חפש מאמרים:
שלום אורח
03.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

פרופ' גדעון ארן – Contemporary Jewish Mysticism and Palestinian Suicide Bombing

ברגעים הראשונים אחרי הפיצוץ נקרתה לי הזדמנות נדירה למעין “אוטופסיה סוציולוגית” של הט”מ – שילוב של עבודת הפתולוג והבלש בניסיון לדלות תובנות בנוגע לרגעים האחרונים שלפני הפיצוץ. בעבודת שדה אקסטנסיבית שערכתי בתקופת האינתיפאדה, זק"א התגלתה  לי לא רק כאמצעי מחקרי בעזרתו ניתן להביט בלב המאפליה ממרחק אפס וללא תיווך, אלא גם כחלק אורגני ושחקן פעיל בסצנת הטרור, וגם כפרשן נבון,רגיש ומקורי של תופעת הטרור.

הט"מ חוצה וממסמס גבולות יסודיים בתרבותנו, מוחק מיונים , מערבב ומחבר ניגודים, וכך הוא מערער את הוודאות והסדר שבתשתית החברה. גרעינו החתרני (subversive) אפקטיבי יותר מחזיתו הכוחנית (coercive) שכופה נסיגה או ויתורים. כידוע, הטרור בכלל חותר תחת ההבחנה בין חזית לעורף, שלום ומלחמה, אזרחי וצבאי. ואילו טרור המתאבדים – לימינאלי והיברידי במיוחד -  חותר תחת הבחנות חשובות נוספות, כמו זו שבין סובייקט לאובייקט, בין מפעיל לאמל"ח, אדם למכונה, קונבנציונלי ובלתי-קונבנציונלי, ועוד.

בזירת הט”מ נעשיתי מודע גם למשמעות פריצת וטשטוש גבולות אחרים לגמרי - גבולות הגוף והגבולות בין גוף לגוף. בפיגוע הגוף מתעוות ומתרסק, אבריו נקטעים ונשפכים, רסיסיו מתפזרים (בעצם הגוף נעלם), בעוד חלקים מגוף אחד חודרים למשנהו, רקמות גופי זרים מותכות זו לזו, ונוזליהם מתערים (בעצם נוצר גוף חדש ממוזג). כך תוקף הט”מ הבחנות בין ראובן לשמעון, וכן בין צעיר למבוגר, זכר לנקבה, ואף – רחמנא ליצלן - בין יהודי לאחר (ערבי). כתוצאה מכך, עם אובדן הביטחון הפיזי אובד גם הביטחון האונטולוגי, וגבולות הקולקטיב וזהותו מאוימים.

לקריאת המאמר המלא לחצו - פרופ' גדעון ארן

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקר ומרצה בנושאי דת, מצד אחד, ובנושא הקיצוניות, מצד שני,  ובעיקר הוא מתמחה  בחקר הקשר שבין השתיים, בישראל, ביהדות העבר וההווה, ובהקשרים השוואתיים. מחקריו מתבססים בעיקר על עבודת שדה. בשנים האחרונות פרסם ספרים ומאמרים על פנדמנטליזם, כתות ותנועות רדיקליות, אלימות דתית, טרור. מסיים בימים אלה כתיבת מונוגרפיה על טרור המתאבדים במזה"ת.
צרו קשר עם פרופ' גדעון ארן:
דוא"ל: gideon.aran@mail.huji.ac.il
במשרד - 02-5883331
בבית- 02-5345801
פקס במשרד -  02-5324339

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקר ומרצה בנושאי דת, וקיצוניות ובקשר שבין השתיים, בישראל, ביהדות העבר וההווה, ובהקשרים השוואתיים.

פרטי קשר:

דוא"ל: gideon.aran@mail.huji.ac.il

טלפון: 02-5883331 (משרד)

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פרופסור גדעון ארן

מאת: פרופסור גדעון ארןדת ומדינה24/06/143156 צפיות
הנחת העבודה שמאחורי מחקר ג.א וש.ע צריכה להאמר במפורש. שתי תנועות אלה הן החשובות ביותר בחיים הציבוריים והמדיניים של ישראל ברבע האחרון של המאה ה- 20. חשיבותן נמדדת במונחי יצירת עובדות מוגמרות בשטח, הפעלת קשרים עם גורמים פרלמנטרים והשפעה על קבלת החלטות באדמיניסטרציה, הטיית דעת קהל באמצעות הפגנות, כנסים ופרסומים

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/17974 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/16813 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/161470 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/161512 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/161244 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/151698 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

מאת: אבינועםדת ומדינה30/07/151597 צפיות
זהו שיר לבני הדור ואשמור דרך פה ,גם עולם יבוא וישמע קול וישירה עימנו לדרור רוח ,רוח דברי עימי חמלתך בשובי לשיר שלום תפילתי על חירותי בזו אהבתי ציון שלי אני נושא דמעה בדרך אהובה ושיר תהילה על שפתותי דברתי לשלום ציון ישראל שלי ועולם עוד יבוא השלום קולי שמעתי אלי ,קולי האזנתי מלכי לי זו עת לשירה לאהבה בא ציון חמדה למשמרתה ציון תמתי לא אשכך לעולם ואל אתרחק ממך עולם ואם אשכך יום בי אז תשכח ימיני ובושתי ונכלמתי ברוחי נפשי הומייה פה בדרך ארץ אנוע בצילך למשמרתך אהובה

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica