חפש מאמרים:
שלום אורח
16.04.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

דיני משפחה במשפט העברי הקדום - דברי חקיקה, הסברים ומשמעויותיהם

מאת: ירון דנוןדיני משפחה14/01/20092763 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

1. מזונות האישה

  • לדעת חלק מחכמי ההלכה, חובת המזונות של הבעל לאישה יסודה בתקנת חכמים שכן הבעל חייב לתת מזונות לאישתו תמורת מעשה ידיה. (דעתו של הרמב"ן)
  • לעומת זאת, תנאים אחדים סבורים שחובת המזונות מקורה אינה בתקנה, אלא זוהי חובה שמוטלת על הבעל מן התורה. (דעתו של הרמב"ם)

  

2. מעשי ידי האישה

זכות הבעל במעשי ידה של האישה ניתנה לבעל כתמורה לחיוב המוטל עליו לזון את אשתו, וזאת כדי שלא תשרור איבה בין בני הזוג שהבעל יפרנס את אשתו, וזו לא תעשה כלום.

3. ויתור על זכות שבתקנה

יש עיקרון משפטי הקובע כי כל מי שתקנה מסוימת ניתקה לטובתו- זכאי לוותר על אותה תקנה.

מאחר שהתקנה הראשונית היא לטובת האישה שהבעל יזון ויפרנס אותה, רשאית רק האישה לוותר עליה.

4. פדיון האישה ואכילת פירות נכסי מלוג

תקנה הדדית אחרת בדיני המשפחה היא חובת הבעל לפדות את אשתו אם נשבתה, ותמורה לזה הבעל זוכה בזכות לאכילת פירות נכסי מלוג של אשתו.  האישה מביאה עימה 2 סוגי רכוש:

  • נכסי צאן ברזל שאלו יעברו לבעלות הבעל והבעל מקבל על עצמו לשאת בנזק אם יקרה להם.
  • נכסי מלוג נשארים בבעלות האישה, בעוד שהפירות= ההכנסה מהקרן שייכים לבעל. על אלו אין הבעל מקבלת אחריות על הנזק שיקרה להם.

  

5. ירושת הבעל ומזונות האלמנה

ההלכה היא שהבעל יורש את אשתו. היו חילוקי דעות בין חכמים אם זכות זו מקורה במדאוריתא (מדרש התורה) או במדרבנן (תקנה).

לעומת זאת, האישה אינה יורשת את בעלה, ולכן חכמים תיקנו תקנה כדי להבטיח לאלמנה את כל קיומה מתוך נכסי העיזבון במשך כל ימי אלמנותה. התקנה קובעת כי כל ימי אלמנותה זכאית להמשיך לגור בדירה שגרה בה, וכן למזונות מן העיזבון. תקנה זו מחייבת כל בעל בעת הנישואין אפילו אם לא התחייב לכך.

על פי המשנה אנו למדים כי היו קימיים 2 נוסחאות בכתובה לעניין זכויות האלמנה בעיזבון בעלה והשוני הזה גרם להבדלים בזכות.

  • נוסח ראשון- זכות למזונות קיימת כל עוד האישה אלמנה או שלא גבתה את כתובתה.
  • נוסח שני- היורשים יכולים לתת לה את דמי כתובתה, ולפטור עצמם מחובת המזונות.

התפתח מנהג שבו האישה או אביה דרשו בעת הנישואין התחייבות מן הבעל שאם ימות לפני אשתו, תהיה האלמנה זכאית למזונות מנכסיו. בהתחלה הסכמים אלו היו פרטיים ואז הפכו לנוהג בקובל ברוב העם. בית הדין ראה בנוהג זה מחייב והפך אותו לדין מחייב לגבי כל הזוגות אפילו אם לא ערכו הסכם מחייב. מאחר שהחקיקה היתה מסובבת על הנוהג הקיים , התקנה נתנה את התוקף המשפטי לנוהג ובגלל זה נוצרו 2 נוסחאות ( כי אנשי יהודה ראו בנוסח השני, ואילו אנשי ירושלים והגליל ראו את הנוסח השני.

6. מזונות הבנות מן העיזבון

כדי לדאוג לקיומה של הבת במות אביה, התקינו חכמים תקנה מיוחדת הנותנת לבת זכות למזונות מן העיזבון.

בעניין זכותה של הבת נחלקו חכמים:

כשהנכסים מרובים- הבנים יורשים והבנות ניזונות.

כשהנכסים מועטים- הבנות ניזונות כי הבנים משריינים את כל העיזבון עבור מזונות הבנות.

על עניין זה היו מחאות שכל הבנים אמרו האם הם צריכים להפסיד בגלל שהם זכרים?

מחאה זו לא התקבלה וההלכה נפסקה שבזמן שהנכסים מועטים הכל משוריין לזכות המזונות של הבנות, והבנים אינם נוטלים בו דבר.

7. הבטחה לבת חלק בנכסי אביה

עוד בתקופת התלמוד אנו רואים תקנות שמגמתן לתת לבת (אפילו אם יש גם בן) חלק מנכסי האב

תקנה אחת היא בעניין כתובת בני דכרין:

הבעל יורש את אשתו לפני כל היורשים. אם מתה האישה ואח"כ הבעל שירש אותה גם מת, יורשיו ילדיו של רכושו הכולל גם את החלק שירש מהאישה. אם היו כמה נשים אז במות הבעל, הרכוש של אישה אחת היה עובד למשפחה של האישה השנייה וכן הלאה. לכן כדי להשאיר את כל הרכוש במשפחה, הותקנה תקנה זו. לפי תקנה זו לאחר מות האב ירשו הזכרים שנולדו לו מאותה אישה את הרכוש של אימם, וברכוש הנותר יתחלקו עם שאר בני האב שווה בשווה.

צורכי נישואיה של הבת מחייבים מתן חלק מהירושה לה. בעיקרו ע"פ התורה סדר העדיפות בירושה הינה קודם לבן, אך מתקיים כאן סיפוק דרישה כלכלית וחברתית.

מעמד הבת כיורשת גם כשיש בן נעשתה מוחשית יותר ע"י התקנה הבאה:

8. תקנת עישור הנכסים- מעמד הבת כיורשת

לבת יש זכות ירושה אפילו אם יש בנים. זאת גם כדי לאפשר לבת להתחתן ע"י סיפוק האמצעים החומריים הדרושים. בתקנת בני דכרין לא היתה זכות משפטית של הבת לחלק מנכסי האב, שכן מדובר שם ברצון האב והתקנה לא מחייבת אותו לתת לה חלק מרכושו, אלא גורמת בעקיפין לכך.

לעומת זאת, תקנה זו יש לבת זכות משפטית לדרוש חלק מנכסי עיזבון אביה.

הבת זכאית לעשירית עיזבון אביה. חלק מהאמוראים טוענים כי זכות הבת לעשירית אינה קיימת אלא רק כאשר אנו לא יכולים לאמוד כמה האב היה רוצה לתת לה לצורכי נישואיה. בתקנה זו יש קביעה מפורשת לגבי החלק המסויים שיש לתת לבת מן העיזבון,אפילו אם יש בנים.

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ירון דנון

מאת: ירון דנוןמחשבים ניידים17/08/101580 צפיות
תחום המחשבים הניידים נמצא בהתפתחות טכנולוגית חסרת תקדים ובוא בזמן הופך לנגיש מאי פעם לקהל הצרכנים. המחשבים הניידים הפכו משוכללים יותר, קומפקטים יותר וסקסיים כמו שלא היו מעולם ואין ספק שהם מפתים הרבה יותר מרוב המחשבים הנייחים שמחווירים לעומתם (לאו דווקא בביצועים). מחשב נייד לקנייה עדיין יקר יותר ממחשב נייח ובכל זאת רבים מעדיפים לעבור למחשב נייד.

מאת: ירון דנוןדיני תאגידים17/01/093848 צפיות
פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. פירטנו בעבורכם את כלל אמצעי הפיקוח של המדינה על החברות ממשלתיות בישראל. באמצעות אמצעי פיקוח אלו יכולה המדינה לפקח באופן תדיר על פעילות התאגיד והתנהלותו השוטפת. המדינה באמצעות אמצעים אלו מפקחת על התנהלות התאגיד ומוודא כי יפעל בהתאם לאינטרסים שנקבעו על ידי המדינה מבעוד מועד.

מאת: ירון דנוןשיווק15/01/0918944 צפיות
פילוח שוק היינו הפעולה הראשונה שהמשווק עושה בעת קביעת האסטרטגיה השיווקית. עבור מוסד להשכלה גבוה, פילוח שוק מאפשר למוסד להיות ממוקד בצרכנים הפוטנציאלים ובמאפיינים שלהם ובכך לייצר פעילות הרבה יותר רחבה ואפקטיבית. הפילוח מאפשר למוסד להשכלה גבוה לזהות תתי שווקים בעלי מאפיינים משותפים, כך שיוכל לפתח תמהיל שיווקי מיוחד אשר עונה על צורכיהם של כל אחד מתתי השווקים.

מאת: ירון דנוןסוציולוגיה15/01/094720 צפיות
בהערכה עצמית קולקטיבית גבוהה ישנו דגש על תפיסה עצמית של תלות הדדית שבה המרכיבים העיקריים הם היחסים עם האחרים. המחשבות, הרגשות וההתנהגויות הן במידה רבה פונקציה של מערכות היחסים עם אחרים ועם חברים בקבוצה התפיסות העצמיות והשלכותיהן הקוגניטיביות, הרגשיות וההתנהגותיות הן תוצר של סביבה תרבותית מסוימת. אך מה קורה כשאדם נכנס לתרבות אחרת? הרבה פעמים ההערכה העצמית עומדת בפני אתגר. הזר מתעמת עם מידע ותבניות התנהגות חדשות ועליו ללמוד דרכים שונות לחשיבה והתנהגות.

מאת: ירון דנוןתורת המשפט10/01/092795 צפיות
המשפט הטבעי סיפק את הצידוק המוסרי לקיומן של מערכות חברתיות ומשפטיות. הטענה הבסיסית הייתה שהמשפט מבוסס על איזשהו ערך עליון שאחד העקרונות המרכזיים בתוכו הוא עקרון התבונה (Reason). התומכים במשפט הטבעי טוענים שהאישור המוסרי למשפט הפוזיטיבי מגיע מערכים עליוניים של המשפט הטבעי. במילים אחרות, הגשר שמקשר בין ה"יש" ל"צריך להיות" הוא המשפט הטבעי.

מאת: ירון דנוןזכויות הפרט09/01/092581 צפיות
זכויות אדם משפטיות (או "פוזיטיביות"): זכויות שהמערכת המשפטית הנתונה של המדינה (במקרה שלנו ישראל) מגינה עליהן ברגע נתון. זכויות אדם טבעיות (או "מוסריות"): זכויות שהטענה לגביהן נובעת מן המוסר, בדרך כלל תוך טענה שאם הן אינן במקביל גם זכויות פוזיטיביות, כי אז - יטען הטוען - שצריך לשנות את מערכת המשפט כך שהן תהפוכנה גם לזכויות פוזיטיביות.

מאת: ירון דנוןפלילי09/01/093920 צפיות
בעבר, היו עבירות שכונו "איסורים מוחלטים/ עבירות מוחלטות". בעקרון, עבירות אלה מתקיימות אפילו כשאין רשלנות. אם עד כה חשבנו שרשלנות זהו סטנדארט נמוך, המחוקק קבע שקיימים מקרים בהם יענישו אדם שאפילו "האדם הסביר" לא היה מבין שעלול לקרות משהו. איך ניתן להצדיק חברתית קיומם של איסורים מוחלטים?

מאמרים נוספים בנושא דיני משפחה

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211494 צפיות
הורים מעוניינים להבטיח את כספם באמצעות החתמת הילד/ה ובן/בת זוגו על הסכם הלוואה, במסגרתו הם יתחייבו להחזיר את הכספים עם גירושיהם או חתימה על הסכם ממון של ילדיהם עם בן/בת הזוג.

מאת: איתמר כוכבידיני משפחה11/05/211287 צפיות
עשרת התנאים אשר הורים יכולים להציב לילדיהם או אף לילדם ובת/בן הזוג המתגוררים בדירה, שההורים רכשו והעניקו במתנה לילדיהם (או הבטחת כספים שהעניקו), המשתנים בהתאם לנסיבות המקרה כדלהלן:

מאת: נועם קוריס משרד עורכי דיןדיני משפחה26/01/201604 צפיות
בית המשפט העליון בפסק דינו של כבוד השופט מ' מזוז, הכריע בימים אלו בעתירה המכוונת נגד החלטות של המשיבים 2-1, בית הדין הרבני הגדול בירושלים ובית הדין הרבני האזורי בתל אביב-יפו (להלן: בית הדין האזורי), מיום 14.2.2019 ומיום 12.11.2018 בהתאמה, בהן נקבע כי העותר חייב בגט לאשתו.

מאת: טלדיני משפחה03/06/181997 צפיות
אחד הנושאים המרכזיים בענייני גירושין הינו חלוקת הרכוש. בשיקולים של חלוקת רכוש כל צד מעלה את טענותיו כאשר מטרתו לקבל נתח משמעותי יותר בכלל הרכוש שנצבר.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה10/04/181568 צפיות
לכל עורך דין לגירושים יש את הסגנון שלו. כדאי לוודא כי הסגנון שלהם מתאים הן שלך ואת הסגנון הדרוש כדי להגן על האינטרס שלך במהלך ואחרי הגירושים.

מאת: רוני הכהןדיני משפחה28/03/181668 צפיות
איך מסייעים בשלבים הללו של הפירוק הבלתי נמנע כדי ליצור עד כמה שפחות רגעים קשים בהליך מורכב שכזה? פניות אל עו"ד משפחה הן בהחלט צעד נבון

מאת: רוני הכהןדיני משפחה23/10/171789 צפיות
ברגע בו כבר נמצאים על פרשת דרכים לקראת גירושים יש כאלה שיכולים לומר דבר או שניים לגבי איך להתגרש נכון וחשוב להבין את העניין לעומק טרם הקפיצה השירה לתוכו.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica