חפש מאמרים:
שלום אורח
27.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

להיות חלק משלשלת הדורות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/201913987 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

להיות חלק משלשלת הדורות

כשמספרים לילדים סיפור, כדאי להשתמש בסיפורים אמיתיים שהתרחשו לבני המשפחה

בדורות הקודמים. מדוע?

נשנה ונאמר כי "סיפורי צדיקים" אינם בהכרח רק סיפורים על גדולי ישראל ומעשיהם, "מעשה

רב", הטעונים לימוד, אלא אף גם סיפורים מהרקע של חיי היום-יום של אנשים מהשורה, שניתן

ללמוד מהם.

כמו כן, ניתן ללמוד רבות מן המתרחש בעולמם של הילדים, ושל כולם בכלל, ככתוב "ועמך כולם

צדיקים לעולם ירשו ארץ, נצר מטעי, מעשה ידי להתפאר".

אדם "מתחבר" וחש שייכות יתר אל סיפור הקרוב לעולמו, סיפור "בגובה העיניים". בשמעו סיפור

שכזה, נפתח הוא ביתר קלות לקבל את הדברים.

אשר על כן יש לתת את הדעת לספר על המשפחה לתקופותיה. בוודאי קיימים במשפחתכם

סיפורים מעניינים, הטוענים בחובם מסר לדורות הבאים – סיפורים על מאורעות מיוחדים שחוו בני

המשפחה, סבים וסבתות, בדורות השונים. ללא ספק, במשפחה לדורותיה חיו ופעלו אישים בעלי

שיעור קומה, אנשי מעלה, שיש ויש מה לספר אודותם.

עובדה מצויה היא, שאנשים אלו התמודדו עם קשיים כלכליים וקיומיים, חיו בתנאים שאינם קלים

כלל ועיקר, יש מהם אף בגלות, בארצות ניכר, בתקופות שונות, לעיתים תחת משטרים קשוחים

ומתאכזרים. מצבים אלו דרשו משאבי כוחות נפש ואף מסירות נפש בפועל ממש, על ניהול חיים

יהודיים וקיום מצוות.

עם ישראל הצטיין באצילות נפשו - "אתם קרויים אדם". ההתנהגות במצבים של מחסור במשאבים

חיוניים ובכל צורך בסיסי קיומי אכן ראויה לציון. אף במצבי דחק שכאלה קיננה הדאגה לזולתם

בצמרת מעייניהם. אנשים שמרו על צלם אנוש בתנאים הקשים ביותר, לא ייאמן כי יסופר.

במשפחתכם קיימים בוודאי סיפורים מעין אלה, ולא מן הנמנע שברשותכם מצויים גם מסמכים

ותמונות, הנוסכים אמינות במסופר ומתעדים את האמור.

סיפורים ותיאורים אלה יש להעביר הלאה לדור הבא, "והודעתם לבניך ולבני בניך", "למען תספר

באזני בנך ובן בנך". סיפור אשר כזה יחולל בנפשו של ילדכם תחושת  שייכות עמוקה, שהרי

משפחתו היא זו, "דם מדמו ובשר מבשרו", "אך עצמי ובשרי אתה"...

"ועשית שרשרות זהב טהור" - מעלה נוספת תימצא בסיפור על דורותיה הקודמים של המשפחה:

באמצעותו יחוש השומע שאיננו פרט סתמי מנותק מהעבר, אלא הוא חוליה ברצף שלשלת

הדורות, עבר מפואר מאחוריו. הוא יתמלא ברגשות אחריות, חובה ושליחות להמשיך את זאת

השלשלת, ולהתנהג כראוי לנצר לאילן רב שרשים ומפואר זה.

ביטוי שגור בפיהם של נושאי תפקידים: "המעמד מחייב". יודעים ומבינים הם כי מעמדם דורש

מהם התנהגות תואמת ונאותה, הופעה מכובדת וכן שפה ולשון מעודנים.

כל אדם המציג ופורט את יחוסו, יחוש ללא ספק תחושת כבוד ועוצמה, בהיותו חלק בלתי נפרד

ממשפחה זו.

אין זה משנה כלל מהו ערכו העצמי, האם הוא כננס הניצב על כתפי הענק או שמא כיתוש זעיר

השוכן על גבו של ראם רב ממדים. בכל מקרה "הוא במשפחה טובה...".

יכירו נא וידעו, כי יחוס זה אמנם זכות הוא, אך עוד יותר מכך מהווה הוא חובה, תביעה ודרישה!

ו"מעשה אבות סימן לבנים".

הרב דוד פיירמן הוא מרצה בנושאי חינוך ילדים

המאמר פורסם בחסותכתיבת ספר תורה

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

לקבלת קורסים חינם במייל בנושאים: חינוך ילדים, זוגיות ומודעות עצמית

כנסו לקורסים מעניינים

מעונייינים בזוהר מתוק מדבש

כנסו לקישור

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בתיה כץ

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196071 צפיות
תיאורית האבולוציה סוברת שבעלי חיים מתפתחים מבעלי חיים פרימיטיביים מהם, בתהליכים איטיים ובמשך מיליוני שנים. למשל, שדג מסוגל להפוך לזוחל וזוחל לציפור או יונק וקוף פרימיטיבי לאדם החושב. אנו נבחון את התיאוריה לפי סעיפים, ונענה על כל ראיה שהללו מציעים לתיאורית ההתפתחות ההדרגתית.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196039 צפיות
במאמר על התנין וציפור התנינן הצגנו סימביוזה בין התנין לציפור המקננת בתוך שיניו כדי לאכול את שאריות המזון. האם אבולוציה מסוגלת ליצור סימביוזה בין בעלי חיים, או שרק תכנון עומד מאחורי הדברים? יהיו אנשים אשר ינסו לבטל את הסימביוזה שבין התנין לתנינן בטענה שעדיין מדובר במקרה נדיר. אך אין זה אומר ששיתוף פעולה קיצוני בין בעלי חיים בטבע הוא נדיר. למעשה, מקרים רבים של שיתוף פעולה קיצוני בין טורף לנטרף מתועדים בטבע.

מאת: בתיה כץבעלי חיים - כללי03/12/195937 צפיות
אך מה יהיה ניתן לומר על מנגנון המשלב בו מספר חלקים מופרדים הפועלים בתיאום? הרי כדי שאבולוציה תשמור מקרה כלשהו, עליו לתת יתרון הישרדותי משמעותי בו ברגע, אחרת היצור לא "ישרוד יותר טוב מאחיו". מסתבר שקיימים מנגנונים בטבע המראים של"אבולוציה" ניחנה גם בראיית העתיד, או במילים אחרות, עובדה נוספת לקיומו של גורם אינטלגנטי חיצוני.

מאת: בתיה כץתאולוגיה03/12/196062 צפיות
מתוך מיקרוסקופ או אפילו באמצעות עין בוחנת, יתגלו טביעות האצבע כבקעים בתוך העור, רכסים ועמקים מסוטטים, קוים עמוקים המקבילים אלה לאלה. הן גורמות לכך שהידיים שלנו מחוספסות קמעה. הסיבה לכך היא גאונית.

מאת: בתיה כץמדעי הטבע - כללי03/12/196022 צפיות
תיאוריה זו התבססה על הרעיון של מישהו בשם לאמרק, אשר טען כי היצורים משתנים והופכים מותאמים לסביבתם הודות לשינויים הסביבתיים והמאמצים שהם עושים לשם כך. לפי תיאוריה זו סברו שבני האדם העתידיים יהיו נמוכים ובעלי אצבעות ארוכות...

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/1991891 צפיות
לפני פחות ממאה שנה היו מלמדים בבתי הספר כי הג'ירפה מתחה את צווארה ולכן נולדו צאצאיה עם צוואר ארוך יותר. כמו כן היו מספרים כי הדג במים הרדודים רצה מאות ללכת על החוף, ולכן צאצאיו נולדו עם סנפירים-רגליים. זו היתה תיאוריית האבולוציה של פעם, אך עד היום הזה יש אנשים החושבים שזה מה שהאבולוציה טוענת.

מאת: בתיה כץתאולוגיה02/12/195797 צפיות
חלק מהתומכים בתיאורית האבולוציה, מנסים לטעון שהסיכוי שהחיים נוצרו בעצמם הוא יותר טוב מהגרלה בלוטו,

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196323 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196282 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1915828 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196307 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196212 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1915643 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193834 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica