חפש מאמרים:
שלום אורח
01.04.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שיחת חולין של תלמידי חכמים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים15/09/2019100 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

שיחת חולין של תלמידי חכמים 

מדוע שיחת חולין של ילדים נחשבת לתוכן קדוש ורוחני, ולמה חשוב כל כך (עד כדי פיקוח נפש!) להקשיב לילדים?

כשהילד פותח ופורש לפנינו את עולמו הפרטי, מספר לנו על האירועים המתרחשים בתלמוד תורה, על המשחקים שנערכו השבוע, מי נגד מי ואיזה תפקיד היה לכל אחד במשחק, כיצד התנהל המשחק ומי ניצח לבסוף, גם דברים אלו אינם עומדים בהכרח בסתירה לשולחן השבת.

אמרו חז"ל "ועליהו לא יבול - זו שיחת חולין של תלמידי חכמים הצריכה לימוד" (ע"ז י"ט).

עלינו לדעת כי קיים סוג של שיחה המכונה "שיחת חולין של תלמידי חכמים", מעין "חולין על טהרת הקודש".

בכל עולם קיימים פרטים רבים מהם בנוי אותו עולם, חלקם עיקריים ומרכזיים וחלקם מקיפים, סובבים וטפלים, אך גם הם חלק אינטגראלי ובלתי נפרד ממהותו של אותו עולם ולא ניתן להתעלם מהם.

עולמם הרוחני של הילדים מוקף בחוויות נלוות. הן מהוות חלק ממנו ועליהן הוא מושתת. כאשר הילדים מספרים על הטיול שנערך להם, על האוסף שברשותם ועל חוויות נוספות, זהו חלק מעולמם הרוחני, ודיבורים אלו -דברי קודש המה.

לעיתים, כלל לא ניתן לקשרם ולמושכם אל השולחן, כי אם על ידי שיחות מגוון זה. כלל זה מוכר וידוע למורים ולמלמדים וותיקים בעלי ניסיון - כאשר מבקשים לחבר את התלמידים אל הנלמד בשיעור, ניתן לעשות זאת לעיתים דווקא על ידי שיחות, סיפורים ומבצעים של דברי חולין.

הכלל הקובע והמכריע בדברים אלה הוא הכוונה הפנימית שלנו. אם הכוונה בשיחת החולין היא לשם תועלת שבקדושה, הרי שמשיחה זו תצמח קדושה, ואם הכוונה רק לפטפוט גרידא - גם התוצאה תיראה כך. (מובא בספרים שהיו צדיקים שכך הייתה דרכם, כאשר רצו לקרב אדם והבינו שהדרך היחידה לקרבו היא לשוח עמו בדברי חול הקשורים לעולמו ובענייני עסקיו, נהגו כך ועל ידי כן קישרום אל  עניני קודש ותורה.

אמנם שיתו לב והציבו גבול שלא תיווצר חריגה, לא להגזים בדברי החול יתר מכפי המידה, שאז באמת יהפוך השולחן לשולחן של חולין ו"כל שולחן שלא אמרו עליו דברי תורה, כאילו אכלו וכו'" אבות).

להקשיב לילד – עניין של פיקוח נפש

בשעה בה הילד פוצה פיו ומתחיל לספר את אשר ארע עמו ועם חבריו בני כיתתו, וכדרכם של ילדים עושה זאת באריכות יתר, אין להגיב בקוצר רוח ולמהר לחסום את פיו ולעצור בעדו. חשוב לשמוע ולהקשיב לדבריו.

כאשר מאזינים למה שהילד מספר, ניתן להבין וללמוד מתוך דבריו דברים רבים וחשובים.

ניתן להבין מה מצבו הלימודי, ואת המתרחש בחברה סביבו.

כך נוכל לזהות קושי, או דבר הטעון שיפור או דורש טיפול.

לעיתים, כאשר מונעים ממנו להתבטא, יכולים הדברים להגיע עד כדי פיקוח נפש ממש, משום שחזון שאינו נפרץ הוא, שהילד זקוק לאוזן קשבת, מולה יוכל להביע ולבטא את מצוקותיו. לעיתים עשויות אלו להיות מצוקות קשות ביותר. כאשר נאזין לילד בזמן הנכון נוכל לפתור בעיה ולמנוע אסון, חלילה.

דרכם של ילדים, שהם מכניסים את הדברים בהבלעה בין השיטין, ויש להיות ערניים ולשים לב היטב לדברים שהם מספרים. מצוי גם שהילד עצמו אינו מבין שהסיפור שבפיו הוא בעצם משהו חריג או מהווה בעיה וסיכון.

הבה ואציג לפניכם, הקוראים, דוגמא חיה, אשר הגיעה לאוזנינו, מכלי ראשון, מפיהם של בעלי המעשה עצמם.

וזה המעשה אשר בפיהם: באחד מן הימים, בשעת צהריים, חזרה הביתה אביגיל בתם בת החמש, לאחר סיום הלימודים בגן החובה בו היא לומדת.

באותה שעה היתה אמה מצויה בין תנור לכיריים, עסוקה בהכנת ארוחת צהריים "וטבוח טבח והכן כי איתי יאכלו האנשים בצהריים".

לאחר ברכת שלום, פתחה הקטנה פיה בחכמה: "אמא, היום התנהגתי יפה בגן!".

"נהדר!" אמרה האם, "אני ממש שמחה לשמוע שהתנהגת יפה".

"כן", צהלה אביגיל, "התנהגתי יפה היום ויצאתי בהפסקה לשחק בחצר".

נשמע לנו קצת מוזר וטעון הבהרה, הלא כן?...

התמזל מזלה של אביגיל, והדברים הגיעו לאוזנה ולתשומת ליבה של האם, הטרודה תדיר בשיחות טלפון נחוצות ואיננה ממש מאזינה ל"שיחת הילדים", שהם מהדברים המנויים במסכת אבות כדברים ה"מוציאים את האדם מן העולם".

לשם שינוי, בהזדמנות זו, היו אוזניה כרויות לדברי הבת ומחשבתה מרוכזת הייתה במקצת בנאמר, אשר על כן אף היא הבחינה כי משהו אינו מחוור במקצת...

- "רגע", אמרה האם, "היום התנהגת יפה ויצאת להפסקה, "מכלל הן אתה שומע לאו", זאת אומרת שאתמול לא התנהגת יפה ולא יצאת להפסקה... נכון?".

-"נכון, אמא, אבל היום התנהגתי יפה ויצאתי להפסקה. שולמית הוציאה אותי להפסקה", ענתה הקטנטונת, כשהיא אינה מבינה מדוע אין אמה שותפה לשמחתה.

-"מי זו שולמית?", שאלה האם, "כלל לא זכור לי שהגננת שלך שמה שולמית".

-"רגע, האם זו הסייעת?!".

-"לא!" עונה הקטנה, תוך שסבלנותה הולכת ואוזלת והיא אינה מבינה לשם מה החקירה הזו.

-"האם זו גננת מחליפה?!".

-"לא!".

-"רגע, אז מי זו שולמית?!" נזעקת האם.

-"טבחית?!".

-"לא!".

-"עובדת ניקיון?!".

-"לא!".

-"אז מי זו שולמית?!".

"ושאינו יודע לשאול, את פתח לו". לאחר ש"פתחו" לה, פצתה אביגיל סוף סוף את פיה והסבירה: שולמית זו היא בת כיתתה של אביגיל, אחת מהקבוצה שנטלה תחת חסותה ופיקודה ארבע בנות, והיא "מחנכת" אותן, מעניקה להן פרסים ומחלקת עונשים לפי ראות עיניה. כמה ימים ריצתה אביגיל את העונש שנגזר עליה על ידי שולמית, "לא לצאת להפסקה", אבל היום התנהגה יפה והעונש הוסר...

היא ביקשה רק לשמח את אמה בבשורה ש"היום התנהגתי יפה", אך למה סיבכה אמא את העניין עם כל כך הרבה שאלות? ובכלל, מדוע אמא עדיין לא נראית שמחה. רגע, האם רק נדמה לה שמעיניה של אמא זולגות דמעות?

כל זאת ממש מתחת לאפן של הגננת, הסייעת, המפקחת ועוד. גם אמא לא הייתה יודעת על כך לעולם, אלמלי הייתה האם קשובה באותה שעה בה סיפרה הקטנה על "הבשורות הטובות מהגן" ומשהו בדבריה נשמע קצת חשוד.

עכשיו תבינו מדוע כה חשוב להקשיב לדברי הילד עד תומם.

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותתיקים לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19543 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19531 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/19528 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19575 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/19521 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/193401 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/19508 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19821 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19816 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19789 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19812 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19809 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19837 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19803 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica