חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

גם אם חלפו 4 שנים מעסקאות הנדל"ן, ניתן לפתוח מחדש את השומות ולדרוש החזר כספי.


עם זאת, סעיף 107 לחוק מיסוי מקרקעין קובע כי רשות המסים רשאית להאריך כל מועד שנקבע בחוק זה, אם התבקשה לכך ואם ראה “סיבה מספקת להיעתר לבקשה”. רשות המסים במשך שנים התנגדה לכך שניתן לבקש תיקון שומת מיסוי מקרקעין לאחר 4 שנים – הן ביחס לעצמה והן כלפי אנשים שביקשו החזרי מס לאחר 4 שנים. תיקון שומה – גם אחרי 4 שנים בעניין שהגיע לבית המשפט העליון בפברואר 2021 נקבע כי העובדה כי קיים סעיף כזה בספר החוקים משמעו שהשומה אינה נסגרת לאחר 4 שנים, אלא שלבקשת רשות המסים או הנישום ניתן לפתוח אותה אם רשות המסים מצאה “סיבה מספקת”. בית המשפט קבע כי השימוש בסמכות ההארכה מעבר ל-4 שנים צריכה להיות במשורה במקרים המתאימים בלבד כאשר סיבה מספקת צריכה להיות סיבה הנוגעת למועדים, כלומר סיבה שתבהיר מדוע לא נעשו הפעולות הדרושות בתוך 4 שנים. תיקון שומה או השלמת שומה במקרה אחר, שהגיע לבית המשפט המחוזי כאשר הוא יושב כוועדת ערר לענייני מיסוי מקרקעין, נקבע כי ישנם מקרים שלא מדובר בתיקון שומה תוך 4 שנים, אלא ב-“השלמת שומה”. במקרה זה, מיכאל וחנה מלכיאור טענו כי הם זכאים להטבת מס רכישה בגין “דירה יחידה”. מיכאל וחנה היו הבעלים של דירת מגורים בירושלים בזמן שרכשו בשנת 2013 זכויות בדירה בתל אביב במסגרת קבוצת רכישה. הדירה בתל אביב הייתה בשלב הקמה מאד מוקדם כאשר נרכשה ב-2013. כאשר רכשו את הדירה הם שילמו מס רכישה כדירה שנייה. בשנת 2018 מכרו מיכאל וחנה את הדירה הקיימת שלהם בירושלים עוד לפני שהושלמה הבנייה של דירתם בתל אביב ובמקביל ביקשו החזר של מס הרכישה ששילמו בגין הדירה בתל אביב משום שרצו כי הדירה בתל אביב תוגדר כ-“דירה יחידה”. רשות המסים סירבה לעשות זאת וטענה כי אם היו רוצים לבקש תיקון שומה, היו צריכים מיכאל וחנה לעשות זאת עד שנת 2017. דירה יחידה או דירת נוספת הזכאות למדרגות מס רכישה מוטבות מוקנות על פי חוק גם למי שיש בידיו דירת מגורים, כאשר הוא מתחייב למכור את הדירה הקיימת הנרכשת מקבלן במועדים הקבועים בחוק. רשות המסים מחילה את האפשרות הזאת גם במצב שהדירה הנרכשת לא נקנית מקבלן אלא מוקמת באמצעות קבוצת רכישה. בית המשפט קבע כי אין מגבלה של 4 שנים, שכן לא נדרש כלל תיקון שומה. “השלמת השומה” מתאפשרת לפי בית המשפט עם היוודע תוצאות תחולת הוראות ההקלה – עבור דירה יחידה – בהתאם לאם יתקיימו או לא יתקיימו התנאים הדרושים. משמע, מיכאל וחנה יכולים היו להצהיר כי מדובר בדירתם היחידה (הדירה בקבוצת הרכישה) תוך התחייבות למכור את דירתם הקיימת, והיו רשאים גם להצהיר כי מדובר בדירה שאינה יחידה וכי הם, באותו זמן בשנת 2013, אינם מתחייבים למכור אותה. אולם מדובר רק בהשערה שמותנית בהתרחשויות עתידיות. לדוגמה, כוונה למכור את הדירה הקיימת בירושלים בסמוך לאחר מסירת החזקה בדירה החדשה עלולה שלא להתממש בשל תנאי השוק בעתיד, אילוצים אישיים, שינויי תוכניות או אירועים בלתי צפויים מראש. לאור אי-הוודאות הזאת באשר לתוצאת המס, עד לחכות עד שיתקיימו או לא יתקיימו תנאים מסוימים, ולכן מדובר בהשלמת שומה ולא בתיקון שומה. (לקריאה נוספת – ע”א 9817/17 מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב נגד מיטל אביבי רייך / ו”ע (ת”א) 27213-02-19 מיכאל וחנה מלכיאור נגד מנהל מיסוי מקרקעין תל אביב)

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
קלינגר בנימין יועץ בכיר לתכנון בנייה ורישוי נייד 0523-888813
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת בנימין קלינגר

מאת: בנימין קלינגרמוסדות שלטון25/07/232370 צפיות
הרבה לקוחות מגיעים למשרדינו לאחר שקבלו צו הריסה למצללה או גגון שחשבו בתמימות רבה שבנייתה אינה דורשת היתר בנייה . כן "חוק הפרגולות" תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה קיבל תוקף והרבה עבודות פטורות מהיתר. ההנחיות די ברורות אך הרבה אזרחים לא מודעים למדניות העיריה או המועצה המקומית שצריכים להצמד אליה. כן ויש גם את תוכנית העיצוב הסביבתית .

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון25/07/232504 צפיות
התהליך מחייב אותנו לעבור מספר שלבים עד לקבלת ההיתר. השלב הראשון הוא בדיקת מידע, שלב בו אנו בודקים מול המועצה המקומית האם בכלל קיימת אופציה לתוספת בניה מצד המועצה המקומית ואגף השיכון והבינוי.

מאת: בנימין קלינגרשיפוצים25/07/232593 צפיות
מה ניתן לעשות במקרה של צו הריסה מנהלי צו הריסה מנהלי: בענף הבנייה, כל הליך של בנייה נדרש לאישורים מתאימים. אין זה סוד כי במקרה של היתרי בנייה, מדובר בביורוקרטיה מורכבת ומעייפת שעלולה להתארך חדשים ואף שנים, אך עם זאת אסור להתעלם מחשיבותם ונחיצותם העילאית של היתרי בנייה, אשר מבטיחים בנייה מורשית ובטוחה שעברה את כל הבדיקות הנדרשות וקיבלה היתר.

מאת: בנימין קלינגריזמות עסקית13/12/222773 צפיות
ידוע כי בנייה בשטחים המשותפים בבית משותף, תתאפשר רק בהסכמת 75% ומעלה מכלל דיירי הבניין בבית המשותף, וזאת עפ"י חוק המקרקעין, תשכ"ט-1969. אך מה הדין כאשר דיירים הרחיבו את דירת הגג שלהם תוך ניצול שטח המוצמד לדירת גג זו על חשבון השטח המשותף של הבית המשותף, בלא הסכמה של 75% מכלל דיירי הבית המשותף? ודוק – האם הצמדתו של שטח משותף לדירה, מקנה לבעלי הדירה זכות בנייה בשטח זה?

מאת: בנימין קלינגרחוק ומנהל20/11/222449 צפיות
קיבלת התראה על קנס מינהלי? בנית ללא היתר? חשוב לדעת את החוק בעניין קנסות מנהליים ,קנס קצוב ובעניין שימוש שלא ע"פ היתר הבנייה. חשוב גם לדעת שעומדים בפנייך מספר אםפשרויות בכדי לצמצם את ה"נזק" ולהמנע מקנס מינהלי. וגם אם קיבלת קנס מינהלי עדיין יש מה לעשות- לא סוף פסוק!

מאת: בנימין קלינגרדמוקרטיה ושלטון18/11/222509 צפיות
הרפורמה בתכנון, רישוי ובניה במסגרת תיקון 101 לחוק התכנון והבניה קבעה לוחות זמנים לתהליכי רישוי שונים עבור רשות הרישוי ומכון הבקרה וזאת במטרה לקצר, לייעל ולפשט הליכי רישוי בניה. לצורך כך וכחלק מתהליך הדיגיטציה של שירותי משרדי הממשלה השונים, בשנת 2016 הושקה מערכת רישוי זמין של מנהל התכנון המאפשרת הגשת בקשה להיתר בניה באופן מקוון. תהליך הוצאת היתר בניה לא אמור לארוך זמן רב לפי זמני המערכת, אך בפועל פרק הזמן מתארך כתוצאה מהתנהלות לקויה של הועדות ו/או של המבקש. במאמר זה נציג את פרקי הזמן המפורטים בחוק ואת פרקי הזמן המיושמים במציאות עד לקבלת היתר בניה. נציין שהזמן הממוצע היום לקבלת היתר בניה על פי לשכת האדריכלים הוא מעל שנתיים וחצי, הזמנים הרשומים מטה הם הזמנים של משרדים אשר מומחיותם היא הוצאת היתרי בניה. משרד קלינגר בנימין הינו המשרד היעיל ומהיר ביותר בקבלת היתרי בנייה.

מאת: בנימין קלינגרמו"מ16/11/222288 צפיות
דירת מגורים בראי העליון שדחה את עתירת רשות המסים פה אחד-פסיקה זו מחזירה עשרות אלפי דירות מגורים בישראל להיכנס לגדר דירת מגורים, על פי הפרשנות של החוק במשך עשרות בשנים, לפיה מבחן העל בחוק מיסוי מקרקעין הוא מבחן השימוש, ולא קיומה של תב״ע מתאימה או רישום בטאבו. העליון (14.11.2022), גם הפעם, אישר את החלטת ועדת הערר ודחה את ערעור המדינה בעניין שטיין (ע״א 1073/20): הסוגייה המרכזית שנדונה האם דירת מגורים המשמשת למגורים, ואולם אין לה היתר מתאים כחוק לשימוש למגורים, חרף שימוש בה למגורים ובידיעת העירייה, האם בעת מכירתה ניתן לקבל בגינה פטור ממס שבח או חישוב לינארי מיטיב במסגרת סעיף 48א(ב2) לחוק?

מאמרים נוספים בנושא מיסוי מקרקעין

מאת: בנימין קלינגרמיסוי מקרקעין10/11/205267 צפיות
עבירות בתחום התכנון והבניה הפכו זה מכבר "מכת מדינה". על פניו ובהיעדר מגבלות תקציביות, היה ראוי לאכוף טיפול בכל עבירות הבניה, באשר הן. דא עקא, במציאות המוגבלת, במגבלות כוח האדם והתקציב, הרי שאין מנוס מקביעת תעדוף אכיפה, תוך מתן עדיפות לעבירות חמורות יותר וככאלה שהועדה המקומית שמה לעצמה לטפל בקדימות לאחרות. אופן התעדוף, מטבע הדברים, שונה מועדה אחת לאחרת ונקבע בשיתוף התביעה העירונית, מחלקת הפיקוח על הבניה, מנהל ההנדסה ואגף רישוי בניה ובליווי המחלקה להנחיית תובעים בפרקליטות המדינה. מדיניות זו נתונה

מאת: ניב אבןמיסוי מקרקעין05/10/162470 צפיות
אחד התחומים שנמצא כעת בכותרות הוא דווקא זה של בעלי הדירות אשר המדינה מנסה לחלץ מהם את כל ההשקעות הללו שיעברו לכדי מגורים אצל אנשים ואולי גם תיעצר הרכישה של דירות על ידם, וזאת בעזרת כל מיני מיסים מלבד מס רווח הון על הדירות הללו.


מאת: מנחם כהןמיסוי מקרקעין28/07/151899 צפיות
משה, חתם ביום 1.2.54 על חוזה שכירות של חנות. לאור התקופה הממושכת של שכירות החנות (מעל 14 שנה) התגבשה למשה זכות של דייר מוגן לפי חוק הגנת הדייר, מבלי ששילם דמי מפתח.

מאת: מנחם כהןמיסוי מקרקעין14/04/152157 צפיות
דוגמא 25.1: מכירת דירה יחידה; מכירה לפני תקופת המעבר ואחריה; תושב חוץ ביום 1.1.2012 רכש יחיד תושב ישראל 2 דירות מגורים מזכות לראשונה בחייו. ביום 31.12.13 מכר היחיד דירה ראשונה בפטור ממס מכוח סעיף 49ב(1) לחוק. ביום 1.1.2015 מכר היחיד את הדירה השניה.

מאת: מנחם כהןמיסוי מקרקעין11/09/143216 צפיות
סעיף 49ב(5) לחוק מיסוי מקרקעין, (שבח ורכישה), תשכ"ג-1963 (להלן - החוק) מעניק פטור במכירת דירה מזכה שקיבל המוכר בירושה בהתמלא כל התנאים הבאים:

מאת: מנחם כהןמיסוי מקרקעין08/09/142973 צפיות
נישום העומד לרכוש בנין עסקי עשוי לשקול שתי אפשרויות: א. רכישת הבניין מחברה שהינה איגוד מקרקעין; ב. רכישת מניות באיגוד המקרקעין מבעלי המניות באיגוד.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica