חפש מאמרים:
שלום אורח
25.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

כיצד מספרים לילדים שאתם מתכוונים להתגרש? המומחים של מרכז אמירים עם תשובות לכל השאלות

מאת: נאוה סלורהורות16/12/20141156 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

איך מספרים לילדים?

אין ספק, כי שיחה עם הילדים שבה מבשרים להם על הליך הגירושין איננה משימה פשוטה.
יחד עם זאת, כדאי לזכור, שאיכות השיחה זו, ומידת הפתיחות והכנות שיאפיינו אותה, יכולות להשפיע לטובה על תהליך ההסתגלות של הילד למצב. חשוב למצוא את הזמן הנכון לדבר עם הילדים, ולבצע את השיחה בנוכחות שני ההורים גם יחד. יש לספר לילדים את האמת כפי שהיא, מבלי לנסות לייפות אותה, ולהסביר להם שאבא ואמא החליטו להיפרד, מכיוון שהם לא מצליחים להסתדר אחד עם השני או כי לא טוב להם לגור יחד תחת קורת גג אחת. אפשר להסביר לילדים שגירושין הם תופעה מקובלת, אם כי היא איננה הכרחית, וכי במקרה שלכם, אתם לא רואים מוצא אחר, ועל כן הגירושין הם בלתי הפיכים.
חשוב מאוד להדגיש בשיחה כזו, כי אתם נפרדים האחד מהשני אבל לא מהילדים, וכי הילדים ימשיכו להיות שייכים לכם. רצוי גם להציג בפני הילדים כיצד תיראה המציאות החדשה שלהם לאור השינוי (מגורים בבתים נפרדים, כמה פעמים נם יראו את אמא ואת אבא בנפרד במהלך השבוע וכן הלאה).

כיצד הילדים עשויים להגיב?

כאמור, גירושין הם מהמשברים הגדולים ביותר שילד יכול לחוות בחייו, מאחר שהם מרעידים את כל האדמה שמתחת לרגליו, עליה הוא הורגל לדרוך מאז שהגיח לאוויר העולם.  גירושין פירושם קיצו של התא המשפחתי בקונסטלציה המוכרת לילדים והאהובה עליהם, ולכן ייקח להם זמן לעכל את המציאות ולהסתגל לשינויים. ההסתגלות הזו יכולה לכלול קשת של תגובות רגשיות, כמו: כעס, אשמה, עצב, בדידות או אפילו בושה וייאוש, ולהיות מלוות בהתנהגויות, שבחיי השגרה היומיומיים אינן אופייניות לילד, דוגמת מצבי רוח, התנהגות תוקפנית, סירוב ללכת לבית ספר, מחלות פסיכוסומטיות, קשיי תפקוד בבית הספר, בעיות חברתיות ופעמים רבות גם התנהגות רגרסיבית, כמו הרטבה במיטה וקשיי שינה. חשוב לזכור, כי כל ילד עומד בפני עצמו וכי לכל ילד מבנה אישיות שונה ועולם רגשי משלו, ועל כן התגובות הרגשיות ודפוסי ההתנהגות יכולים להשתנות מילד אחד לאחר, גם כאשר מדובר באחים.

כיצד מתמודדים עם התגובות של הילד למצב?

נכון שגם אתם, כהורים, עוברים טלטלה רגשית ותקופה לא פשוטה, אבל חשוב מאוד שחרף הקשיים, תעניקו לילדים את התמיכה הרגשית לה הם זקוקים. חלק מהתמיכה הזו פירושה להכיל את הרגשות של הילד. פעמים רבות, כהורים, באופן אפילו בלתי מודע, אנחנו "מסלקים" את הרגשות הראשוניים והאמיתיים ביותר שעולים בקרב הילד, רק כי לנו, עצמינו, קשה להכיל אותם באותו רגע. לכן, כאשר הילד פורץ בבכי אנחנו הרבה פעמים אומרים לו "תפסיק לבכות", וכאשר הוא מביע כעס, שבא לידי ביטוי גם בצורה התנהגותית, אנחנו כועסים עליו בחזרה על שאין לו דרך ארץ. הילד בתורו לומד, כי הוא צריך להיות לבד עם הרגשות הקשים שמציפים אותו, ומאחר שילד קטן מתקשה לווסת את רגשותיו בעצמו ולהגיע לרגיעה, הוא מפנים, שעליו להדחיק את הרגש ו"לברוח" ממנו.

כך מתחיל לפעול באופן אוטומטי מנגנון ההדחקה הידוע לשמצה, שמגיע לשיא תפארתו כאשר אנחנו הופכים למבוגרים. דר' אליזבת קובלר רוס, פסיכיאטרית בעלת שם עולמי, טוענת, כי רגש ראשוני טבעי של ילדים נמשך כ-15 שניות. תנו לילד "להיות עם הרגש" בזמן הזה, מבלי לשפוט אותו, "לקטוע" את פרץ האנרגיה שעולה בגופו כאשר הוא מרגיש צער, כאב, בדידות או כעס וספקו לו ביטחון. אם תיצרו משענת יציבה וחזקה עבור הילדים, הם יוכלו לבטא את הרגשות שלהם בצורה אותנטית, לפתח חוסן נפשי ולהתמודד עם הסיטואציה טוב יותר, כי הרגשות שהיא מעוררת כבר לא ייראו להם מאיימים כל כך.

איך נוכל כהורים להקל על הילדים שלנו?

מעבר לתמיכה הרגשית שיש לספק להם, כדאי להבהיר לילדים שהם יכולים להרגיש חופשיים לשאול כל שאלה, ולשוב ולהדגיש בפניהם, כי אתם תמשיכו לאהוב אותם וכי אתם לא "מתרגשים" מהם.
רצוי גם לדאוג לשוחח איתם לעיתים תכופות על המצב, לבדוק כיצד הם מרגישים ולאפשר להם לשתף ו"להוציא". מעבר לכך, כמובן שרצוי להיות עם יד על הדופק ולשים לב כאשר ההתנהגות של הילד הופכת קיצונית, עוברת את הגבול ונמשכת לאורך תקופה ארוכה. אם באופן חד פעמי הילד מסרב ללכת לבית ספר, אפשר לכבד אותו ולאפשר לו להביע מחאה בדרך בה בחר. אך אם ההתנהגות שלו מתאפיינת בהימנעות טוטאלית וקיצונית (למשל אם הוא מסרב לצאת מהבית בכלל), יש לפנות לעזרה מקצועית, כדי למצוא את הדרך המיטבית לסייע לו.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).

אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר.

10 סיבות לבחור דווקא באמירים:

  • מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
  • שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
  • אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
  • אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
  • מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
  • חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
  • באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
  • כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
  • חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
  • באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה/
  • פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 http://mercaz-amirim.co.il/

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת נאוה סלור

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152044 צפיות
    הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

    מאת: נאוה סלורהורות14/06/151408 צפיות
    תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151817 צפיות
    אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151932 צפיות
    בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

    מאת: נאוה סלורהורות19/03/151212 צפיות
    ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.

    מאת: נאוה סלורהורות02/03/151131 צפיות
    כהורים, אנחנו יודעים שלא טוב שהילד ישמור בבטן, וברור לנו מדוע חשוב שהוא ידבר איתנו. לכן, מאז שהיה זאטוט, הסברנו לו מדוע ראוי שישתף אותנו במה שמטריד אותו, שאלנו אותו איך היה בגן ופתחנו צוהר שיאפשר לו לספר ולהיפתח. אבל למרות זאת, משום מה, כאשר אנחנו מרגישים שעובר עליו משהו, אנחנו לא מצליחים "להגיע" אליו ולגעת בו. סיפורם של דפנה וברק (השמות בדויים), שהגיעו להדרכת הורים בנושא, עשוי לשפוך אור על מה שקרה בדרך, שיצר פער בין מה שהתכוונתם ליצור בבית, לבין מה שקורה בפועל.

    מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/152754 צפיות
    מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

    מאמרים נוספים בנושא הורות

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות11/04/214002 צפיות
    החל מגיל שלוש, ילד יכול להיכנס למטבח לא רק כדי לאכול, אלא גם כדי להתחיל ללמוד להכין את האוכל.

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות16/12/204586 צפיות
    מרבים לדבר עלינו כעל "Start up nation”. כמובן שכולנו היינו רוצים שנכדינו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים.אחד התנאים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד הנכדים לא בדיוק מצטיין במדעים,הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות בשיחותינו עם הנכדים זה לנסות לעורר בהם סקרנות. כידוע, הסקרנות היא תנאי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרך למדע.

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/10/204632 צפיות
    הקורונה מרחיקה אותנו פיזית מהנכדים, אבל בואו ננסה לשמור לפחות על הקרבה הנפשית בעזרת רעיון נחמד וקל.

    מאת: כרמי אומרוהורות07/09/201457 צפיות
    ילדים זה שמחה - אני משננת לעצמי את המוטו בכל מלחמה איתם מחדש

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/07/201445 צפיות
    סבים וסבתות, נצלו את הזמן הפנוי ובנו יחד עם הנכדים אילן יוחסין. זה ישעשע אותם וזה יוסיף לקשר הבין דורי.

    מאת: כרמי אומרוהורות03/06/201488 צפיות
    אחד הדברים החשובים שלמדתי זה שלפעמים צריך לשחרר ולא תמיד צריך להיות סופר מאמי

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות05/02/201626 צפיות
    איך נבלה עם מספר נכדים, שהם בני 4, 7, 8, 10? מה יכול להתאים לכולם, לשעשע, להצחיק, להפעיל אותם ולהצחיק את כולנו עד דמעות? הנה רעיון נחמד. תיהנו!

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica