חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הסכמי שמירת סודיות - נקודות שחשוב לדעת

הסכמי שמירת סודיות הינם הדרך הפשוטה ביותר , להעניק הגנה לסודותיו המסחריים של כל מיזם עסקי. בנוסף, חוק עוולות מסחריות, תשנ"ט - 1999, מגדיר סוד מסחרי כמידע עסקי מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו, ובלבד שבעליו נוקט אמצעים סבירים לשמור על סודיותו.

הסכמי שמירת סודיות, הינם הסכמים בהם הצדדים מתחייבים האחד כלפי השני (במקרה של הסכם הדדי), לשמור בסודיות כל מידע אשר יוגדר כסודי או רגיש, ויועבר בין הצדדים במסגרת ההתקשרות. במקרה של הסכם סודיות חד צדדי, מתחייב הצד אשר נחשף למידע, לשמור עליו בסודיות, בהתאם לתנאי הסכם הסודיות.  הסכמי שמירת סודיות יכולים להיות חלק מהתקשרות בין מעביד לעובדיו, בין מיזמים עסקיים, כשלב מקדים לבחינת אפשרויות לשיתוף פעולה טכנולוגי בין גורמים שונים ובין יזם למשקיעים או שותפים פוטנציאליים.

הגנה על סודות מסחריים

השימוש בהסכמי שמירת סודיות, הפך לדבר שבשגרה בתחום ההייטק ואף בתחומים עסקיים אחרים. ניתן להשתמש בהסכם לשמירת סודיות, בכדי להגן על כל סוד עסקי או מידע אחר, אשר מוגדר על ידי בעליו כמידע רגיש. כפי שפורט קודם, כל מידע עסקי מכל סוג, שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים, אשר סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו זכאי להגנה. כמובן שמידע לא יכול לזכות בהגנה שכזו, באם הוא נמצא בחזקת הכלל, בטרם בעליו חשף אותו בפני צד שלישי כלשהו. שימוש בהסכם סודיות יכול למנוע העברת תוכניות עסקיות, חשיפת פיתוח של מוצרים חדשים, העברת אבטיפוס של מוצר חדש ועוד, לידי צדדים שלישיים, ללא אישור.

הסכם שמירת הסודיות, מטיל מחויבות חוזית על הצדדים להסכם, ועליהם לקיימו בהתאם להוראות כל דין. צד אשר נפגע מהפרת ההסכם, יכול לדרוש פיצוי מן הצד השני בהתאם לקבוע בהסכם ובהתאם לפיצוי הקבוע בחוק במקרים שכאלו.

במידה וצד אשר נחשף למידע סודי, עושה בו שימוש שלא כדין, זכאי הצד הנפגע לפיצוי על פי חוק ובין היתר יכול לפנות לבית המשפט המוסמך, בבקשה לצו מניעה כנגד הצד אשר עושה שימוש במידע, ובכך, גורם לו לנזקים.

מרכיבי הסכמים לשמירת סודיות

בדרך כלל, חברות נוהגות להחזיק נוסח קבוע של הסכמי שמירת סודיות, אשר בהם הן עושות שימוש. רוב ההסכמים, כוללים מספר מרכיבים קבועים ובהם הגדרת המידע הסודי, מידע אשר לגביו ישנם סייגים לתחולת ההסכם, התחייבויות הצד המקבל, תקופות ותנאים כלליים.

הגדרת המידע הסודי

בכל הסכם לשמירת סודיות, חייבת להיות הגדרה של המידע הסודי, אשר עליו מבקשים להגן במסגרת ההסכם. מטרתה של הגדרה זו, הינה יצירת מסגרת מעטפת אשר מפרטת את אופיו של המידע אשר יימסר תחת ההסכם מבלי לחשוף את המידע עצמו (שהרי ההסכם טרם נחתם). בנקודה זו יש לשים לב, כי למרות שנראה לעיתים כי ההגדרות הינן סטנדרטיות וניתן להשתמש בהן בכל הסכם ללא קריאה לעומק, הדבר אינו נכון כלל וכלל. לכל התקשרות מאפיינים משלה, ולכל מיזם עסקי, רעיון או פעילות מאפיינים  אשר ייחודיים להם, ועליהם ישנו רצון להגן בהסכם.

טעות בהגדרת המידע המוגן תחת ההסכם, יכולה להתברר כיקרה מאד בעתיד. בנוסף, ייתכנו מצבים שבהם ההסכם יגדיר מידע בצורה רחבה מדי ובמקרה של הסכם דו-צדדי, עלול אחד הצדדים למצוא עצמו מוגבל מאד בפעילותו בעתיד, בשל הגדרה לקויה שכזו. לכן, בנקודה זו, חשוב להתייעץ עם איש מקצוע הבקי בנושא.

סייגים לתחולת ההסכם

בכל הסכם לשמירת סודיות, קיימים סייגים מסויימים לגבי מידע אשר אינו מוגן במסגרת ההסכם. משמעות הדבר הינה כי הצד המקבל מידע מסוג זה תחת ההסכם, אינו מחוייב להגן עליו ויכול לעשות בו שימוש ככל העולה על רוחו. סייגים אלו, מבוססים על עקרונות שבדין. מן הטעם הזה, מידע אשר נוצר או פותח על ידי הצד המקבל - בטרם נמסר לו על ידי צד המוסר בהסכם - לא יזכה להגנה תחת מטריית הסכם הסודיות. כמו כן, מידע אשר מצוי ברשות הצד המקבל ונמסר לו על ידי גורמים שלישיים לפני או במהלך ההתקשרות עם הגורם המקבל, גם כן לא יזכה להגנת ההסכם. יחד עם זאת, הסכם אשר מנוסח כראוי, יעניק הגנה לצד המוסר מידע, כך שהצד המקבל לא יוכל להעלות טענת ידע מוקדם ללא תימוכין מספקים.

התחייבויות הצד המקבל

הסכמי שמירת סודיות בדרך כלל יחייבו את הצד אשר קיבל מידע סודי, שלא לעשות כל שימוש במידע שנמסר לידיו, למעט למטרות אשר לשמן נמסר לו המידע.  כמו כן, ההסכם אמור לאסור על הצד המקבל לנסות לעקוף את מגבלות ההסכם על ידי שימוש בצדדים שלישיים, דבר אשר עלול למעשה לרוקן את ההסכם מתוכן.

תקופת ההסכם

הסכמי שמירת סודיות יכולים להיות לכל תקופת זמן, אשר תיקבע על ידי הצדדים. נקודה זו הינה בדרך כלל סלע מחלוקת בין הצדדים, כיוון שלכל צד אינטרסים מנוגדים. הצד המוסר מידע רוצה להגן עליו לתקופה ארוכה ככל שניתן ואילו הצד המקבל, מעוניין להיות תחת מגבלת זמן קצרה ככל הניתן. רוב ההסכמים קוצבים תקופות של בין שנתיים לחמש שנים, תלוי באופיו של המידע והמגזר שאליו משתייכים הצדדים.

תנאים כלליים

בסופו של כל הסכם שמירת סודיות, נכללים תנאים כלליים כמו בכל הסכם אחר, אשר מטרתם להסדיר את מערכת היחסים ההסכמית בין הצדדים, לקבוע כיצד יטופלו סכסוכים וחילוקי דעות בין הצדדים ועוד.

לקרוא, לקרוא ושוב לקרוא

תמיד יש לקרוא בדקדקנות הסכמי שמירת סודיות לפני חתימתם. ישנם הסכמים אשר נושאים את הכותרת "הסכם לשמירת סודיות" או "NDA" אך למעשה מכילים תנאים אשר סותרים את מהות שמירת הסודיות. לדוגמא, ישנם הסכמים בהם במקום להסכים לשמירת סודיות, הצד המוסר מוותר על תביעות כנגד הצד המקבל אשר נוגעות לגילוי סודות מסחריים או הסכמים אשר קובעים כי רק מידע אשר נמסר בכתב והובהר שהוא סודי יזכה להגנה ועוד. בנוסף, ישנם גם הסכמים אשר מאפשרים לצד המקבל לשמור ברשותו מידע בצורות מסויימות, אשר לאחר תום ההסכם יוכל לעשות בו כבשלו, דבר אשר מוליך לתוצאה הפוכה לגמרי מן התוצאה אשר ביקש בעל המידע להשיג.

בסיכומו של דבר, על מנת להגן על מידע אשר הינו בעל ערך כלכלי רב למיזם, רצוי לבדוק היטב מהם התנאים בהם נחשף המידע לצדדים שלישיים, ותמיד רצוי לקבל ייעוץ מבעל מקצוע הבקי בתחום, על מנת שלא לגלות כי סוף מעשה במחשבת תחילה.

ניתן למצוא מידע נוסף כאן!

כל המידע הנכלל במאמר זה, הינו בבחינת מידע כללי בלבד ואינו בגדר חוות דעת ו/או ייעוץ משפטי מוסמך. אין להסתמך על המידע המתפרסם כאן בקבלת החלטות ו/או לשם נקיטת צעדים בעלי השלכות כלכליות ו/או אחרות, ללא התייעצות נוספת עם בעלי מקצוע מתאימים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

עו"ד ארז אלמוג הינו מייסד ושותף בכיר במשרד עורכי הדין הנושא את שמו, אשר נוסד במקור בשנת 1999. המשרד עוסק בתחומי המשפט המסחרי ודיני התאגידים בארץ ובחו"ל, נדל"ן, ליטיגציה ועוד. בנוסף, עו"ד אלמוג עוסק בהקמת חברות בארץ ובחו"ל ובתכנון המבנים התאגידיים הנדרשים לשם ניהול פעילות עסקית בחו"ל. על מנת ללמוד אודות המשרד, הכנסו לאתר האינטרנט שלנו בכתובת: http://www.almog-law.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Adv

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advמסחר אלקטרוני22/04/112310 צפיות
פירוק חברות לא פעילות או חברות שלא היו פעילות מעולם, הינו צורך ממשי לאור מדיניות רשם החברות נגד חברות לא פעילות. פירוק חברות לא פעילות נעשה בהליך של פירוק מרצון בכדי לחסל את החברה משפטית להביא לסגירת החברה ולהביא למחיקתה מרישומי רשם החברות. פירוק מרצון של חברה לא פעילה הינו הליך אשר נקבע בחוק. פירוק חברה לא פעילה לא מסובך וכדאי לבצעו במידה והינכם קשורים לחברה שחדלה פעילותה.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advקנין רוחני16/04/102945 צפיות
הסכמי שמירת סודיות או NDA בכינויים הלועזי, מהווים את אחת הדרכים העיקריות להגנה על מידע עסקי וסודות מסחריים. הסכמי שמירת סודיות, במידה ונוסחו כראוי, מכילים את הבסיס הנדרש לשם הנחת תשתית ראייתית במידת הצורך, לזהות שעליו החוקיים של רעיון ו/או מידע סודי ו/או סודות מסחריים. למרות חשיבותם, רבים נוטים להתייחס להסכמי שמירת סודיות כדבר שבשגרה וטועים לחשוב, כי אין צורך ליתן כל מחשבה לנוסחם בטרם השימו בהם.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advדיני תאגידים06/04/102049 צפיות
חברות רבות בישראל, רשומות במרשמי רשם החברות, אך למעשה יהנן חברות לא פעילות. חברות אלו הפסיקו פעילותן או שכלל לא היו פעילות מיום רישומן. חברה לא פעילה, ע"פ חוק החברות - 1999, חייבת בתשלום אגרה שנתית כל עוד שלא פורקה וחוסלה (במובן המשפטי). סעיף 367 (א) (1) של חוק החברות, התשנ"ט – 1999 ופרקים י"א – י"ג לפקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג – 198 קובעים את הדרכים לפרוקה של חברה. תקנות החברות (אגרות), התשס"א – 2001 קובעות פטור מאגרות לחברה שהפסיקה פעילותה ונמצאת בהליכי פירוק מרצון.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advדיני תאגידים06/04/102086 צפיות
הקמת חברה או רישום חברה בחו"ל הינה פתרון רווח לצורך ניהול פעילות עסקית מחוץ לגבולות המדינה. הסיבות לפתיחת חברה בחו"ל כוללות אילוצים גיאופוליטיים, דרישות לעמידה בתקנים, פעילות יצרנית בחו"ל, אחזקת רכוש ונכסים, ניהול פעילות שיווקית ועוד. בחלק מן המקרים, הקמת חברה בחו"ל באה לשרת מיזם אינטרנטי אשר מסיבות שונות לא יכול לקום בישראל לדוגמא: אתר הימורים. בנוסף, רישום חברה בחו"ל, יש בו, בתכנון נכון, כדי להקל על נטל המס, אשר תישא בו החברה ובעלי מניותיה הישראליים.

מאת: ארז אלמוג, עו"ד | Erez Almog, Advעסקים מקוונים06/04/101959 צפיות
הקמת חברה במלטה לפעילויות אינטרנטיות מגוונות, הינה אופציה אשר כדאי לשקול כאשר מתכננים התאגדות בחו"ל, בפרט במידה ומדובר בעסקים מקוונים בתחום המסחר, פורקס, אופציות דיגיטליות או הימורים אונליין.

ישנן סיבות רבות להקמת חברות בחו"ל. בין אם מדובר בביצוע פרוייקט הדורש התאגדות במדינה זרה, ובין אם מדובר בקשרי מסחר עם מדינות אשר מבחינה פוליטית רצוי כי לא יעבדו באופן ישיר מול גורמים ישראליים. בנוסף, פעילות בינלאומית בתחום האינטרנט עדיף לעיתים לבצע באמצעות חברות זרות, כמו גם ניהול פרוייקטים או אחזקת נדל"ן ורכוש אחר בחו"ל. ישנן מדינות רבות אשר מהוות יעד להתאגדות חברות בחו"ל וביניהן מצויות הונג קונג, קפריסין, איי הבתולה הבריטיים, פנמה ועוד, אשר מהוות יעדים מרכזי לרישום חברות אופשור בחו"ל

שמירת חסיונו של מידע בעסק, הינה צורך חיוני ובסיסי, להבטחת המשכיותו של העסק ושמירה על יתרונותיו התחרותיים. גם הפסיקה וגם המחוקק חשבו כך. לשם כך נחקק חוק עוולות מסחריות ופותחו מנגנוני הגנה על סודות מסחריים וקניין רוחני בעסק.

מאמרים נוספים בנושא דיני חוזים

מאת: אבי דוידידיני חוזים23/12/181308 צפיות
מה עתיד להתרחש בפגישה אצל נוטריון וכיצד כדאי להתכונן על מנת להשלים את כל הנדרש במהרה.

מאת: רוני הכהןדיני חוזים16/04/181596 צפיות
האם זה דבר שנחשב בתור יתרון או רק רעה חולה שצריכים להוציא מן החברה? קראו הלאה.

מאת: רוי ורלדיני חוזים23/10/171584 צפיות
Financing a home can be made more difficult when your credit score is low. FHA loans might be a good option to consider in these circumstances, because the federal government guarantees them.FHA loans can even work when a borrower doesn't have the money to make a down payment or closing costs.

מאת: רוי ורלדיני חוזים28/10/161709 צפיות
This article is going to prepare you to start. Check out the helpful hints below and get the advice you read. Make sure that you have good landing pages. Landing pages for specific ads are better than linking to the general website. This is because you are giving them just what they want. If you provide a contact form as well, it will certainly help generate leads.

מאת: elichai rubinדיני חוזים06/07/162045 צפיות
הזוגיות בימינו מוכרת ומקובלת היום גם כשותפות כלכלית לכל דבר. ככזאת, היא חייבת להיות מנוסחת לא רק בחוזה האהבה הנחתם בנישואים, אם כי גם בדמות הסכם ממון תקף שמסדיר שותפות זו מבחינה משפטית. הסכם המון מיועד לא רק למי שיש לו יותר מהשני, אלא גם למי שבא עם פחות רכוש חומרי אבל חלקו בשותפות הזאת לחיים שווה באותה מידה.

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני חוזים08/11/153303 צפיות
כל מה שרצית לדעת על המחאות זכות מאת עו"ד נועם קוריס, הסבר על הדין המצוי בענייני המחאות זכות לפי חוק המחאת חיובים

מאת: איתמר כוכבידיני חוזים28/07/152363 צפיות
חוזה הינו הסכם בעל תוקף משפטי, הנובע ממפגש רצונות בין מספר צדדים כשירים בעסקה, הכולל התחייבויות משפטיות. העיקרון המנחה בדיני החוזים הוא שככלל הסכמים יש לכבד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica