חפש מאמרים:
שלום אורח
09.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

הומוס (רקבובית) ושימושיו בתחומים שונים

מאת: אלכס בפיטסקיגינון15/03/2015923 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

מקור המילה הומוס (בעברית- רקבובית) הוא במילה הלטינית שמשמעה קרקע, אדמה.המילה הומוס הוטבעה בערך בשנים 1790-1800.

במדעי הקרקע, המילה הומוס מתייחסת לכל  סוג של חומר אורגני שהגיע לנקודת יציבות, ממנה לא יתפרק יותר, ושיכול, במידה והתנאים לא ישתנו, להישאר במצב זה באופן קבוע וללא שינוי למשך מאות ואף אלפישנים.

בחקלאות, המילה הומוס משמשת גם לתיאור של קומפוסט בשל, או קומפוסט טבעי שמופק ממקור ספונטאני (כמו יער), ומשמש להעשרת האדמה וטיפול בה. לעיתים המילה הומוס משמשת גם לתיאור שכבת הקרקע העליונה המכילה חומר אורגני.

למרות הגדרותיו השונות של ההומוס ומעלותיו הידועות (שיפורטו בהמשך המאמר), קיים קושי להגדיר מהו הומוס במושגים מדויקים. זהו חומר מאוד מורכב שטבעו עדיין לא מובן לחלוטין. תהליך הפיכתו של חומר אורגני להומוס נקרא הומיפיקציה. תהליך זה יכול להתרחש באופן טבעי בקרקע או במהלך יצירת קומפוסט על ידי בני אדם.

ניתן להבדיל בין הומוס ובין חומר אוגני אחר במספר דרכים. הראשונה היא המראה. חומר אורגני שאינו הומוס הינו גס, וניתן לראות עליו שאריות גסות של צמחים. הומוס לעומת זאת נראה אחיד ובעל מבנה אמורפי (כלומר ללא מבנה, צורה או מאפיינים מוגדרים). זהו חומר כהה, ספוגי ובעל מרקם ג'לטיני. בהסתכלות תחת מיקרוסקופ ניתן לראות בתוכו באופן ברור שאריות של צמחים, בעלי חיים ומיקרובים שעברו פירוק מכני (אבל לא כימי).

כיום, הומוס נכלל בקבוצה של חומרי קרקע אורגניים. הומוס מתואר לעיתים קרובות כמקור החיים של האדמה. הסיבה לכך היא מעלותיו הרבות והשפעתו על הקרקע. חשיבותו העיקרית של הומוס יציב היא ככל הנראה שיפור פוריות הקרקע- הן בפן הפיזיקאלי והן בפן הכימי. מעלה משמעותית נוספת שלו היא הגנה מפני מחלות (דיכוי מחלות באותה הקרקע), ויש שאף טוענים שזו מעלתו העיקרית של ההומוס. יתרונות נוספים של ההומוס הוא שימור לחות הקרקע על ידי הגברת אווריריותה, ועידוד יצירת מבנה קרקע טוב. לאור סגולותיו הרבות,

ההומוס משמש כתוסף להעשרת אדמה בעלת איכות חומר אורגני ירודה, שפוריותה נמוכה והיא בעלת מבנה או הרכב חסר. יש לו שימוש חשוב בחקלאות, אך ניתן להשתמש בו גם להעשרת אדמה בעציצים- בחממה או בחוץ, לגידול דשא, בערוגות גן ולתערובות שתילה של ירקות או פרחים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

Vermix - הומוס תולעים אדומות

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אלכס בפיטסקי

מאת: אלכס בפיטסקיעיצוב גינות10/03/151630 צפיות
כל מה שרצית לדעת על הומוס שעשוי מתולעים אדומות. הדשן הטוב ביותר עבור הגינה שלך!

מאמרים נוספים בנושא גינון

מאת: קרוסלה הריון ולידהגינון19/03/191981 צפיות
מחסן בגינה תמיד היה ותמיד יהיה שימושי מבחינתנו. העיצובים משתדרגים, החומרים מהם אפשר לבנות מחסנים משתדרגים והיעילות של החומרים הולכת ומשתפרת עם הזמן. מה שבטוח – אתם צריכים מחסן בגינה שלכם. משפחות רבות אף משתמשות ביותר ממחסן אחד. במאמר זה נציג לכם לעומק את מחסן העץ ומדוע כדאי לכם לרכוש אחד כזה לפחות לגינה שלכם.

מאת: דוד כהןגינון30/01/191783 צפיות
איך רוכשים ריהוט גן יד 2 בצורה נבונה והאם זה באמת משתלם כלכלית?

מאת: דניאל מלמדגינון17/09/182259 צפיות
לאורך עשורים שלמים שלטו כלי הגינון מונעי הבנזין בשוק הגינון, ומצב זה לא השתנה כמעט גם היום.

מאת: דודישגינון13/06/1811268 צפיות
בשלב כלשהו במהלך השנים האחרונות החל להתפתח ולהשתכלל קונספט חדש של גידול צמחים, והמשתלות המסורתיות שכולנו מכירים הושפעו מן הקונספט הזה והחלו אט אט לקבל תפנית מעניינת.

מאת: רוני הכהןגינון02/05/181682 צפיות
אחד מן הכלים אשר מסייעים בצורה מאוד טובה הוא מקדח אדמה אשר מיועד גם לעבודה בתאי שטח לא קלים, והופך את העבודה על פיסת אדמה למשהו הרבה יותר יעיל ומהיר ככל האפשר.

מאת: דודישגינון14/03/183846 צפיות
אם אתם חקלאים הידרופוניים בוודאי כבר הבנתם את כל היתרונות שטמונים בשיטה ההידרופונית וכיצד היא עדיפה על שיטת הגידול המסורתית ב

מאת: דודישגינון16/08/174204 צפיות
אז התחלתם לגדל קנאביס במערכת הידרופונית ביתית. שתלתם, השקתם, הזנתם טיפחתם, חיכיתם וחיכיתם...וכאשר הגיע זמן הקציר – גיליתם שהקנאביס שגידלתם לא עונה על הציפיות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica