חפש מאמרים:
שלום אורח
19.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

היחסים שבין גוש אמונים לשלום עכשיו - גדעון ארן

הנחת העבודה שמאחורי מחקר ג.א וש.ע צריכה להאמר במפורש. שתי תנועות אלה הן החשובות ביותר בחיים הציבוריים והמדיניים של ישראל ברבע האחרון של המאה ה- 20. חשיבותן נמדדת במונחי יצירת עובדות מוגמרות בשטח, הפעלת קשרים עם גורמים פרלמנטרים והשפעה על קבלת החלטות באדמיניסטרציה, הטיית דעת קהל באמצעות הפגנות, כנסים ופרסומים.



אבל ג.א וש.ע הן הכוח הראשוני, היצירתי והעקבי, המסור והנלהב שבגרעין ההתפתחויות הכלליות. פייגה יסכים מן הסתם עם הטענה שג.א וש.ע הן הכרחיות – גם אם לא מספיקות – להסבר מדינת ישראל בשלושת העשורים האלה. עד כדי כך שאת האופציות הקיומיות העומדות בפנינו בשעת המבחן הנוכחית ניתן לבטא באמצעות המתח שבין התנועות. כפי שישתמע  מן ההמשך, חשיבות שתי התנועות נעוצה בכך שהישראלים כולם הם חדורי ג.א, או ש.ע, ובעצם רובם נגועים בשתיים גם יחד.
קשה לקבוע עד כמה התנועות מעצבות עמדות, או נותנות ביטוי לעמדות קיימות, דבר שלא גורע מחיוניותן. אי אפשר גם להתעלם מהעובדה שבשלבים שונים שתי התנועות חוברות לגורמים ציבוריים אחרים, ואף יוצרות קואליציות עם הממסד, עד שהן מתגלמות חלקית במדיניות רשמית. ושתיהן גם מתמזגות במגמות חברתיות וכלכליות רחבות שהדינמיקה שלהן נראית בלתי תלויה במטרות המקוריות של התנועות.

קווים אנלוגיים בין שתי התנועות
מענין היה להוסיף דברים על היחסים שבין שתי התנועות, מעבר לנסיונות הידברות פוליטיים ומעקבים מודיעיניים. התנועות לומדות זו את זו ומאמצות הדדית דפוסי ארגון, מבצעים ויחצ"נות. התנועות  מרותקות זו לזו באופן כפייתי. ההדדיות ניזונה מסקרנות אוטנטית שמעבר ל'דע את האויב', ומהולים בה כבוד אם לא הערצה כמוסה. ביחס של ש.ע לג.א אפשר להבחין לאורך השנים בסימני התבטלות וקנאה,  וגילויים כאלו, פחות פומביים ויותר סובטיליים, היו גם בכיוון ההפוך. בכל אחת משתי התנועות קימת  הכרה עמומה שמשהו מהותי ממנה או ממה שהייתה רוצה להיות מצוי בתנועה היריבה, וממילא גוברת ערנותה לכך שהיא עצמה מקפלת בתוכה יסודות סותרים.
יש הרבה דומה ומשותף לשתי התנועות, מעבר לעצם השפעתן המכרעת. פייגה מעיר על כך ומותח כמה קוים אנלוגיים: ג.א וש.ע הן תנועות של המעמד הבינוני המשכיל והאשכנזי. שתיהן מתעלמות מסוגיות חברתיות פנימיות בכלל ומן השסע האתנו-מעמדי בפרט. שתיהן מוציאות את הערבים מן השיח שלהן ומן השיח על השטחים שבמחלוקת. אלו הן שתי תנועות יהודיות אקסקלוסיביות וציוניות במובהק. אפשר להוסיף עוד כהנה וכהנה קוי דמיון, ובהם אפיונים דוריים ומבניים. נוסף לדמיון יש הדדיות.

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיהבאוניברסיטה העברית בירושלים. חוקר ומרצה בנושאי דת, מצד אחד, ובנושאהקיצוניות, מצד שני,  ובעיקר הוא מתמחה  בחקר הקשר שבין השתיים, בישראל,ביהדות העבר וההווה, ובהקשרים השוואתיים. מחקריו מתבססים בעיקר על עבודתשדה. בשנים האחרונות פרסם ספרים ומאמרים על פנדמנטליזם, כתות ותנועותרדיקליות, אלימות דתית, טרור. מסיים בימים אלה כתיבת מונוגרפיה על טרורהמתאבדים במזה"ת.
צרו קשר עם פרופ' גדעון ארן:
דוא"ל: gideon.aran@mail.huji.ac.il
במשרד - 02-5883331
בבית- 02-5345801
פקס במשרד -  02-5324339

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גדעון ארן הוא פרופ' לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית בירושלים. חוקר ומרצה בנושאי דת, וקיצוניות ובקשר שבין השתיים, בישראל, ביהדות העבר וההווה, ובהקשרים השוואתיים.

פרטי קשר:

דוא"ל: gideon.aran@mail.huji.ac.il

טלפון: 02-5883331 (משרד)

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת פרופסור גדעון ארן

מאת: פרופסור גדעון ארןדת ומדינה13/05/144361 צפיות
ברגעים הראשונים אחרי הפיצוץ נקרתה לי הזדמנות נדירה למעין “אוטופסיה סוציולוגית” של הט”מ – שילוב של עבודת הפתולוג והבלש בניסיון לדלות תובנות בנוגע לרגעים האחרונים שלפני הפיצוץ. בעבודת שדה אקסטנסיבית שערכתי בתקופת האינתיפאדה, זק"א התגלתה לי לא רק כאמצעי מחקרי בעזרתו ניתן להביט בלב המאפליה ממרחק אפס וללא תיווך, אלא גם כחלק אורגני ושחקן פעיל בסצנת הטרור, וגם כפרשן נבון,רגיש ומקורי של תופעת הטרור.

מאמרים נוספים בנושא דת ומדינה

מאת: אמורדת ומדינה20/07/231903 צפיות
בבחירת מתנות לראש השנה, חשוב להתייחס לפריטים הנושאים משמעות ומחזיקים בקשר לנושאים של החג. רעיון מתנה משמעותי לראש השנה הוא חתיכת יודאיקה. זה יכול לכלול פריטים כמו חנוכייה מעוצבת להפליא

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדת ומדינה09/02/171941 צפיות
כבוד הבריות בפרשנות הרמ"א / עו"ד נועם קוריס

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה30/12/161658 צפיות
מדוע נקבע חג רק לנס חנוכה, ולא לנס של הניצחון על גוליית? במה שונה נס חנוכה מניסים אחרים שנעשו לעם ישראל? למה דווקא עבורו קבעו חג? על האור שיורד לעולם דווקא בימי החנוכה!! נסים רבים ארעו לעם ישראל בתולדותיו. על חלקם אנו יכולים לקרוא בתנ"ך. בכל זאת, מעניין שעל רוב הניסים לא נקבע שום חג לזכר הנס!!

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה18/07/162325 צפיות
כמה סכנות יש היום בדרכים, תאונות דרכים, תקלות ברכב, מחסלים, טעויות אנוש כמה נוסעים וכמה לא חוזרים לבית? מה עושים כדי ךהשמר ולהתברך בדרך ולחזרה לשלום ? לחסידי ברסלב יש תפילה ודבר תורה לומר לכם לפני שאתם יוצאים לדרך !

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה15/06/162388 צפיות
נר מצוה ותורה אור. וקרמיז לן קרא שבקיום המצוות יש לעשותם בבחי' "בהעלותך", דהיינו באש ובהתלהבות (שקורים ברע"ן בלע"ז), והוא יסוד החסידות ועיקר שבח ומעלת עבודת ה' ועשיית רצונו יתברך, כשהדבר נעשה מתוך שלהבת י"ה וברע"ן, באש ההתלהבות והחשק) הוא יסוד גדול בחסידות ובברסלב בפרט...

מאת: ברסלב מאירדת ומדינה07/06/162017 צפיות
תגידו הכל בסדר אצלכם ? כשיש סדר, וכל דבר יש לו מקום וכל דבר נמצא במקומו – הכל יפה והכל עובד ופועל כראוי. אבל כשאין סדר, כשאין לחפצים מקום מוגדר, ואפילו יש להם מקום, אבל לא שמים אותם על מקומם, (והאי סדר בלאגן בלעז חוגג, והבילבול שולט, ודברים חשובים הולכים לאיבוד, ודברים לא זמינים בעת שצריכים אותם. והסדר – הוא אחד מרזי ההצלחה, כי הסדר הוא - בחינת יישוב הדעת, והיפך הסדר – הוא חגיגת החוסר יישוב הדעת. אז איך זוכים שהכל יהיה בסדר ??

מאת: אבי דוידידת ומדינה16/11/152470 צפיות
כיום, בית המשפט מתייחס למספר גורמים בעל ההחלטה לגבי משמורת ילדים: ראשית, אם הילד הנו בר דעת, שואלים אותו לגבי רצונו הפרטי, כאשר ככל שהילד גדול יותר - כך ניתן משקל רב יותר לרצונו. שנית, בית המשפט מבקש לבדוק את מידת הבגרות הנפשית של הילד, והאם היא תואמת את בני גילו. שלישית, בית המשפט ייטה שלא לשבור את רצונו של הילד, אם הוא הובהר והוסבר במידה המספקת.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica