חפש מאמרים:
שלום אורח
20.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

בית הדין הרבני - לא לדתיים בלבד

מאת: שירה אלהדיני משפחה27/12/20161264 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אש ותמרות עשן זעקות השופר מאיימות להחריש את השומעים. העיניים נשואות מעלה על עבר פיסגת ההר העשן. משה יורד ובידיו אוחז לוחות אבנים - חוקי המפתח לחיי דת יהודיים.

בתחתית ההר ממתינים אלפי אנשים. בעוד דקות מספר יקבע משה בעבורם את כללי התנהגות חדשים ימיר את הרגלי העבדות בעקרונות חברתיים וישנה את הלך המחשבה של הנוודים הנבערים.

קולו של משה רועם. בני ישראל נחרדים למשמע הקולות ומקשיבים דרוכים לדברים. התובנה מחלחלת במורד ההר - יש חוקים עכשיו אפשר לעבור עליהם.

בית הדין הרבני - אויב או אוהב

בית הדין הרבני הוא חלק ממערכת המשפט בישראל ופועל מכוח משפט עברי, שהעניק לו את הסמכות לדון בענייני נישואין וגירושין, סמכויות מוגבלות במידת מה בדיני אישות, גיור ועד שנת 2006 אף היה בעל סמכות משפטית גם בנושאי ממונות.

בית הדין הרבני לא זו בלבד שהוא שואב את סמכותו מכוח משפט עברי, אלא הוא אף פוסק על פי דיני משפט עברי וההלכה היהודית.

בנוסף בית הדין הרבני הוא בעל סמכות משפטית בנושאי משפחה, לרוב על פי דיני משפט עברי למרות שבשנים האחרונות מבחינים במגמה עולה של התדיינות בנושאים אלה בבית הדין לענייני משפחה.

למרות הנטיה לייחס את הקמתו של בית הדין הרבני לדיני משפט עברי. בית הדין הרבני הוא ירושה של השלטון העות'מאני שפעל בישראל, ואיפשר אוטונומיה משפטית לבני דתות שונות. לצד בית הדין הרבני מבחינים גם בבית דין השארעי הדן על פי ההלכה המוסלמית.

בית הדין הרבני מורכב לרוב משלושה דיינים היושבים בכס המשפט.

בשנים האחרונות גברה מגמת החילון בישראל ובדומה למדינות אחרות בעולם היא גורמת לירידה בחשיבות הניתנת למסורות דתיות ודאי הלכתיות.

תינוקות צעירים נימולים בחדרי ניתוח, ללא כל קשר דווקא לזהות היהודית שלהם אלא מתוך רצון שלא ליצור שונות בינם לבין שאר האוכלוסיה.

מפעלי גיור אלטרנטיביים, כגון הגיור האורתודוכסי. מציעים את שירותיהם לכל אדם הרוצה בכך ואינו מעוניין לעבור את מסכת הגיור שקובע בית הדין הרבני.

בלי אלימות בבקשה

דיני משפט עברי מבססים את מעמדה של תורת ישראל וההלכה היהודית בסמוך לכללי החוק החילוני. משפט עברי אין משמעותו יצירת מדינת הלכה, אלא הוא מבטא את הקשר הייחודי שיש לעם היהודי עם עברו.

אך מנגד בית הדין הרבני ודיני משפט עברי גורמים בהתנהגותם למיאוס ודחיה הבאים לידי ביטוי בדחיקת מעמדם אל שולי החוק.

זוגות המבקשים להינשא הם דוגמא נאמנה לחוסר הגמישות שמפגין בית הדין הרבני. נשים צעירות שגדלו בחברה חילונית, מחויבות עבור החותמת שתאשר להן להינשא כדת משה וישראל, לעבור שיעורים שאינם עולים בקנה אחד עם אורח חייהם, והדרישה הזו בדומה לדרישות נוספות מביאה אותן לוותר על נישואין כדת משה וישראל.

בית הדין הרבני מחמיץ את המטרה שלשמה הוקם. דיני משפט עברי אינם תובעים חוסר גמישות.

כולנו צאצאי העם שעמד למרגלות הר סיני. ואין בנו אדם בעל זהות יהודית גדולה מהאחר.

נישואין על פי ההלכה, מילה וגיור, הם מאבני היסוד של האומה שעמדה בהר סיני, ופגיעה בהם משמעה אובדן הזהות היהודית, ולכן אין לוותר עליהם. מנגד חייב בית הדין הרבני להתוות לו דרך שתעלה בקנה אחד עם הזהות הישראלית.

חינוך לערכי דת ומסורת אינו נעשה מתוך כפיה. ההפך הוא הנכון. דרכי נועם, אהבת ישראל וסובלנות הם המפתח להצלחה. הם המרפא לקרע הגדול שבין הזהות הישראלית, לדת היהודית.

* אל תוותר על הזכויות שלך! פנה לפורום משפטי: פורום דיני משפחה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שירה אלה.

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת שירה אלה

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי20/12/161088 צפיות
חוק הוצאה לפועל והתקנות השונות על פיו מאפשרים מגוון של הליכים אשר עומדים לצד הזוכה. כל אחד מההליכים נקבע על פי הנסיבות, על פי מצבו של החייב ועל פי הדרישות של הזוכה... קרא עוד

מאת: שירה אלהדיני עבודה20/12/161709 צפיות
במסגרת עבודתו, זכאי העובד לזכויות שונות, כגון חופשה שנתית, דמי הבראה, גמול שעות נוספות ועוד.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית14/12/161704 צפיות
הדרך הנכונה להגיש תביעה ולדרוש פיצוי כספי בגין רשלנות רפואית בלידה היא לפנות למשרד עורכי דין עם ניסיון מעשי בטיפול בתביעות הקשורות לרשלנות רפואית בלידה... קרא עוד

מאת: שירה אלהפלילי27/07/161895 צפיות
אדם בן 39, ללא עבר פלילי, מכר לחבריו סם מסוג חשיש בכמה הזדמנויות שונות. בית המשפט, בצעד חריג ביותר, החליט שלא להרשיע אותו, והסתפק בלשלוח אותו לבצע שירות לציבור.

מאת: שירה אלהרשלנות רפואית07/10/152771 צפיות
לא מעט מקרים של רשלנות רפואית חמורה הסתיימו במוות של המטופל. מיהו התובע בתביעת רשלנות רפואית במקרה כזה? על אילו נזקים ניתן לתבוע פיצויים? על כך במאמר שלפניכם.

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי12/03/151360 צפיות
אישור אפוסטיל יכול לשמש עדות לאמיתותם של מסמכים ואמיתות חתימת הנוטריון כאשר הם מוצגים בפני מדינות זרות. אילו מדינות רשאיות להשתמש באישורי אפוסטיל?

מאת: שירה אלהחוק ומשפט - כללי02/03/141663 צפיות
מחפש נוטריון? זה פשוט וקל! להלן המדריך לאיתור נוטריונים בישראל. תוכלו לחפש נוטריון במאגרים שונים באינטרנט, או לקבל המלצה מעורכי דין, מכרים, בני משפחה וכיו"ב.

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211498 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211293 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201608 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/182006 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181573 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181673 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171791 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica