר לרבעון שני 2013 מגלה, שמכירות הסמארטפונים בעולם גברו לראשונה על אלה של הטלפונים הניידים הפשוטים, והאנדרואיד (מערכת ההפעלה מבית גוגל) הוא כ- 79% משוק הסמארטפונים והטאבלטים הסלולריים, הרבה לפני כל המתחרים ובראשם אפל.

במקביל, טכנולוגיות חדישות בעולם התקשורת נמצאות בדרכן לשוק הנייד, כחלק ממהפכת הווירטואליזציה, האינטרנט והענן. בראשן מצויה טכנולוגיית ה- WebRTC (ר"ת: Web Real Time Communications). זה הדור החמישי של עולם הטלפוניה לעסקים, שכבר נמצא בדרכו לשוק העולמי והמקומי, עם טכנולוגיית ה- WebRTC המשחררת את המשתמשים מכל צורך לטעון איזו תוכנה במחשב \ מכשיר הסלולר, גם לא תוכנת VoIP. שכן, הטכנולוגיה החדשה עובדת היישר מהדפדפן, בקלי קלות, כמו כל אתר אינטרנטי. כל דור טכנולוגי חדש הוא זול יותר, קל יותר לתפעול ומתקדם יותר מהדור הטכנולוגי שקדם לו.

מהן המגמות החדשות והבולטות בעולם התקשורת הסלולרית?

א. המעבר לעבודה ניידת. מגמה זו היא חלק ממהפכת ה- BYOD. כדי לממש אותה, על הארגונים והעסקים לנקוט בכמה פעולות חשובות, אחרת המהפכה הזו לא תתממש בצורה נכונה או בכלל:

1) לנתח, לתכנן ולקבוע מדיניות שימוש ב- BYOD. בכלל זה לקבוע מדיניות אבטחה.

2) לחבר את מכשירי הסלולר והטאבלטים למרכזיות IPכשלוחות. כיום זה אפשרי בכל סוגי המרכזיות, גם הישנות.

3) להפעיל כלים מתקדמים לשליטה על המכשירים הניידים בכל מקום (כולל בנדידה), לאבטחתם ולביצוע גיבויים (MDM = Mobile Device Management). התחום הזה מתפתח מהר מאוד ומתחיל לקבל את המושג EMM (ר"ת: Enterprise Mobility Management). הסיבה: באופן הדרגתי, היכולות של המערכות לניהול מכשירים (MDM), המערכות לניהול הוצאות (TEM) והמערכות לניהול אפליקציות (MAM), מתחילות לחפוף ואף לזלוג אחת לשנייה, עד שנעלמים ההבדלים בין המערכות הללו. מצב זה מביא לצמיחת פלטפורמות לניהול ניידות (EMM), מה שיאפשר לעסקים גמישות רבה יותר בשילוב, ניצול והטמעה של שירותים ארגוניים מודולריים ניידים.

הכלים לשליטה על המכשירים הניידים מתחלקים לשתי קבוצות של פתרונות:

א) כלים ייעודיים למערכות ארגוניות קיימות וותיקות. לדוגמה: ל- VMware, אוויה, סיסקו, יבמ, מיקרוסופט ו- NetApp, ספקיות שרוב המערכות העסקיות מבוססות על מערכות מתוצרתן, יש מערכות MDM משלהן, שמאפשרות גישה קלה ושקופה למערכת המותקנת בעסק מכל מכשיר נייד ומעל לכל רשת, סלולר או WiFi.

ב) כלים מצד ג' ל- MDM, מחברות מתמחות המפתחות כלים המטפלים בכל סוגי התעבורה מכל היישומים ולכל סוגי המערכות שיש בארגונים. החברות המובילות בשוק הישראלי בתחום זה הן: AirWatch, Zscaler ו- Fiberlink (Maas360). האחרונה היא הגדולה ביותר בנתח שוק בישראל בתחום ה- MDM. בנוסף, לשלוש חברות הסלולר הגדולות יש שירותיMDM  משל עצמן לעסקים, לפי תכנית תעריפים חודשית.

ב. חנות אפליקציות עסקית. שינוי התפיסה למעבר מ- MDM ל- EMM כבר קורה בפועל (עם או בלי שינוי השם). אם בעבר מערכת MDM שימשה להקמת חשבון דוא"ל ארגוני, לאכיפת מדיניות IT ולמחיקת מידע ארגוני מהמכשיר במקרה של גניבה או אבדן המכשיר, אזי כיום היא משמשת לשיתוף קבצים בספרייה מאובטחת / מוצפנת, ליצירה של חנות אפליקציות ארגונית ולניהול אפליקציות ספציפיות.

כיום, עסקים רוצים לשלוט גם באפליקציות, שהעובדים והמנהלים מתקינים בחלק העסקי של המכשיר הנייד. לכן, עסקים בונים "חנות אפליקציות עסקית", שמכילה את האפליקציות המוכרות הקיימות בחנויות האפליקציות הציבוריות, אולם בגרסאות מאובטחות, לרוב בגרסאות, שהותאמו לצרכים הספציפיים של העסק ומותגו עם הלוגו וה- UI האופייניים של העסק. יש ספקים רבים הבונים חנויות אפליקציות פרטיות לעסקים וארגונים. המובילה בתחום זה בישראל היא אלקטל-לוסנט.

ג. מעבר לרכישות ניידות. השימוש ב"ארנק אלקטרוני" נייד, התרחבות השימוש ב- NFC (ר"ת: Near Field Communications) מחייב את העסקים והארגונים להיערך בשלושה מישורים בו זמנית:

1) עסקים שיש להם קופות רושמות או מערכות סליקה פיזיות מכל סוג, צריכים לבצע עדכון ושדרוג מערכות, כך שאמצעי סליקה ניידים מהסמארטפונים יהוו אמצעי תשלום מקובל, מהיר ונוח ללקוחות שלהם. בישראל פועלים כבר (במחצית ראשונה 2013) כ-50 אלף מדבקות אשראי וכ-100 אלף כרטיסי אשראי אלחוטיים המתממשקים כבר לכ-2,000 מסופונים אלחוטיים בארץ ולמיליוני מסופונים בעולם. סקר, שנערך לאחרונה ע"י ויזה אירופה מצא, כי כמחצית הצרכנים בישראל מעוניינים באפשרות לשלם תשלומים דרך מכשיר הסלולר. על העסקים להיערך בהתאם בקופות הרושמות שלהם.

2) עסקים, שמאפשרים למנהלים ולעובדים לשלם בכרטיסי אשראי או אמצעי תשלום אחרים על חשבון העסק, צריכים להיערך להרחבת היכולות הללו גם לתשלומים ישירים ממכשירי הסלולר הנמצאים בידי המנהלים והעובדים.

3) עסקים, שמנהלים מסחר אלקטרוני מקוון בכל שיטה ובכל פלטפורמה (נייח או ניידת), צריכים לשדרג את הפלטפורמות והפורטלים הללו, כך שהפלטפורמות המקוונות הללו תכלולנה גם תשלומים ניידים ממכשירי הסלולר.

יודגש, שזו לא תופעה שולית. 63.4% מבעלי הסמארטפון הישראלים ביצעו במהלך החצי השנה האחרונה (2013) לפחות רכישה אחת באמצעות מכשיר הסלולר שלהם, כאשר כחמישית (19.4%) מהם ביצעו יותר מ-7 עסקאות רכישה כאלה. כלומר, לפחות רכישה אחת בחודש. כך עלה מסקר שקיימה בישראל חברת מסטרקארד באמצעות TRI מחקרים אסטרטגיים.

"רכישה סלולרית" הוגדרה בסקר זה כשימוש במכשיר הסלולר לביצוע רכישת מוצר או שירות שלא באמצעות מענה אנושי קולי, אלא באמצעות אפליקציה, אתר המותאם לגלישה סלולרית, או שירות ממוחשב אחר. הסקר בוצע רק בקרב בעלי סמארטפונים. מכאן, שמהפכת התשלומים הניידים היא כבר כאן בהיקפים מאוד משמעותיים.

לספקי הסלולר הגדולים בישראל (מובילה מגמה זו חברת פלאפון) יש הצעות וחבילות לעסקים לכניסה לתחום התשלומים הניידים. מומלץ לבדוק הצעות אלו מול ספקי פתרונות מתחרים אחרים.

ד. הצפנת שיחות ואבטחת שיחות, מסרונים ותעבורה ניידת ממכשירי הסלולר. על עסקים וארגונים, שיש בהם חשיבות קריטית למידע ולשיחות המתבצעות במכשירים הניידים, חובה לבחור בפתרון הצפנה והגנה חזקה על המערכת הניידת. המובילה בתחום זה בישראל היא חברת Gamma Operations.

ה. המעבר ל- WebRTC. בעולם הנייד, המעבר ל- WebRTC מסמן את ההשתחררות מהתלות בספק הסלולר (ספק הסלולר הופך לצינור שמעביר Data, בדיוק כמו ספק התקשורת הקווית בפס רחב או בנל"ן. לחילופין, משתמשים במקומות בהם יש כיסוי רשתות WiFi). לא מדובר כאן בתופעה שולית או חולפת. כל היצרנים והספקים הגדולים בעולם כבר מפתחים ומציגים פתרונות לעסקים בגישת ה- WebRTC. ההכרזות הבולטות בישראל על פיתוחים ושירותים כאלו בחצי השנה האחרונה הם של: אוויה, תדיראן טלקום, אודיו-קודס ועוד.

ספק תקשורת סלולרית ראשון כבר נכנס לישראל עם פתרון WebRTC: חברת Vonage האמריקאית, שיצאה בשירות נייד ראשון בעולם המבוסס WebRTC (פיתוח שנעשה במרכז הפיתוח של Vonage בישראל). המדובר בשירות בשם Vonage Mobile, שמופעל מכל דפדפן נייד תומך ב- HTML5 - יש כאלו כבר במעל למיליארד סמארטפונים בעולם. השירות החדש "מתלבש" על רשימת "אנשי הקשר" הקיימת במכשיר ומסתנכרן אוטומטית מול פייסבוק (למי שיש לו חשבון בפייסבוק). במקביל לחיוג למישהו שאין לו WebRTC, שולחת המערכת SMS לנמען ומציעה לו לעבור ל- WebRTC ולחסוך עי"כ בהוצאות התקשורת הניידת שלו. המערכת קלה ופשוטה להפעלה ואינה דורשת כל תהליך למידה. יש תאימות לאחור למערכות ה- SIP ויכולות נוספות.

לקוחות Vonage יכולים להיות ב-60 מדינות בעולם, כולל בישראל ולדבר לכל יעד בעולם באותן מדינות, במחיר חבילת תקשורת בסיסית (כולל קופסת מתאם טלפוניה לפס הרחב) לחיוג לכל יעד ב- 60 המדינות הללו בעולם, שהיא 9.99 דולרים לחודש (ל- 3 החודשים הראשונים, אחר כך זה 25.99 דולרים לחודש), בהסכם לשנה.

המדובר במערכת תקשורת פתוחה, שעובדת היישר מתוך כל דפדפן (גרסאות ראשונות עובדות מעל דפדפני כרום ופיירפוקס, גרסת חלונות כבר יוצאת לשוק ע"י מיקרוסופט). אין צורך בתוכנות מיוחדות, כמו בעולם ה- VoIP, רק לכתוב Java script API לשירות וכל השאר נעשה בענן, ברשת האינטרנט. זה תואם, כמובן, HTML5, כך שכל אחד, שיודע לכתוב 'HTML יכול לבנות אצלו במחשב מערכת תקשורת ברמה של ספק תקשורת בינלאומי, לאין סוף שירותי תקשורת מלהיבים הפועלים על כל מכשיר קצה, ישן כחדש, נייח או נייד (לרבות סמארטפונים וטאבלטים).

התקן מאפשר (כבר כיום): שיחות קול לכל יעד בעולם, מסרונים וצ'ט, שיחות וידיאו, שיחות ועידה מכל סוג, משחקים מקוונים, Call Center, ויכולות מתקדמות לעבודה קבוצתית. כמו כל אפליקציה, יהיו סביב התקן הזה אין סוף אפליקציות חדשות, שעדיין לא פותחו, אותן יוכל להוריד כל משתמש קצה מהחנויות המתאימות למערכת ההפעלה שלו.

תקן WebRTC כולל בתוכו שפע של תקנים נלווים, כולם חופשיים, לכל תחום, החל מאיכות הקול, דרך אבטחת התקשורת ומעבר ב"חומות אש" ו- NAT, וכלה בווידיאו ועוד. יש תאימות מלאה לפרוטוקולים קיימים, כולל ל- SIP, כך שניתן לשלב את ה- WebRTC בכל מערכת קיימת ולשמר את השקעות העבר. כך, בשתי שורות קוד בדפדפן ניתן להפוך כל טלפון IP לטלפון WebRTC.

אגב, מערכת האנדרואיד מבית גוגל מגרסות 4 ("ג'לי-בין") ומעלה תומכת כבר בתקן הזה. דפדפני גוגל כרום, פיירפוקס ואופרה השולחנים כבר תומכים באופן מלא בתקן החדש.

על פי תחזיות אנליסטים, כבר בסוף 2016, מעל ל- 3 מיליארד מכשירים בעולם (נייחים כניידים) יכללו יכולות של WebRTC. לפחות 1 מיליארד בני אדם יעשו בזה שימוש יום יומי, כבר בסוף 2016. הגישה החדשה של ה- WebRTC גם יצרה מושג חדש בעולם העננים: CaaS = Communication as a Service.

איך מבצעים בחירה של פתרון MDM \ EMM לעולם התקשורת הסלולרית?
כאשר ניגשים לבחור פתרון MDM \ EMM, הדבר הראשון, שיש לבחון, הינו המניע העסקי. עסקים רבים שוכחים, כי המכשיר הנייד והתשתית המתלווה אליו הם כלי עסקי. השאלות, שכל מקבל החלטות חייב לשאול את עצמו הן:

  • איך ישתמשו במכשיר הנייד?
  • לאיזה צרכים עסקיים עומדיםלהשתמש בו?
  • באיזה אפליקציות בדיוק משתמשיםאו מתכוננים להשתמש?

התעלמות משאלות אלו תביא לכך, שייכנסו לעסק מכשירי טלפון מאוד יקרים לצרכי ראווה ותו לא.

את כל השאלות האלו ניתן לכנס תחת שאלה מרכזית אחת למקבל ההחלטות: כיצד העסק מתכוון למנף את הכלי העוצמתי הזה הנקרא ניידות ועבודה ניידת?

לאחר שעונים על השאלה הזו, יש לחפש את היכולות הספציפיות, שהעסק רוצה לאפשר דרך רשת הסלולר: האם מדובר בטכנאי שטח האמור לבצע מדידות, באיש מכירות האמור לבצע העברת כספים, או בטכנאי IT האמור להיות מהיר יותר ולקבל יותר קריאות.

בהתאם לצרכים הייחודיים של העסק, יש למצוא את הספק, שיכול לענות עליהם ולאפשר לטכנולוגיה הקיימת לספק מענה לצרכים העסקיים. כמובן, שלתפיסה זו יש להוסיף ראייה לטווח הארוך ולא לספק מענה מידי. שכן, עוד שלושה ארבעה חודשים ישתנה הכול וכלים חדשים יתווספו למצב המורכב גם כך כיום.

מחבר המדריך לחיסכון  בהוצאות התקשורת ולרכישת מרכזיות טלפון לעסקים

 



תגיות המאמר: סלולר, סמארטפון, טאבלט, BYOD, WebRTC


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

VoIP-Expertsמדריך רכש מרכזיות טלפונים לעסקים, קבלו הצעות מחיר מספקי תקשורת בחינם!

החברה הוקמה ע"י מהנדסי תקשורת מומחים בעלי ניסיון מעל 20 שנה בשוק התקשרות במטרה לסייע לעסקים שאין באפשרותם להעסיק מומחים בתחומי התקשורת והמחשוב כעובדים שכירים בחברה, בהתייעלות ושדרוג מערכי התקשורת והמחשוב תוך חיסכון בהוצאות, ובכך לסייע בצמצום הוצאות מיותרות ולהביא לגדילה, צמיחה והשגת יעדי העסק שלכם.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת מיכאל פנחס

מאת: מיכאל פנחסמחשבים וטכנולגיה - כללי30/09/131217 צפיות
התחרות בתחום הפס הרחב עם סיבים לכל פינה קורמת עור וגידים. המחירים ייפלו ודי בקרוב בצורה חדה ביותר. כיצד מנהלים צריכים לקבל החלטות בתוך המהפכה של הפס הרחב בישראל?

מאת: מיכאל פנחסעסקים קטנים ובינוניים30/09/131037 צפיות
התחרות בתחום מצלמות אבטחה IP יצרה שוק פרוע המבוסס על מחירים. אולם, בעלי עסקים מחפשים מערכת המבטיחה אמינות ויכולת גישה למצלמות בכל עת ומכל מכשיר קצה (לרבות סמארטפונים וטאבלטים). כיצד מנהלים צריכים לקבל החלטות בבחירת מערכת ושירותי מצלמות אבטחה IP לעסק?

מאת: מיכאל פנחסטלפונים סלולריים27/09/132271 צפיות
התחרות בעולם הסלולר לא פוסחת גם על המגזר החרדי. כיצד אנשי עסקים ומנהלים חרדים צריכים לקבל החלטות בבחירת שירותי סלולר "כשרים"?

מאת: מיכאל פנחסמחשבים וטכנולגיה - כללי27/09/131324 צפיות
עסקים רבים מחפשים דרכים להוזלת עלויות התקשורת שלהם, במיוחד בתחום המרכזיה העסקית. כיצד בוחרים את המרכזיה המתאימה לעסק וחוסכים בהוצאות התקשורת בגדול? האם מרכזיית MyPBX היא הפתרון המומלץ?

מאת: מיכאל פנחסטלפונים סלולריים09/09/131527 צפיות
המעבר ל- BYOD בתוספת עבודה מרחוק ובכל מקום, יוצרים לעסקים סעיפי הוצאה גדלה והולכת. כל מה שיש לבחון ולשקול בטרם נופלים ל"בור ההוצאות", שכרוך בשימוש במכשירים ניידים לצרכי העבודה.

מאת: מיכאל פנחסמחשבים וטכנולגיה - כללי09/09/131379 צפיות
טכנולוגיית זיהוי דיבור (Voice Recognition) מסייעת לעסקים להחליף את העובדים האנושיים במרכזיות ובמוקדי השירות במכונות אוטומטיות המקיימות קשר אינטראקטיבי עם הפונים. כיצד בוחרים את מערכת הזיהוי הדיבור לעסק וחוסכים בהוצאות התקשורת?

מאת: מיכאל פנחסטלפונים סלולריים09/09/131341 צפיות
עולם התקשורת העסקית הניידת נמצא בתזזית. עובדים ומנהלים בהיקפים גדלים והולכים מביאים מהבית טאבלטים וסמארטפונים, ומעוניינים להשתמש בהם גם בעבודה לצרכי העבודה וגם להשתמש ביישומים המצויים על המכשיר במהלך עבודתם (BYOD).

מאמרים נוספים בנושא טלפונים סלולריים

מאת: Daniel.Bטלפונים סלולריים09/02/205424 צפיות
מידע הוא נכס בעל ערך רב. וכיום, עת כולנו מרבים לעשות שימוש בתקשורת כתובה הדבר נכון שבעתיים. כל אחד מאתנו מחזיק בידיו המון מידע, קבצים ואינפורמציה שעשויים להיות בעלת משמעות רבה מבחינות שונות. לדוגמה, בהיבט משפטי, פיננסי, כלכלי ואפילו פוליטי או חברתי.

מאת: Daniel.Bטלפונים סלולריים22/04/196559 צפיות
כולנו מוקפים בהמון מידע. הרשת המקוונת מכילה מידע עצום והמון פרטים שעשויים להיות מעניינים ומשמעותיים עבורנו. אך אין ספק שמה שהכי רלוונטי לכל אחד מאתנו זה התכתובת האישית שהוא מנהל וההודעות שהוא שולח ומקבל.

מאת: Daniel.Bטלפונים סלולריים25/09/187917 צפיות
וואטסאפ היא אפליקציה פופולרית למסרים מיידיים ולשיחות טלפון שמותקנת במכשירים ניידים. האפליקציה כוללת אפשרות לשמירה על היסטוריית ההודעות שבוצעו וכך אפשר לשמור על תוכן ההודעות לאורך זמן.

מאת: נינה כהןטלפונים סלולריים15/01/181525 צפיות
בכל כמה זמן מומלץ להחליף מטען למחשב נייד? היכן מומלץ לרכוש מטענים לא מקוריים למחשבים ניידים? מי מוכר

מאת: shmolikטלפונים סלולריים23/10/163154 צפיות
הטכנולוגיה מתפתחת במהירות ופעם בכמה זמן אנו טועמים מיצירותיה המופלאות. אחת מהן הינה הסמארטפון - יצירתו הייתה נקודת מפנה בעולם הטכנולוגי ובמהירות התפתח ותפס חלק ניכר בחיינו. אך מה מניע את הסמארטפון? מה הופך אותו לכל כך מיוחד מלבד ממערכת ההפעלה המופלאה שלו השונה מכל פלאפון רגיל?

מאת: נטלי הרוש טלפונים סלולריים14/09/162439 צפיות
תקלת מסך באייפון 6..? קראו את המאמר הבא

מאת: אוריטלפונים סלולריים11/09/163881 צפיות
אם יש לך חיבה לטכנולוגיה, לגדג'טים ובעיקר למכשירים ניידים, למה לא להפוך תחום מעניין למקצוע מבוקש ומכניס. כדי להשיג את המטרה צריך להשתתף בקורס טכנאי סלולר וטבלטים במכללת אינטלקט אקדמון, שיקנה לך בתקופה קצרה את כל הכלים הנחוצים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica