חפש מאמרים:
שלום אורח
12.12.2019
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

תנו לילדים לעזור בהכנות לשבת

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/201956 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

תנו לילדים לעזור בהכנות לשבת

מה כבר יכול ילד קטן לעזור בהכנות לשבת? ומה מרגיש ילד שחי בעולמם של מבוגרים?

בגובה העיניים

כשחושבים על שיתוף בני הבית בהכנות לשבת, לעיתים מזלזלים בעזרת הקטנים. וכי איזו תועלת

כבר נוכל להפיק מהם? עד כמה מסוגל ילד קטן לסייע?

אין הדבר כן. אפילו ילד קטון יכול להגיש עזרה שיש בה ממש. ניקח לדוגמא מציאות בה מגלה

אמא, באמצע תהליך הבישול הקדחתני, שבמזווה לא נותר ולו אסוך שמן אחד, אף לא לחלוחית

של שמן.

עתה עליה לרדת למכולת השכונתית בכדי לרכוש בקבוק כזה. נו, ירידה למכולת אורכת בין חמש

לעשר דקות. הדבר עדיין איננו בגדר אסון. אך כעבור רגע, חזקה עליה שמחשבה תנקר במוחה:

"האם כך, מתוך המטבח, ארד למכולת? עם הבגד הזה?! ממש לא נעים!".

או אז נערכת היא להתארגן ליציאה מול "המראה הצובאת", טקס חגיגי הנמשך על פני מספר

דקות נדיבות. במדרגות היא פוגשת את השכנה ואח"כ (איך לא) פגישה נוספת, מרגשת, עם

חברה טובה. תוכנה של פגישה מעין זו כולל, כמובן, שיחה ערה ועדכונים חדשניים ומגוונים.

במכולת משתרך לו תור ארוך משולל קו גמר. בשובה הביתה היא כבר זקוקה למנוחה קטנה

בתוספת קפה לשחזור האנרגיה המנוצלת, ויציאה בת חמש דקות הופכת לשעה ועשר דקות...

(לאחר הנחה).

ילד קטן, כי תוטל על שכמו שליחות לקנות שמן, ירוץ כאילה שלוחה וכחץ מקשת, יתייצב בתור ללא

עיכוב וללא שיג ושיח עם הסובבים, וישוב עד מהרה עם שללו בידו. ביכולתו להביא תועלת מרובה

ביותר!

בגובה העיניים

בבית סטנדרטי מותאם גובה הרהיטים לגובהם של ההורים. כך הכיור והשיש, התנור והמקרר

ושאר המכשירים, וכך גם השולחן והכיסאות, הארונות והמיטות. כיצד, אם כן, מסתדרים ילדים,

שקומתם נמוכה, בעולם המותאם לגובהם של מבוגרים, הכפול ויותר מקומתם של הילדים? כיצד

חיים הילדים בעולם שכזה?

נערך פעם ניסיון מעניין: נטלו קבוצת מבוגרים בעלי קומה ממוצעת ושיכנו אותם בבית מיוחד

שנבנה לפי אמות מידה של הפרשי הגובה בין ילדים ממוצעים למבוגרים ממוצעים. כך נבנה כל

הריהוט ביחס ישיר לגובה ההבדל – וכל המכשירים השימושיים היו בגובה כפול מהרגיל, על מנת

לבחון כיצד יתמודדו המבוגרים בצורה כזאת  והאם יצליחו להסתדר.

לפתע הפכו החיים השגרתיים הרגילים למסובכים להחריד. פעולה רגילה, שאדם אינו נותן עליה

את הדעת, דוגמת מילוי כוס מים מהברז, הפכה למשימה לא פשוטה: גובה הכיור הצריך גרירת

כסא ענק לצורך טיפוס כדי להגיע לכיור, ההעפלה לכיסא אף היא לא הייתה קלה, והשולחן היה

בגובה שניים וחצי מטרים... מתגי החשמל הצריכו התמתחות למלא האורך. בקיצור, המשתתפים

גילו כי חייהם של הילדים בבית אינם כה פשוטים.

(לא פלא שילד מתעורר בלילה ורץ למיטת הוריו לספר כי ראה בסלון 'אריה'. השולחן הענק בחדר

האפל יצר עליו רושם של יצור אימתני בעל ממדים מפלצתיים אשר ללא ספק חורש מזימות רוע

כלפיו...)

ההורים גבוהי קומה מאד ביחס לילדיהם. הילד מגיע בקושי למותניהם וההוראות המופנות אליו

נשמעות עבורו כ"פקודות מגבוה". ישנם ילדים קטנים שגובה קומתם מגיע רק עד לברכיים,

ולפתע מנסרת בחלל, אי-שם בשחקים, בגובה ראשה של אמא, הקריאה: "משה! לך לישון!".

כיצד יחוש הילד שהמסר מופנה כלפיו? על כן יש להשתדל לדבר בגובה העיניים של הילד. הימנעו

מלשגר (לצעוק) הוראות מהחדר השלישי. התקרבו, התכופפו אליו מעט, הביטו בעיניו, הזכירו את

שמו בטון נעים לאוזן ואז העבירו את המסר.

עוד דברים נחוצים בסוגיית עזרת הילדים והמתבגרים כתבתי בהרחבה בפרק כ"ה בספר "מתי

ישמעו ילדי בקולי?!". עיינו נא שם.

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותתיקים לספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/1964 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/1956 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/1957 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/1968 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/1959 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/191152 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/1950 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19374 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19367 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19348 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/19364 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19358 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19395 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/19359 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica