חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

טסטוסטרון וגיל המעבר הגברי

מאת: נציג פריגובריאות גברים10/03/20101125 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

גיל המעבר הוא מושג שגור לגבי נשים בסביבות העשור החמישי והשישי לחייהן, אך לא רבים יודעים כי גם גברים עשויים לסבול מתופעות פיזיולוגיות מטרידות המאפיינות את גיל המעבר הגברי, המופיע לרוב לאחר גיל 40. אחד השינויים הבולטים החלים באדם בתהליך ההזדקנות הוא שינוי בפרופיל ההורמונאלי הבא לידי ביטוי בירידה ברמות הורמון המין הגברי- הטסטוסטרון.

טסטוסטרון הוא הורמון המין העיקרי אצל הגבר המיוצר ברובו באשכים והוא נחוץ להתפתחות נורמאלית ולשמירה על המאפיינים הגבריים. הטסטוסטרון אחראי לחוסן הגברי, להתפתחות מסת השרירים והעצם ובעל תפקיד חשוב גם בפוריות - מסייע בתהליך יצירת הזרע באשכים, מעורר אנרגיות ודחפים בכלל ואת הדחף המיני בפרט.

החל בגיל 40 רמת הטסטוסטרון בדם הגבר יורדת בממוצע של 1% כל שנה, כך שאחוז הגברים הסובלים ממחסור בטסטוסטרון נע בין כ-10% מתחת לגיל 60 ובין מעל 35% מעל גיל זה. ההערכה היא שכיום ישנם מעל 100,000 גברים בישראל הסובלים מחוסר בטסטוסטרון ורק כ- 5% מהם מקבלים טיפול.

הסימפטומים המאפיינים מחסור בטסטוסטרון מופיעים לרוב אחרי גיל 40, וכוללים תופעות כמו מצבי רוח דיכאוניים, צפיפות עצם נמוכה, אנרגיה וחיוניות מופחתות, עצבנות, ירידה במסת השרירים והעוצמה, דעיכה קוגניטיבית, קשיים בשינה ועייפות מוגברת. לאלה יש להוסיף כמובן את התסמינים בתחום התפקוד המיני, כירידה ביצר המיני, תפקוד לקוי בזקפה וקשיים בהגעה לאורגזמה.

לאחרונה, נמצא קשר בין רמות נמוכות של טסטוסטרון להופעת מחלות לב וכלי דם, דיסליפידמיה (עודף טריגליצרידים), טרשת עורקים וסוכרת מסוג 2, כך שחוקרים רבים סבורים שרמה נמוכה של טסטוסטרון, קרי ירידה בהורמון בגיל המעבר הגברי הוא חלק מהתסמינים המאפיינים את התסמונת המטבולית (אוסף של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם) ואף מהווה גורם סיכון להופעתה.

בנוסף, דיכוי זמני של הפרשת הטסטוסטרון בליווי התסמינים האופייניים יכול להופיע גם במצבי דחק, במחלות כרוניות של הכליה ובמחלה חסימתית כרונית של הריאה.

מכיוון שרוב הסימפטומים הללו אינם ספציפיים, יש קושי לגלות את הירידה בהורמון רק מהסתכלות קלינית. יתרה מזאת, חלק מהקלינאים רואים בתסמינים האמורים חלק מתהליך הזדקנות "טבעית", ולכן לא מפנים לבדיקת דם לגילוי רמות טסטוסטרון בדם. בגלל עובדה זו, נמנע טיפול הורמונאלי משלים בטסטוסטרון מגברים רבים.

גבר המרגיש ולו אחת מהתופעות המוזכרות מעלה, יתכן וסובל מרמות טסטוסטרון נמוכות. לכן, כדאי לבקש מהרופא המטפל לבדוק את רמת הטסטוסטרון כחלק מבדיקת הדם השגרתית.

את הטיפול בתחליפי הטסטוסטרון ניתן לקבל בזריקות, כדורים ובצורת ג'ל. ישנם מומחים שאינם ממליצים על הכדורים, זאת מפני שאינם נחשבים ליעילים ועלולים לפגוע בכבד. מי שיבחר בזריקות, יקבל אותן אחת לחודש. מיד לאחר ההזרקה נוצרת רמת שיא של ההורמון בדם, ויש מטופלים שאף מתלוננים על תיאבון מיני בלתי נשלט ותוקפנות. לקראת סוף המחזור הטיפולי יש שמתלוננים על עייפות ודיכאון. הטיפול באמצעות ג'ל שומר על רמה שווה ואחידה של הטסטוסטרון על פני כל החודש, ולכן המשתמשים בו אינם מתלוננים על תופעות הנובעות מעודף או מחוסר בהורמון. בנוסף, הבחירה בטסטוסטרון ג'ל מאפשרת טיפול בדיסקרטיות מרבית, אשר כשלעצמה תורמת להחזרת הביטחון ושמחת החיים.

בחן את עצמך – האם אתה סובל מתופעות גיל המעבר?

1. האם יש לך ירידה בכוח הגופני ו/או ברמת הסיבולת?
2. האם אתה חש חסר אנרגיה?
3. האם אתה סובל מירידה בחשק או בדחף המיני?
4. האם אתה מרגיש מדוכדך/עצבני מהרגיל וסובל ממצבי רוח?
5. האם איבדת גובה?
6. האם שמת לב לירידה בשמחת החיים?
7. האם שמת לב לירידה ביכולתך הספורטיבית?
8. האם הרגשת בירידה בכושר בעבודה? במוטיבציה?
9. האם הרגשת ירידה במשך הזקפה או בחוזק הזקפה?
10. האם אתה ישנוני או נרדם אחרי ארוחה?

תשובה חיובית על שלוש מהשאלות או על אחת מהשאלות 3 או 9, עשויה להעיד על תסמונת גיל המעבר.  במקרה כזה, רצוי לפנות לרופא לבדיקת רמות הטסטוסטרון ***השאלון אינו מחליף התייעצות עם רופא

בברכה,

ד"ר משה שלו, מחלקה לאורולוגיה, המרכז הרפואי מאיר

 

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת נציג פריגו

מאת: נציג פריגורפואה09/12/101226 צפיות
המיגרנה היא בעיה שכיחה באוכלוסיה, כאשר הנתונים הם ש-18% מהנשים ו-6% מהגברים יסבלו מהתקפי מיגרנה במהלך חייהם. לא ידוע באופן מוחלט מהו הגורם למיגרנה: האם מדובר באורח חיים או אולי הגורמים גנטיים, אך המיתוסים ביחס למיגרנה רבים. רבים מקשרים בין שוקולד למיגרנה, וחושבים שיחסי מין זו דרך טובה לטפל בהתקף מיגרנה, ואילו אחרים בטוחים שילדים לא סובלים ממיגרנה, ושזו מחלה של מבוגרים בלבד. ד"ר הרינג שוברת כמה מיתוסים ומעמידה דברים על דיוקם:

מאת: נציג פריגורפואה21/11/101532 צפיות
למרות ששמו העממי של האקנה הינו "פצעי בגרות", אחוז לא מבוטל של מבוגרים סובל מאקנה שנים רבות לאחר גיל ההתבגרות. כ-85% מהאוכלוסיה בעולם המערבי סבלו אי פעם בחייהם מאקנה, כאשר בגיל המבוגר הבעיה נפוצה בעיקר בקרב נשים בגילאי 30-40.

מאת: נציג פריגובריאות נשים07/09/101652 צפיות
נשים רבות מתלוננות במהלך חייהן על בעיות בנרתיק. לחלקן זהו גרד וצריבה המגיעים בתקופות מסוימות, ואילו עבור אחרות- הפרשות בלתי נעימות וריחות רעים. הקיץ הוא תקופה "רגישה" במיוחד, משום שזו העונה שבה לובשים בגדים קצרים ובגדי- ים, ולנשים חשוב להרגיש טוב עם גופן בעת ההליכה לים ולבריכה. הקיץ הוא גם העונה שבה הנשים מבצעות טיפולים להסרת שיער, גם באזורים רגישים , דבר העלול להחמיר תחושת אי נעימות וגירוי.

מאת: נציג פריגועיצוב25/08/101300 צפיות
חדר השינה הוא מקדש. מקום שמקדש כל מנוחה וניקיון הדעת , ואחר כך גם זוגיות אהבה ותשוקה. שם בבית ההוא עשיתי עבודה גדולה. קודם כל במיון החומרים והיסטוריית ההוראה, ואחר כך במתן כבוד מחודש לחדר הזה כמקדש.

מאת: נציג פריגובריאות ורפואה כללי15/08/101371 צפיות
בעיית העור הנפוצה ביותר היא האקנה. אקנה הוא נגעי עור המופיעים באזורים עתירי בלוטות חלב כגון הפנים, החזה והגב. קיימים סוגים שונים של פצעי אקנה, החל מקומודונים בעלי ראשים שחורים ולבנים, דרך פצעים מודלקים ומוגלתיים וכלה באבצסים מתחת לעור. יותר מ- 80% מהמתבגרים סובלים מאקנה בדרגות חומרה שונות ולמרות המודעות הגדלה לבעיה, עדיין קיימים מיתוסים ואמונות המונעים טיפול יעיל בבעיה ואף מחמירים אותה.

מאת: נציג פריגוהריון ולידה15/08/101188 צפיות
נשים בהריון עומדות בפני דילמות רבות: לידה טבעית או בבית חולים? אפידורל או ללא משככי כאבים? במקביל להחלטות חשובות אלה, עומדת בפני היולדת גם הדילמה: אילו דברים חשוב לקנות לתינוק לפני הלידה, ומהם הדברים שיש לקנות לאחר שהתינוק יוולד.

מאת: נציג פריגובריאות ורפואה כללי15/08/101371 צפיות
כל חייל בהווה ובעבר מכיר וזוכר את אחת הבעיות הנפוצות והמציקות ממנה סובלים חיילים רבים במהלך השירות: שפשפות, פטריות ברגליים ואף החמרה של פצעי בגרות. הבעיה גוברת בעיקר במהלך הקיץ הצה"לי החם והלח- זאת מכיוון שהחום והלחות הינם גורמים עיקריים להתפתחות והתרבות הפטריות, ואילו הזיעה עלולה לגרום להחמרת פצעי בגרות ולשפשפות

מאמרים נוספים בנושא בריאות גברים

מאת: אבי דוידיבריאות גברים10/07/161536 צפיות
המלצה על מוצרי אלטמן האיכותיים להכנת מערכת החיסון ושאר מערכות הגוף לקראת וירוסים של חורף.

מאת: יוני ברקבריאות גברים22/10/143406 צפיות
גברים רבים סובלים מבעיות אין אונות המונעות מהם להגיע לזקפה מלאה, או לשמר אחת כזאת לכל משך זמן קיום יחסי המין נדרשים לפנות אל הרפואה הקונבנציונלית בכדי שתסייע להם בפתרון הבעיה. בשנים האחרונות עם צמיחת טרנד הרפואה האלטרנטיבית ישנה חזרה אל המקורות, אל שורשי הצמחים והחומצות הטבעיות המעניקות לגוף את המזור אליו הוא מייחל.

מאת: עידן עסיסבריאות גברים02/10/142833 צפיות
על מנת להכנס להריון צריך להיות לגבר לפחות 40 מיליון זרעונים לשפיכה. יותר מ 40% מהזוגות שאינם יכולים להביא ילדים אינם יכולים בגלל בעיות עם הזרע של הגבר.

מאת: ג.ט קראוןבריאות גברים13/08/143580 צפיות
האם אתה לא מרוצה מהגובה שלך? האם אתה לא מרוצה עם הגובה שלך?, הוספת גובה,הגבהה,רוצה עוד ס"מ? ,נמוך מדי? ,להגביה את עצמי.. כיצד ניתן לשנות את זה אם אתה לא מרוצה עם הגובה שלך, מאמר זה מכיל כמה עצות מועילות על איך להגדיל את הגובה. האפשרויות שלך לגרום לך להגביה את עצמך ,עשוי להשתנות בהתאם לגיל שלך, אבל יש שיטות המשותפות לכולם שיכולות לגרום לך להיראות גבוה יותר ולהרגיש טוב יותר

מאת: משה מסחרבריאות גברים20/03/149282 צפיות
מסאג' לגבר פעם נראה היה כאילו רק גברים שנפגעו תוך כדי משחק הכדורגל מקבלים עיסוי מיידי מהמטפל הקבוצתי, ולא ראינו גברים רבים שמחפשים מסאג' לגבר סתם ככה כדי להרגיש טוב יותר. גם אם סבלו ממתח וכאב באזור הצוואר או הגב התחתון..

מאת: davidi aharonovichבריאות גברים10/03/148260 צפיות
שאיבת שומן היא ניתוח שעוברים רבים ומטרתו להסיר גדלי שומן עקשניים שאינם מוסרים באופן סטנדרטי בעזרת פעילות גופנית או דיאטה.

מאת: eli levyבריאות גברים27/11/138784 צפיות
במקרים בהם הגידול הסרטני בבלוטת הערמונית מחייב כריתה, יש צורך בניתוח, שאם לא כן עלול הסרטן להתפשט לאברים הסמוכים ולרקמות הסמוכות. כריתה מגבירה את סיכויי ההחלמה במקרים של סרטן מתקדם, ומסייעת במניעת התפשטות גרורתית

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica