חפש מאמרים:
שלום אורח
02.05.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יתרונות וחסרונות בלידה ביתית (ד"ר עדי דוידסון)

לאחרונה אנו עדים להתפשטות טרנד לידות הבית, ובעקבותיה הויכוח הציבורי בעד ונגד. כמומחה לרפואת אם-עובר וגניקולוג, אנצל במה זו כדי להביע את דעתי בעניין כרופא ללידה ביתית. בניגוד לאלה שמציגים עמדות נחרצות, אני בעד לתת לנשים לבחור בעצמן מה טוב בשבילן, אולם אנחנו כרופאים צריכים לספק להן את כל המידע על היתרונות, החסרונות והסיכונים בלידת בית. לאחר שבחרו, יש לכבד את החלטתן ולעזור להן לעבור את ההריון בדרך הקלה והבטוחה ביותר. מצד שני, אנחנו כרופאים צריכים להיות קשובים לסיבות שבגינן נשים נמנעות מלבחור בחדר לידה של בית חולים, להפיק לקחים, לנסות לשפר את השירות ולהתאימו לדרישות הנשים של המאה ה- 21.

נכון, בתי החולים התקדמו מאד. לכל יולדת יש חדר נפרד שבו היא יכולה לבחור מי יתלווה אליה. היא רשאית לעשות תוכנית לידה אשר בה היא תבחר איזה פעולות מתאימות לה ומה אינה רוצה שיעשו למענה. במידה והיא אינה מסכימה לקבל אפידורל, חומרי טשטוש, עירוי נוזלים, מוניטור וכדומה – לא יכפו זאת עלייה, פרט למקרי חירום.

גם מבחינה רפואית חדרי היולדות בבתי החולים בהתקדמת מתמדתו. הצוותים מיומנים יותר והציוד מתקדם יותר. במקרה שמופיע צורך דחוף בלידה מכשירנית, ניתוח קיסרי, עירוי דם ועוד, יש יתרון ברור בקירבה לבית חולים.
מאידך, ברוב בתי החולים בארץ לא ניתן לבחור את המיילדת. כיוון שרוב הלידות לא חופפות לשעות המשמרת של המיילדות, ברוב המקרים מתחלפת המיילדת במהלך הלידה והקשר האינטימי שנוצר בינה לבין היולדת, צריך להיבנות מחדש עם מיילדת אחרת.

היתרונות והחסרונות של לידה ביתית

ללידת בית יש יתרונות רבים כמו סביבה מוכרת, תחושת השליטה האישית. הכרות אישית עם הצוות המטפל ועוד. אני בטוח שאותן נשים התומכות בלידה מסוג זה, יידעו לתאר את היתרונות יותר טוב ממני. אולם יש לתת את הדעת על כך שבלידות בית יש תוספת קטנה של סיכון.

כמו שנכתב, גם בלידה בבית חולים ישנו סיכון, אך כאשר הלידה מתרחשת בבית הסיכון מעט גבוה יותר. כיוון שהמאמרים בנושא מצטטים סטטיסטיקות שאינן רלבנטיות, אנסה לנתח את הבעייה בעזרת היגיון בלבד. חלק מהלידות בבית חולים מסתיימות בלידה מכשירנית, לידה ניתוחית או צורך בפעולת החייאה שונות לאם ולעובר. מה יקרה לאותן נשים אם תלדנה בבית?

אם נסתכל טוב על הנתונים, נגלה שחלק נכבד מאותם סיבוכים ניתן לנבא מראש. אדגים בעזרת תרחיש לדוגמא: כאשר אישה מגיעה לפתיחה גמורה (כאשר כבר לא נמוש צוואר הרחם, אלא רק ראש העובר), מתחילה הספירה לאחור. אם היא אינה יולדת תוך 3 שעות, אנו ממליצים על לידה מכשירנית או ניתוח קיסרי. בלידת הבית ניתן להקטין טווח זה לשעתיים ואז להעביר לבית חולים. באותה מידה אפשר לקבוע ללידות בית פרוטוקולים יותר מחמירים מאשר בחדרי לידה ובכך להעלות את בטיחותם.

ליולדת יש את הבחירה החופשית גם לבחור לקחת סיכונים

אני מטפל במאות נשים הרות בשנה, מתוכן פגשתי רק כ 5 מטופלות אשר בחרו בלידת בית. כאשר מטופלת מספרת לי שהיא מעוניינת בלידת בית, אני קודם כל מקשיב לה. מנסה לברר מה המניעים שלה, האם באמת לידת הבית היא זאת אשר תענה על צרכיה?

אני מנסה לוודא האם היא מודעת לסיכונים והאם אין גורמי סיכון בהריונה הפוסלים אפשרות זאת. לאחר מכן אני מסביר לה את היתרונות בלידה בבית חולים ואילו מהצרכים שלה ניתן יהיה לספק לה בכל זאת במסגרת זו. לאחר שווידאתי שהבינה את כל הנדרש לדעת והיא באה לידי החלטה, אני משתדל לזרום ולתמוך בהחלטתה. ומתאים את מעקב ההריון לפי צרכיה.

אנו חיים כעת בעידן של בחירה חופשית כולל הזכות לבחור בסיכונים. חלק מאותם הפוסלים לידות בית יוצאים לחופשות סקי או מגיעים לעבודה על אופנוע ואף אחד לא מעז למנוע זאת מהם.

לסיכום

עבור הרוב המוחלט של הנשים, האופצייה של לידה בבית חולים, היא האופצייה הנוחה והבטוחה. בתי החולים צריכים להמשיך ולהשתפר כך שהאופציה הבטוחה תהיה גם נעימה. לאותן נשים הרוצות לידה ביתית אני ממליץ להיות במהלך ההריון בפיקוח רפואי כדי לשלול גורמי סיכון. חשוב לבחור מיילדת מתאימה אשר מיומנת בלידות בית, מצויידת בציוד מקסימלי כמו: מוניטור בעת הצורך, חמצן לאם או לעובר, עירוי נוזלים וכדומה.

יש לתאם עם המיילדת שבכל מקרה של חשש לסיבוך ניתן לסגת ולהתפנות לבית חולים מבלי שהדבר יחשב כישלון. כמו שאומרים הטייסים: אם יש ספק אז אין ספק, כלומר אם מתעורר ספק לגבי המשך בטיחות הלידה אז להתפנות לבית חולים. במידת האפשר לתאם עם רופא שיתן גיבוי למקרה חירום או להתייעצות טלפונית. ולבסוף, לוודא שהבית שבו נעשית לידת הבית נמצא במרחק סביר מבית חולים ושיש אמצעי פינוי נגישים.

ייעוץ ללידה בבית – מידע מלא

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

* מומחה ברפואת נשים
    * מומחה ברפואת אם עובר (ניהול הריונות רגילים ובסיכון גבוה)
    * מומחה באולטרא סאונד (שקיפות עורפית, סקירת מערכות מורחבת, מעקב התפתחות העובר, תלת מימד, דופלר לזרימות דם עוברי)
    * מומחה בניקורי מי שפיר (ניסיון מעל 20 שנה)
http://www.adydavidson.co.il/

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת דר' דוידסון עדי

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים07/04/131213 צפיות
בדיקות אולטרה סאונד עוסקות בעיקר במבנה האיברים ולא בתפקודם. בעזרת האולטרה סאונד אפשר לראות היום את מוח העובר באיכות מאד גבוהה כמעט כמו בבדיקת MRI. פרופסור קוריאק מזגרב שבקרואטיה מנסה לפתח שיטה לבדיקה נוירולוגית תפקודית של מוח העובר. השיטה מבוססת על תצפית של העובר בעזרת אולטרה סאונד 4 מימדי D) 4). בתצפית עוקבים אחרי תנועות הפנים, הבעות, תנועות של הגפיים ובעיקר כפות הידיים ועוד.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/03/133114 צפיות
סמנים רכים הם ממצאים המאובחנים בעת סקירת מערכות. הם אינם מומים כשלעצמם, אלא תמרורי אזהרה המצדיקים בירור נוסף. במידה והבירור הנוסף תקין, אז הם כשלעצמם אינם יכולים לגרום לפגיעה בעובר.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים07/03/121466 צפיות
ככל שמכשור האולטרא סאונד מתקדם יותר, גם הידע הרפואי מתקדם, והגישה כיום היא לנסות ולאבחן כמה שיותר דברים כבר בשליש הראשון. לגישה זו קוראים "היפוך הפירמידה". בעבר הרחוק כמעט ולא נבדקו הנשים ההרות במחצית הראשונה של ההריון ומרבית המאמץ הוקדש למחצית השנייה של ההריון. כעת הגישה הולכת ומתהפכת כאשר מנסים להקדיש את רוב המאמץ לשליש הראשון, חלק מהמאמץ לשליש השני, ורק באם התגלה משהו לא תקין אז ממשיכים לעקוב בשליש השלישי

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים15/11/111345 צפיות
בעשור האחרון עלה אחוז הניתחים הקיסריים והגיע עד ל- 25% מכלל הלידות. הסיבה העיקרית לאחוז הגבוה, הוא הרצון להגדיל את הבטיחות לאם ולילוד, אך לא תמיד ניתוח הוא הפתרון הנכון ויש להפעיל שיקול דעת. לאחרונה ישנה ירידה מבורכת באחוז הנשים המבקשות ניתוח קיסרי ללא סיבה וטוב שכך, כי עדיין לידה רגילה במקרים המתאימים עדיפה על פני ניתוח.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/10/111662 צפיות
הפרשה האחרונה שמסעירה את שוק התרופות בארץ הוא שינוי שנעשה, מבלי לידע את הציבור, בתרופה אלטרוקסין, המטפלת בתת-פעילות בלוטת התריס (תירואיד). כתוצאה מהשינוי דווח על כך שחולים רבים משתמשי התרופה חשו תופעות לוואי ומצבם הבריאותי הלך והתדרדר.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים15/08/1110304 צפיות
לפני כשבוע וחצי, שודר בטלויזיה סרטה של צופית גרנט, "למה לא סיפרת לי". הסרט עסק בתופעת ההריונות בקרב קטינות, ובוחן את השלכותיהם של שני סוגי ההחלטות: הפסקת ההריון ולידה.

מאת: דר' דוידסון עדיבריאות נשים20/07/111795 צפיות
לפני מספר שבועות, פורסמה ב-YNET ידיעה, על צעירה בת 26 אשר ביצעה בדיקת מי שפיר וכתוצאה מזיהום נכנסה למצב של סכנת חיים ועברה כריתת רחם. אמנם בדיוק כמו בכל פעולה רפואית, ישנם סיכונים, אך הם נמוכים ביותר לעומת התועלת הרבה שבבדיקת מי השפיר.

מאמרים נוספים בנושא הריון ולידה

מאת: tiloniהריון ולידה17/01/214455 צפיות
לפניכם השוואת יתרונות וחסרונות עבור 2 המוצרים הנפוצים להכנת בקבוק לתינוק - קומקום חשמלי או מכונה להכנת בקבוק?

מאת: יעל במרכזהריון ולידה25/09/201474 צפיות
יציבה בתקופת ההריון בגלל העומס ההולך וגובר על גופה, נתקלת האישה בהריון בקשיים שלא הכירה בעבר. מצבי יום-יום כגון עמידה (ממושכת), ישיבה, שכיבה, או הרמת חפץ מקשים עליה יותר מתמיד ומחייבים התייחסות מיוחדת מצדה. ההצעות המובאות כאן נועדו להקל עליה לתפקד במצבים אלו.

מאת: אלעד אוחנההריון ולידה23/11/192038 צפיות
צילומי ניו בורן נערכים על-מנת ליצור עבורכם זיכרונות בלתי נשכחים מהימים בהם הרך הנולד היה עדיין רך, עדין וחמוד. על מנת שרגעים אלו באמת ייזכרו כצבעוניים ויפים, כדאי להתכונן מבעוד מועד.

מאת: moraleהריון ולידה08/04/182410 צפיות
לכל אחד מאיתנו יש תקופות רבות שיכולות להיות מרגשות מאוד בחיים אך האמת היא שאין עוד תקופה כמו ההיריון. זו תקופה שבה לא רק הגוף משתנה אלא גם הרגשת הפנימיים וזו תקופה שמגיעה תמיד עם הרבה תקווה והתרגשות. לכן ברור מדוע כל אישה תרצה לעשות הכול כדי לזכור את הרגעים האלה ולכן צילומים של היריון זה לא מהדברים שכדאי לוותר עליהם.

מאת: moraleהריון ולידה08/04/181626 צפיות
בשנים האחרונות אנחנו יכולים לראות יותר ויותר נשים אשר נמצאות בתקופת הריון, אשר מבקשות לתעד את עצמן בעזרת צילום הריון. בין אם מדובר בנשים נשואות ובין אם לא, בין אם מדובר בנשים שזה הריונן הראשון או הריון אחר.

מאת: moraleהריון ולידה28/01/181582 צפיות
התפתחות של תינוק היא דבר מופלא שכל הורה נהנה לצפות בה ומתרגש ממנה, לא משנה אם מדובר בתינוק ראשון או חמישי. השלבים אותם הוא עובר, בין אם זה עד למצב בו הוא יכול לדבר בצורה חופשית, ללכת, לשבת, ולעשות דברים נוספים אשר עבורנו כאנשים בוגרים הם ברורים מאליהם, אך אנו יודעים שגם אנחנו עברנו את אותו תהליך בדיוק כשהיינו תינוקות וגם ההורים שלנו הסתכלו עלינו בהתרגשות ובציפייה, בשביל לראות את תהליך ההתפתחות שלנו.

מאת: moraleהריון ולידה16/11/172300 צפיות
אחת הבעיות המוכרות ביותר אצל תינוקות היא בעיית גזים. אומנם אין הסבר מדעי מדוע זה קורה, חוקרים רבים בוחנים את הנושא ולא תמיד יודעים להסביר למה הבעיה קיימת אצל תינוקות יותר מאשר אצל אנשים מבוגרים, למרות שהערכה היא,

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica