חפש מאמרים:
שלום אורח
08.08.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תגיד משהו משל עצמך

מאת: בתיה כץחינוך ילדים16/09/2019147 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תגיד משהו משל עצמך

אל תניחו למוח לשקוע בעצלות שטבענו הגופני נמשך אליה. הרגילו את ילדיכם לחדש

ולומר משהו משלהם

בנעורי, בהיותי בגיל חמש עשרה שנים, בעת לימודי בישיבה, מנהג נהוג היה בשבתות, שבכל

סעודה מתייצב הכן על עמדו אחד הבחורים ונושא דברי תורה לפני כל תלמידי הישיבה.

"ובהגיע תור", כאשר הגיע תורי, הקדימו ובישרו לי "בכדי שיעשו", מבעוד מועד, כי עלי להכין ולומר

דבר תורה בפני כולם.

כפי המצופה, התרגשתי עד מאד, יגעתי הרבה, עיינתי ובינותי בספרים. ואכן, "יגעת ומצאת

תאמין", בסיומה של טרחה זו, הכנתי פירוש נאה שמצאתי באחד הספרים המפורסמים.

משהגיע הזמן הוזמנתי אחר כבוד להתייצב במקום מרכזי, קבל עם ועדה, לפני כל תלמידי הישיבה,

שם נשאתי את דברי ואמרתי את הפירוש שהכינותי. כשסיימתי, התיישבתי במקומי וכולם אמרו לי

"יישר כוח" ואף לחצו את ידי בעוז, על מנת לאשר את דבריהם.

"כולם" אמרתי. כמעט כולם, למעט אחד. אחד השקול כנגד כולם.

אחר הצהריים, בשעת הסדר, ניגש אלי המשגיח שליט"א ואמר לי כהאי לישנא, בזו הלשון:

"התאכזבתי ממך מאד, דוד, זה כל מה שיכלת להגיד?!".

הופתעתי עד לשד עצמותי (שרעדו גם בלאו הכי מההתרגשות הקודמת שטרם פגה). לא הבנתי,

מה פגם מצא המשגיח בדברי?!

אזרתי עוז ושאלתי: "מה לא היה בסדר?".

ענה ואמר לי המשגיח שליט"א תשובה שלא אשכחנה לנצח: "ציפיתי ממך ליותר... סתם לצטט

משהו שראית בספר...?! צריך לומר משהו משלך. יש לפתח את הכתוב, להרחיבו ולקשרו למקומות

ולעניינים נוספים, להוסיף ולהעמיק בו, ולא להסתפק בציטוט גרידא. כך תתפתח אצלך מחשבה

ויצירה בתורה, מעין 'פרו ורבו' בתורה".

מני אז, בכל פעם בה נדרשתי לומר משהו, מנסה אני וחש חובה להעמיק, לחדש ולעיין. זאת כיוון

שדמותו של המשגיח ניצבת מולי ואני חושש ממנו...

הרגילו את ילדיכם לחדש ולומר משהו משלהם!

מוחו של האדם בו חננו הבורא, הינו כמעיין הנובע. אך תשאב ממנו, ינבעו עוד ועוד מים חיים,

"חיים הם למוצאיהם"; אך אם תניחנו במנוחה, יתנוון חלילה, ומים העומדים על מקומם ואינם

זורמים מתעפשים עד מהרה.

אל תניחו למוח לשקוע בעצלות שטבענו הגופני נמשך אליה, לחשוב מחשבות רדודות ושטחיות

ולא להתאמץ יתר על המידה. הפעילו את הכלי בעל היכולת הנפלאה והאין סופית שקבלתם

מהבורא, ו"שאבתם מים בששון ממעייני הישועה".

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותכתיבת ספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19964 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/19956 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/19924 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/191012 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/19957 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/197261 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/19917 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191234 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191218 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191184 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/191215 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191214 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191234 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/191214 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica