חפש מאמרים:
שלום אורח
04.04.2020
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

קטניות או לא להיות

מאת: סיון סניורתזונה15/03/20091020 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

קטניות או לא להיות

מאת: סיון סניור, מורה ליוגה ולפילאטיס ומטפלת הוליסטית

www.sivansenior.com

הקטניות הן המקסימות האלו, שעלולות לעשות לנו גזים ופאדיחות באירועים חברתיים.

בגלל זה, הרבה אנשים נרתעים מלהכניס אותן למטבח.

לצמחונים, כמעט ואין תחליף עבורן ואסביר מדוע.

אדם, שאינו אוכל בשר, נהנה מהרבה יתרונות בריאותיים, כמו עיכול יותר מהיר, ורגשות שלווים יותר משום שהבשר נחשב כאוכל מסעיר, כבד, ולוקח לגוף כ-8 שעות לעכל אותו.

בזמן שהוא בתוך המערכת, הוא נרקב, בעצם, בגוף. רק שנדע.

צמחונים, זקוקים למה שניקרא בשפה המקצועית "חלבון מלא".

את החלבון המלא, כדאי  לאכול בין 3-7 פעמים בשבוע, תלוי באדם.

ממה מורכב חלבון מלא?

קטניות + דגנים = חלבון מלא.

קטניות

הקטניות, מחולקות לקלות לעיכול ולקשות לעיכול.

הקלות לעיכול, הן אלו אשר בדרך-כלל ייצרו פחות גזים בגוף וזמן הבישול שלהן יהא קצר יותר מהקשות לעיכול.

דוגמא לקטניות קלות: עדשים כתומות, עדשים צהובות, מאש (בינונית).

הקטניות הקשות לעיכול הן: כל סוגי השעועית (לבנה, אדומה, חומה, שחורה, כחולה ), חומוס, פול, עדשים ירוקות ושחורות.

את הקטניות הרכות אפשר לבשל בזמן קצר יחסית – עד חצי שעה.

כאן אתמקד בהוראות לבישול קטניות קשות, משום שהן מהוות את עיקר המחסום בפני בישול בריא (מטעמי עצלות ופאדיחות בחברת בני-אדםJ).

איך לבשל קטניות קשות

 

טוב, מדובר כאן בתכנון מראש, אז לא להתרגז, כי גם אם נתחיל עכשיו, זה לא יהיה מוכן להיום...

- לוקחים את הקטניות ושמים אותן בקערה עם מים בטמפרטורת החדר למשך הלילה. המים צריכים לכסות   את הקטניות ולהיות מעליהן בעוד 3-4 ס"מ. משאירים את הקערה מחוץ למקרר.

- למחרת, שופכים את הקטניות לתוך מסננת של פסטה או לתוך נפה של קמח (כלי לניפוי הקמח, רשת), ושוטפים היטב במים.

- מניחים את המסננת או הנפה על הקערה בה היו הקטניות בלילה, ומכסים היטב עם מגבת מתוחה מסביב, כך שהמגבת לא תיגע בקטניות, אך היא תעשה חושך מוחלט.(עודפי המים יוצאים לקערה, המגבת שומרת על החושך).

- במשך שלושת הימים הבאים (אלו זמנים לחורף. בקיץ זה לוקח פחות זמן), בערך 3 פעמים ביום, או כל פעם שבא לנו, שוטפים בכיור את הנפה עם תכולת הקטניות ומערבבים והופכים אותן ביד, כך שישטפו היטב. מנערים, ליציאת עודפי-מים ומחזירים לכיסוי מוחלט עם המגבת.

- במהלך שלושת הימים הללו, נראה איך הקטנית לאט מנביטה את עצמה. נבטים זקוקים ללחות ולחושך. וזה תהליך מדהים ויפהפה לראות איך הקטנית מתרככת, משנה צבע, ומוציאה נבט חמוד.

ברגע שהקטנית מנביטה, הערך התזונתי שלה עולה פי כמה.

 

קטניות מונבטות

אחריי שיצא הנבט, הקטנית מוכנה לאכילה בסלט חם או קר, וניתן לבשל אותה בתוך כל תבשיל למשך 20 דקות.

הקטנית עכשיו מועשרת בהרבה יותר חלבון, מינרלים וויטמינים.

בעצם היא הפכה לאוכל אנרגטי ביותר.

גם הטעם שלה משתנה ובשונה מקטנית שהורתחה למוות בתוך סיר לחץ או עברה התעללות בבישול ממושך, לקטנית שהונבטה יש טעם הרבה יותר חי, צעיר ורענן.

שווה לנסות!!!

דגנים

דגנים הם החבר'ה שהולכים עם הקטניות ליצירת חלבון מלא.

דוגמאות לדגנים: אורז על כל סוגיו, קינואה, כוסמת, דוחן, גריסי פנינה, פסטה (דגן מעובד).

לכן תפריט מאוזן יכלול תמיד מנה אחת שבתוכה דגנים וקטניות או 2 מנות (באותה הארוחה), שאחת מהן דגנים והשנייה קטניות.

דוגמאות למנות מאוזנות

-         מג'אדרה. כן-כן, הישנה והטובה. מי שבריאותו מאוד יקרה לו ומוכן להשקיע זמן וכסף, יעדיף תמיד דגנים מלאים (= מג'אדרה שבה האורז מלא). במג'אדרה משתמשים בדך כלל בעדשים כהות. ירוקות או שחורות. מג'אדרה מעדשים מונבטות = ת-ע-נ-ו-ג!!!

-         מרק שעועית ואורז. או מרק שעועית ועדשים כתומות. ככה יש לנו קטניות וגם דגנים, על הדרך.

-         חמין מהיר. חותכים את הירקות לחמין (תפו"א, לפת, שורשים, גזר, ירוקים), מבשלים בסיר עם הקטניות המונבטות ויש לנו חמין בחצי שעה. (למי שאינו טבעוני  -  מוסיפים את הביצים אחריי ששפכנו מים רותחים על הכול, כך הן לא ייסדקו). מושלם לאירוח של משפחה עצבנית ורעבה.

-         אורז ודאל. בזכות המנה הזאת,  ההודים כל-כך רזים ועדיין מספיק חזקים כדי לסחוב לנו את        התיק עד הגסט-האוס! J .

      דאל, שהוא מין מרק מעדשים רכות (צהובות או כתומות, שנמסות לעיסה), הוא אחד התבשילים  המהירים ביותר. בסיר אחד עושים אורז, ואם האורז אינו מלא, מדובר ב-10 דקות בישול, ועוד 5 דקות אידוי (סוגרים את האש, בלי לפתוח את המכסה של הסיר).

בסיר השני, מכינים את הדאל וכעבור עשרים דקות יש לנו ארוחה מחממת ומחזקת.

 

לעצלנים שבינינו

 

-         פרוסת לחם עם חומוס. עדיף, כמובן, לחם מדגנים מלאים. נו, מה חשבתם? מי שמתעצל, זה מה שהוא אוכל..

-         בישול לעצמנו עושה אותנו שמחים וחזקים יותר. השפע, לפי הפן-שווי, בא מהמטבח. אפשר לברך את האוכל בזמן הכנתו ואת מי שיאכל ממנו... הרבה הצלחה בבישול!!!

* המאמר נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו בגדר עצה רפואית, חוות דעת מקצועית, או תחליף להתייעצות עם מומחה.

 



תגיות המאמר: בישול, בריאות, תזונה, קטניות


 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

סיון סניור, מורה ליוגה ולפילאטיס ומטפלת הוליסטית

www.sivansenior.com

sivansenior@gmail.com

 

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת סיון סניור

מאת: סיון סניורדיאטה15/03/11898 צפיות
אני נותנת לך כאן, את הגישה הרחבה והכללית להרזיה, שבה אני והמטופלים שלי משתמשים כבר שנים בהצלחה רבה.

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים06/03/111054 צפיות
רגישות יתר מוגדרת כאוסף של תופעות, המקשות על חייו של מי שסובל מהרגישות, ברמות שונות של אי-נוחות.

מאת: סיון סניורזוגיות ואהבה06/03/11771 צפיות
ישנן הבעות פנים שלא כדאי לנו לתת להן להיכנס לחיינו...ויותר מזה: הופעתן מסמלת התחלה של משבר סמוי, הידרדרות בתקשורת.

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111448 צפיות
שאלת אימון לצמיחה אישית לפני הכול: מה היית עושה אלמלא פחדת?

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111090 צפיות
המאמר נכתב בלשון נקבה, אך הוא פונה לשני המינים

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111043 צפיות
למה אנו כל-כך סובלות ביחסים רומנטיים מעצם טיבה של האישיות הדרמטית, היא מחפשת חיבור אמיתי. והיא מחפשת אותו דרך זוגיות. קשה לה להיות ב"קשר קליל".

מאת: סיון סניוראימון למערכות יחסים01/03/111153 צפיות
האקס המיתולוגי מפריע לך להשתחרר ולהתקדם הלאה וזה בטח לא הפעם הראשונה שאת שומעת את זה. מה שאני רוצה לחדש כאן, זה לתת לך שיטה לרגל אחריי עצמך ולהבין עוד עלייך.

מאמרים נוספים בנושא תזונה

מאת: אבי דוידיתזונה12/12/181929 צפיות
הדיאטה הכי מהירה שיש עם ארוחות מוכנות שמרחיקות אתכם מהמטבח ומצמצמות את החשיפה לפיתויים.

מאת: עופר שלותזונה13/07/182416 צפיות
טיפול טבעי כעזרה ראשונה במצבים בריאותיים שונים

מאת: דודישתזונה23/05/172626 צפיות
הצלחתם להרים את עצמכם מהספה, להיכנס לכושר ואפילו להיכנס לשגרה של אימונים. אתם יודעים שאתם חוזרים מהעבודה, מחליפים בגדים ויוצאים לריצה או לשחייה או לחדר כושר או עם מאמן כושר אישי בבית שלכם ועושים שוב ושוב את אותן פעולות שגיליתם כי הן תורמות לכם.

מאת: רונןתזונה14/03/172647 צפיות
הברזל חשוב מאוד לגוף וצריכים אותו במיוחד טבעונים שלא מקבלים אותו מהחי, ספורטאים שצריכים שהרמה שלו שלא תרד וגם נשים בהריון שעלולות לאבד ברזל. חוסר בברזל עלול לגרום לבעיות שונות

מאת: gilad edelsteinתזונה13/08/143219 צפיות
הרזיה היא אחד מהנושאים האלו שכולם מדברים עליהם כל הזמן. זה נראה כאילו לא ניתן ללכת לשום מקום בלי לראות או לשמוע איזה מסר לגבי הרזיה. סיפורים על הסכנות של אי ירידה במשקל מופיעים באופן קבוע בחדשות הלילה. קנייוני קמעונות והאינטרנט מלאים בשלל מוצרי הרזיה. מדברים על הרזיה במרכזים רפואיים ובבתי ספר ואפילו בעבודה. אם אתם מנסים לרדת במשקל הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להתחיל.

מאת: אמיר פטיטותזונה14/07/143223 צפיות
במקרה שאתה מעונין לרכוש ידע מאנשים שמצליחים במהלך החיים ועושים תוצאות בתחום הספורט חשוב לך ללמוד מה מה לאכול לפני אימון וגם מה מה לאכול אחרי אימון כי תזונה זה חלק מאוד חשוב.

מאת: רותם וובזתזונה02/06/143771 צפיות
המילה דיאטה ישר מתקשרת לחסות ורעב מתמיד, כי אין מדובר בדיאטה, צריך לחשוב בריא, ירידה במשקל תלויה בחשיבה בריאה.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica