חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מדוע חשוב לעודד את הילדים לקחת חלק במטלות הבית ואיך עושים את זה?

מאת: נאוה סלורהורות11/01/20151101 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אנחנו חיים בתקופה שבה הילד ורצונותיו נמצאים במרכז, ולעיתים, הרצון שלנו כהורים שלילד שלנו יהיה טוב ושהצרכים שלו ייקבלו מענה גורם לנו לשכוח שאנחנו עובדים קשה (הרבה יותר מהילדים שלנו) ושגם לנו מגיעה עזרה. כל הסיבות המצדיקות לרתום את הילדים לעזור במטלות הביתיות, ועוד כמה טיפים שיעזרו לגייס אותם לטובת תחזוקת הבית במאמר שלפניכם.

הורות בעידן שנות האלפיים: מירוץ נגד השעון

המציאות שעימה מתמודדים הורים בעידן שנות האלפיים אינה פשוטה כלל: אנחנו עובדים מבוקר עד ערב, מגדלים בדרך כלל יותר משני ילדים, נדרשים לשלם חשבונות, לקחת משכנתא, להשקיע במשפחה, לתחזק את הבית, ובזמן המועט שנשאר (אם נשאר...) גם להשקיע קצת בעצמינו ולעשות כושר או להתפנק מול הטלוויזיה- נשמע מטורף? אכן מדובר בתנאים שלא פשוט להתנהל בהם.

בחברות המזרח אגב, התא המשפחתי הגרעיני הוא גדול הרבה יותר ויותר "חמולתי", והוא כולל גם את הסבא והסבתא, בני הדודים והדודים, שגרים בסמיכות האחד לשני, ושכל אחד מהם שותף בגידול הילדים. כשההורים יוצאים לעבוד, הסבא והסבתא מטפלים בילדים, וכשהם בעצמם עסוקים, הדודה לוקחת אותם אליה הביתה וכן הלאה. המציאות המערבית היא, שההורים הם הנושאים העיקריים, ובמקרים רבים היחידים,  באחריות לילדיהם, ובהינתן העובדה, שיש להם במקביל עוד אלף ואחת משימות לבצע, אין ספק שמדובר באתגר לא פשוט.

להרגיל את הילדים לעזור בבית= ללמד אותם לעזור לאבא ואמא, לראות אחרים ולפתח אחריות וביטחון עצמי

איך כל זה קשור לשאלה איתה פתחנו את המאמר? טוב ששאלתם. ברגע שהילדים הם שותפים מלאים לתחזוקת הבית, פחות נטל נופל על ההורים (ועל האמהות בפרט, אם לדייק בפרטים). אם אחד הילדים מרוקן את הזבל מידי יום באופן קבוע, הילד השני מטאטא את הבית והשלישי מסדר (בהתאם לגיל הילדים)- לכם יהיו פחות מטלות על הכתפיים, ובזמן שהייתם משקיעים בביצוע המטלות שהילדים עצמם למדו לעשות בעצם, תוכלו להקדיש קצת יותר זמן לעצמיכם. הורה שיש לו זמן לעצמו, מיותר לציין, הוא הורה יותר מאוזן,  פנוי יותר לילדיו, שחש פחות מתוח, פחות מתוסכל ופחות טרוד בצרות היומיום.

סיבה נוספת וחשובה לא פחות לערב את הילדים באופן אקטיבי בביצוע מטלות הבית היא התרומה שתהיה לכך לעצמאות שלהם ולחוש האחריות שהם יפתחו. ילד שמסוגל לבצע משימות ביתיות, ושהוריו גם מפרגנים לו על כך ונותנים לו חיזוקים חיוביים, יחווה חוויות הצלחה גם בתחומים אחרים בחייו, מה שכמובן ישפיע לטובה על הדימוי העצמי שלו. אותו ילד גם יחוש שהוריו סומכים עליו, מה שיעצים עוד יותר את תחושת המסוגלות שלו.

כמו כן, ההשתתפות במטלות הבית מלמדת ילדים לפתח רגישות רבה יותר לצרכים של אחרים, לעזור, לסייע ולגלות איכפתיות, ואף לתרגל "דחיית סיפוקים", שהרי אין ספק שגלישה בפייסבוק וצ'אט עם החברים במחשב נשמעים הרבה יותר מפתים עבור ילד מאשר להדיח כלים. כאשר לילד יש מחוייבויות בבית, הוא לומד שעליו גם "לראות" את האחר, ושעל אף שזה מאוד כיף לעשות באותו רגע את מה שבדיוק מתחשק לנו לעשות, לעיתים עלינו ללמוד להתגמש ולהתאים את עצמינו למציאות בפועל .

כך תהפכו את הילדים לשותפים אמיתיים בתחזוקת הבית

כעת נשאת שאלת מיליון הדולר, איך עושים את זה? איך מעודדים ילד לעזוב את הטלוויזיה כדי להיאבק בשאריות לכלוך שנדבקו לצלחת האוכל? להלן כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל להנחיל בבית "משמעת מטלות":

  1. הסבירו לילדיםבצורה ברורה ובגובה העיניים מדוע אתם חושבים שראוי שהם יקחו חלק במטלות הביתיות.דברו בקצרה, לא בטון הרצאתי ומטיף, אלא בצורה נעימה והגיונית, המותאמת לגילשלהם.
  2. הבהירו להם אתהציפיות שלכם בצורה חד משמעית, כך שהם יוכלו לדעת מתי הם סיימו את המשימה המוטלתעליהם ומה עוד נשאר להם לבצע. "רוני, אמא מבקשת שתעזרי לה בבית"הוא משפט כללי מידי שיקשה על רוני להבין את כוונותיה של אמא. לעומת זאת,המשפט "רוני, אמא מבקשת שתקפלי את כל הכביסה שבסל" זה כבר משפטיותר ברור.
  3. רגשות אשם אינםדרך אפקטיבית לגייס את הילדים לסיוע בבית. משפט כמו: "רועי לא עוזר לאבאואמא בבית, ולא איכפת לו שהם עובדים קשה כל כך כדי שיהיה לו אוכל בצלחת"יצליח לגרום לרועי לשתף אתכם פעולה רק לזמן קצר. אם אתם רוצים להרגיל את רועילערוך את שולחן ארוחת הערב באופן קבוע, יש לרתום אותו לכך על דרך החיוב, כךשאתם משדרים לו שהוא פרטנר של ממש עבורכם, שאתם רואים בו שותף ושאתם מאמיניםבו שהוא יבצע את המטלה כראוי.
  4. הפכו את ביצועמטלות הבית לזמן איכות משפחתי שבו כולם מסדרים ומנקים יחד, לצלילי הדיסקהאהוב על כל המשפחה. בסיום המטלות, פרגנו לעצמיכם ולילדים ארוחת 16:00 מפנקת במהלכהתמשיכו לדבר ולשוחח וליהנות מהחברה האחד של השני.
  5. ככל שתקדימולהנחיל חינוך כזה לילדים, כך יהיה לכם קל יותר לפתח בהם "משמעתמטלות", שתהפוך לחלק בלתי נפרד מהתרבות הביתית. ילד בן שלוש כבר מסוגללהביא לאמא שנמצאת בסלון את הארנק שהיא שכחה בחדר השינה, והוא אף יכול לעזור להכשהיא מבשלת במטבח.
    כך הילד לומד מגיל צעיר שהוא חלק בלתי נפרד מהתא המשפחתי, ושצריכה להיות לותרומה לגרעין הזה.
  6. אם עד כה, אתםנהגתם לעשות את הכל עבור הילדים מבלי לבקש מהם דבר, ואם עד כה לא רתמתם אתהילדים לתחזוקת הבית- כדאי להתחיל את התהליך החינוכי בהדרגה. אל תצפו שעםהחזרה מהקניות בסופר הילדים יסחבו לבד את כל השקיות, רק כי אתם השכלתם להבין,שחשוב שהילדים יעזרו בבית יותר. התחילו מלבקש מהם לסחוב שקית או שתיים, תנולהם חיזוק חיובי בעבור הביצוע, וכך, לאט לאט, תעודדו אותם להיות יותר ויותר פעילים.
 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

נאוה סלור, מייסדת ומנהלת את מרכז אמירים, יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית קוגניטיבית- התנהגותית (CBT), מטפלת בטראומה דרך הגוף, מטפלת בריברסינג (נשימה מודעת).

אני מזמינה אתכם ללחוץ כאן ולקבל בחינם טיפים לשיפור התקשורת עם הילדים ועם בית הספר.

10 סיבות לבחור דווקא באמירים:

  • מגוון השירותים שמרכז אמירים מציע הינו רחב, מקיף ומגוון מאוד, וניתן לטווח גילאים מקסימלי: ילדים, מתבגרים, הורים, סטודנטים ומבוגרים.
  • שעות הפתיחה הגמישות באמירים מאפשרות ללקוחותינו נגישות והגעה בזמנים נוחים.
  • אנו באמירים זמינים וקשובים לבעיה, לדילמה, לדאגה שלכם, גם אם בסופו של הדיאלוג לא תעזרו בנו.
  • אנשי המקצוע מקבלים ליווי, תמיכה והעשרות מקצועיות באופן שוטף כדי לשמור על הרמה המקצועית ולהיות מעודכנים בכל התמורות והחידושים בתחומים המקצועיים בהם אנו עוסקים.
  • מרכז אמירים עובד בגישה אינטגרטיבית, וקיים דיאלוג שוטף בין אנשי המקצוע לצורך היוועצות במטרה לשפר את איכות הסיוע לפונים אלינו.
  • חשוב לנו שתרגישו כי אתם מקבלים תמורה מלאה לתשלום הכספי שלכם, ולפיכך אנו מקפידים לשמור על סטנדרט מקצועי גבוה מאוד.
  • באמירים נהלי עבודה ברורים ומדויקים: קיימת שקיפות מלאה בינינו לבין לקוחותינו באשר ללוחות זמנים, עקרונות ותהליכי העבודה.
  • כל המידע המתקבל באמירים נשמר תוך כיבוד מלא של פרטיותם וסודיותם של הפונים. במקרים בהם יש צורך בקשר עם גורמים בקהילה, הדבר נעשה רק בהסכמה מלאה ובהחלטה משותפת עם הפונים.
  • חשוב לנו מאוד לשמוע את חוות דעתכם ותחושותיכם אודות המענה אותו אתם מקבלים באמירים - כאן תמצאו אוזן קשבת.
  • באמירים אנו עובדים עם כל 'הנשמה' מתוך אנושיות, אכפתיות ומסירות רבה/
  • פרטים ליצירת קשר: מרכז "רננים", ת.ד 11407, מכבים 71908, טלפון: 08-9265086, פקס: 08-9716152 http://mercaz-amirim.co.il/

     
         
       
     

    מאמרים נוספים מאת נאוה סלור

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז19/07/152037 צפיות
    הדיון בעולמו של ילד בעל הפרעת קשב וריכוז לרוב מתמצה בהתייחסות לתפקוד האקדמי שלו בכיתה או להתנהגות שלו בבית, תוך התעלמות מוחלטת ממה שעובר על נבכי נפשו. בתור הורים, כדי להבין לעומק מה עובר על ילד שיש לו הפרעת קשב וריכוז, עלינו להתמקד לא פחות מכך בעולמו הרגשי.

    מאת: נאוה סלורהורות14/06/151407 צפיות
    תקופת הבגרויות בפתח, והילדים שלנו זקוקים לנו עכשיו יותר מתמיד. כאשר מפלס הלחץ עולה, החששות מחוסר הצלחה גוברים ולוח הזמנים הופך עמוס מאי פעם, ניטיב אנחנו ההורים לעשות אם נספק לילדינו את סוג התמיכה שלה הם זקוקים. איך עושים את זה? במיוחד בשבילכם, הורים יקרים, גיבשנו רשימה של 3 טיפוסים של תלמידים, המגיבים בצורה שונה לתקופת הבגרויות, עם תיאור של אופן התמיכה, שלדעתנו המקצועית, הוא הראוי ביותר.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז04/06/151811 צפיות
    אחת הדילמות המרכזיות עימן מתמודדים הורים לילדים עם הפרעות קשב היא האם לדבר עם הילד על הבעייה או לא, ואם כן, איך בדיוק לעשות את זה. אולי אם לא נזכיר לו שהוא סובל מהפרעות קשב, הבעיה תהפוך מינורית, והוא לא יתפוס את עצמו כ"בעל הפרעה"? ומצד שני, שיחה כזו עם הילד דווקא יכולה לעזור לו להתמודד טוב יותר עם הקשיים? מה עושים? המומחים של מרכז אמירים עם כמה עצות להורים המבולבלים.

    מאת: נאוה סלורהפרעות קשב וריכוז05/05/151929 צפיות
    בשנים האחרונות הולכים ומתרבים המקטרגים על הריטלין. בעידן ניו אייג'י, שבו המודעות לחסרונותיהן של התרופות הכימיות נמצאת בשיאה, הורים רבים נרתעים מהמחשבה לטפל בילדיהם הסובלים מבעיות קשב וריכוז באמצעות ריטלין. היות שהריטלין נתפס בציבור כפתרון המרכזי והיחיד להפרעות קשב וריכוז, הורים שהם מתנגדי ריטלין נמנעים מלהעניק לילדיהם טיפול הולם, ולעיתים אף מסרבים לשלוח אותם לאבחון, ובלבד שהילד לא יצטרך לקחת את התרופה. כדי לסבר את האוזן ולטובת הילדים, חשוב לנו לספר לכם, שיש פתרונות נוספים, שאינם כרוכים בנטילת ריטלין:

    מאת: נאוה סלורהורות19/03/151211 צפיות
    ביטחון עצמי והערכה עצמית בקרב ילדים הוא נושא מדובר מאוד, והעיסוק בו מצד אנשי מקצוע בתחום החינוך והטיפול הוא רב. להתייחס לילד באופן אישי, לפי יכולתו ובהתאם לצרכיו, לעודד את הילד לטפח את הצדדים החזקים שלו, לפרגן לו על הצלחותיו, לתת לו להיות עצמאי ולאפשר לו להרגיש מועיל- ההורה הממוצע יודע לצטט, אולי אפילו מתוך שינה, את הפעולות הדרושות כדי לתרום לביטחון העצמי של הילד שלו. אנחנו רוצים ברשותכם, הפעם, "לתקוף" את הנושא מנקודת מבט קצת אחרת, בתקווה לעורר מחשבה ולתת השראה.

    מאת: נאוה סלורהורות02/03/151130 צפיות
    כהורים, אנחנו יודעים שלא טוב שהילד ישמור בבטן, וברור לנו מדוע חשוב שהוא ידבר איתנו. לכן, מאז שהיה זאטוט, הסברנו לו מדוע ראוי שישתף אותנו במה שמטריד אותו, שאלנו אותו איך היה בגן ופתחנו צוהר שיאפשר לו לספר ולהיפתח. אבל למרות זאת, משום מה, כאשר אנחנו מרגישים שעובר עליו משהו, אנחנו לא מצליחים "להגיע" אליו ולגעת בו. סיפורם של דפנה וברק (השמות בדויים), שהגיעו להדרכת הורים בנושא, עשוי לשפוך אור על מה שקרה בדרך, שיצר פער בין מה שהתכוונתם ליצור בבית, לבין מה שקורה בפועל.

    מאת: נאוה סלורגני ילדים16/02/152744 צפיות
    מעברים ושינויים הם תהליכים לא קלים, לא לנו המבוגרים ובטח שלא לילדים שלנו. אם אתם חוששים לקראת עלייתו של הילד לכיתה א', אם יש לך התכווצויות בבטן כשאת רק מדמיינת אותו נדרש לקרוא, ואם אתה לא לגמרי משוכנע שהוא מוכן לחוויה שכזו- יש לכם עוד מספיק זמן (כחצי שנה זה בהחלט מספיק...) עד שנת הלימודים הבאה, כדי להכין אותו כראוי לקראת הצפוי לו. לפניכם כמה דרכים שיעזרו לכם לעזור לילד להיות מוכן ובשל יותר.

    מאמרים נוספים בנושא הורות

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות11/04/213984 צפיות
    החל מגיל שלוש, ילד יכול להיכנס למטבח לא רק כדי לאכול, אלא גם כדי להתחיל ללמוד להכין את האוכל.

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות16/12/204569 צפיות
    מרבים לדבר עלינו כעל "Start up nation”. כמובן שכולנו היינו רוצים שנכדינו יצליחו להשתלב ולהתקדם בלימודים.אחד התנאים החשובים זה להצליח במדעים. אבל אם אחד הנכדים לא בדיוק מצטיין במדעים,הדבר היחיד שאנחנו יכולים לעשות בשיחותינו עם הנכדים זה לנסות לעורר בהם סקרנות. כידוע, הסקרנות היא תנאי ראשון לחיפוש האמת – וזאת תחילת הדרך למדע.

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/10/204613 צפיות
    הקורונה מרחיקה אותנו פיזית מהנכדים, אבל בואו ננסה לשמור לפחות על הקרבה הנפשית בעזרת רעיון נחמד וקל.

    מאת: כרמי אומרוהורות07/09/201450 צפיות
    ילדים זה שמחה - אני משננת לעצמי את המוטו בכל מלחמה איתם מחדש

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות22/07/201439 צפיות
    סבים וסבתות, נצלו את הזמן הפנוי ובנו יחד עם הנכדים אילן יוחסין. זה ישעשע אותם וזה יוסיף לקשר הבין דורי.

    מאת: כרמי אומרוהורות03/06/201483 צפיות
    אחד הדברים החשובים שלמדתי זה שלפעמים צריך לשחרר ולא תמיד צריך להיות סופר מאמי

    מאת: קורה שורץ- "מעניין את הסבתא"הורות05/02/201618 צפיות
    איך נבלה עם מספר נכדים, שהם בני 4, 7, 8, 10? מה יכול להתאים לכולם, לשעשע, להצחיק, להפעיל אותם ולהצחיק את כולנו עד דמעות? הנה רעיון נחמד. תיהנו!

     
     
     

    כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
    השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

    christian louboutin replica