חפש מאמרים:
שלום אורח
09.04.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מושגים ביהדות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים15/09/2019111 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

אופקים תורניים רחבים

"מושגים ביהדות" הוא שמו של הנושא אותו מבקשים אנחנו להעלות על שולחן השבת

המשפחתי. נשוחח על שבתות מיוחדות  "שבת שובה", "שבת שירה", "שבת הגדול", "שבת

מברכין","שבת נחמו", ועוד.

נזכיר ונסביר את סוגי העירובים השונים: "עירוב תחומין", "עירוב חצרות", "שיתוף מבואות",

"עירוב תבשילין".

מה הם "שבעת המינים" ומה הם "חמשת מיני דגן",  מה הם "שבעת המשקין", מה הם "שלושת

ימי הגבלה", מהם "אסרו חג", "פורים קטן" ו"פסח שני".

נסביר מושגים הלכתיים כגון "תופח על מנת להתפיח", "קדירה בת יומא", "נותן טעם לפגם" ו"כלי

שמלאכתו לאיסור לצורך גופו ומקומו".

מושגים בהיסטוריה יהודית - מי הן "קהילות שו"ם" ומהו "פורים סראגוסה"? מהו "גירוש ספרד" ומי

היו "ארבעת השליחים-השבויים" שהעבירו את מרכז התורה לצפון אפריקה, ספרד ומצרים?

במקום לשוחח בדברי הבל ורוח, בשיחות סרק שאין בהן תועלת, ניצור עניין בדברים של טעם ואף

ערך.

אופקים תורניים רחבים

"שאו מרום עיניכם וראו מי ברא אלה".

בעת בה מביט האדם סביבו ומתבונן באופן מקיף, רואה הוא את הבריאה בראיה רחבת אופקים:

צבא השמים על גרמיהם, היבשות וכל אשר בהן, נחלים ואגמים, ימים ואוקיינוסים. מתבונן הוא

בהתפעמות במתרחש בעולמם של הדומם, הצומח, החי והמדבר. הוא חוזה בחוקי טבע מופלאים

וחש את עצמו כבריה קטנטונת ואפסית מול כוח עליון המהוה ומנהיג כל אלה.

לעיתים מצוי אדם במעין משבצת קטנטונת, ומחשבתו לכודה שם. עסוק הוא בעולמו הזעיר

ובחשבונותיו האישיים, ואין הוא יכול לראות דבר מעבר לכך. ממילא, כל השקפתו שטחית ולוקה

בחסר. החשבונות הקטנוניים, הרכילויות הקטנות ועולם האינטרסים והתככים ממלאים את עולמו

עד בלי הותר מקום למשהו ערכי ונעלה.

כמו כן ובדומה לזה, ככל שהאופקים התורניים רחבים יותר, כן מעמיקה האמונה, וממילא מתבססת

לה היציבות הרוחנית.

כאשר אדם לומד ומתוודע למושגים נרחבים ביהדות, הוא מבין שהדברים אינם כה פשוטים כפי

שנדמה בהסתכלות שטחית.

סיפר אדם שהתקרב לקיום מצוות: "בעת היותי רחוק מיהדותי, נבצר ממני להבין מדוע נמנעים

מלהזיז ולטלטל חפצים שונים בשבת. מששאלתי על כך השיבו לי כי קיים 'איסור מוקצה' וזה בגדר

'חילול שבת', אך התשובה לא הניחה את דעתי. בסך הכל אני מסיט מעט את החפץ ממקומו, וכי

מה חילול שבת יש בכך?! הדבר נראה לי כדקדוק מוגזם של אנשים שקנאותם סחפה אותם

לקיצוניות מוגזמת.

ברם מאוחר יותר, כאשר ראיתי את מסכת שבת עבת הכרס, על קנ"ז דפיה, סוגיותיה, מפרשיה

הראשונים והאחרונים ואת ה'טור' ו'שולחן ערוך' ומפרשיהם הבאים אחריהם, המבררים כל פרט,

שוחקים וטוחנים 'הדק היטב, היטב הדק', חשתי את עצמי זעיר, כחיידק הניצב מול יצירת ענק

'ונהי בעינינו כחגבים' וקיימתי "והדרת פני 'זקן'" (קנ"ז הדפים). רק אז הבנתי ותפסתי כמה

מצומצם הייתי, נעול בתוך המשבצת הקטנטונת שלי, ולא ראיתי כלל את כל המרחב הענק

והמופלא הזה.

כעת, כאשר אני מביט על חפץ שהוא בגדר 'מוקצה', אני מסתכל בעיניים אחרות לחלוטין, ומתייחס

לאיסור בחרדת קודש".

העיקר הוא לשמור על אווירה נעימה, ולהנחיל לילדים את הערכים החשובים בהארת פנים. כך

יאהבו ויפנימו את ערכי היהדות, ולא ימירום, חלילה, בבורות נשברים.

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסות זוהר מתוק מדבש

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19575 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19563 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/19559 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19608 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/19553 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/193503 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/19541 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19854 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19849 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19822 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19846 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19842 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19869 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19836 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica